اجسام

معنی کلمه اجسام در لغت نامه دهخدا

اجسام. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ جِسم. تنها و کالبدها. و اکثر استعمال اجرام در لطیف است و اجسام در کثیف : جان ها از وحشت منازل اجسام روی با مرکز خویش نهاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
- اجسام آلیه و غیرآلیه ؛ رجوع بهمین کلمات شود.
- اجسام صلبه ( اصطلاح کیمیا ) .
- اجسام مایع ( آب ) .

معنی کلمه اجسام در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ جسم ، تن ها، کالبدها.

معنی کلمه اجسام در فرهنگ عمید

= جسم

معنی کلمه اجسام در فرهنگ فارسی

تن ها، کالبدها، جمع جسم
( اسم ) جمع : جسم تن ها کالبدها . یا اجسام آلی ( آلیه ). ۱ - هر جسم که اسم کل بر جزو آن صدق نکند اجسام دارای اجزائ که مجموع آن مای. حیات است . ۲ - ترکیباتی هستند که بدن گیاهان و جانوران را تشکیل می دهند و چون هنگام سوختن آنها اگر اکسیژن بانداز. کفایت نباشد مقداری کربن از خود باقی می گذارند از اینجهت آنها را ترکیبات کربن مینامند آلی . یا اجسام بسیط ( بسیطه ) ۱ - عناصر اربعه را در حال خلوص و بساطت اجسام بسیط گویند مث آب در صورتی که با هیچ یک از عناصر دیگر ترکیب نیافته باشد . ۲ - عناصر . یا اجسام شفاف اجسامی هستند که نور از آنها عبور می کند و حاجب ماورائ نیستند و اشیائ پشت سر آنها را بخوبی میتوان دید مانند : شیشه آب زل هوا و غیره . یا اجسام کدر . اجسامی را گویند که نور از آنها عبور نمی کند و بطور کلی حاجب ماورائ هستند مانند : سنگ و چوب . یا اجسام طبیعی . ۱ - مرکب از ماده و صورت جسمی. طبیعیه میباشند در مقابل صورت تعلیمی که اشکال مختلف وارد بر صورت جسمیه یا جسم طبیعی است . ۲ - تصوف عرش و کرسی . یا اجسام علوی . افک و کواکب و بطور کلی موجودات سماوی اجرام علوی . یا اجسام عنصری . موالید ثث و کاینات کهو همواره در معرض کون و فسادند چه آنها از ترکیب عناصر اربعه و تائ ثیرات اجسام و اجرام سماوی و حوادث جوی تکوین مییابند ( بعقید. قدما ) . یا اجسام غیر آلی ( آلیه ) . اجسام مفرده مقابل اجسام آلی ( آلیه ) . یا اجسام مرکب . اجسامی که از دو یا چند عنصر ترکیب شوند مانند آب که از اکسیژن و ئیدرژن و سنگ مرمر که از کربن و اکسیژن و فلزی بنام کلسیم ترکیب شده است . شمار. اجسام مرکب از چند صد هزار هم تجاوز می کند . یا اجسام منیر ( منیره ) . اجسامی را گویند که از خود نور و درخشندگی دارند مانند : خورشید فروزان شمع روشن مقابل اجسام مستنیر . اجسامی هستند که از خود نور ندارند و نور میگیرند و برای روئ یت آنها از اجسام منیر باید کسب نور کرد مانند : سنگ خاک ماه و غیره اجسامی را گویند که نور از آنها می گذرد ولی اجسامی را که در پشت آنها واقع شده است نمیتوان روئ یت کرد مانند : کاغذ آلوده بچربی شیش. مات و غیره .

معنی کلمه اجسام در ویکی واژه

جِ جسم ؛ تن‌ها، کالبدها.

