افشین

افشین

معنی کلمه افشین در لغت نامه دهخدا

افشین. [ اَ ] ( اِخ ) لقب پادشاهان اسروشنه. ( تاریخ الخلفاء سیوطی ص 364 ). لقب عام ملوک اسروشنه. ( از مفاتیح العلوم و آثارالباقیه از یادداشت مؤلف ).
افشین. [ اَ ] ( اِخ ) بیشتر فرهنگها ذیل این کلمه آورده اند: نام شخصی بود کریم و صاحب همت و مکرم و بزرگ و باسخا مانند حاتم و معن و از اصل و نسب و مقام و منصب او چیزی نیاورده اند بجز صاحب انجمن آرا که مؤلف آنندراج نیز از او پیروی کرده است ، چنین آورده : نام مردی بود اصلش از عجم و در نزد خلیفه بغداد ملازمت یافته و معتصم او را سردار کرده ، بجنگ بابک خرم دین فرستاد بابک را مغلوب و منکوب کرده ، آخرالامر در نزد خلیفه متهم بطغیان گردیده و کشته گشت. سرگذشت این سردار بزرگ در بیشتر تواریخ و تراجم مسطور است. مؤلف مجمل التواریخ والقصص آرد: پس بابک را کار از اندازه بگذشت و معتصم افشین را بحرب بابک فرستاد. و افشین لقب پادشاهان اسروشنه است و نامش حیدربن کاوس بود و اصل او از ماوراءالنهر. و افشین سوی ارمینیه آمد، و بابک در کوههای آن حدود جایهای عظیم دشوار گزیده بود و قلعه ساخته بوده و بسیاری روزگار و حادثه ها رفت تاآخر کار بابک گرفتار شد بر دست او، و حیلت کردن سهل بن سنباط بر قلعه خویش و بابک را بعد از گریختن از قلعه ، آن جایگاه بداشتن ، و امید دادن ، و این سهل از دهقانان بود، افشین کس فرستاد و ابن سنباط بابک را بصید بیرون آورد تا سپاه او را بگرفتند و بعد مدتها این فتح برآمد، و او را پیش معتصم آوردند بسامره ، بفرمود تا دستش ببریدند و شکم بشکافتند، و پس سرش آوردندو تنش را بسامره بردار کردند و سرش در بلاد اسلام بگردانیدند که آفتی عظیم بود مسلمانی را.... و مازیار بجانب طبرستان خروج کرد تا عبداﷲ طاهر او را بگرفت وبمعتصم فرستاد و او فرموده تا مازیار را به تازیانه میزدند از آن سبب که گفتند افشین را با مازیار مکاتبت بود در عصیان فرمودن ، و عبداﷲ سه ، چهار نوشته یافته بود از افشین به مازیار و به معتصم فرستاده بود وافشین منکر گشت و گفت این حیلت عبداﷲبن طاهر ساخته است پس مازیار را همی زدند تا راست بگوید. وی اندر آن زخم بمرد و هیچ نگفت. پس معتصم از این پس افشین رابفرمود کشتن. بعد از آنکه بر وی درست کردند که اقلف بود ختنه ناکرده وصنم پرستیدی و گفتند بابک را غروری دادی. ( از مجمل التواریخ والقصص صص 257 - 258 ). و برای اطلاع بیشتر رجوع شود به مآخذ زیر: تاریخ بیهقی ص 172 ببعد و موشح ص 308 و تاریخ الحکماء قفطی و فهرست آن و تاریخ گزیده و فهرست آن و کامل ابن اثیر ج 6 ص 182، 183، 194، 207، 209، 212 و حبیب السیر و فهرست آن و تاریخ تمدن جرجی زیدان و فهرست آن و وفیات الاعیان وفهرست آن و قاموس الاعلام ترکی و تاریخ الاعلام ترکی و تاریخ اسلام و شرح احوال رودکی و سبک شناسی ج 1 ص 232.

