آستیگ

آستیگ

معنی کلمه آستیگ در دانشنامه عمومی

استیگ ( به انگلیسی: The Stig ) نام یک کاراکتر در برنامه تلویزیونی تخت گاز است. هویت این کاراکتر در طول قسمت های این برنامه با پوشیدن کلاه معروفش ناشناس مانده است. این کاراکتر ساختهٔ جرمی کلارکسون مجری برنامه و اندی ویلمن تهیه کننده برنامه است. یکی از وظایف استیگ رانندگی خودروهایی است که در برنامه آزمایش می شوند تا زمان آن ها در پیست آزمایشی ثبت شود. همچنین وی مسئول آموزش مهمانان برنامه برای راندن در پیست آزمایشی و ثبت رکورد با اتوموبیل نه چندان گران برنامه است.
بی بی سی همیشه از اعلام رسمی هویت فردی که نقش استیگ را بازی می کند، خودداری کرده است. سؤال "چه کسی استیگ است؟" در اینترنت زیاد پرسیده شده است. هویت استیگ اول که سیاه پوش بود، پری مک کارتی بود که توسط یک روزنامه یکشنبه در ژانویه ۲۰۰۳ بعد از سری اول تخت گاز برملا شد. او در ویرایش دوم زندگی نامه اش این موضوع را تأیید کرد. استیگ اول در سال خود از برنامه خارج شد اما استیگ دوم نیز در زندگی نامه اش هویت خود را به عنوان بن کالینز نشان داد و بعد از آن از برنامه اخراج شد.
استیگ فعلی که سفیدپوش است دومین استیگ تخت گاز می باشد. در یکی از برنامه های قسمت دهم معلوم شد که مایکل شوماخر، راننده و قهرمان چندین دوره مسابقات فرمول یک، استیگ سفید پوش است. اما بی بی سی تأیید نکرد که ایا این فقط یک شوخی بوده است یا نه، بعدها سخنگوی برنامه اعلام کرد که در برنامه ویژه فراری شوماخر استیگ بوده است و ماشین خود را می رانده، اما هویت رانندگان در سایر موارد یک راز باقی خواهد ماند.

معنی کلمه آستیگ در ویکی واژه

~ نوع دیگر آستیاگ، چهارمین و آخرین پادشاه ماد است که توسط کورش هخامنشی ساقط شد. تحت این عنوان کتسیاس مورخ یونان باستان آورده او کلاً پادشاهان ماد را با عناوین دیگر نام می‌برد.
آویختیم، آویزان نمودیم در گویش بهاری. چئولمَگه آستیگ آقاجع. دیگچه را آویختیم به درخت.

جملاتی از کاربرد کلمه آستیگ

بر اساس یک پژوهش در آمریکا، از هر ۱۰ کودک در سنین ۵ تا ۱۷ سالگی، ۳ کودک مبتلا به آستیگماتیسم هستند. در بنگلادش ۳۲٫۴٪ افراد بالای سی سال مبتلا به این بیماری هستند.
به‌طور کلی، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که درجهٔ شیوع آستیگماتیسم با افزایش سن، رابطهٔ مستقیم دارد.
آستیگمات فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا مصطفوی و نویسندگی پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم به مسائل بلوغ و نوجوانان می‌پردازد.
درکل برای اصلاح باید عدم یکنواختی انحنای قرنیه یا عدسی را جبران کرد. برای اصلاح آستیگماتیسم، باید نقش عدسی استوانه‌ای غیرطبیعی ایجاد شده در چشم را از بین ببریم. این کار با اضافه کردن یک عدسی استوانه‌ای برعکس و جمع توان‌های آنها عملی خواهد بود؛ مثلاً اگر چشم در یک محور یک دیوپتر نزدیک بینی دارد یا یک عدسی محدب یک دیوپتر مثبت در همان محور یا یک عدسی مقعر یک دیوپتر منفی در محور عمود بر آن بر روی چشم قرار می‌دهیم. اصلاح دید در آستیگماتیسم‌های غیر منظم دشوار و نیازمند عدسی‌های پیچیده‌است.
نجمه آبتین در سال ۱۳۷۸ و در سن ۱۶ سالگی در کلاس‌های آموزش تیراندازی با کمان فدراسیون ثبت نام کرد. او در سال ۱۳۸۳ به عضویت تیم ملی ایران درآمد. آبتین در مصاحبه‌ای گفته بود که چشمان‌اش آستیگمات هستند. او نمره چشم راستش را ۰٫۵ و چشم چپش را ۰٫۷۵ اعلام کرده بود. با این وجود او در مسابقات تیراندازی از عینک و لنز استفاده نمی‌کند. او در رنکینگ فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان (فیتا) صد و دومین تیرانداز ریکرو دنیا به حساب می‌آید.
آستیگماتیسم حالتی است که چند تا از دیوپترهای چشم کرویت، خود را از دست داده‌است.
اگر چشم را به عنوان یک عدسی کروی در نظر بگیریم. هرگاه این عدسی از حالت کروی خارج شود و به سمت حالت بیضوی برود (شبیه خربزه). در این صورت دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه‌ایی خواهد بود. در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت‌های مختلف قرنیه کاملاً بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند و تصاویر چه دور و چه نزدیک تار می‌شوند؛ بنابراین افرادیکه دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند نه تنها همانند افراد نزدیک‌بین اشیای دور را تار می‌بینند، بلکه اشیای نزدیک را هم تار می‌بینند. افراد آستیگمات گاهی نورهای اضافی در مسیر دید خود می‌بینند.