بالا رفتن
معنی کلمه بالا رفتن در لغت نامه دهخدا

بالا رفتن

معنی کلمه بالا رفتن در لغت نامه دهخدا

بالا رفتن. [ رَ ت َ ] ( مص مرکب ) برآمدن. صعود کردن. برشدن. عروج. بررفتن. مقابل پایین رفتن. صاعد شدن. بعلو گراییدن.
- بالا رفتن سال ؛آخر شدن سال. ( از آنندراج ).
- بالا رفتن عمر ؛ سالخوردگی. پیری. بر سنین عمر فزوده شدن. رو بسالمندی رفتن. پیر شدن. به پیری رسیدن :
نیست بر بام عدم راهی نفسها را ببین
زینه ها باشد کز آنجا عمر بالا میرود.میرزا طاهر وحید ( از آنندراج ).- بالا رفتن گرما؛ افزودن درجه حرارت. زیاده شدن گرمی هوا.
|| ارتقاء. ترقی کردن.
- بالا رفتن بهای چیزی ؛ ترقی کردن قیمت آن. افزون شدن قیمت آن. غالی شدن. گران شدن. زیاده شدن قیمت.
|| مجازاً بلندپروازی کردن. ( آنندراج ) :
ای سرو با قد او بگذار سرکشی را
بسیار پیش قدش بالا نمی توان رفت.بدیعی سمرقندی ( از آنندراج ).- بالا رفتن دماغ ؛ کنایه ازنخوت و غرور به هم رساندن. ( آنندراج ). تکبر. غرور. ( فرهنگ نظام ) :
بالا نمی رود زترقی دماغ ما
چون آفتاب دود ندارد چراغ ما.میرزااسماعیل ( از آنندراج ).- بالا رفتن کار ؛ پیش رفتن کار. ( آنندراج ) :
کار محنت گر درین ره این چنین بالا رود
رهنوردان را ز زانو خار می باید کشید.ابوطالب کلیم ( از آنندراج ).مشو مقید همراه اگرچه توفیقی است
که از جریده روی کارمهر بالا رفت.صائب ( از آنندراج ).

معنی کلمه بالا رفتن در فرهنگ فارسی

بر آمدن و صعود کردن

معنی کلمه بالا رفتن در دانشنامه عمومی

بالا رفتن (ترانه کیتی پری). «بالا رفتن» ( به انگلیسی: Rise ) تک آهنگی از هنرمند اهل آمریکا کیتی پری است. این آهنگ در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۶ به عنوان یک سرود برای بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ منتشر شد. تهیه کننده این آهنگ مکس مارتین بود. دانلود این آهنگ از آی تیونز و اپل میوزیک امکان پذیر می باشد.
کیتی این آهنگ را به عنوان «آهنگی که در درون من برای سالها آمیخته شده بود، تا اینکه در نهایت به سطح رسیده» توصیف کرد و قصد داشته است آن را به عنوان اثری که شنونده ها را مشتاق می کند منتشر کند در عوض اینکه آن را در آلبوم بگذارد «برای اینکه الآن بیشتر از هر وقت دیگری، دنیای ما نیاز دارد که متحد بشود» و «من نمی توانم به نمونه ای بهتر از ورزشکاران المپیک فکر کنم، طوری که آنها در شهر ریو با قدرت و شهامتشان جمع می شوند، که به ما یادآوری کنند چطور همهٔ ما می توانیم کنار هم باشیم، با راه حلی برای این که بهترینِ خودمان باشیم». این آهنگ دربارهٔ پیروزی و صعود کردن بر فراز حریفان است.
نماهنگی تبلیغاتی از این آهنگ در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ به کارگردانی جوزف لی در حساب رسمی کیتی پری در یوتیوب و ویوو منتشر شد. در این نماهنگ ورزشکاران بسیاری از بازی های المپیک حضور دارند.
تیزری از نماهنگ رسمی در ۲۲ ژولای ۲۰۱۶ منتشر شد. تیزر دوم در ۱ اوت همین سال منتشر و اعلام شد که نماهنگ اصلی ۳ روز بعد منتشر می شود. پاول گور کارگردانی این نماهنگ را بر عهده داشت. در این نماهنگ پری در حال تقلا برای به پرواز انداختن چتر نجات خود و پرواز او بر روی دره و آب می باشد.

