(اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) رویانیدن . ۲ - (مص ل . ) رستن گیاه .
معنی کلمه انبات در فرهنگ عمید
۱. رویانیدن. ۲. روییدن، رستن گیاه.
معنی کلمه انبات در فرهنگ فارسی
۱ - ( مصدر ) رویانیدن . ۲ - ( مصدر ) رستن گیاه.
معنی کلمه انبات در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] به روییدن اِنبات گفته می شود و به مناسبت در بابهایی مانند صوم، جهاد، حجر و نکاح به کار رفته است. روییدن موی زهار، از نشانههای بلوغ به شمار رفته و احکامی بر آن مترتّب گشته است. کودکان در جنگ کودکان در جنگ کشته نمیشوند، بلکه به اسارت گرفته میشوند و اگر بلوغ طفلی محرز نباشد، از راههای احراز آن، انبات موهای زهار است. روییدن گوشت با شیردهی اگر زنی نوزادی را به اندازه روییدن گوشت و محکم شدن استخوان وی شیر دهد، نوزاد فرزند رضاعی او شمرده میشود و احکام فرزند نَسَبی همچون محرمیّت و حرمت ازدواج با او بر آن مترتّب میگردد.
معنی کلمه انبات در ویکی واژه
رویانیدن. رستن گیاه.
جملاتی از کاربرد کلمه انبات
إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً، ای انّ فی انباته الازواج الکریمة من الارض المیتة لدلالة ظاهرة علی ربوبیته و انه واحد لا شریک له وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ ای و مع کثرة الآیات لم یؤمن اکثرهم لکن ربک عزیز لا یضرّه ترک ایمان الاکثر، و دخول کانَ علی معنی: کان ذلک فی علم اللَّه السابق.
و کلّ ما یسرّ منظره فهو بهجة ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها ای ما کان لکم استطاعة الانبات أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ یعنی أ مع اللَّه اله یشارکه فی خلق هذه الاشیاء فیشترکوا بینه و بین اللَّه فی العبادة بَلْ هُمْ قَوْمٌ یَعْدِلُونَ عن الطریق. و قیل یعدلون عن النظر فی الادلة المؤدیة الی العلم بانّ اللَّه هو الذی تفرّد بخلق هذه الاشیاء. و هو الذی یستحق العبادة.
قال النبی (ص) لا یقولنّ احدکم زرعت و لیقل حرثت، و قد سمّی الحارث زارعا علی انه فعل اسباب الزرع و الانبات.
بیا تا سخن از یک تار موگوئیم که ریحان باغ دماغ تست و علت آن ترتیب و حکمت آن ترکیب بیان کنیم، موجب سیاهی او در صغر و سبب سپیدی او در کبر باز نمائیم و بقوت و کمال قدرت صانع مقر آئیم واز وجود چهار طبع در وی تصور و تقریر کنیم و داعیه اثبات و جاذبه انبات در وی ظاهر گردانیم تا معلوم شد که علم معرفت شعری نادانسته بعلم شعرای نتوان رسید واین دقایق نادیده حقایق نتوان دید.
از این باران بسازنام تک آهنگی است از خوانندهٔ دنس پاپ میشیگانی، کانتری آرگو به همراهی رپر کوبایی-آمریکایی پیتبول و جرمی گرینی است که در ۱۸ فوریه ۲۰۱۲ منتشر شدهاست. سبک این آهنگ دنس پاپ، موزیک و الکترونیک میباشد . توسط آدام چرینتون، جیورجینی گیوانباتیستا، آرماندو پرز و استفان سینگر نوشته شدهاست و وانی جیورجینی و استفان سینگر تهیه کنندگی شدهاست. آهنگی بی آلبوم است و اولین آهنگ کانتری آرگو میباشد . موزیک ویدئوی این ترانه توسط کلادیو زاگارینی کارگردانی شدهاست.
خطت دمید و ز انبات این خجسته نبات بهار عارض تو روی در خزان دارد
«فَعَسی رَبِّی» فلعلّ ربّی، «أَنْ یُؤْتِیَنِ» فی الآخرة او فی الدّنیا، «خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ وَ یُرْسِلَ عَلَیْها» ای علی جنّتک، «حُسْباناً» عذابا، «مِنَ السَّماءِ» یرمیها به من برد او صاعقة. قال ابن عباس: «حُسْباناً مِنَ السَّماءِ» ای نارا، و قیل قضاء من اللَّه یقضیه. قال الزجاج: الحسبان فی اللّغة الحساب لقوله: «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ» فالمعنی و یرسل علیها عذاب حسبان و ذلک الحسبان حساب ما کسبت یداک، «فَتُصْبِحَ صَعِیداً زَلَقاً» الصّعید التّراب، و قیل وجه الارض و الزّلق المکان الذی لا یثبت علیه قدم بل تزل عنه. و قال الزجاج الصّعید و الزّلق الطریق الّذی لانبات فیه. و قیل الزّلق الخراب، و المعنی یصبح جنّتک هذه ارضا ملساء لا شیء فیها قد ذهب ما فیها من غرس و نبت.
قبول مصدر است بر وزن فعول چنان که وضوء و طهور و ولوع و وقود. و انبات سخنی روانست در میان عرب در کار پروردن فرزند. وَ کَفَّلَها زَکَرِیَّا قراءة کوفی مشدّد است و زکریا مقصور، ای و کفلها اللَّه زکریا میگوید: وی را بداشتن فرا زکریا (ع) سپرد، و باقی بتخفیف خوانند و زکریاء ممدود، و معنی آنست که زکریا مریم را بداشتن بپذیرفت و صحّ فی الخبر «انا و کافل الیتیم فی الجنة کهاتین و اشار باصبعیه»