آغا

معنی کلمه آغا در لغت نامه دهخدا

( آغا ) آغا. ( ترکی ، اِ ) خاتون. بی بی. سیده. ستی. بانو. بیگم. خانم. || زن. حرَم : اما شرط رعایت اصناف اربعه ، اول جانب حرمهای بزرگ اگرچه در ازمنه سالفه ، خصوص ملوک عجم ، خواتین را در مهمات ملکی و دولت ملاحظه بسیار نمی بود و امور سلطنت بارادت یا عدم ارادت ایشان زیاده تعلقی نمیداشت ولیکن خاقانان ترکستان را قاعده این بود که مطلقاً در جمیع وقایع مشورت با آغایان کردندی و رای ایشان بر جمیع اهل استشارت مقدم بودی و سلاطین ترکمان نیز در اصل چون پرورده دولت ایشانند همان طریقه قدوه و دستور خود دارند و بناء کلیات امور بر صوابدید ایشان نهند پس پناه بحمایت ایشان بردن ازجمله ضروریات است و آن چنان باید که بعد از عدم اختلاط آغایان با لواحق و حواشی ایشان که در مقام قرب باشند علی اختلاف طبقاتهم از احسان این کس محروم نباشند. ( از اندرزنامه منسوب به خواجه نظام الملک ). || کلمه احترامی است که بر سر نام خادمان یعنی خواجه سرایان درآرند، چنانکه آقا در دیگر مردم : آغابشارت. آغاجوهر.

معنی کلمه آغا در فرهنگ معین

( آغا ) [ تر. ] (ص . اِ. ) ۱ - خاتون ، خانم . ۲ - زن ، زوجه . ۳ - عنوانی که برای احترام به اول اسم خواجه سرایان افزوده می شد. مثل آغاالماس ، مبارک آغا.

معنی کلمه آغا در فرهنگ عمید

( آغا ) کلمۀ احترام که با نام شخص به خصوص با نام زنان و خواجه سرایان ذکر می شود. &delta، دربارۀ مردان آقا می گویند.

معنی کلمه آغا در فرهنگ فارسی

( آغا ) ( صفت اسم ) عنوانی که بدنبال یا در ابتدای اسامی خواجه سرایان افزوده میشد مثل ( مبارک آغا ) و ( آغاالماس ) و غیره .
خاتون بی بی
کلمه احترام که بانام شخص بخصوص بانام زنان ذکرشود، درباره مردان آقامیگویند

معنی کلمه آغا در دانشنامه آزاد فارسی

آغا. رجوع شود به:آقا

معنی کلمه آغا در ویکی واژه

(احترام‌آمیز): عنوانی برای زنان سران و بزرگان مغول و تُرک. خاتون، خانم. زن، زوجه. آغا با آقا در تلفظ و معنی در زبان معیار باستان با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند و مراد از آنها در دوران باستان سفید بویژه اندام سفید بوده است.
عنوانی که برای احترام به اول اسم خواجه سرایان افزوده می‌شد. مثل آغاالماس، مبارک آغا.
مونث آقا.
طبق این منبع. ویدئو از واژگان ایلام باستان است لینکhttps://www.aparat.com/v/VJzOt
كسی که آلت تناسلی ندارد