جملاتی از کاربرد کلمه اجسام

پاکی این حوض بی‌پایان بود پاکی اجسام کم میزان بود
و قسمی دیگر از قبیل عالم نفوس است و آن هم بردو نوع است: علوی و سفلی علوی چون نفوس سماوی از نفوس کواکب وافلاک و بروج و سفلی چون نفوس اجسام زمینی و آن هم بر دو نوع است: مفرد و مرکب. مفرد چون عناصر اربعه و ملکوت آن خواص و طبایع آن است. چنانک آب را رطوبت و برودت طبیعت است و دفع تشنگی خاصیت وآتش را یبوست و حرارت طبیعت است و احراق خاصیت و خاک را یبوست و برودت طبیعت است و انبات خاصیت و باد را رطوبت و حرارت طبیعت است و امداد روح خاصیت.
یافته‌های باستان‌شناختی از ۴٬۰۰۰ سال پیش در اسکاتلند هم شامل نقش‌هایی حک‌شده در سنگ از اجسام افلاطونی است.
این جمله که یاد کردیم، قول آن گروه است که مر مکان را قدیم گفتند، چو حکیم ایران شهری که مر معنی های فلسفی را به الفاظ دینی عبارت کرده است اندر کتاب جلیل و کتاب اثیر و جز آن (و) مردم را بر دین حق و شناخت توحید بعث کرده است و پس از او (چو) محمد زکریای رازی که مر قول های ایران شهری (را) الفاظ زشت ملحدانه باز گفته است و معنی های استاد و مقدم خویش را اندر این معانی به عبارت های خویش موحش و مستنکر بگزادره (است) تا کسانی را که کتب حکما (را) نخوانده باشند ظن اوفتد که این معانی خود او استخراج کرده است. وز آن قول های نیکو که ایران شهری گفته است، یکی اندر باب قدیمی مکان است که گفته است: مکان قدرت ظاهر خدای است، و دلیل بر درستی این قول آن آورده است که قدرت خدای آن باشد که مقدارت اندر او باشد و مقدارت این اجسام مصور است که اندر مکان است و چو اجسام مصور که مقدرات است از مکان بیرون نیستند، درست شد که خلا- یعنی مکان مطلق- قدرت خدای است، قدرتی ظاهر که همه مقدارت اندر او یند. و زشت کردن محمد زکریا مر این قول نیکو را نه چنان است که گفته است: قدیم پنج است که همیشه بوده اند و همیشه باشند: یکی خدای و دیگر نفس و سه دیگر هیولی و چهارم مکان و پنجم زمان. و زشت گوی تر از آن (که) باشد که مر خالق را با مخلوق اندر یک جنس شمرد؟ تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا.
به‌طور کلی، به اجسام فرانپتونی نام‌هایی اساطیری و افسانه‌ای مرتبط با دنیای مردگان داده می‌شود. در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۶، اتحادیهٔ بین‌المللی اخترشناسی نام سیارهٔ کوتولهٔ زینا را به پیشنهاد مایکل براون به اریس (ایزدبانوی یونانی نفاق و کشمکش) تغییر داد. نام «اریس ۱۳۶۱۹۹» یا اریس توسط گروه کاری نام‌گذاری سیستم سیاره‌ای و کنواسیون نام‌گذاری اخترشناسی پذیرفته‌شد. ایزدبانوی اریس، حسادت و رشک را برای ایجاد جنگ و خشم در میان مردان تحریک می‌کند. در جشن عروسی پلئوس و تتیس، همهٔ خدایان به جز اریس دعوت شدند و اریس خشمگین شد و از روی کینه و نفرت، باعث نزاع و کشمکش میان خدایان شد که سرانجام منجر به جنگ تروآ شد.
شهرت او به واسطهٔ شرح علائم و نشانه‌های بیماری پیک و همچنین توصیف «اجسام پیک» است که از مشخصه‌های پاتولوژیک این بیماری است.
