آشامیدنی

معنی کلمه آشامیدنی در لغت نامه دهخدا

( آشامیدنی ) آشامیدنی. [ دَ ] ( ص لیاقت ) درخور آشامیدن. سزاوار نوشیدن. || که نوشیدن آن بتوان. || که نوشیدن آن واجب است. || ( اِ ) آنچه آشامند. مقابل خوردنی. شراب. مشروب. شربت. حسو. ( دهار ). نوشیدنی. شروب.

معنی کلمه آشامیدنی در فرهنگ عمید

( آشامیدنی ) آب، شربت، نوشابه، و هر چیزی که مناسب آشامیدن باشد، نوشیدنی.

معنی کلمه آشامیدنی در فرهنگ فارسی

( آشامیدنی ) ( صفت ) ۱ - لایق آشامیدن در خور نوشیدن نوشیدنی . ۲ - آنچه که بتوان نوشید . ۳ - آنچه که نوشیدن آن لازم باشد. ۴ - آنچه را که آشامند مقابل خوردنی .
در خور آشامیدن

معنی کلمه آشامیدنی در ویکی واژه

مناسب آشامیدن؛ قابل شُرب. مایعاتی که برای رفع عطش و مانند آن می‌نوشند. نوشیدنی.

جملاتی از کاربرد کلمه آشامیدنی

این فیلم بر پایهٔ نمایش‌نامه‌ای از وودی آلن با عنوان این آب آشامیدنی نیست که در سال ۱۹۶۶ در برادوی به روی صحنه رفته بود، ساخته شده است.
در حالیکه وی در شرکت معماری خود مشغول به کار بود ، در امور مدنی لنکستر نیز فعالیت می‌کرد . او حتی به عنوان اعضای شورای شهر نیز انتخاب شد و در سال ۱۸۴۸-۴۹ به عنوان شهردار به این شهر خدمت کرد . بیشتر نگرانی او در این مدت مربوط به بخش کمبود آب آشامیدنی و بهداشت بود اما او برای رفع این فقدان برپا شد و خطوط فاضلاب جدید را به همراه فواره برای شهر خود احداث کرد . در ضمن او یک موسیقی دان بسیار با استعداد بود و در فعالیت‌های هنری ، علمی و ادبی نیز دستی بر آتش داشت . او ورزش را نیز کنار نگذاشت و در حرفه‌های تیراندازی با کمان و قایقرانی و کریکت به‌طور فعال فعالیت می‌کرد .
آبجوپُنگ یا بی‌یرپُنگ که با نام بیروت هم شناخته می‌شود، یک گونه از بازی‌های آشامیدنی است که در آن بازیگران تلاش می‌کنند توپ‌های پینگ‌پنگ را از روی میز به گونه‌ای پرتاب کنند که در یکی از لیوان‌های آبجو در آن سوی میز فرود آید. این بازی معمولاً با دو گروه دو نفری هر یک با ده لیوان که به گونه سه‌گوش روی میز جای گرفته‌است، بر پا می‌گردد.
پیامبر پرسید: کدامیک از شما خوردنی و آشامیدنی او را برعهده دارید؟ گفتند: ما همگی. فرمود: از این رو شما همه از او نیک ترید.
آب شهر یا آب شیر یک آب آشامیدنی است که از طریق شیر به درون خانه‌ها یا محل کار تأمین می‌شود.
اعلا در بازگشت به‌آبادی از حاکم خواست که به عهد خود وفا کند ولی حاکم از درخواست اعلا خشمگین می‌شود و دستور زندانی شدن وی را می‌دهد. اما اعلا با توانایی ویژه خود فرار کرده و معشوقه اش را همراه با خود به غار می‌برد و به وی می‌گوید که باید در این مکان زندگی کنیم و از آنجا که دختر حاکم نیز به اعلا علاقمند بود، پذیرفت و زندگی صحرایی و غارنشینی خود را شروع و دوران خوشی را سپری کردند و هر بار برای شستشوی لباسها و برداشتن آب آشامیدنی و برخی امور دیگر بر سر جوی آبی در آبادی می‌آمدند.