معنی کلمه افشین در فرهنگ فارسی

نام ناحیه ایست بخراسان

معنی کلمه افشین در فرهنگ اسم ها

اسم: افشین (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: afšin) (فارسی: اَفشين) (انگلیسی: afshin)
معنی: لقب تمامی پادشاهان اسروشنه، ( اَعلام ) ) خِیذرابن کاووس [ هجری] آخرین امیر اشروسنه، که این مقام را به خاطر خیانت به پدر و آیین خود و راهنمایی خلیفه ی عباسی به فتح سرزمین مادری خویش به دست آورد، بعدها در مقام سردار خلیفه، بابک خرم دین را فریفت و دستگیر کرد، با این همه، سرانجام به توطئه بر ضد معتصم متهم و به فرمان او کشته شد، ) لقب پادشاهان اِسروشنه، ( در اعلام ) نام سردار ایرانی که بابک خرم دین را دستگیر کرد، ( در اعلام ) لقب عام پادشاهان اسروشنه، نام سردار معروف معتصم خلیفه عباسی، تون اپ

معنی کلمه افشین در دانشنامه عمومی

افشین (شهر). افشین ( به ترکی استانبولی: Afşin ) شهری است در کشور ترکیه که در استان قهرمان مرعش واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۸٬۴۰۹ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۸٬۱۹۳ نفر می باشد.

معنی کلمه افشین در دانشنامه آزاد فارسی

افشین ( ـ۲۲۶ق)
عنوان عمومی حکّام موروثی اشروسنه تا نیمه اول قرن ۳ق و عنوان خیدر بن کاوس، آخرین حاکم اشروسنه و سردار معروف ایرانی در دورۀ خلافت مأمون و معتصم عباسی. وی پس از مخالفت با پدر و برادرش به بغداد نزد مأمون رفت و اسلام آورد و او را به تسخیر اشروسنه تشویق کرد و پس از آن جانشین پدر و حاکم اشروسنه شد و همواره در رکاب مأمون و معتصم بود تا در ۲۲۰ق معتصم وی را در سمت فرمانروایی آذربایجان برای دفع بابک خرم دین به آن جا فرستاد. سرکوب بابک به دست افشین خلیفه را بسیار خشنود ساخت و بر سر افشین تاج نهاد و جواهرات و اموال بسیار به او بخشید. در ۲۲۴ق منکجور (از فرمانروایان زیردست افشین) بر خلیفه شورید و افشین نیز ابوالساج، از فرماندهان خود را به مقابلۀ او فرستاد، اما خلیفه هر دو آنان را آلت دست افشین علیه خود می دانست و وی را از شغل فرماندهی عزل کرد. وی در مدتی که محبوس بود سعی می کرد نظر معتصم را جلب نماید ولی بی فایده بود. سرانجام به اتهام همکاری با بابک و مازیار و نیز حکم ارتداد به دستور خلیفه در زندان به قتل رسید و جنازه اش را به دار آویخته و آتش زدند و خاکسترش را در دجله ریختند.

معنی کلمه افشین در ویکی واژه

افشین (جمع افشین‌ها)
# نام سردار ایرانی
«افشین» در پایه به معنی درخشنده است و همچنان در ادبیات فارسی به آن روشنفکری اطلاق میشه که بخواهد جهل و نادانی را در جامعه از بین ببرد و تمدن و روشنفکری را جانشین آن کند.

