ارابه‌ران

ارابه‌ران

معنی کلمه ارابه‌ران در لغت نامه دهخدا

ارابه ران. [ اَ را / اَرْ را ب َ / ب ِ ] ( نف مرکب ) رهبر ارابه. ارابه چی.

معنی کلمه ارابه‌ران در فرهنگ عمید

۱. رانندۀ ارابه.
۲. (نجوم ) = ممسک الاعنه

معنی کلمه ارابه‌ران در فرهنگ فارسی

( اسم ) رهبر ارابه ارابه چی .

معنی کلمه ارابه‌ران در فرهنگستان زبان و ادب

{Auriga, Aur, Charioteer} [نجوم] صورتی فلکی در آسمان شمالی (northern sky ) بین دو صورت فلکی دوپیکر و برساوش

معنی کلمه ارابه‌ران در دانشنامه عمومی

ارابه ران ( به انگلیسی: Auriga ) یک صورت فلکی در نیمکره ی شمالی آسمان است. این صورت فلکی در شب های زمستان به طور برجسته تری در آسمان مشخص است.
در بالای سر صورت فلکی گاو، چند ضلعی بزرگی به نام ارابه ران قرار دارد.
سروش ( عیوق، Capella ) : درخشان ترین ستارهٔ این پیکر آسمانی، سروش است که ششمین ستارهٔ درخشان آسمان می باشد. عیوق در ادبیات فارسی استعاره از بلندای آسمان و کمال است. ستاره ای که از نظر رنگ شبیه به خورشید، ولی در حقیقت بسیار بزرگ تر از آن است و بر بازوی راست ارابه ران قرار دارد.
منکب ذی العنان ( Menkalinan ) : بعد از سروش، از نظر درخشش، ستارهٔ منکب ذی العنان است که در شانهٔ ارابه ران قرار دارد.
در مرکز این پیکر، چندین خوشهٔ باز و کم نور ( m38, m36 ) قرار دارند که با چشم غیر مسلح قابل رویت اند.
ارابه ران، همیشه افساری در دست و یک بز و دو بزغاله به همراه دارد. در یکی از داستان ها، ارابه ران همان هفستوس، پسر لنگ زئوس و هرا است. هفستوس، خدای آتش و حامی هنرمندانی بود که با فلز و آهن کار می کردند. او، به دلیل اینکه پیمودن مسافتهای طولانی با پای لنگ برایش دشوار بود، ارابه را اختراع کرد.

معنی کلمه ارابه‌ران در دانشنامه آزاد فارسی

اَرّابه ران (Auriga)(یا: مُمسِک العَنان؛ ذوالعنان) صورت فلکی نیمکرۀ شمالی آسمان، و نشان دهندۀ ارابه ران. درخشان ترین ستارۀ آن ستارۀ قدر اول عَیّوق است که در فاصلۀ تقریبی ۴۲ سال نوری از خورشید قرار دارد. اپسیلون ارابه ران یک ستارۀ دوتایی گرفتی با دورۀ تناوبی ۲۷ساله است که در نوع خود طولانی ترین دوره را دارد. آخرین گرفت آن در ۱۹۸۳ رخ داد. ارابه ران را معمولاً به صورت مردی نشان می دهند که افساری در دست راست خود دارد، و بز و بزغاله هایی را با دست چپ نگه داشته است. بُز با عَیّوق یا «بُزبان»، و بزغاله ها با سه ستارۀ نزدیک به هم، اپسیلون، اِتا، و زِتا ارابه ران، مشخص می شوند. ارابه ران در مغرب زمین، تجسمی از اریختونیوس، پادشاه افسانه ای آتن، است که ابداع ارابۀ چهاراَسبه را به او نسبت می دهند.

معنی کلمه ارابه‌ران در ویکی واژه

صورتی فلکی در آسمان شمالی (northern sky) بین دو صورت فلکی دوپیکر و برساوش.