در هنگام اشغال افغانستان توسط شوروی (دهه ۱۳۶۰ ش) و جنگ‌های داخلی این کشور (دهه ۱۳۷۰)، شالوده آموزش و پرورش افغانستان از هم پاشید. در دوره قدرت طالبان دختران خانه‌نشین شده و اجازه تحصیل از آن‌ها گرفته شد. در این دوره، به جای درس‌های علمی مانند کیمیا و فیزیک در مدارس، بیشتر بر آموزش‌های مذهبی تأکید می‌شد. اکنون برآورد می‌شود کمتر از نیمی از مدارس افغانستان دسترسی به آب آشامیدنی داشته باشند. پس از حمله آمریکا به افغانستان، در سال ۱۳۸۰ خورشیدی و فروپاشی طالبان، با روی کار آمدن دولت انتقالی وضعیت تحصیل اندک‌اندک رو به بهبودی می‌رود، ولی با این وجود هنوز بیش از ۶۰٪ مردم افغانستان از سواد خواندن و نوشتن بی‌بهره‌اند. درصد بی‌سوادی افغانستان طبق گزارش بانک جهانی در رتبهٔ دهم قرار دارد.

استرس اکسیداتیو چیرگی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانتی بدن است. دستگاه برق‌کافت و استیک آلکالاین نیز با تولید آب یون‌زدوده می‌توانند باعث بالا رفتن دفاع آنتی‌اکسیدانتی بدن شوند و از پیدایش بیماری‌های در پیوند با استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آب آشامیدنی قلیایی تأثیرات سلامت بخش ویژه‌ای از قبیل پیشگیری از سرطان دارد.
از دیدگاه مذهب مالکی واجب است که حاکم شرع، اسلام را بر مرتد عرضه کند و از وی بخواهد تا توبه نماید. به مرتد ۳ روز مهلت داده خواهد شد تا دست از کفر خویش بشوید. این مهلت از روز اثبات کفر در محکمه شروع می‌شود، نه از روز کفر ورزیدن. ایام مهلت را مرتد در حبس سپری خواهد کرد، اما بدون اینکه مورد خشونت یا آزار قرار گیرد. خوراک و آشامیدنی به هزینه مرتد در اختیارش قرار خواهد گرفت. در اجرای این مجازات تفاوتی بین مرد و زن نیست؛ تنها تفاوتی که مالکیان برای زن مرتد قائل شده‌اند این است که مهلت توبه وی گذشتن ایام عادت ماهانه است تا شبهه وجود حمل نیز بر طرف گردد.
عفو بین‌الملل در رابطه با شرایط این بند در بیانیه ۲۲ اوت خود گفت: «زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر اخیراً به بند جدیدی منتقل شده‌اند که شرایط آن خفقان‌آور توصیف شده‌است. آن‌ها در اتاق‌هایی با پنجره‌هایی که با ورق فلزی پوشانده شده، نگهداری می‌شوند و از دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذا و تخت کافی محروم گشته‌اند. آن‌ها همچنین از ملاقات حضوری با خانواده و دسترسی به تلفن که معمولاً در سایر نقاط زندان موجود است، منع شده‌اند.»
منابع طبیعی آن شامل انواع زغال‌سنگ، اوره آهن، مس و منگنز؛ نمک؛ زمین‌های کشاورزی؛ و مقدار کمی نفت و گاز است. مهم‌ترین صنایع آن ماشین‌سازی، صنایع فلزی، صنایع الکتریکی و اپتیک، صنایع نظامی، خودروسازی، نساجی، منابع غذایی و آشامیدنی، شیمیایی، کاغذ و چاپ، صنعت برق، صنایع گاز، سرامیک، و تولید سوخت هسته‌ای است. فراورده‌های کشاورزی اسلواکی جو، سیب زمینی، چغندرقند، رازک، میوه، احشام و خوک، و تولیدات جنگلی است. همچنین بل آمی یکی از بزرگترین تولیدکننده فیلم‌های پورن در اروپا در اسلواکی واقع شده است.