انقباض

معنی کلمه انقباض در لغت نامه دهخدا

انقباض. [ اِ ق ِ ]( ع مص ) گرفته گردیدن و فراهم آمدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). گرفته شدن. فراهم آمدن. ( از ناظم الاطباء ). فراهم آمدن و گرفته شدن. ( از اقرب الموارد ). گرفته شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ) ( غیاث اللغات ). فراهم آمدن. کشیده شدن. درکشیدن پوست بیکدیگر. ( یادداشت مؤلف ). || ترنجیدن. ضد انبساط. ( منتهی الارب ). ترنجیدن. ( آنندراج ). ترنجیده گردیدن. درهم کشیده شدن. ( از ناظم الاطباء ). خلاف انبساط. ( از اقرب الموارد ). || رفتن و شتافتن. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) گرفتگی. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). قبض و گرفتگی و امساک و ترنجیدگی و درهم کشیدگی. ( ناظم الاطباء ). گرفتگی. باهم آمدگی. فراهم آمدگی. کزازت. کزوزت. بند. بست. آژنگ. تشنج. ( یادداشت مؤلف ).
- انقباض طبع ؛ یبوست طبع و عدم اطلاق آن. ( ناظم الاطباء ).
|| گرفته خاطر شدن. ( یادداشت مؤلف ). دل گرفتگی. گرفتگی خاطر. ( فرهنگ فارسی معین ) : هرآنچه اقتراح افتد از مال و عدت و لشکر دریغ نیست راه بیگانگی و انقباض مسدود باید داشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 61 ). استادم مرا سوی او ( طاهر ) پیغامی نیکو داد، برفتم و بگزاردم و او بر آن سخت تازه و شادمانه شد و پس از آن میان هر دو ملاطفات و مکاتبات پیوسته گشت بهم نشستند و شراب خوردند که استادم در چنین ابواب یگانه روزگار بود با انقباض تمام که داشت. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 148 ) .
- انقباض خاطر ؛ دلگیری. دل گرفتگی. اندوه. ( فرهنگ فارسی معین ).
- حالت انقباض ؛ افسردگی و غمگینی و عدم انبساط. ( ناظم الاطباء ).
|| ( اصطلاح تصوف ) مقابل انبساط. ( از فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به انبساط شود.

معنی کلمه انقباض در فرهنگ معین

(اِ قِ ) [ ع . ] (مص ل . ) گرفته شدن ، گرفتگی .

معنی کلمه انقباض در فرهنگ عمید

۱. گرفته شدن، درهم کشیده شدن، گرفتگی، درهم کشیدگی.
۲. (فیزیک ) کاهش ابعاد جسم بدون تغییر در خاصیت آن، معمولاً در اثر کاهش دما.

معنی کلمه انقباض در فرهنگ فارسی

گرفته شدن، درهم کشیده شدن، ترنجیده شدن ، گرفتگی، درهم کشیدگی
۱ - ( مصدر ) گرفته شدن در هم کشیده شدن بهم کشیدن ترنجیده شدن . ۲ - گرفته خاطر شدن دل گرفته شدن . ۳ - ( اسم ) گرفتگی در هم کشیدگی . ۴ - دل گرفتگی گرفتگی خاطر . ۵ - مقابل انبساط است . ۶ - جمع شدن و فشردگی الیاف عضلانی و دیگر انساج ترنجیدگی و در هم فشردگی اعضا. جمع : انقباضات . یا انقباض خاطر . دلگیری دلگرفتگی اندوه .

معنی کلمه انقباض در فرهنگستان زبان و ادب

{contraction} [شیمی، فیزیک، مهندسی بسپار] کوتاه شدن طول یا کاهش حجم

معنی کلمه انقباض در دانشنامه آزاد فارسی

انقباض (اقتصاد)
رجوع شود به:ضد تورم

معنی کلمه انقباض در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انقباض یعنی گرفته شدن و از آن در بابهایی مانند امر به معروف و نهی از منکر، اطعمه و اشربه و قضاء سخن رفته است.
مراد از واژه انقباض به لحاظ تعلّق آن به چیزی، متفاوت است. انقباض چهره، ترش رویی و اخم کردن؛ انقباض دست، کنایه از دور بودن از قدرت و حکومت؛ و انقباض گوشت، گرفتگی و جمع شدن آن است.
میته یا مذکی بودن گوشت
گوشتی که مذکّی و میته بودن آن معلوم نیست، در اینکه به استناد اصل عدم تذکیه، به میته بودن آن حکم می شود یا با نهادن روی آتش آزمایش می گردد که اگر منقبض شود مذکّی وگرنه، میته است اختلاف می باشد. قول دوم به مشهور نسبت داده شده است.
رجوع به فقیه
مؤمنان هنگام نزاع و اختلاف با یکدیگر در زمان مبسوط الید نبودن امام علیه السّلام، باید به فقیه جامع الشرایط رجوع کنند.
کراهت ترش رو بودن قاضی
...