همه گفتن برای اجسام است زانکه هر جسم را جدا نام است
انما اجسامنا حالت کسور بیننا حبذا یا ربنا من جنه خلف الجدار
با اینکه اجسام افلاطونی، برخلاف آرای افلاطون، واحدهای ساختاری هستی نیستند، برخی مولکول‌ها و اتم‌های فشرده، به‌ویژه ساختارهای بلوری، شکلی شبیه اجسام افلاطونی دارند.
اگر به صورت و ترکیب هستی از اجسام چرا به بالا تازی ز پست چون ارواح
ز تو اجسام را چَستی، ز تو ارواح را مستی ایا پر کرده گوهرها جهان خاک را دامن
بدانخدای که بنگاشت دست قدرت او درون پرده ارحام صورت اجسام
بدان تا نور مهر و دیگر اجرام رسد ز انجا بدین الوان و اجسام
مثلاً قانون اول نیوتون می‌گوید اجسام به وضعیت حرکت یا سکون خود ادامه می‌دهند مگر اینکه به آن‌ها نیرویی وارد شود. این بیانِ قانون است در دستگاه فلسفی نیوتون و مثلاً در دستگاه فلسفی ارسطو گزاره‌ای نادرست است. پس قوانین فیزیک وابستگی شدید به دستگاه فلسفی تعریف شده دارند.
قوانین ارتعاش: " در شرح علل زیری و بمی صدا، قوانین ارتعاش را در اجسام روشن می‌سازد، علل زیری و بمی صدا عبارت‌اند از: اتصال شدید ذرات جسم و سختی آن (معرف به قابلیت ارتجاع) و کوچکی ابعاد آن و زیادی نیروی کشش درجه زیری و بمی با زیاد و کم شدن علل ان بستگی دارد و مثلاً" تاری با کشش ثابت با تغییر طول، صداهایی با زیری و بمی متفاوت ایجاد می‌کند و هر چه طویل تر باشد صدا بم تر است. "
اره دستی دارای یک دسته معمولاً چوبی و یک تیغه لبه‌تیز فلزی دندانه‌دار است که برای بریدن و دونیمه کردن اجسام استفاده می‌شود. در جایی‌که به علت بزرگ بودن یا ضخیم بودن یک جسم بریدن آن با کارد یا قیچی میسر نیست از اره استفاده می‌کنند.
بی‌تو اجسام را مباد بقا بی‌تو اعراض را مباد قیام
قابلیت اطمینان از مواد یکی از چندین ضمانتی است که به طور صعودی و فزاینده‌ای برای تمامی اجسام تولیدی که ما روزانه استفاده می‌کنیم مورد نیاز است و بنابراین به طور کامل با رویکرد "توسعه پایدار" ادغام می‌شود. با این حال، پیش بینی رفتار یک ماده یا یک قطعه صنعتی در طی زمان یک فرآیند حساس است، زیرا موارد زیادی باید در نظر گرفته شود.
یعنی برای هر جسم افلاطونی، تعداد رئوس منهای تعداد اضلاع به‌علاوهٔ تعداد وجه‌ها برابر ۲ است. مثلاً در مکعب داریم: ۸ – ۱۲ + ۶ = ۲. مشخصهٔ اویلر، که برای همهٔ چندوجهی‌های بدون حفره صادق است، برای اثبات قضیه‌های مختلفی در خصوص اجسام افلاطونی به کار می‌رود.
پس باید حرکت‌ها از ذاتی والاتر به اجسام داده شود. ذات که یکی باشد و خود متحرک نباشد. چراکه اگر متحرک باشد، لام می‌آید ک خود نیز حرکتش را از[۱] دیگر بگیرد، و اگر دو تا باشد، لازم است که این دو ذات از جهاتی مشابه باشند، و هم به این دلیل که می‌توانیم آن‌ها را از هم بازشناسیم، وجه اختلافاتی نیز می‌بایست داشته باشند؛ و این چیزی ست که باعث می‌شود این ذات، ذاتی مرکب باشد، و ذاتِ مرکب نیز دارای تغییر و حرکت است، و این با فرضِ ما از جنبانندهٔ نخستین هم‌خوان نیست.