شبکیه
معنی کلمه شبکیه در لغت نامه دهخدا

شبکیه

معنی کلمه شبکیه در لغت نامه دهخدا

( شبکیة ) شبکیة. [ ش َ ب َکی ی َ / ی ِ ] ( ص نسبی ) تأنیث شبکی. منسوب به شبک.
شبکیه. [ ش َ ب َکی ی َ / ی ِ ] ( ص نسبی ، اِ ) شبکیة. تورینه . در اصطلاح تشریح ، پرده نازکی است که از رشته های عصبی است و از پرد ( قرص بصری ) تا آوه امتداد دارد. از آن به بعد هم باز سطح داخلی موئین کرپ ( جسم هدبی ) و سطح خلفی ایرسا ( عنبیه ) را نیزمیپوشاند منتهی در این دو محل خیلی نازک و ساده میشود. و دیگر رشته های عصبی ندارد. این پرده از سمت داخل به پرده آبگینه ( زجاجیه ) و از طرف خارج به پارینه ( مشیمیه ) محدود میشود. شبکیه شفاف است و در چشم اشخاص زنده ارغوانی میباشد ولی در اثر روشنایی سفیدرنگ میشود. پس از مرگ رنگ آن رفته رفته خاکستری می گردد سرانجام سفید میشود. این پرده در محل داخل شدن پی بینایی و در حوالی آوه به مشیمیه می چسبد و در سایر جاها فقط با آن مجاور میباشد. چنانکه اشاره شد در سطح داخلی چشم درست در امتداد محور قدامی و خلفی آن قسمتی از شبکیه خیلی حساس است و چون رنگ آن نیز زرد است به آن «زردلک » میگویند. لکه ٔزرد بیضی شکل است و به اندازه یک تا دو میلیمتر میباشد. در مرکز خود یک فرورفتگی دارد که حساسترین نقاطشبکیه است و به آن گودال مرکزی میگویند. در سه میلیمتری داخلی این ناحیه ، قرص بصری قرار دارد که محل داخل شدن پی بینایی در چشم است و به شکل دایره میباشد.رنگش سفید و قطرش 1/5 میلیمتر میباشد. اطراف این قرص از سایر قسمتهای شبکیه قدری برجسته تر است ولی مرکزآن به عکس گودتر میباشد و به آن گودی طبیعی میگویند. در همین جا است که رگهای شبکیه داخل چشم میشوند. ساختمان شبکیه خیلی مفصل است و اگر قطعی از آن را زیرمیکروسکپ نگاه کنیم ده طبقه مختلف در آن خواهیم دید و بطور خلاصه شبکیه پرده حساس کره چشم است که درون آن را میپوشاند و شامل دو بخش خلفی و قدامی است :
1 - بخش خَلْفی ، این بخش شبکیه اصلی را تشکیل میدهد و در آن دو قسمت متمایز از هم میتوان تشخیص داد که یکی را لکه زرد و دیگری را نقطه کور میخوانند. لکه زرد بیضی شکل است و وسط آن اندکی فرورفته است. این قسمت در قطب خلفی کره چشم جای دارد و نقطه کور محل ورود عصب بینائی به چشم میباشد که به شکل دایره است رنگش سفید و قطرش 1/5 میلیمتر است.
2 - بخش قُدّامی که سطح داخلی جسم مژکی و عنبیه را میپوشاند. در ضخامت پرده شبکیه سه لایه متمایز از هم میتوان تشخیص داد که از بیرون به درون عبارتند از: الف - لایه سلولهای حسی ، در این لایه سلولهایی وجود دارد که از امواج نورانی تحریک و متأثر میشود و به سلولهای بینایی موسوم است. سلولهای بینایی به دو دسته تقسیم میشوند. سلولهای استوانه ای و سلولهای مخروطی. سلولهای استوانه ای سلولهایی هستند که زائده هاشان استوانه ای است و سلولهای مخروطی دارای زائده های مخروطی شکل میباشد. زائده های استوانه ای و مخروطی سلولهای بینایی مجاور لایه رنگی قرار دارند که فقط از یک ردیف سلول ساخته شده.

معنی کلمه شبکیه در فرهنگ معین

(شَ بَ یِّ ) [ ع . شبکیة ] (ص نسب . ) (اِ. ) پرده ای است عصبی که داخلی ترین پرده های جدار کرة چشم را تشکیل می دهد.

معنی کلمه شبکیه در فرهنگ عمید

پرده ای نازک و شفاف در داخل کرۀ چشم، پردۀ حساس کرۀ چشم.

