آنکار
معنی کلمه آنکار در لغت نامه دهخدا

آنکار

معنی کلمه آنکار در لغت نامه دهخدا

انکار. [ اِ ] ( ع مص ) ناشناختن. ( از منتهی الارب ) ( ترجمان القرآن جرجانی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). ندانستن. جاهل بودن به چیزی. ( از اقرب الموارد ): انکار مرد کار را؛ نشناختن وی آن را. ( از ناظم الاطباء ). || جحود کردن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ترجمان القرآن جرجانی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). ناخستو شدن. ( تاریخ بیهقی ): انکار چیزی ؛ جحد آن. با دانستن چیزی اظهار ناآشنایی کردن بدان. ( ناظم الاطباء ). باور نداشتن و ناشایسته و ناپسندیده داشتن. ( آنندراج ). وازدن. نپذیرفتن. امتناع کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). منکر شدن. زیر چیزی زدن. ( یادداشت مؤلف ). || ( اِ ) تغییر حال. ( منتهی الارب ). دیگرگونی و برگردیدگی حال و تغییر. || ( اِمص ) ابا و امتناع و نفی و دریواخ و اظهار نادانی با علم و دانست ، و جحد و عدم اقرار و رد و عدم اقرار، و رد و عدم قبول و عدم موافقت و ایراد. ( ناظم الاطباء ) :
سوی یزدان منکر است آنکه به تو معروف نیست
جز به انکارتوام معروف را انکار نیست.ناصرخسرو.من را که عقل و فضل و هنر دارم
هیچم نیاورد سر انکارش.ناصرخسرو.شب اندر چشم فرمان تو روز است
گل اندر دست انکارتو خار است.مسعودسعد.چه ، انکار آن هم در وهم خردمند نگنجد. ( کلیله و دمنه ). چون اصرار و انکار قوم دید جز مدارا و ترک مماراةچاره ندید. ( ترجمه تاریخ یمینی ). سلطان انکار امیراسماعیل در آن حالت بر نوشتکین دریافت. ( ترجمه تاریخی یمینی ).
کسی بدیده انکار اگر نگاه کند
نشان صورت یوسف دهد به ناخوبی.سعدی.دگر مگوی که من ترک عاشقی کردم
که قاضی از پس انکار نشنود انکار.سعدی.ملک بخندید و ندیمان را گفت چنانکه مرا در حق درویشان ارادت است و اقرار، این شوخ دیده را عداوت است و انکار. ( گلستان ).
هرکه عیبم کند از عشق و ملامت گوید
تا ندیده ست ترا بر منش انکاری هست.سعدی.- انکار آوردن ؛ انکار کردن. نپذیرفتن :
چگونه انکار آریم هستی او را
که ما به هستی ، او را دلیل و برهانیم.مسعودسعد.- انکار داشتن : از چیزی انکار داشتن ؛ او را نپذیرفتن :
یکی عارفم نازپرورده مشرب
که از قید هر مذهب انکار دارم.

معنی کلمه آنکار در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) نپذیرفتن ، حاشا کردن . ۲ - (اِمص . ) ابا، امتناع .

معنی کلمه آنکار در فرهنگ عمید

۱. نشناختن، ناشناختن.
۲. خودداری از اقرار، منکر شدن.

معنی کلمه آنکار در فرهنگ فارسی

نشناختن، ناشناختن، باورنکردن، منکرشدن
۱ - ( مصدر ) وازدن نپذیرفتن ناشناختن امتناع کردن . ۲ - ( اسم ) ابا امتناع عدم اقرار . جمع : انکارات . ۳ - منکر.
جمع نکر

