اردک

اردک

معنی کلمه اردک در لغت نامه دهخدا

اردک. [ اُ دَ ] ( اِ ) نوعی از طیور آبی دارای پنجه هائی که توسط غشائی به یکدیگر متصل اند و با نوکی که در جوانب دارای صفائح عرضی است و آن از طیور اهلی است و گوشت آن حلال است. اقسام آن در مازندران و گیلان و اطراف دریاچه های سیستان فراوان است. مرغابی. ( غیاث اللغات ). نوعی از مرغابی. بط. چالی :
آنکه از صولت سرپنجه شاهین و عقاب
بال طاوس فلک را شکند چون اردک.شاه طاهر دکنی.
اردک. [ اَ دَ ] ( اِخ ) ( تلفظ ترکی ارتاکی ) قصبه سنجاق قره سی از ولایت خداوندگار است در یک فرسنگی غربی خرابه های شهر قدیمی کیزیگ. مردم آنجا بعضی مسلمان باشند و پاره ای مذهب مسیحی دارند و آن دارای 11 جامع و مسجد و 44 مکتب و 158 کلیسا و مناستر است. رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه اردک در فرهنگ معین

(اُ دَ ) [ تر. ] (اِ. ) مرغابی ، یکی از طیور که در آب شنا می کند و در هوا نیز پرواز می کند. منقار پهن ، پاهای پرده دار و پرهای رنگین دارد.

معنی کلمه اردک در فرهنگ عمید

پرنده ای اهلی و شناگر با پاهای پرده دار و پرهای رنگین که قادر به پرواز نیست، مرغابی.

معنی کلمه اردک در فرهنگ فارسی

مرغابی، یکی ازطیورکه در آب شنامیکندودرهوانیزمی پرد، منقارپهن وپاهای پرده داروپرهای رنگین دارد
( اسم ) نوعی از طیور از راست. پا پرده داران که از رد. کاریناتها است . انگشتان پایش توسط غشایی بهم متصلند ( برای سهولت شنا در آب ) و نوکش دارای تیغه های عرضی برای قطع کردن واره کردن علفها و سایر موارد غذائی میباشد . نژادهای مختلف دارد که از حیث جثه و رنگ و نیروی پرواز با هم متفاوتند . گوشت اردک حل و لذیذ است و مانند دیگر پرندگان خانگی نگهداری میشود .

معنی کلمه اردک در فرهنگ اسم ها

اسم: اردک (دختر) (فارسی)
معنی: دختر یزگرد سوم پادشاه ساسانی

معنی کلمه اردک در دانشنامه عمومی

اردک (شهر). اردک ( به ترکی استانبولی: Erdek ) شهری است در کشور ترکیه که در استان بالیکسیر واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۱٬۶۶۰ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۲٬۸۴۵ نفر می باشد.

معنی کلمه اردک در دانشنامه آزاد فارسی

اُردک (duck)
اُردک
اُردک
اُردک
هر کدام از اعضای حدود ۵۰ گونه پرندۀ آبزی، با پاهای کوتاه و پرده دار، و منقار پهن، از خانوادۀ مرغابیان، راستۀ غازسانان. این راسته غازها و قوها را نیز شامل می شود. اردک ها را چینی ها و مایاهای باستان برای استفاده از تخم، گوشت، و پر آن ها اهلی می کردند. بیشتر اردک ها در آب شیرین زندگی، و از کرم ها، حشرات، و مواد گیاهی تغذیه می کنند. اردک ها را عموماً به دو گروه اردک های آب باز و مرغابی های غواص تقسیم می کنند.
کالبدشناسی. سه انگشت جلویی پای اردک ها با پرده به هم متصل ، و انگشت عقبی آن ها آزاد است. پاهای این جانور فلس دارد. منقار عریض و مدوّر اردک ها با پوست پوشیده شده است و دارای نوکی شاخی، مجهز به صفحات کوچکی موسوم به لاملا است که به کمک آن ها غذا را از آب و گل جدا می کند.
گونه های اردک. اردک سرسبز Anas platyrhynchos، با طول ۵۸ سانتی متر، در بیشتر آب های نیم کرۀ شمالی یافت می شود و گونه ای است که همۀ اردک های اهلی از آن منشأ گرفته اند. حیوان نر دارای سری به رنگ سبز براق، سینه ای قهوه ای، بدنی خاکستری و منقاری زرد است. ماده کلاً قهوه ای لکه لکه است و منقارش کم رنگ تر است. اندکی پس از فصل تولیدمثل، نرها پرریزی می کنند و شبیه ماده ها می شوند. گونه های دیگر اردک ها عبارت اند از خوتکا، مرغابی شمالی، مرغابی ماندارین، اردک ماهی گیر، اردک موسکوی، فیلوش، تنجه، و اردک نوک پهن. شکل منقار اردک ها بنابر عادت غذایی و محیط زندگی آن ها متفاوت است، مثلاً اردک نوک پهن دارای منقاری پارومانند برای جمع آوری حشرات از سطح آب است.مخاطرات. تهدید اصلی حیات اردک ها در طبیعت، شکار آن ها به دست انسان است. اعتقاد بر این است که اردک سرصورتی هند و نپال منقرض شده است، زیرا هیچ نمونۀ وحشی از این پرنده بعد از ۱۹۳۶ رؤیت نشده است. در ایران، از جنس Anas، اردک های روی آب چر خانوادۀ مرغابی هشت گونه شناسایی شده است که عبارت اند از گیلار، اردک ماهی، اردک ارده ای، خوتکا، سرسبز، فیلوش، خوتکای سفید، و نوک پهن. دو پرندۀ دیگر نیز شناسایی شده اند که متعلق به جنسی دیگر، اما جزو همین اردک ها و از همین خانواده اند.