معنی کلمه شبکیه در فرهنگ فارسی

پردهای شفاف ونا ک درداخل کره چشم، پرده کره چشم
۱ - مونث شبکی . ۲ - ( اسم ) پرده ایست عصبی که داخلی ترین پرده های جدار کره چشم را تشکیل می دهد . این پرده از پخش شدن عصب باصره در داخل کره چشم بر روی مشیمه تشکیل می گردد . پرده شبکیه دارای دو قسمت خلفی و قدامی است . قمست خلفی که شبکیه حقیقی را می سازد پرده ایست نازک و شفاف و پشت گلی رنگ که از محل خروج عصب تا دایره دندانه دار کشیده شده و تمام قسمتهای حساس و سلولهای عصبی شبکیه را شامل است و نیز حبه بصری و لکه زرد در این قسمت واقعند ولی قسمت قدامی که سطح خلفی عنبیه را پوشانیده پرده نازکی است که دارای عملی مخصوص نمی باشد و حد فاصل قسمتهای قدامی و خلفی همان دایره دندانه دار است پرده عصبی چشم .

معنی کلمه شبکیه در دانشنامه عمومی

شبکیه ( Retina ) چشم انسان یک لایه بافت حساس به نور است که سطح داخلی چشم ها را می پوشاند. تصویر دنیای بیرون از طریق قرنیه و عدسی روی شبکیه به تصویر درمی آید، مانند فیلمی که داخل یک دوربین عکاسی تصاویر را ضبط می کند. عده ای از مردم دنیا در اثر عوامل ارثی یا اکتسابی مانند پیری، ناراحتی هایی مثل فشار خون و دیابت و نیز بیماری هایی مانند سرطان شبکیه و تباهی لکه زرد از داشتن شبکیه سالم محروم می شوند و دیگر نمی توانند با محیط پیرامون خود ارتباط دیداری درست برقرار کنند یا حتی به طور کلی بینایی خود را از دست می دهند.
شبکیه داخلی ترین لایهٔ چشم است و شامل سلول های گیرندهٔ نور و نورون ها می باشد. این لایهٔ بسیار نازک ( قطری حدود ۰٫۵ میلی متر ) ۷۵٪ مساحت کرهٔ چشم را می پوشاند.
شبکیه لایهٔ حساس به نور را تشکیل می دهد و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به لب پس سری به مغز توانایی دیدن را می دهد. سلول های گیرندهٔ نور شبکیه ۲ نوع می باشند:
• سلول های مخروطی که توانایی دیدن رنگ ها را در نور زیاد به مغز می دهند. میزان ماده حساس به نور در دندریت این سلول ها نسبت به سلول های استوانه ای کمتر است همین کمبود یکی از علل حساسیت کمتر مخروطی به نور است.
• سلول های استوانه ای که بینایی در نور کم را امکان پذیر می سازند. سلول های استوانه ای در نور کم تحریک می شوند یعنی حساسیت آن ها بالاست. میزان زیاد ماده حساس به نور یاخته های استوانه ای نسبت به یاخته های مخروطی علت بر حساسیت بالای آن هاست.
هریک از این دو نوع گیرنده برای مقصود خاصی تخصص یافته است. میله ها برای دید شب ساخته شده اند. این یاخته ها در نور کم عمل می کنند و احساس های فاقد رنگ را سبب می شوند. مخروط ها برای نور روز مناسب تر هستند. این یاخته ها به نورهای شدید پاسخ می دهند و موجب احساس رنگ می شوند.
جایی را که عصب بینایی از شبکیه خارج می شود نقطه کور می گویند. لکه زرد بخش دیگری از شبکیه است که در امتداد محور نوری کرهٔ چشم قرار دارد و در دقت و تیزبینی چشم نقش دارد.
در ۶ ژانویه ۲۰۱۳ محققان بریتانیایی موفق به معالجه موش های نابینا شدند. آن ها این عمل را با تزریق سلول های حساس به نور انجام دادند. پیرو آزمایش های بیشتر، این پژوهش می تواند موجبات بهبود بیمارانی که از رنگدانه ای شدن شبکیه چشم رنج می برند را حاصل نماید.
معنی کلمه شبکیه در فرهنگ معین
معنی کلمه شبکیه در فرهنگ عمید
معنی کلمه شبکیه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شبکیه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه شبکیه در دانشنامه آزاد فارسی