معنی کلمه انقباض در ویکی واژه

گرفته شدن، گرفتگی.

جملاتی از کاربرد کلمه انقباض

و آن نیز نزدیک به غلظت و بدخوئی است و ظاهر آن است که غلظت و درشتی از ثمرات کج خلقی باشد همچنان که انقباض روی و دلتنگی و بدکلامی نیز از آثار آن است و این صفت از نتایج قوه غضبیه است و این از جمله صفاتی است که آدمی را از خالق و خلق دور می کند، و از نظر مردم می افکند، و طبعها را از او متنفر می کند.
تپش قلب که معمولاً مربوط به انقباضات ناقص بطنی است، اما ضربات مافوق بطنی (ضربان غیرطبیعی که در بالای بطن‌ها شروع می‌شود) نیز تشخیص داده شده‌اند.
ملین هادر درمان یبوست در بزرگسالان و کودکان مؤثر هستند زیرا باعث تحریک روده و افزایش انقباض روده، ملین‌های روغنی مدفوع را نرم کرده و عمل دفع را راحت می‌کنند، به‌طور مثال روغن زیتون به دلیل وجود چربی تک اشباع باعث هضم بهتر غذا می‌شود، همچنین باعث می‌شود غذا در طول مسیر روده بهتر حرکت کند.
زر اکسیر آفتابست و سیم اکسیر ماه، و نخست کس که زر و سیم از کان بیرون آورد جمشید بود. و چون زر و سیم از کان بیرون آورد فرمود تا زر را چون قرصه آفتاب گرد کردند، و بر هر دو روی صورت آفتاب مُهر نهادند، و گفتند این پادشاه مردمانست اندرین زمین چنانک آفتاب اندر آسمان، و سیم را چون قرصه ماه کردند، و بر هر دو روی صورت ماه مُهر نهادند، و گفتند این کدخدای مردمانست اندر زمین چنانک ماه اندر آسمان. و مر زر را که خداوند کیمیاست شمس نهار الجد خوانده‌اند یعنی آفتاب روز بخت و مر سیم را قمر لیل الجد یعنی ماه و شب، و مروارید را کوکب سماء الغنی یعنی ستاره آسمان توانگری، و گروهی زیرکان مر زر را نارشتاء الفقر خوانده‌اند یعنی آتش زمستان درویشی، و گروهی ح ح؟ قلوب الاجله یعنی خرمیهاء دل بزرگان، گروهی نرجس روضه الملک یعنی نرگس بوستان شاهی، و گروهی قره عین الدین یعنی روشنایی چشم دین. و شرف زر بر گوهرهاء گدازنده چنان نهاده‌اند که شرف آدمی بر دیگر حیوانات. و از خاصیتهاء زر یکی آنست که دیدار وی چشم را روشن کند، و دل را شادمان گرداند، و دیگر آنک مرد را دلاور کند، و دانش را قوت دهد، و سدیگر آنک نیکویی صورت افزون کند، و جوانی تازه دارد، و به پیری دیر رساند، و چهارم عیش را بیفزاید، و به چشم مردم عزیز باشد. و از بزرگی (ای) که زر را داشته‌اند ملوک عجم دو چیز زرین کسی را ندادندی یکی جام و دیگر رکاب. و در خواص چنان آورده‌اند که کودک خرد را چون به دارودان زرش شیردهند آراسته‌سخن آید، و بر دل مردم شیرین آید، و به تن مردانه، و ایمن بود از بیماری صرع، و در خواب نترسد، و چون به میل زرین چشم سرمه کنند از شب کوری و آب دویدن چشم ایمن بود، و در قوت بصر زیادت کند و خلاخل زرین چون بر پای بازبندند بر شکار دلیرتر و خرمتر رود. و هر جراحتی که به زر افتد زود به شود ولیکن سر بهم نیارد و از بهر این زنان بزرگان دختران و پسران خویش را گوش به سوزن زرین سوراخ کنند تا آن سوراخ هرگز سر بهم نیارد. و به کوزه زرین آب خوردن از استسقا ایمن بود و دل را شادمانه دارد، و ازین سبب اطبا به مفرح اندر زر و سیم و مروارید افگنند و عود و مشک و ابریشم، به حکم آنک هر ضعفی که دل را افتد از غم یا اندیشه آن را به گوهر زر و سیم توان برد، و آنچ از جهت انقباض افتد به مشک و عود و ابریشم به صلاح توان آورد، و آنچه از غلبه خون افتد به کهربا وند؟؟، و آنچه از سطبری خون افتد به مروارید و ابریشم.
و میان اطبا خلاف است: گروهی گفته‌اند که حرکت انقباض را به حس نشاید اندر یافتن، اما افضل المتأخرین حجة الحق الحسین بن عبدالله بن سینا در کتاب قانون می‌گوید: حرکت انقباض را در توان یافتن به دشواری اندر تن‌های کم گوشت.