معنی کلمه آنکار در دانشنامه عمومی

انکار ( به انگلیسی: Denial ) ، در کاربرد معمول انگلیسی، حداقل دارای سه معنی است: ادعای این که هر گزاره یا ادعای خاصی درست نیست ( که ممکن است دقیق یا نادرست باشد ) . رد درخواست؛ و بیان اینکه یک گزاره درست، درست نیست.
در روان شناسی، انکار ، انتخاب شخص برای انکار واقعیت به عنوان راهی برای دوری از یک حقیقت آزاردهندهٔ روان شناختی است.
برخی از افرادی که به عنوان منکر یا مؤمنان راستین شناخته می شوند، به دلایل سیاسی یا اقتصادی، حقایق تاریخی یا علمی مورد پذیرش جریان اصلی جامعه یا کارشناسان را انکار می کنند. نمونه هایی از انکار عبارتند از:
• انکار تغییر اقلیم
• انکار فرگشت
• نفی گرایی تاریخی ( مانند انکار هولوکاست )
• انکار ایدز
• جوامع مدرن زمین تخت
انکار (روان شناسی). در نظریه روانکاوی فروید، انکار سازوکاری دفاعی که در آن افکار و احساسات و اعمال و وقایع دردناک و ناپذیرفته با بیرون راندن از خودآگاه نادیده انگاشته می شود حتی اگر برای شخصی که دچار انکار فرویدی شده مدرکی دال برا تناقض انکار او آورد.
انکار (فیلم ۱۹۷۷). انکار ( انگلیسی: Inkaar ) یک فیلم در ژانر جنایی به کارگردانی راج ان. سیپی است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به وینود کانا، ویدیا سینها، و امجد خان اشاره کرد.
معنی کلمه آنکار در فرهنگ معین

معنی کلمه آنکار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نفی چیزی و همچنین اظهار ناخوشایندی نسبت به منکر را انکار می گویند و از انکار به مفهوم نخست در بابهای طهارت، قضاء و حدود سخن رفته است.
انکار خدا یا یگانگی او، و انکار رسالت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و نیز انکار ضروری دین موجب کفر می گردد؛ لیکن در اینکه انکار ضروری دین، مانند انکار خدا سببی مستقل برای حصول کفر است یا از آن جهت که به انکار خدا یا رسالت پیامبر بر می گردد، اختلاف است.طبق مبنای دوم، چنانچه انکار فرد به انکار خدا یا رسالت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله برنگردد کافر به شمار نمی رود.
انکار در دعوا
اگر کسی نزد قاضی علیه دیگری طرح دعوا کند و قاضی آن را بر متهم قرائت نماید، متّهم (مدّعی علیه) در پاسخ یا اقرار می کند یا انکار و یا سکوت. در صورت انکار، اگر مدّعی بر ادّعای خویش بینه نداشته باشد، منکر یا قسم می خورد و یا قسم را به مدّعی برمی گرداند، که او سوگند یاد کند و یا نکول می کند؛ یعنی نه سوگند می خورد و نه ردّ می کند. دعوا در فرض نخست (قسم یاد کردن منکِر) ساقط و در فرض دوم (برگرداندن سوگند به مدّعی) با قسم مدّعی ثابت می شود؛ ولی در فرض سوم (نکول) اختلاف است که آیا قاضی به صرف نکول منکر می تواند علیه او حکم صادر کند و یا متوقف بر سوگند یادکردن مدّعی است. اگر قسم یاد کند حقّش ثابت، وگرنه، ساقط می شود.
انکار به معنای اظهار ناخوشایندی در منکر
از انکار به معنای دوم در باب امر به معروف و نهی از منکر سخن رفته است.انکار قلبی منکر با اظهار ناخشنودی قلبی، مانند رو برگرداندن یا ترش رویی کردن دربرابر مرتکب شونده منکر و انکار عملی آن با اظهار ناخشنودی با زبان و دست با وجود شرایط آن، از مراتب نهی از منکر به شمار می روند.