شبکیّه (retina)
شبکیّه
شبکیّه
لایه ای حساس به نور، در عقب چشم. عصب بینایی این لایه را به مغز متصل می کند. شبکیه از چند لایه تشکیل شده است. در انسان، بیش از میلیون ها یاختۀ حسی شبکیه را می سازند. این یاخته ها بر دو نوع استوانه ای و مخروطیاند که نور را به پیام های عصبی تبدیل می کنند. این پیام ها از راه عصب بینایی به مغز می رسند. در هر چشم ۱۲۰ میلیون یاختۀ استوانه ای وجود دارد. این یاخته های حساس به نور در همۀ قسمت های شبکیه پراکنده اند، ولی نمی توانند تصاویر واضح و دقیقی ارائه کنند و رنگ ها را تمیز دهند. هر چشم ۶ میلیون یاختۀ مخروطی دارد که اکثراً در منطقۀ مرکزی شبکیه، با نام گودی، متمرکزند. کار این یاخته ها ایجاد تصاویر دقیق و دید رنگی است. سه نوع رنگ دانۀ بینایی در یاخته های مخروطی وجود دارد. هر یاخته به یکی از رنگ های اصلی، قرمز، آبی، و سبز، حساس است. مغز درجات متفاوت علایم صادرشده از سه نوع یاختۀ مخروطی را به صورت رنگ های گوناگون طیف مریی درک می کند. تصویری که روی شبکیه تشکیل می شود وضوح چندانی ندارد. پژوهش ها دربارۀ چشم و مراکز بینایی مغز نشان می دهند که این تصویر چندان دقیق فرآوری نمی شود تا کیفیت بهتری پیدا کند. گاه شبکیه براثر ضربه، مثلاً در مشت زنی، از دیوارۀ کرۀ چشم جدا می شود. در این حالت، شبکیه را با لیزر به محل اصلی خود می چسبانند.

معنی کلمه شبکیه در ویکی واژه

پرده‌ای است عصبی که داخلی ترین پرده‌های جدار کرة چشم را تشکیل می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه شبکیه

بینایی توسط نوری که به شبکیه چشم برخورد می‌کند تولید می‌شود. گیرنده‌های نوری در شبکیه، محرک حسی نور را به سیگنال عصبی الکتریکی منتقل می‌کنند که به قشر بینایی در لوب پس سری فرستاده می‌شود. سیگنال‌های بینایی از طریق اعصاب بینایی شبکیه را ترک می‌کنند. فیبرهای عصبی بینایی از نیمه‌های بینی شبکیه به طرف مقابل می‌پیوندند و از نیمه‌های زمانی شبکیه مقابل به فیبرها می‌پیوندند تا مجاری بینایی را تشکیل دهند. ترتیب اپتیک چشم و مسیرهای بینایی به این معنی است که دید از میدان بینایی چپ توسط نیمه راست هر شبکیه دریافت می‌شود، توسط قشر بینایی سمت راست پردازش می‌شود و بالعکس. فیبرهای مجرای بینایی در هسته ژنیکوله جانبی به مغز می‌رسند و از طریق تشعشعات بینایی برای رسیدن به قشر بینایی حرکت می‌کنند.
تخمین زده شده‌است که ریتم غیر ۲۴ ساعته در بیش از نیمی از تمام افرادی که کاملاً نابینا هستند، رخ می‌دهد. این اختلال می‌تواند در هر سنی، از بدو تولد به بعد رخ دهد. معمولاً مدت کوتاهی پس از از دست دادن یا برداشتن چشم فرد این اختلال بروز می‌کند، زیرا سلول‌های گانگلیونی حساس به نور در شبکیه نیز برداشته می‌شوند.[نیازمند منبع]
در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳، اپل نسل پنجم آی‌پد را با نام آی‌پد ایر و نسل دوم آی‌پد مینی با نام آی‌پد مینی ۲ را که با صفحه نمایش شبکیه چشم همراه است، معرفی کرد. آی‌پد ایر از اول نوامبر ۲۰۱۳ با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش رسید، در حالی که آی‌پد مینی ۲ در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۳ با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه شد.
اغلب در زمینه آسیب‌شناسی کلیه دیده می‌شود. در پرفشاری خون تنها شریان آوران تحت تأثیر قرار می‌گیرد، در حالی که در دیابت، شریان آوران و وابران هر دو تحت تأثیر قرار می‌گیرند. همچنین در شبکیه و مغز دیده می‌شود، که در آن آنفارکتوس شبکیه و انفارکتات کوچک مغز یا لکون ممکن است رخ دهد.
اردوان روزبه تجربه عکاسی را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. سال ۱۳۶۷ به سرویس اجتماعی روزنامه قدس پیوست. مجموعه گزارش‌هایی از مردم، بازگشت اسیران ایرانی از عراق، موضوعات شهری و هم‌چنین عکس‌هایی از موضوعات اجتماعی محصول فعالیت آن دوره‌است. وی در این دوره دو نمایشگاه عکس با نام‌های «سایه‌سار تصویر» و «پشت‌شبکیه» با نگاه به مسایل اجتماعی آن زمان برگزار کرد.
اینها عوامل مرتبط با کاربر هستند و معمولاً روش‌های بیومتریک، از جمله خوانندگان اثر انگشت، اسکنر شبکیه یا تشخیص صدا هستند.