آونگ
معنی کلمه آونگ در لغت نامه دهخدا

آونگ

معنی کلمه آونگ در لغت نامه دهخدا

( آونگ ) آونگ. [ وَ ] ( اِ ) رشته ای که انگور و دیگر میوه بندند و آویزند ( فرهنگ اسدی ، خطی )، و این کار برای تازه ماندن و گنده نشدن میوه است به زمستان. معلاق. آوند. بند :
چون برگ لاله بودم [ من ] واکنون
چون سیب پژمریده بر آونگم.رودکی.دختر رز که تو بر طارم تاکش دیدی
مدتی شد که در آونگ سرش در کنب است.انوری. || ( ص ) آویخته. معلق. دَرْوا. آونگان. آویزان. دلنگان :
عیار حلم گرانش پدید نتوان کرد
اگر سپهر ترازو شود زمین پاسنگ
هزاریک گر از آن زآسمان درآویزد
چنان بود که ز کاهی کُهی کنند آونگ.فرخی.وآنگه او را سوی دروازه گرگانج برند
سرنگون باد گران از سر پیلان آونگ.فرخی.بخت مردی است از قیاس دو روی
خلق گشته بدو درون ، آونگ.ناصرخسرو.آونگ دوزخیم بزنجیر معصیت
دوزخ نهنگ و ما چو یکی لقمه نهنگ.سوزنی.نگونش در آن چاه آونگ کرد
هنوز اندر آنجاست آونگ مرد.زجاجی. || هر چیز درآویخته و معلق و دروا: انگور، خربزه ، سیب ، هندوانه آونگ :
توئی که خوشه پروین بر این بلند رواق
ز بهر نقل جلال تو بسته اند آونگ.ظهیر فاریابی.یا ما سر خصم را بکوبیم به سنگ
یا او تن ما بدار سازد آونگ
القصه در این سراچه پرنیرنگ
یک مرده به نام به که صد زنده به ننگ.شاه نظر.- آونگ شدن ؛ آویخته گشتن :
جانی چو بدار هجرت آونگ شود
صحرای جهان بر دل من تنگ شود.؟- آونگ کردن ؛ آونگ بستن. آویختن :
وظیفه تو رسید و نیافت راه ز در
زهی کرم که ز روزن بکردیَش آونگ.مولوی.- امثال :
خانه خرس و انگور آونگ !
|| ( اِ ) جسمی وزین که تحت اثرقوه ثقل واقع و پیرامون نقطه ای ثابت جنبان باشد، وآن بر دو گونه است بسیط و یا ساده و آمیغی یا مرکب.و از اقسام مرکب شاهین ترازو و رقاصک ساعت است.

معنی کلمه آونگ در فرهنگ معین

( آونگ ) (وَ ) ( اِ. ) ۱ - ریسمانی که خوشه های انگور و دیگر میوه ها را به آن می بندند و از سقف می آویزند تا فاسد نشود. ۲ - هر چیز آویخته ، معلق . ۳ - جسم سنگینی که گرد محور ثابتی حرکت کند، مانند پاندول ساعت .

معنی کلمه آونگ در فرهنگ عمید

( آونگ ) ۱. ریسمانی که خوشه های انگور یا میوۀ دیگر را به آن ببندند و از سقف خانه یا دکان یا جای دیگر آویزان کنند که تا زمستان بماند: چون برگ لاله بوده ام و اکنون / چون سیب پژمریده بر آونگم (رودکی: ۵۲۶ ).
۲. (صفت ) هر چیز آویخته، آویزان.
۳. (فیزیک ) جسم سنگینی که به ریسمان آویزان کنند و حرکتی متناوب به طرفین دارد، پاندول: آونگ ساعت.

معنی کلمه آونگ در فرهنگ فارسی

( آونگ ) ( اسم ) ۱ - رشتهای که خوشه های انگور و دیگر میوه ها را بدان بندند و از سقف آویزند تا فاسد نشود . ۲ - هر چیز آویخته معلق . ۳ - جسم وزینی که حول محوری ثابت حرکت کند مانند پاندول ساعت . یا آونگ الکتریکی ( برقی ) آلتی است مشکل از گلولهای سبک وزن ( مغزنی آقطی ) که بنخی ابریشمین آویخته است پاندول الکتریک

معنی کلمه آونگ در فرهنگ اسم ها

اسم: آونگ (دختر) (فارسی) (تلفظ: avang) (فارسی: آونگ) (انگلیسی: avang)
معنی: نام رشته ای که خوشه انگور و بعضی میوه ها را به آن می بندند، آویزان، آویخته