معنی کلمه اردک در ویکی واژه

اردک (جانور)
[ordak]
anatra
مرغابی، یکی از طیور که در آب شنا می‌کند و در هوا نیز پرواز می‌کند. منقار پهن، پاهای پرده دار و پرهای رنگین دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه اردک

بافت تاریخی شهر احمدآباد یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اردکان است که قدمت آن مربوط به آل مظفر به بعد می‌باشد و در تاریخ ۱۳۸۲/۱۱/۰۲ به شماره ثبت ۱۰۸۴۴ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده‌است.
جیمز کریستوفر مونگر از آل‌میوزیک صدای گروه را به عنوان «ترکیبی از متالکور، پاپ پانک و پست-هاردکور که نام‌هایی مانند برینگ می د هورایزن، وی کیم اس رومنس و ا دی تو ریممبر را فرا می‌خواند» توصیف کرد.
سید اسماعیل داودی شمسی متولد بهمن ۱۳۲۴ فعال سیاسی و نماینده دوره‌های سوم و چهارم از اردکان یزد و معاون نخست وزیر و رئیس سابق سازمان تربیت بدنی است.
محمود سیستانی از سیستان گرفت تا قاینات و طوس و نشابور و اردکان
آب‌انبار حاجی شیخ مربوط به دوره پهلوی است و در اردکان، جاده سنتو، جنب صنایع چوب و فلز (چوفا) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۷۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
این جانور متعلق به یکی از شاخه‌های اولیهٔ خانوادهٔ پستانداران است و مانند آن‌ها پوشیده از خز (کرک) است و شیر می‌دهد، با این حال مانند خزندگان و پرندگان تخم می‌گذارد. پژوهشگران می‌گویند که این ترکیب منحصربه‌فرد از ویژگی‌های ناهمگون، در دی‌ان‌ای نوک‌اردکی نیز دیده می‌شود.
درکمینگاه حسد هرچند سر خاردکسی طعن مجهولان چو خارش بر سرکل ریخته‌ست
طاقتی‌کو تا توان‌گشتن حریف بار درد کوه هم تا ناله برداردکمر آورده است
زان حلقهٔ عبرت‌که خم‌قامت پیری‌ست داردکف خاک تو نهان دام تماشا
جای آن داردکه دانا دهر را خواند قدیم تا نظام روزگار از حکم بی‌تغییر تست
وودو در سال ۱۹۹۹ وارد صنعت ساخت فیلم‌های جنسیت‌نگاری شد و تاکنون در نزدیک به ۵۰۰ فیلم پورنوگرافی از نوع سافت‌کور و هاردکور بازی داشته‌است که در ۱۵۰ حلقه از این فیلم‌ها با همسرش نیکول شریدان همبازی بوده‌است.
آب‌انبار حاج رحمت‌الله (قدیم) مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان اردکان، روستای ترک آباد، خیابان امام خمینی (ره) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مپرس از ساز جسم و الفت تار نفس بیدل جنون داردکف خاکی‌که من دارم به زنجیرش
از بین این پرندگان اردک سرسفید، اردک سرسیاه، اردک سیاه کاکل، اردک تاجدار، قوی گنگ و غاز پیشانی سفید و عقاب دریایی دم‌سفید از گونه‌های در معرض خطرند.
این پرنده دارای نوک کوچک و کوتاه است. پرندهٔ نر دارای سر و گردن قهوه‌ای رنگ بوده که در بالای سر کرم رنگ می‌شود. ساق پا خاکستری متمایل به سیاه است. نوک کوچکش آبی رنگ و لبه اش سیاه رنگ است. خوراک اصلی این اردک بیش‌تر از گیاهان آبزی است. بال آن‌ها نوک تیز و دم آن‌ها کوتاه می‌باشد. سرشان گرد و کوچک است این اردک را به خاطر دارا بودن صدایی سوت وار، اردک سوت کش می‌گویند. ماده‌ها در هر دوره تخم‌گذاری تا ۱۲ تخم به رنگ زرد و روشن (کرم رنگ) می‌گذارند. زندگی شان به‌طور دسته جمعی است و زمستان‌ها در مرداب انزلی دیده می‌شوند. محدودهٔ زیست آن‌ها شمال شوروی، سیبری، سوئد، نروژ.
اگر دلت زنگ‌کین زداید خلاف خلقت به پیش ناید صفای آیینه شرم داردکه خرده‌گیرد دچار خود را
بد ونیک تاکی شماردکسی جهان است بگذر ز تعدادها
تو خواهی بوی‌گل‌، خواهی شرار سنگ باش اینجا ز خود رفتن رهی داردکه نتوان‌کرد مسدودش
یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی در اردکان پسته است. اکثر مزارع پسته در منطقه احمدآباد، چاه افضل و حسن آباد انارکی وجود دارد.[نیازمند منبع]
دلبر سیمین تن من دل ز آهن باشدش با همه مهر آنچه داردکینه با من باشدش