جملاتی از کاربرد کلمه ارابه‌ران

به‌طور کلی خدمت در واحدهای سواره‌نظام، پیاده‌نظام و ارابه‌رانی برای تمام مردان ایران، هم برای نجیب‌زادگان و هم افراد عادی، اجباری بود. هر فرد مذکر بیست تا بیست و چهار ساله موظف بود دوره آموزش جنگی ببیند و در نبرد شرکت جوید. بسیاری نیز برای مدت زیادی که تا ۵۰ سالگی طول می‌کشید در ارتش می‌ماندند.
تقویم‌های رومی تقریباً چهل جشن مذهبی سالانه را نشان می‌دهند. برخی از آنها چندین روز، برخی دیگر یک روز یا کمتر به طول می‌انجامید. مقایسه تقویم‌های مذهبی رومی باقی‌مانده نشان می‌دهد که جشنواره‌های رسمی بر اساس گروه‌های فصلی وسیعی که سنت‌های مختلف محلی را مجاز می‌ساختند، سازماندهی شده‌اند. برخی از کهن‌ترین و محبوب‌ترین جشنواره‌ها برگزاری «لودی» یا انجام بازی‌هایی مانند ارابه‌رانی و اجرای تئاتر روم باستان را به همراه داشتند. برخی جشنواره‌ها ممکن بود فقط با حضور کاهنان رومی و پیروانشان یا گروه‌های خاص، مانند شرکت فقط زنان در مراسم بونادئا برگزار شوند.
ال‌وای ارابه‌ران یک ستاره است که در صورت فلکی ارابه‌ران قرار دارد.
آر ارابه‌ران یک ستاره است که در صورت فلکی ارابه‌ران قرار دارد.
اتا ارابه‌ران یک ستاره است که در صورت فلکی ارابه‌ران قرار دارد.
اولین فلاسفه‌ای که به دنبال خاستگاه جهان بودند، علیه مفاهیم اسطوره‌ای محبوب که مدت‌ها بود در یونان وجود داشت واکنش نشان دادند. برخی از این مفاهیم محبوب را می‌توانم در اشعار هومر و هزیود دید. در آثار هومر، زمین یک صفحه تخت است که در رودخانه اوکئانوس شناور می‌باشد و بر نیم‌کره بالا یا آسمان که شامل خورشید، ماه و ستارگان است، تسلط دارد. خورشید (هلیوس)، مانند یک ارابه‌ران، آسمان را طی می‌کند و در طول شب، در کاسه‌ای طلایی در اطراف زمین، کشتی می‌راند. خورشید، زمین، آسمان، رودخانه‌ها و بادها در دعاها و سوگندها ذکر شده‌اند. شکاف‌های طبیعی به معنای دروازه ورود به خانه زیرزمینی هادس و اجداد او (خانه مردگان) اند. همواره تحت تأثیر فرهنگ‌های دیگر موضوعاتی جدید فراهم می‌شد.
همچنین، گاه این صورت فلکی را «هفت گیسودار» (به معنای هفت کنیز) نامیده‌اند، ولی این نام معانی دیگری هم در ستاره‌شناسی دارد: ۱- هفت صورت فلکیِ گاوران (عواء)، ذات الکرسی، برساووش (حامل رأس الغول)، ارابه‌ران (مسک الاعنه)، زن برزنجیر (مراءةالمسلسلة)، شکارچی (جبّار) و سنبله، و ۲- هفت ستاره منظومه شمسی.
ام‌زد ارابه‌ران یک ستاره است که در صورت فلکی ارابه‌ران قرار دارد.
این بنا که در سال ۹۰ میلادی ساخته شده‌است، گنجایشی بیش از ۲۰ هزار نفر تماشاچی را داشت و برای سرگرمی‌های چون ارابه‌رانی و نبردهای تن به تن (کشتی) بر پا شده بود. این تماشاخانه امروز پذیرایی تماشاگران برای نمایش گاوبازی و نیز نمایش و کنسرت موسیقی است.
در گذشته، پل مرداب (کورپی) تنها گذرگاه عبوری از روی رودخانهٔ آستاراچای بوده‌است. در آن زمان‌ها از ابتدای خیابان ورودی آستارا تا این پل را تله‌سیفی (تله‌سفی) می‌نامیدند که این منطقه شامل محلات الک‌چی‌ها، عصب‌لی‌ها، تالش‌ها (شغل: دامداری، زنبورداری، کشاورزی و ماهیگیری)، چروون‌ها (مهاجرین قفقاز — شغل: ارابه‌رانی، حمل بار و خرید و فروش)، اردبیلی‌ها، مغانی‌ها، نمینی‌ها و ویلکیچی‌ها (شغل: دکان‌داری، کارگری و کشاورزی) بوده‌است. سقف منازل تله‌سیفی از گالی بود و ساکنان این منطقه از طبقهٔ فقیر بودند.