اوصاف

معنی کلمه اوصاف در لغت نامه دهخدا

اوصاف. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ وصف. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). رجوع به وصف شود.

معنی کلمه اوصاف در فرهنگ معین

(اَ یا اُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ وصف ، صفت ها، چگونگی ها.

معنی کلمه اوصاف در فرهنگ عمید

= وصف

معنی کلمه اوصاف در فرهنگ فارسی

جمع وصف
( اسم ) جمع وصف صفتها چگونگیها وصفها.

معنی کلمه اوصاف در ویکی واژه

جِ وصف ؛ صفت‌ها، چگونگی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه اوصاف

با این اوصاف بانک ملی قطر پیش‌بینی کرده‌بود که رشد تولید ناخالص داخلی عراق در سال ۲۰۱۴ با افزایش ظرفیت تولید نفت و همچنین توسعه خدمات دولتی، تجارت و ساخت و ساز به حدود ۶٫۳ درصد برسد.
لا یفرق الاوصاف ما بیننا ان قلت لی ما کنت ایاک
جان برخی خاک رهت، باد ای علیّ مرتضا ای جامع اوصاف حق، ای نفس پاک مصطفا
فردی به نام «قارن» از سپهداران خورشید بوده است که با توجه به زمان حکومت او و اوصاف ابن اسفندیار در مورد او، اعظمی سنگسری او را همان قارن سوم فرزند سوخرا چهارم می‌داند. سوخرای چهارم از اسپهبدان دودمان قارنوندیان بود که دابویه او را از حکومت کنار گذاشت و پس از مرگش، خورشید فرزند او را به سپهداری بازگرداند.
ولی با این همه اوصاف خس دزد برد از زیر سر مزدور را مزد
او گفت که از پرتو شمس الحق تبریز کاوصاف جمال رخ او نیست شماری
این کتاب پنجاه و پنج باب دارد که شامل اعتقادات صوفیه در اصول، ذکر مشایخ آن‌ها و مراحل سیر و سلوک و احوال و مقامات و اوصاف و ویژگی‌های متصوفه است. این کتاب از منابع مهم صوفیه به‌شمار می‌رود و در دوره‌های مختلف مورد توجه آنان بوده‌است. بر این کتاب سید محمد گیسودراز در قرن نهم شرح و قراین دیگر نشان می‌دهد که طریقه عرفانی قشیری تا اواخر قرن دوازدهم هجری در هندوستان رواج داشته‌است.
نام «مالش» همچنین تأکید کرد که الکل برای مصرف در نظر گرفته نشده‌است، و این کار جهت ایجاد تمایز در دوره ممنوعیت الکل در ایالات متحده آمریکا است. با این اوصاف، در اوایل سال ۱۹۲۵ تحت عنوان یک الکل جایگزین مستندسازی شده بود.
سَری الرَفّاء (؟ -۹۷۳) شاعر، کاتب و نسخه‌نویس موصلی بود. فنون شعری‌اش، مدح، رثا، هجا، غزل، خمریات و اوصاف بود. به نسخه‌نویسی از کتاب‌ها (به عربی:الوِراقة) و دوزندگی می‌پرداخت، از این رو به وَرّاق شناخته و به الرَفّاء نام‌بخشیده شد.
سورهٔ مؤمنون سورهٔ ۲۳ام از قرآن است و ۱۱۸ آیه دارد. همانند نام سوره، بخش مهمی از سوره به بیان اوصاف مؤمنان اختصاص دارد و سپس همانند دیگر سوره‌های مکی، به بیان اعتقادات اساسی اسلام می‌پردازد. علاوه بر مطالبی در مورد خداشناسی، سوره مطالبی در مورد داستان‌های پیامبران نیز دارد. به دلیل وجود آیاتی در مورد زکات، برخی مفسران نوشته‌اند که این آیات مدنی هستند.
مگر شد سنجر پاکیزه اوصاف بخلوة پیشِ رکن الدینِ اکّاف
کنی چون بر وجود ظل نظر باز به بینی ز اصلش اوصاف و اثر باز
قرارداد استصناع، قراردادی است که در آن ساخت کالایی به وسیله سفارش دهنده به سازنده کالا با بیان اوصاف و مشخصات آن سفارش داده می‌شود تا در مدتی معین سازنده با تهیه مود اولیه، کالای مورد نظر را برای سفارش دهنده ساخته و به وی تحویل دهد.
فر سیمرغ کوه قاف علمست خدا را اکبر اوصاف علمست
المخزون و المکنون فی عیون الفنون (اندوخته‌ها و پنهانی‌های چشمه‌های هنر)، مائدة الفائدة، المثال فی الامثال، الحاوی فی الفتاوی، الاوصاف، المنهاج.
باید هویت همسر آینده دانسته شود بدین معنا که به تصور اینکه کس دیگری است با وی ازدواج نکند. اشتباه در اوصاف همسر چنانچه به واسطه تدلیس و فریب بوده ازدواج را باطل نمی‌کند اما حق فسخ را در صورتی که ازدواج بر مبنای این اوصاف بنا شده باشد به فریب‌خورده می‌دهد.
چو ذاتش وصف بیچونست و اوصافش زحد بیرون چگویم من اگرچه صدزبان اندر دهن بینی
مکن در قبهٔ زنگار اوصاف حروف او را چو عشق عافیت پخته چو کارم خام جان ای جان
سوره ابراهیم در مکه نازل شده و ۵۲ آیه دارد. ممکن است آیه‌های ۲۸ و ۲۹ آن در مورد کشته‌شدگان بدر در مدینه نازل شده باشد. این سوره به دلیل بیان مطالبی دربارهٔ ابراهیم سوره ابراهیم نامیده شده و مانند سوره‌های قبلش یونس، هود، یوسف با «الر» آغاز شده‌است. اولین آیه این سوره‌ها دربارهٔ اوصاف قرآن است. سوره ابراهیم دارای هفت واحد موضوعی (رکوع) است.
خانمان جغد، ویرانه است و بس نشنود اوصاف بغداد و طبس