آهن سرد

معنی کلمه آهن سرد در ویکی واژه

آهن‌سرد
(مجاز): آهن سرد کوفتن به مجاز کار بیهوده و بی‌نتیجه کردن. آهن افسرده. دفاع از آزادی و حقوق چنین شخص غافل و بی‌علاقه در مقابل طراران بیدار، آهن سرد کوبیدن ... است. «اقبال‌یغمایی»

جملاتی از کاربرد کلمه آهن سرد

آهن سرد چند کوبم من خانه ویران و چند روبم من
بسیار کوفت آهن سرد و نشد چو نعل کش رو نهد بزیر سم اشقر آینه
آهن سرد چه کوبم؟! نرسد پتک یک مرد بسندان چکنم؟!
چون چنین است صنم پند مده عاشق را آهن سرد چه کوبی که وی از پند گذشت
نه گرز کوبد در دولت تو آهن سرد نه تیغ بارد در نوبت تو خون خواری
گرمی ز دل سخت بتان چشم مدار زنهار مکوب بیش ازین آهن سرد
خود سندباد پتک بر آهن سرد زده است و بر روی آب نقش کرده و راست گفته اند:
بگو لطفی یکی زین کوی برگرد چنین تا چند کوبی آهن سرد
دیگر آنکه، اگر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم، اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید! الله اللّه الله که دل هیچ‌کس را نرنجانید!
آهن فرفورژه فاقد محتوای کربن لازم برای سخت شدن از طریق عملیات حرارتی است، اما در مناطقی که فولاد غیر معمول یا ناشناخته بود، گاهی اوقات ابزارها را سرد کار می کردند (از این رو آهن سرد ) برای سخت شدن آنها. مزیت محتوای کربن کم آن جوش پذیری عالی آن است. علاوه بر این، ورق آهن فرفورژه نمی تواند به اندازه ورق فولادی در هنگام کار سرد خم شود. آهن فرفورژه را می توان ذوب و ریخته گری کرد. با این حال، محصول دیگر آهن فرفورژه نیست، زیرا سرباره های سرباره مشخصه آهن فرفورژه در هنگام ذوب ناپدید می شوند، بنابراین محصول شبیه فولاد ناخالص، ریخته گری و بسمر است. در مقایسه با استفاده از چدن یا فولاد که هر دو ارزان تر هستند، ذوب و ریخته گری آهن فرفورژه هیچ مزیت مهندسی ندارد.
زاهد خشک کجا، پیچ و خم عشق کجا؟ آهن سرد محال است که زنجیر شود
زآن نداری روشنایی کآهن سرد دلت چون درون آینه است ای صیقل بیرون خویش