آکنه

معنی کلمه آکنه در لغت نامه دهخدا

( آکنه ) آکنه. [ ک َن َ / ن ِ ] ( اِ ) آنچه از پشم و پنبه و لاس و پر و جز آن میان ابره و آستر قبا و لحاف و نهالین و مانند آن آکنند. حَشو. چغبت. چغبوت. آکین. آگین :
شدزمستان و ز جودت بنه ای میخواهم
ابره و آستر و آکنه ای میخواهم.سوزنی.
( اکنة ) اکنة. [ اُ ن َ ] ( ع اِ ) آشیانه مرغان. لغتی است در وُکنَة. ( ناظم الاطباء ). آشیانه مرغ هرجا باشد. ( منتهی الارب ) ( از مؤید الفضلاء ) ( از مهذب الاسماء ) ( از اقرب الموارد ).
اکنة. [ اَ ک ِن ْ ن َ ] ( ع اِ ) ج ِ کِنان. ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( ترجمان القرآن جرجانی ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). ج ِ کنان. پرده ها و پوششها. ( از یادداشت مؤلف ). و رجوع به کنان شود. || ج ِ کَن ، به معنی پرده ها. ( آنندراج ). ج ِ کَن . ( از اقرب الموارد ). و رجوع به کن شود.
اکنه. [ اَ ک ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) همان آگنه ممدوداست. ( شرفنامه منیری ). رجوع به آگنه و آکنه شود.

معنی کلمه آکنه در فرهنگ معین

( آکنه ) (کَ نِ ) (اِ. ) آن چه از پشم و پنبه و لاس و پر و جز آن میان ابره و آستر قبا و لحاف و نهالین و مانند آن کنند، حشو، آکین .
(نِ ) [ فر. ] (اِ. ) نوعی بیماری پوستی که بر اثر اختلال کارکرد و التهاب دستگاه سباسه عارض شود، رخ جوش ، (فره )، جوش غرور جوانی .

معنی کلمه آکنه در فرهنگ عمید

( آکنه ) جوشی که در جوانی بر صورت پیدا شود.
آنچه با آن درون چیزی را پر کنند، پشم یا پنبه که درون لحاف یا تشک یا جامه کنند، آکنش، آگنش: شد زمستان و زِ جودت بنه ای می خواهم / ابره و آستر و آکنه ای می خواهم (سوزنی: لغت نامه: آکنه ).

معنی کلمه آکنه در فرهنگ فارسی

( آکنه ) ( اسم ) آنچه از پشم و پنبه و لاس و پر جز آن میان ابره و آستر قبا و لحاف و نهانین و مانند آن کنند حشو آکین .
کنند
آگنه: آنچه که با آن درون چیزی راپرکنند، آکنش و آگنش هم گفته شده
همان آگنه ممدود است

معنی کلمه آکنه در دانشنامه آزاد فارسی

آکنه. آکْنِه (acne)
آکْنِه
(یا: جوش غرور جوانی) نوعی بثورات جلدی، عمدتاً در نوجوانان و جوانان. علت آن التهاب غدد سباسهاست. این غدد سبومترشح می کنند که نوعی مادۀ چرب و نرم کنندۀ طبیعی پوست است. زمانی که دهانۀ این غدد مسدود شود، برآمدگی هایی چرکین ایجاد می کند. آکنۀ نوجوانان بیشتر در ناحیۀ صورت، پشت، و سینه دیده می شود. کلر آکنهنوع دیگری از آکنه است که شیوع کمتری دارد و بر اثر تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده ایجاد می شود. با آغاز بلوغ، ترشح «هورمون های آندروژنی» افزایش می یابد و باعث تحریک غدد سباسه و ترشح مقدار بیشتری سبوم می شود. به این حالت سبورهمی گویند. در آکنه، گاه ترکیب شیمیایی سبوم بر اثر فعالیت باکتری هایی با نام کورینه باکتریوم آکنه، که به صورت طبیعی در مجاری پیلوسباسهیافت می شوند، تغییر می کند. سبوم تغییریافته محرک قویِ پوست است. ورود سبومِ تغییریافته به نواحی مجاور جلد یا لایه های عمقی تر پوست باعث ایجاد پاپول (جوش سفت)یا «پوستول» (جوش چرکی)، و در موارد شدیدتر ندولو کیستمی شود. در این موارد، ممکن است پوست آسیب دایم ببیند. در آکنه، گاهی مسیر خروج سبوم را هسته ای از جنس مواد شاخی با پوششی حاوی رنگ دانه های ملانین مسدود می کند. این هسته را کومدویا سرسیاهمی نامند. کومدوها را نباید مالید یا فشار داد، زیرا باعث آسیب دیدگی دایمی پوست می شوند. کومدوها را می شود با ابزاری مخصوص خارج کرد. موارد خفیف آکنه با مصرف موضعی کر م های لایه بردار پوست و اشعۀ ماورای بنفشدرمان می شود. در موارد شدید، آنتی بیوتیک (پادزی) ها، مخصوصاً تتراسیکلین، مؤثرند. آکنۀ روزاسهرا نباید با آکنه اشتباه گرفت. وجه مشخصۀ این بیماری سرخ شدن بینی و تشکیل جوش است. سابقاً تصور می شد که الکلیسم علت ایجاد آکنه روزاسه است، اما این بیماری در کسانی که اصلاً الکل مصرف نمی کنند هم دیده شده است. احتمال بروز این حالت در شرایط گُرگرفتگیِشدید بیشتر است و بنابراین، در زمان یائسگیشایع تر است.