معنی کلمه آونگ در فرهنگستان زبان و ادب

آونگ
{pendulum} [فیزیک] جسمی که از نقطۀ ثابتی آویخته شده باشد و بتواند براثر گرانی، آزادانه به جلو و عقب نوسان کند

معنی کلمه آونگ در دانشنامه عمومی

آونگ. آوَنگ ( به فرانسوی: Pendule ) یا پاندول یک شیء آویزان ( معلق ) از یک تکیه گاه ثابت است که در نتیجه، تحت تاثیر گرانش، به صورت آزاد به عقب و جلو نوسان می کند. آونگ یک گلولهٔ کوچک به جرم m است که به انتهای نخی به جِرم ناچیز آویزان است، و سر دیگر نخ به یک تکیه گاه متصل است؛ به طوری که گلوله می تواند به راحتی به اطراف تاب بخورد. اگر گلوله را اندکی از حالت قائم ( ساکن ) منحرف کنیم به طوری که دامنهٔ نوسان آونگ کوچک باشد، گلوله بر روی قوسی از یک دایره، به راست و چپ حرکت می کند. حرکت آونگ با یک حرکت دایره ای در یک صفحه قائم حول محوری که از نقطه آویز ( اتکا ) آونگ گذشته و بر صفحه مزبور عمود است، هم ارز است.
مقدار انحراف ماکسیمم از موضع تعادل آونگ، دامنه نوسان نامیده می شود، و ارتباط مستقیمی با زاویه انحراف اولیه آونگ ( ) دارد. [ نیازمند منبع]
مدت زمان یک حرکت رفت و برگشت کامل آونگ را دورهٔ تناوب آونگ گویند. اگر آونگ تحت زاویه بسیار کوچکی شروع به تاب خوردن کند به طوری که بتوان sin ⁡ ( θ ) ≈ θ در نظر گرفت، می توان گفت که نوسان آونگ، نوسان ساده هماهنگ، و دوره تناوب T آن به صورت زیر است:
T ≈ 2 π l / g
که l طول نخ و g شتاب جاذبهٔ زمین است.
اگر θ کوچک نباشد، رابطه دوره تناوب، یک سری توانی برحسب توان های l / g خواهد بود.
دورهٔ تناوب آونگ به جرمش بستگی دارد.

معنی کلمه آونگ در دانشنامه آزاد فارسی

آونگ. آوَنگ (pendulum)
وزنه ای با نام «گلوله»، متصل به انتهای میله یا نخی در حال نوسان. در قرن ۱۷، براساس نظم نوسان آونگ، نخستین ساعت های دقیق را ساختند. آونگ را برای اندازه گیری شتاب گرانینیز به کار می برند که یکی از ثابت های مهم فیزیک است. برای اندازه گیری سرعت از آونگ بالیستیک، و برای نشان دادن حرکت وضعی یا چرخش زمیناز آونگ فوکواستفاده می کنند که آونگ هایی خاص اند.

معنی کلمه آونگ در ویکی واژه

(فیزیک): جسم سنگینی که به طنابی آویزان است و می‌تواند در طرفین نقطه آویز نوسان کند؛ پاندول. آونگ ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش یا کلمه آو - اَنگ قابل تجزیه باشد؛ که مفهوم کلی از آن عادت داشتن به صفتی مانند چانه‌لقی بوده است.
ریسمانی که خوشه‌های انگور و دیگر میوه‌ها را به آن می‌بندند و از سقف می‌آویزند تا فاسد نشود. هر چیز آویخته، معلق.