معنی کلمه بالا رفتن در ویکی واژه

salire

جملاتی از کاربرد کلمه بالا رفتن

اعتصاب تابستان سال ۱۳۸۴ که به‌علت بالا رفتن اختلاف بین محمود قنبری، رئیس وقت انجمن گویندگان و سرپرستاران گفتار فیلم و علی ابوحمزه، رئیس وقت مؤسسه رسانه‌های تصویری و در اعتراض به عدم رعایت افزایش ۱۵ درصدی سالیانه دستمزدها شکل گرفته بود، با اعتصاب‌شکنی شماری از گویندگان من‎جمله چنگیز جلیلوند، نصرالله مدقالچی، تورج مهرزادیان، امیرهوشنگ زند و افسانه پوستی همراه شد که به حضور گسترده این گوینده در آثار دوبله‌شده در آن برهه انجامید و باعث رشد و ترقی وی گردید.
آردی حدود ۵۰ کیلوگرم (۱۱۰ پوند) وزن داشت و نهایتاً ۱۲۰ سانتی‌متر (۳ فیت و ۱۱ اینچ) قامت داشت. هرچند او یک دوپا است، انگشتان شست پاهایش همانند شست دست مجزا وده و قابلیت بالا رفتن از درختان را به آردی می‌داد. گمانه زنی شده‌است که دوپایی بودن او مانع جنبشش می‌شده، اما به او این امکان را می‌داد که فرزندان بیشتری به دنیا آورد.
به بالا رفتنش مقدور کس نیست بلندی را بر اوجش دسترس نیست
بالا رفتن سن باعث شد این هنرپیشه بزرگ در سال ۱۹۶۶ اعلام بازنشستگی کند و حتی تلاش کارگردان‌هایی چون کوبریک، هاکس و هیچکاک هم برای بازگرداندن او به سینما به جایی نرسید.
احتمال بالا رفتن فشار خون، بی‌قراری، اضطراب، تپش قلب، سکته قلبی، دیس ریتمی
در سال ۱۷۲۷ با حمایت ابراهیم پاشا، صنعت چاپ توسط ابراهیم متفرقه آغاز به کار کرد. همچنین توسط معمارانی که از اروپا دعوت شده‌بودند، قصرها و باغ‌های قصر به سبک روکوکو (سبک قصرهای فرانسوی) ساخته شدند. این عصر نهایت تجمل درباری در امپراتوری عثمانی به‌شمار می‌آید. بالا رفتن هزینه‌ها باعث به وجود آمدن تورم و نارضایتی مردم شد. سرانجام در طی شورش خونینی که به رهبری پاترونا خلیل درگرفت، داماد ابراهیم پاشا، معمار اصلی عصر لاله کشته شد، و احمد سوم نیز از پادشاهی خلع شد. بدین ترتیب اولین دوره اصلاحات به سبک غربی در ترکیه با شکست به پایان رسید.
در منابع آورده‌اند که خالد بن برمک از دوستان شیعیان و اهل بیت و مخالفان و دشمنان بنی امیه و بنی مروان بوده، و حتی یکی از فرماندهان لشکر ابومسلم و قحطبه علیه بنی امیه به‌شمار می‌رفت. بعد از کشته شدن آخرین خلیفه اموی، محمدبن مروان، خالد که از جمله سران مجاهدین بود، به خدمت سفاح پیوست و از این زمان است که خاندان برمکی پله‌های ترقی یکی پس از دیگری بالا رفتند و در زمان هارون الرشید به اوج خود رسیدند.
خانه‌های حجر در کوه ساخته شده‌اند. این کوه‌ها «اثالث» نام دارد. این کوه‌ها چنان‌اند که هرکس آن‌ها را از دور ببیند آن‌ها را به هم پیوسته می‌پندارد؛ ولی چون نزدیک شود هریک را جدا می‌بیند. گرداگرد این کوه‌ها را شنزار فراگرفته و به این خاطر بالا رفتن از این کوه‌ها بسیار دشوار است.
هفتم - بالا رفتن بسال و فرا رسیدن پیری. که در این صورت نیز همچنان که جسم آدمی از تحمل بارهای سنگینی که می برد، ناتوان همی گردد، طبع وی نیز از تحمل نامهربانی ها و درد ناسازگاری ها درمی ماند.
مشهور میان مفسرین این است که این سوره در مکه نازل شده‌است. اما برخی مدنی بودن آن را نیز محتمل دانسته‌اند به این دلیل که روایاتی از اهل بیت هست که شأن نزول سوره را به رؤیای محمد نسبت می‌دهد که طی آن بنی‌امیه را در چهره بوزینگان در حال بالا رفتن از منبر خود می‌دیدند در حالی که پیامبر در مکه منبر نداشتند. از نظر محمدهادی معرفت این استدلال بی‌پایه است برای این که لازم نیست محمد منبر می‌داشته تا خواب آن را ببیند. از نظر مکارم شیرازی، مفسر شیعه، این روایت ممکن است از حیث تطبیق باشد نه شأن نزول.
به بالا رفتن و زیر آمدن شمشیر بشکافد هم از شیر فلک سینه هم از گاو زمین کوهان
حکیمی گفت: حکایت سلطنت به کوهی صعب می ماند که در آن همه ی میوه های نیکو گرد بود و همه ی درندگان. بالا رفتن از آن کوه سخت است و مقام کردنش سخت تر.
رودخانه‌ها دریاچه‌هایی را ایجاد می‌کنند، مثل دریاچه ژنو، دریاچه‌ای حلقوی شکل که از مرز سوئیس با لوزان در قسمت سوئیس و شهر اویان-له-بن در سمت فرانسه گذر می‌کند. در آلمان، کلیسای سنت بارتولومئوس قرن‌های وسطایی در ضلع جنوبی کونیگزی ساخته شد که فقط با قایق یا با بالا رفتن از قله‌های کناری قابل دسترسی است.
سریال بازی مرکب که به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های تاریخ تبدیل شده‌است برند رمزارز مخصوص به خود را معرفی کرد که قیمت آن به شکل سرسام‌آوری در حال بالا رفتن بود.این رشد با سرعت سرسام‌آوری ادامه داشتاما بعد از مدت کوتاهی، رمزارز منسوب به سریال بازی مرکب با ارزش ۳ میلیون پوند یک شبه سقوط کردو ارزش این رمز ارز تقریباً به صفر رسیدسپس مشخص شده که این ارز دیجیتال یک کلاهبرداری بوده که بیش از ۳ میلیون دلار به خریدارانش ضرر زده‌است.