معنی کلمه آکنه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَکِنَّةً: پرده-پوشش-سرپوش
ریشه کلمه:
کنن (۱۲ بار)
«أَکِنَّه» جمع «کنان» (بر وزن زیان) در اصل به معنای هر پوششی است که چیزی را با آن مستور می کنند. اما «کِنّ» (بر وزن جنّ) به معنای ظرفی است که چیزی را در آن محفوظ می دارند. جمع «کِنّ»، «اکنان» است; سپس، این معنا توسعه یافته و به هر چیزی که سبب مستور شدن است، مانند پرده و خانه و اجسامی که انسان در پشت آن خود را پنهان می کند، گفته شده است. این واژه در سوره «فصّلت» پوشش های جهل و تعصب، پوشش لجاجت و عناد، پوشش تقلید کورکورانه و مانند آن، که قلب های آنها را فرا گرفته بود شامل می شود.

معنی کلمه آکنه در ویکی واژه

آکنِه
آکَنِه
(پزشکی): نوعی بیماری پوستی که بر اثر اختلال کارکرد و التهاب دستگاه سباسه عارض شود. جوش‌غرور.‌ رخ‌جوش.
آنچه از پشم و پنبه و لاس و پَر و جز آن میان ابره و آستر قبا و لحاف و نهالین و مانند آن کنند؛ حشو، آکین.

جملاتی از کاربرد کلمه آکنه

به عنوان سوزاننده و کراتولیتیک موضعی، هر روز یا یک روز در میان محلول ۵۰–۱۲٪ روی پوست استعمال می‌شود. برای درمان زگیل‌های محلول موضعی ۲۷–۵٪ یک یا دو بار در روز روی پوست به کار می‌رود. برای درمان میخچه‌ها و پینه‌ها محلول موضعی آکنه محلول موضعی ۲–۵/۰٪ تا حد سه بار در روز روی پوست به کار می‌رود.
بلوغ جنسی مهم‌ترین عامل آغازکننده آکنه است و علت آن هم افزایش هورمون آندروژن می‌باشد. ثابت شده‌است که هورمون آندروژن یا هورمن مردانه باعث افزایش تولید چربی و همچنین افزایش روند شاخی شدن پوست می‌شود.
عفونت‌های جدی متعدد پوستی (آکنه، کورک) بیشتر در بالغین رخ می‌دهند. این عفونت‌های پوستی در بیمارانی که به مدت طولانی کورتیکواستروئید دریافت می‌کنند، هم دیده می‌شوند. در آکنه، لیپاز استافیلوکوک‌ها و کورینه باکتریوم‌ها اسیدهای چرب را از لیپیدها آزاد می‌کند و این اسیدهای چرب، التهاب پوستی را ایجاد می‌کنند. تتراسایکلین‌ها در درمان دراز مدت این ضایعات به کار می‌روند.
بروفن به دلیل خصوصیات ضدالتهابی‌اش گاهی برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت آن احتمال ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است در هیپوتانسیون اورتواستاتیک (افت ناگهانی فشار خون در هنگام ایستادن) نیز مفید باشد.
اسیدسالیسیلیک برای درمان موضعی اختلالات هیپرکراتوتیک پوست، عفونت‌های قارچی پوست به ویژه تینه‌آ و آکنه ولگاریس، شوره سر و التهابات سبوره‌ای پوست سر و همچنین درمان پسوریازیس به کار می‌رود. محلول سالیسیلیک اسید برای درمان میخچه زگیل عقربک ناخن فرورفته به کار می‌رود. ترکیب مؤثر چسب میخچه هم سالیسیلیک اسید است.
استفاده طولانی مدت یا استفاده با دوز بالا می‌تواند موجب اثرات منفی بر روی سلامتی فرد شود. این اثرات می‌تواند برای بدن مضر باشد، به عنوان مثال می‌تواند موجب افزایش لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کاهش لیپوپروتئین پرچگالی، آکنه، فشار خون بالا، سمیت کبدی (این مشکل به دلیل گلابی مصرف خوراکی بروز می‌کند) و همچنین تغییرات ساختاری خطرناک در بطن چپ قلب، ایجاد وضعیت عدم تعادل هورمونها مانند بزرگ‌شدن پستان مردانه و کاهش اندازه بیضه بروز کند.
عوارض جانبی اتونوژسترل شامل بی‌نظمی‌های قاعدگی، حساسیت پستان‌ها، تغییرات خلقی، آکنه، سردرد، واژینیت و ... است. اتونوژسترل یک پروژسترون یا یک پروژسترون مصنوعی است و از این رو آگونیست گیرنده پروژسترون، هدف بیولوژیکی پروژسترون‌هایی مانند پروژسترون است. این دارو با توقف تخمک گذاری، ضخیم شدن مخاط اطراف دهانه رحم و تغییر پوشش داخلی رحم عمل می کند. فعالیت آندروژنی و گلوکوکورتیکوئیدی بسیار ضعیفی دارد و فعالیت هورمونی مهم دیگری ندارد.
بهتر است از مواد آرایشی چشم نیز استفاده نشود زیرا ممکن است مانع شستشوی پلک شود ولی حالت دهنده‌های مو مفیدند. گاه استفاده از شامپوهای ضد شوره برای سر و ابروها توصیه می‌شود. در صورت وجود آکنه صورت، درمان آکنه با داروهایی نظیر داکسی سیکلین ضروری است.
آداپالن برای درمان آکنه و کاهش چین و چروک استفاده می شود.
نوعی از باکتری‌های بی‌هوازی باعث تشدید بروز آکنه می‌شوند ولی نقش دقیق آن‌ها مشخص نیست.