احلی

معنی کلمه احلی در لغت نامه دهخدا

احلی. [ اَ لا ] ( ع ن تف ) شیرین تر.
- امثال :
احلی من العسل .
احلی من میراث العمة الرقوب ؛ و هی الَّتی لایعیش لها ولدٌ.
احلی من نیل المنی . ( مجمع الأمثال میدانی ).
احلی. [ اَ لا ] ( اِخ ) قلعه ای است در یمن. ( مراصد الاطلاع ).

معنی کلمه احلی در فرهنگ معین

( اَ لا ) [ ع . ] (ص تف . ) شیرین تر.

معنی کلمه احلی در فرهنگ عمید

شیرین تر.

معنی کلمه احلی در فرهنگ فارسی

شیرین تر
( صفت ) شیرین تر.
قلعه ایست در یمن

معنی کلمه احلی در ویکی واژه

شیرین

جملاتی از کاربرد کلمه احلی

از هجوم جلوه آخر بر در حیرت زدیم حسن چون توفان‌کند آیینه‌گشتن ساحلی‌ست
جامی به پای خم چو فتادی ز جا مجنب دیگر که این کسل بود احلی من العسل
این قسمت از امپراتوری هلند سدهٔ ۱۷ در نوک جنوبی جزیرهٔ منهتن، به عنوان مقر دولت استعماری در «هلند جدید» در ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس آمریکای امروز تأسیس شد.
از سال ۱۹۶۴ که کشورهای عربی نگرای‌هایی را بابت برنامه اسرائیل در راستای هدایت آب رودخانه اردن به دشت ساحلی داشتند، کوشش‌هایی جهت انحراف سرچشمه رود برای محروم‌سازی اسرائیل از آب آن صورت گرفت و باعث ایجاد تنش بین اسرائیل از یک سو و و لبنان سوریه در طرف دیگر شد. ملی گرایان عرب به رهبری جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر، از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کردند و خواستار نابودی آن شدند. در سال ۱۹۶۶، روابط اسرائیل و اعراب به حدی پرتنش شده‌بود که نبردهای فیزیکی بین نیروهای اسرائیلی و عرب حادث شد.
این چه سرّ است که سلاطین خود را طفیل مساکین می‌سازند با آنکه این مساکین بدان سلاطین می‌نازند، آری چون ندای اما السفینة فکانت لمساکین یعملون فی البحر در دادند این سلاطین خود را طفیل این مساکین ساختند تا غبار و صَمت و کان ورائهم ملک یأخذ کل سفینة غصبا بر دامن عصمت ایشان ننشیند و چون حوالتگاه انا عند المنکسرة قلوبهم مراحلی پیدا کردند پاکان گرد معیوبان فاردت أن اعیبها گردند و گویند اذکرونی فی صالح دُعائکم، و این مساکین خود را به هزار حیله در این بحر بی‌کرانه بر سفینهٔ مثلُ اهل بیتی کمثل سفینة نوح می‌بندند.
ساحلی از بحر جودش گر نبودی کوه جودی تا قیامت نوح در کشتی به طوفان بودی اندر
عیش کند چو آدمی رخت کشد به ساحلی بار بیفکند شتر چون برسد به منزلی
شایعه شده بود که او با همبازی خود در «گارد ساحلی» زک افران رابطه دارد. با این حال داداریو این شایعات را تکذیب کرد و گفت که او فقط دوست افرون است.
بود بحر تلخ رو یک ساده دشت ساحلی ورزید و از شرم آب گشت
بسته اول این طرح، تلاش برای افزایش انگیزه برای ازدواج است و مراحلی مثل ارجاع به مشاور و بسته‌های آموزشی را در بر دارد. ۱۰ مهر ۱۳۹۳، در گزارشاتی فراوان، در سایت‌های خبری مختلف، دبیر کارگروهی با عنوان «کارگروه تخصصی صنعت ملی مشاوره ازدواج»، به تشریح مراحل مختلف یک طرح با نام «طرح ملی همسان‌گزینی» پرداخت.
هیچ بادی بر نمی آید در این طوفان و موج کافکند از کشتی ما تخته ئی بر ساحلی
به من باد مخالف حمله می آرد، نمی داند که من چون دامن تسلیم در کف ساحلی دارم
غذاهای سنتی استونی اساساً برپایه گوشت، سیب‌زمینی و ماهی در مناطق ساحلی و کنار دریاچه استوار است، اما اکنون تحت تأثیر بسیاری از غذاهای دیگر، از جمله انواع غذاهای بین‌المللی است.
تنب‌ها در ۱۷ مایلی جنوب غربی جزیره قشم ایران، و ۴۶ مایلی شمال غربی نزدیکترین نقطه نسبت به خط ساحلی امارات متحده عربی قرار دارند. قطر تنب بزرگ ۲/۵ مایل است. تنب کوچک که تنها ۳۵ متر ارتفاع دارد، یک صخره بی آب و غیرقابل سکونت است که در ۸ مایلی جنوب غربی تنب بزرگ قرار دارد.
در طول دههٔ ۲۰۱۰ میلادی، کوشش در جهت تنظیم حروف در یونی‌کد، ضبط دیجیتالی اشعار و متون قدیمی سواحلی، تنظیم دقیق‌تر رسم الخط الفبای عربی سواحلی ادامه داشت.
جاذبه‌های طبیعی متعددی در ظفار وجود دارد مانند: کوه‌های سرسبز، غارها، و چشمه‌های شیرین و دره‌های پردرخت و جنگلهای انبوه و درختان تنومند و صحراها و تلماسه شنی تا حدود ربع الخالی، و نوار ساحلی و درختان بلند نارگیل و موز و القافای و قصب شکر.
در سال ۲۰۱۹، افران در فیلم هارمونی کورین، بطری ساحلی، مقابل ستاره متیو مک‌کانهی، لیبرتین اعتیاد آور بازی کرد. او همچنین در نقش قاتل سریالی تد باندی در فیلم‌های فوق‌العاده شرور، به طرز وحشتناکی شیطانی و پست، در کنار لی‌لی کالینز که به عنوان دوست دختر باندی بازی کرد. این فیلم در اوایل سال ۲۰۱۹ در جشنواره فیلم ساندنساکران شد و توسط نتفلیکس در تاریخ ۳ مه منتشر شد. افران بعد از آن در فیلم انیمیشن اسکوب ساخته برادران وارنر در به جای شخصیت فرد جونز صدا پیشه بود.
آرزوی منصب دنیا بلاست قطره را هر موج امید ساحلی است
اشرف العزیری (عربی: أشرف العزيري؛ زادهٔ ۸ ژوئیهٔ ۲۰۰۳) بازیکن فوتبال اهل مراکش است که در حال حاضر به صورت قرضی از لیون برای باشگاه ورزشی ساحلی دانکرک بازی می‌کند.
مرگ ز بیم هجر رهاند وز امید وصل چو غرقه چان سپرد چه بحری چه ساحلی