جملاتی از کاربرد کلمه افشین

بار خدایا دین را ، از چنگ ( بهانه ) بابک و افشین نجات بده
گر افشین کرد فتنهٔ بابک در دولت و ملک معتصم تسکین
افشین برخاست شکسته و بدست و پای مرده‌ و برفت. چون بازگشت‌، معتصم گفت: یا با عبد اللّه، چون روا داشتی، پیغام ناداده گزاردن‌؟ گفتم: «یا امیر- المؤمنین، خون مسلمانی ریختن نپسندیدم و مرا مزد باشد و ایزد، تعالی، بدین دروغم نگیرد .» و چند آیت قرآن و اخبار پیغامبر، علیه السّلام، بیاوردم. بخندید و گفت: راست‌ همین بایست کردن که کردی و بخدای، عزّوجلّ، سوگند خوردم که افشین جان از من نبرد که وی مسلمان نیست. پس من بسیار دعا کردم و شادی کردم که قاسم جان بازیافت و بگریستم. معتصم گفت: حاجبی را بخوانید. بخواندند، بیامد. گفت: بخانه افشین رو با مرکب خاصّ ما و بودلف قاسم عیسی عجلی را بر نشان و بسرای بو عبد اللّه بر عزیزا و مکرّما . حاجب برفت و من نیز بازگشتم و در راه درنگ می‌کردم تا دانستم که قاسم و حاجب بخانه من رسیده باشند. پس بخانه‌ بازرفتم، یافتم قاسم را در دهلیز نشسته‌ . چون مرا بدید در دست و پای من افتاد. من او را در کنار گرفتم و ببوسیدم و در سرای بردم و نیکو بنشاندم. و وی می‌گریست و مرا شکر میکرد. گفتم: مرا شکر مکن بلکه خدای را، عزّوجلّ، و امیر المؤمنین را شکر کن بجان نو که بازیافتی. و حاجب معتصم وی را بسوی خانه برد با کرامت‌ بسیار.
افشین صادقی (زادهٔ ‎۵ فروردین ۱۳۷۲) بازیکن هندبال اهل ایران است.
النگ و دولنگ نام برنامه‌ای از گروه کودک و نوجوان است که در دهه ۷۰ خورشیدی از شبکه یک سیما پخش می‌شد. کارگردانی این برنامه را ایرج طهماسب بر عهده داشت و تهیه‌کننده این برنامه گیتی فر شفائی می‌باشد.عیسی یوسفی‌پور در نقش النگ و خسرو احمدی در نقش دولنگ بازی می‌کردند. در برخی از قسمتها هم افشین سنگ‌چاپ در نقش پسر همسایه ظاهر شده‌است. این سریال محصول سال ۱۳۷۰ می‌باشد.
افشین بختیار (زادۀ ۱۳۲۹، تهران) عکاس
در لشکر خویشتن ملک‌سنجر دارد دو هزار بنده چون افشین
ای به بهنرمندی از صاحب و از صابی وی مه بجوانمردی از حاتم و از افشین
آنکه چو افشین و معن وآنکه چو سحبان و فضل در ره فضل و هنر بنده اویند اند
من بفسردم‌ و سخن را ببریدم و با خود گفتم: اتّفاق بدبین که با امیر المؤمنین تمام نگفتم که از تو پیغامی که نداده بودی، بگزاردم که قاسم را نکشد. هم اکنون افشین‌ حدیث پیغام کند و خلیفه گوید که من این پیغام نداده‌ام و رسوا شوم و قاسم کشته آید.
دینه قارشی ( بابکی – افشینی ) بیر دکان ائدیب بارالاها دینه ، بو بابکدن ، افشین دن نجات
عمادی در تألیف کتاب فروردین (گاه‌نامه در شش دفتر)، ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌های مازندران (ج اول، ۱۳۸۲) و کتاب «ساری، کهن شهر مازندران (۱۳۹۲)» هم‌کاری داشت و ترجمهٔ شعرهای تبری کتاب‌های تاریخ تبرستان اثر ابن اسفندیار و تاریخ رویان اثر اولیاءالله آملی (هر دو کتاب ویراستهٔ افشین پرتو) را به انجام رساند. او از مؤلفان «دانش‌نامهٔ تبرستان و مازندران»، در بخش‌های ادبیات و نام‌آوران بود.
افشین یداللهی (زادهٔ ۲۱ دی ۱۳۴۷ – درگذشتهٔ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵) ترانه‌سرا و روان‌پزشک اهل ایران بود.
گفته می‌شود که حیدر پسر کاووس، شاهزادهٔ اشروسنه که با نام افشین شناخته می‌شده، و از شخصیت‌های نامدار تاریخ ایران در سده‌های نخستین پس از تسلط خلفای عباسی بر ایران، اهل اشروسنه—کوهستانی میان سمرقند و خوقند (و یا خوجنده)—بوده است.
افشین بیابانگرد به عنوان نمایندهٔ وزن ۷۱ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۶ در بوداپست در نخستین مبارزه مقابل ورشام بورین قهرمان سال ۲۰۱۶ اروپا از ارمنستان با نتیجهٔ ۲ بر ۲ شکست خورد و با توجه به شکست بورین در دیدار بعدی، بیابانگرد از گردونهٔ رقابت‌ها حذف شد.
مراسم تشییع و خاکسپاری افشین اسانلو، روز ۳ تیر ۱۳۹۲ در تهران و تحت تدابیر امنیتی برگزار شد.
افشین دانشیان یکی از بازیکنان فوتبال ایران است. این بازیکن در طول در دوران حضورش، در تیم‌های مختلفی من‌جمله ابومسلم و شاهین بوشهر مشارکت داشته‌است.
تو چون خسرو نهان گویان جهان چون معتصم جویان؟ سپهسالار تو پویان بسان رستم او افشین
افشین کاظمی قزلجه (زاده ۲۴ اکتبر ۱۹۸۶) یک بازیکن فوتسال اهل ایران است.
جود گوید تا که معن و حاتم و افشین شدند کف او بود است معن و حاتم و افشین مرا