به محض جمع شدن مایع منی در پیشابراه پروستاتی، به‌طور هم‌زمان و غیرارادی اندازه پیاز پیشابراهی به دو الا سه برابر انبساط پیدا می‌کند. این انبساط در آستانه وقوع انقباضات دفعی پیشابراه که ویژه مرحله دوم است ظاهر می‌شود.
تمامی عضلات بخش قبل در این بخش درگیر هستند و فقط نوع انقباض عضلات در این حرکت کانستریک (درون‌گرا) است.
بزرگسالان: ابتدا ۰٫۵ میلی واحد در دقیقه از راه انفوزیون وریدی تجویز می‌شود، و سپس بر حسب نیاز، دوز از هر ۲۰ دقیقه یک بار افزایش می‌یابد، تا زمانی که ۳ انقباض رحمی (با مدت ۴۰ تا ۶۰ ثانیه) در مدت ۱۰ دقیقه ایجاد شود. در این زمان انفوزیون قطع می‌شود، و ضربان قلب جنین در هریک از این حالات مقایسه می‌شود. (دوز اکسی توسین مورد نیاز معمولاً ۵ تا ۶ میلی واحد در دقیقه‌است).
ز انقباض چو غنچه فراهم آید گل گر از خلاف تو بویی برد صبا بچمن
فعالیت بیش از حد گردن مثانه و عضلات مجرا باعث ناهماهنگی عضلانی با انقباض دتروسر می‌شود.
تا نباشد در بلاشان اعتراض نه ز امر و نهی حقشان انقباض
وسیع‌القلب دور از انقباض است بر احکام قضا بی‌اعتراض است
فعالیت بیش از حد گردن مثانه و عضلات مجرا باعث ناهماهنگی عضلانی با انقباض عضله دتروسر می‌شود.
انقباضی دید در خود اندکی در دل حق الیقین آمد شکی
بر پایه این آزمون، فیزیکدان ایرلندی، جرج فیتز جرالد و فیزیکدان هلندی، هندریک لورنتس پیشنهاد کردند که اجسام متحرک درون اتر دچار انقباض و ساعتها کند می‌شوند. این انقباض و کند شدن‌ها چنان خواهد بود که مردمان همگی صرف نظر از چگونگی حرکت خود نسبت به اتر ، سرعت یکسانی برای نور اندازه خواهند گرفت؛ ولی اینشتین در ژوئن سال ۱۹۰۵ طی یک نوشتار علمی خاطر نشان ساخت که اگر کسی نتواند آشکار کند که چیزی درون فضا در حال حرکت است، مفهوم اتر مفهومی زائد است. وی در مقاله ۱۷ صفحه‌ای خود تحت عنوان دربارهٔ دیدگاه اکتشافی مربوط به گسیل و انتظار نور که در مجله علمی آنالن دِر فیزیک منتشر ساخت، نظریه کوانتومی نور را عرضه کرد. وی این مقاله را بسیار انقلابی توصیف کرد.
پروتیین برای رشد و بازسازی، انقباض عضلانی و گاهی تولید انرژی برای ورزشکاران لازم است. اما مصرف زیاد پروتیین بر قدرت عضلانی نمی‌افزاید (فقط حجم عضلات را زیاد می‌کند) و توصیه می‌شود ۱۵–۱۲ درصد انرژی مصرفی بایستی از منبع پروتیین تأمین شود. چون نیاز ورزشکاران به انرژی افزایش می‌یابد، بنابراین مقدار پروتیین مورد نیاز برای فعالیت‌های ورزشی حداکثر ۵/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که در مورد پروتیین مصرفی توصیه می‌شود.
معمولاً وقفه آریتمیک و مختصری در انقباض عضلات ارادی باعث لرزش مختصری با فرکانس ۳ تا ۵ هرتز است. این لرزش دو طرفه و متقارن است ولی می‌تواند در پاره‌ای موارد نامتقارن باشد.
و منشور بر سه دسته کاغذ بخطّ من مقرمط نبشته شد، و آن را پیش امیر برد و بخواند و سخت پسند آمد، و ازان منشور نسختها نبشته شد، و طاهر بیکبارگی سپر بیفکند و اندازه بتمامی بدانست‌ و پس از آن تا آنگاه که بوزارت عراق رفت با تاش فراش، نیز در حدیث کتابت سخن برننهاد و فرود ننهاد . هرچند چنین بود استادم مرا سوی او پیغامی نیکو داد. برفتم و بگذاردم و او بران سخت تازه و شادمانه شد. و پس ازان میان هر دو ملاطفات‌ و مکاتبات پیوسته گشت بهم نشستند و شراب خوردند که استادم در چنین ابواب یگانه روزگار بود با انقباض‌ تمام که داشت، علیه رحمة اللّه و رضوانه.
انقباض آنکه ظاهر بدنت سوی مرکز برد دخان تنت
وگر یکباره ترک اعتراضش بود از جرم و نبود انقباضش