جملاتی از کاربرد کلمه آونگ

زنهار در دار فنا، انگور خود ضایع مکن گر باده نتوانی شدن، منصور وار آونگ شو
کسی که خوشۀ انگور می کند آونگ به حکمِ فتویِ من کُشتنی و معلاقی ست
در استفاده از داده‌های ضربه برای اهداف طراحی باید احتیاط کرد. نتایج آزمایش فقط برای نمونه‌های استاندارد که تحت شرایط آزمایشی بسیار خاص قرار گرفته‌اند معتبر است. تغییرات در شکل شکاف، تغییرات جزئی در هندسه کلی نمونه، یا سرعت بارگذاری سریع‌تر یا کندتر (سرعت آونگ) همگی می‌توانند تغییرات قابل توجهی در نتایج آزمایش ایجاد کنند. بسیاری از مواد انعطاف‌پذیر، در شرایط شیارهای نوک تیز، نمونه‌های عریض و بارگذاری سریع، قابلیت جذب انرژی خود را از دست می‌دهند و به شکل ترد می‌شکنند. (به عنوان مثال، آزمایش‌های ضربه استاندارد نباید برای ارزیابی مواد مورد استفاده در ساخت جلیقه ضدگلوله استفاده شود، زیرا سرعت‌های بارگذاری در آنها بسیار متفاوت است).
وزارت معارف و اوقاف به مدت دوماه و در ماه‌های تیر و مرداد ۱۳۱۳ نسبت به نصب آونگ یاد شده در مقصوره مدرسه عالی سپهسالار اقدام نموده بود و طی یک آگهی که در مجله ایران باستان در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۱۳ چاپ شده بود از محصلین و علاقه مندان دعوت کرده بود که برای تماشا و یادگیری آن به این مدرسه مراجعه کنند.
شمس تبریز چو در باغ صفا رو بنمود زود در گردن عشقش همه آونگ شویم
به‌عنوان آونگ ریاضی، و کمینهٔ دیگر در موقعیت عمودی بالایی قرار دارد
مه گوید بی ز آفتابش تا کی باشم ز چرخ آونگ
همان‌طور که آونگ ریاضی و حداقل دیگر در موقعیت عمودی بالایی قرار دارد
چو خارپشتی آونگ از درخت چنار به سفت راعیشان از پلاس پاره‌گذر
دزد را سربری از دار نمائی آونگ
در طول خورشیدگرفتگی ۲۶ ژانویه ۲۰۰۹، ارتباطی بین رفتار غیرعادی یک آونگ و توازن پیچش در دو نقطه مختلف واقع در خارج از منطقه سایه پیدا شد.
زان رنگ چه بی‌رنگم زان طره چو آونگم زان شمع چو پروانه یا رب چه پریشانم
تو اینجائی خبردارو خبر نه شده آونگ برداری اثر نه
بجای نار دل بیدلان طپیده بخون بجای تاک سر خستگان ز دار آونگ
دستش را انگار که آونگ ساعتی باشد بر فرازِ دکمه نگه داشت و گفت: «دوزخ».
عشقِ شیرینم، اولین آلبوم استودیویی احلام است که در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ توسط شرکت آونگ منتشر شد. آلبوم در سبک پاپ تهیه شده و دارای ۶ قطعه است:
علاوه بر استفاده‌های اولیه برای اندازه‌گیری سرعت پرتابه یا لگد یک اسلحه، را می‌توان برای اندازه‌گیری هرگونه انتقال تکانه استفاده کرد. برای مثال این آونگ توسط فیزیکدان سی وی بویز استفاده شد تا کشسانی توپ‌های گلف را اندازه بگیرد. فیزیکدان پیتر تیت از این آونگ برای اندازه‌گیری اثر چرخش بر روی مسافتی که یک توپ گلف حرکت می‌کند استفاده کرد.
رابینز از آونگ بالیستیک استفاده کرد تا سرعت پرتابه را به دو شیوه اندازه‌گیری کند. اولی برای آن بود که تفنگ را به آونگ وصل کند و اندازه لگد آن را اندازه بگیرد. از آنجایی که تکانه تفنگ با تکانه ماده پرتابی بکسان است و از آنجایی که پرتابه در آن آزمایش بیشتر جرم ماده پرتابی را تشکیل می‌داد، سرعت گلوله به‌طور تقریبی قابل اندازگیری بود. دومین روش که روش دقیق تری بود، به‌طور مستقیم تکانه گلوله را با شلیک آن به درون آونگ اندازه گرفت. رابینز از گلوله‌های تفنگ فیتیله ای با وزن حدود یک اونس (۳۰ گرم) استفاده کرد.
زان خوشه نغوله که آونگ می کنی بل زان دو فتنه این همه نیرنگ می کنی
مقالهٔ منتشرشده‌ای مربوط به این موضوع (فلاندرن، ۲۰۰۳) در مجلهٔ علمی جریان اصلی نتیجه‌گیری کرد هیچ نوع کشف غیرمبهمی (از اثر الیس) در سی سال گذشته هنگامی که آگاهی از اهمیت [تجربی] کنترل گسترده‌تر بود وجود نداشته‌است. این مقاله همچنین مکانیسمی را پیشنهاد کرد که ممکن است موجب تغییرات گرانشی اندکی در طی خورشیدگرفتگی شود. (سرعت بالای باد در ارتفاع بالا). نویسندگان مقاله اشاره می‌کنند که ناهنجاری گرانشی مورد بحث در اینجا یک عامل از بین ۱۰۰۰۰۰عامل و خیلی کوچک‌تر از آن است که بتواند اثر الیس را در انحراف مسیر اضافی آونگ در طی خورشیدگرفتگی توضیح دهد. و از این مطلب نتیجه‌گیری می‌کنند که ناهنجاری اصلی الیس صرفاً نتیجهٔ کنترل ضعیف بوده‌است.