جملاتی از کاربرد کلمه آنکار

احسان اوغلو مؤسس گروه تاریخ علم در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول] بود، و او رئیس آن بخش در بین سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۳ باقی ماند. او همچنین یک استاد و یک استاد مدعو در دانشگاه‌های مختلف، از جمله دانشگاه آنکارا و از دانشگاه‌های اکستر در بریتانیا (۱۹۷۵–۱۹۷۷)، دانشگاه اینونو ((۱۹۷۰–۱۹۸۰)، دانشگاه مالاتیا (۱۹۷۸–۱۹۸۰)، و لودویگ ماکسیمیلیانز دانشگاه مونیخ در آلمان (۲۰۰۳).
از خدا جوی گشایش که نگردد هرگز بسته آنکار که از کارگشا بگشاید
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال گرمیو، باشگاه فوتبال بوتافوگو، باشگاه فوتبال فیگیرنسه، و باشگاه فوتبال آنکارا اسپور اشاره کرد.
ایستگاه راه‌آهن آنکارا که در سال ۱۸۹۲ تأسیس شده علاوه‌بر اتصال به شبکه راه‌آهن ترکیه به صورت هفتگی یک قطار به مقصد ایستگاه راه‌آهن تهران نیز دارد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده است می‌توان به باشگاه فوتبال آنکاراگوچو اشاره کرد.
اشناس در زمان معتصم در جنگ عموریه حضور مؤثری داشت. معتصم در این جنگ کل نیروی خود را دو قسمت نمود که یک قسمت کوچکتر ده هزار نفره تحت فرمان افشین سردار ایرانی قرار گرفت که با امیرعمرالاقصی و سربازان ارمنی واسپوراکان پیوستند و بعداً تئوفیلوس امپراتور روم را در جنگ انزن شکست دادند و قسمت بزرگتر را خود به سوی کاپادوکیه و دروازه‌های کیلیکیه هدایت کرد که فرماندهی پیش قراوالان سپاه خلیفه با اشناس، جناح راست با ایتاخ، جناح چپ با جعفر ابن دینار الخیاط و قلب سپاه با عجیف ابن انبسه بود که دو سپاه در آنکارا بهم ملحق می‌شدند و به سمت عموریه می‌رفتند.
صعب گردد بتو آنکار گرش گیری صعب بگذرد سهل گرش نیز فرو کیری سهل
وی سابقه مربی‌گری در تیم‌هایی همچون آنکاراگوچو، گنچلربیرلیغی، ترابزون‌اسپور، اسکی‌شهراسپور، فنرباغچه، ترابزون‌اسپور و تیم ملی فوتبال ترکیه را در کارنامه دارد.
چون نام من خسته باین کار برآمد گو در رخ من خنجر آنکار برآرید
ماهر در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۱۶ برای یک فصل با انتقال قرضی به باشگاه ترکیه ای آنکارا اسپور پیوست. او فصل را با رتبه ۵ در سوپر لیگ و ۳۲ تیم نهایی لیگ اروپا به پایان رساند. بعد از یک سال به پی اس وی بازگشت اما در تیم اصلی جایگاهی نداشت.
محمد (ص) که از نام پاکش برآید برآید هر آنکار از اسم اعظم
با دل وجان من آنکاری که اینکافر کند کافرم گاهی به کافر گر مسلمان کرده است
این استان در میان استانبول و آنکارا قرار گرفته و زمین‌های آن بیشتر کوهستانی و جنگلی است و کشاورزی کمی دارد.
آیبوکه پوسات از پدری بنام نامیک و مادری به نام آسمان به دنیا آمده‌است. پدر و مادر آیبوکه هر دو کارمند هستند. او همچنین دو برادر دارد و خانواده مادری وی اصالتاً تاتار هستند. آیبوکه فارغ‌التحصیل رقص باله دانشگاه حاجی تپه آنکاراست و هم‌اکنون به صورت از راه دور مشغول تحصیل در رشته بیزینس دانشگاه آنادولو است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آنکاراگوچو، باشگاه فوتبال هانوفر ۹۶، باشگاه فوتبال کوپر، باشگاه فوتبال واراژدین، و باشگاه فوتبال اسلاون بلوپو اشاره کرد.