جملاتی از کاربرد کلمه آغا

در آغاز سده بیستم، حدود ۶۰۰۰ ارمنی در لهستان زندگی می‌کردند که عمدتاً در شرق گالیسیا (اوکراین شرقی امروزی) با مراکزی در لووف، ایوانو-فرانکیفسک، برژانی، کوتی، لیسیک، هورودنکا، تلوماچ و سنیاتین زندگی می‌کردند. ارمنی‌های لهستان از جنبش‌های استقلال طلبانه لهستان در طی جنگ جهانی اول حمایت می‌کردند.
زن کم‌سخن گفت آری نکوست هم آغاز هر کار و فرجام ازوست
آنلیس آسومپچائو متولد سائوپائولو، دختر ایتامار آسومپچائو، یکی از چهره‌های اصلی وانگاردا پائولیستا است. او کار خود را به عنوان خواننده پشتیبان برای پدرش آغاز کرد و در سال ۲۰۰۱ به گروه دونازیکا پیوست. او فعالیت انفرادی خود را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد
چون دل من عاشقی آغاز کرد گفتم آعاز تو را انجام نیست
خجل باز گردیدن آغاز کرد که شرم آمدش بحث این راز کرد
در ۴ اوت ۲۰۰۸، اسپیس‌اکس سرمایه ۲۰ میلیون دلاری از طرف «فاندرس فاند» را قبول کرد. در آغاز ۲۰۱۳ حدود دو سوم شرکت متعلق به مؤسس آن بود و ۷۰ میلیون سهم آن به ارزش ۸۷۵ میلیون دلار به وسیله سهام اختصاصی به‌دست آمده بود. که تقریباً تا فوریه ۲۰۱۲، اسپیس‌اکس ۱٫۳ میلیارد دلار ارزش داشت. پس از پرواز دراگون سی۲+ در می ۲۰۱۲، ارزش سهام خصوصی شرکت نزدیک به دو برابر شد به مقدار ۲٬۳ میلیارد دلار رسید.
دفتر مرکزی شرکت ایکه‌آ در کشور هلند، قرار دارد. نخستین فروشگاه ایکه‌آ در سال ۱۹۵۸ در سوئد گشایش یافت. همچنین نخستین فروشگاه‌های ایکه‌آ در خارج از سوئد، به‌ترتیب در سال ۱۹۶۳ در نروژ و در سال ۱۹۶۹ در دانمارک آغاز به‌کار کردند.
در آغاز دولت عباسی (۱۳۲–۶۵۶ ه‍. ق) بازار خوشنویسی رونق گرفت و برای تفنن و زیبایی، شیوه‌های متعددی در خط پیدا شد. انواع خط کوفی متجاوز از پنجاه نوع مختلف شد و خط نسخ اولیه نیز از نظر شکل نگارش و اندازه قلم تنوع زیادی پیدا کرد که تشخیص و خواندن و نوشتن همه آن‌ها کار ساده‌ای نبود.
ای دل ز سر نهاد پرواز مکن فرجام نگر حدیث آغاز مکن
دهان بگشایم اندر وصفِ ذاتت کنم آغازِ اوصاف صفاتت
عقیق‌زار شدست آن زمین ز بسکه ز خون به روی دشت و بیابان فرو شدست آغار
آوریل پیش از آغاز حرفه خود در زمینه هنر سرباز بود. وی برای اقداماتش در جنگ فرانسه و پروس جایزه لژیون دونور را دریافت نمود.
آیشم نوازندگی درام را از گروه‌های "به اصطلاح متال" که در ده هشتاد مشغول کار بودند و به‌طور آهسته به نواختن درام می پرداختند آغاز کرد و در نهایت این کار باعث شد به این سبک درام زدن برسد. او همچنین از گروه‌های که در این ده به وجود آمدن مانند متالیکا، اسلیر، دارک انجل، دیستراکشن، سادام نیز الهام گرفت. آیشم نیز به آهنگ‌های پیانو سبک کلاسیک گوش می‌دهد وی معتقد است که این کار ایده برای ساختن آهنگ‌ها برای گروه را به او می‌دهد.
اقتصاد هند، اقتصادی متنوع است و کشاورزی، صنایع دستی، نساجی، صنعت و گستره وسیعی از خدمات را در بر می‌گیرد. اگر چه هنوز دوسوم نیروی کار هند، درآمد خود را به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از بخش کشاورزی بدست می‌آورند، نقش بخش خدمات در اقتصاد هند اهمیت روزافزونی به خود گرفته‌است. آغاز عصر دیجیتال و خیل فراوان جمعیت تحصیلکرده و مسلط به زبان انگلیسی در هند، به تدریج اقتصاد این کشور را برای آندسته از شرکت‌های بین‌المللی که خدمات به مشتریان و پشتیبانی فنی خود را برونسپاری می‌کنند به یک مقصد مهم تبدیل کرده‌است. هند یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نیروی کار متخصص در زمینه‌های خدمات مالی و نرم‌افزاری و مهندسی نرم‌افزار است.
خیام اما سخن بدرازا کشانید و در آغاز بدین پرداخت که حرکت از کدام مقوله است و به عادت همیشه از ورود به پاسخ شانه خالی کرد و آنقدر سخن را ادامه داد که اذان ظهر بگفتند. غزالی برخاست و گفت: جاء الحق و زهق الباطل و برفت.
بود کشمیر آغاز کلامم که چون کشمیرماند سبز، نامم
این نکوهش نی بد اول یارشان بود ز آغاز وجود این کارشان
گفتی که: بجوی تا بیابی اینک طلب تو کردم آغاز
ایالات تجزیه طلب جنوبی، ایالات مؤتلفه آمریکا (کنفدراسیون) را تشکیل دادند و به منظور تحکیم استقلال‌شان از اتحادیه، با نبرد فورت سامتر، جنگ داخلی آمریکا را آغاز کردند. لینکلن نیروهای خود را برای سرکوب تجزیه‌طلبان و احیای اتحادیه فراخواند.
ادیت نسبیت نوشتن را از نوجوانی آغاز کرد و پس از ازدواجش به دلیل مشکلات مالی سعی کرد از طریق نوشتن درآمدی به دست آورد. به همین دلیل مدتی در مطبوعات بزرگسالان مقاله نوشت و بعدها به نگارش کتاب برای کودکان و نوجوانان روی آورد.