ائمه

معنی کلمه ائمه در لغت نامه دهخدا

ائمه. [ اَ ءِم ْ م َ ] ( ع اِ ) ج ِ امام. بزرگان. سران. پیشوایان : یکی را از بزرگان ائمه پسری وفات یافت. ( گلستان باب هفتم ).
- ائمه جماعت ؛پیش نمازان.
- ائمه راشدین ، ائمه هدی ، ائمه اثناعشر، ائمه اطهار ؛ دوازده امام از نسل علی و فاطمه علیهماالسلام.
- ائمه لغت ، ائمه نحو ؛ قدوه ها و ارکان لغت و نحو.

معنی کلمه ائمه در فرهنگ معین

(اَ ئِ مِّ ) [ ع . ائمة ] (اِ. ) جِ امام ، پیشوایان ، سران . ،~ اطهار امامان شیعه . ،~ جماعت پیش نمازان . ،~ُالاسماء هفت اسم اول خداوند که «اسماء الهی » نامیده می شوند و عبارتند از: حی ، عالم ، مرید، قادر، سمیع ، بصیر و متکلم .

معنی کلمه ائمه در فرهنگ عمید

= اِمام

معنی کلمه ائمه در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع امام . پیشوایان سران مقتدایان . یا ائم. اثناعشر . دوازده امام شیعیان . یا ائم. اطهار . امامان شیعیان . یا ائم. جماعت . پیش نمازان . یا ائم. لغت . بزرگان لغت شناس . یا ائم. نحو . بزرگان فن نحو نحاه.

معنی کلمه ائمه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَئِمَّة: پیشوایان
معنی یَأْتِینَ ﭐلْفَاحِشَةَ: آن زنان مرتکب زنا می شوند (فاحشه :طبق روایات وارده از ائمه اهل بیت (علیهمالسلام) گناهی ظاهر و فاش از قبیل زنا و یا ناسزا و یا اذیت اهل خانه)
معنی یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ: که آن زنان مرتکب زنا شوند (فاحشه :طبق روایات وارده از ائمه اهل بیت (علیهمالسلام) گناهی ظاهر و فاش از قبیل زنا و یا ناسزا و یا اذیت اهل خانه)
معنی کَبِّرْ: بزرگ دار- تکبیر گو(از ائمه معصومین (علیهمالسلام) وارد شده که معنای تکبیر ( الله اکبر )این است که خدا از اینکه در وصف بگنجد بزرگتر است ، پس خدای تعالی از هر وصفی که ما با آن توصیفش کنیم ، و حتی از خود این وصف بزرگتر است)
معنی کَبِّرْهُ: او را بزرگ دار-برای او تکبیر گو(از ائمه معصومین (علیهمالسلام) وارد شده که معنای تکبیر ( الله اکبر )این است که خدا از اینکه در وصف بگنجد بزرگتر است ، پس خدای تعالی از هر وصفی که ما با آن توصیفش کنیم ، و حتی از خود این وصف بزرگتر است)
معنی فَتِیلاًَ: نخ نازکی که در شکاف هسته ی خرما یا درون هسته ی آن است - چرکی که با مالیدن دست بر بدن به صورت فتیله در آمده (کلمه فتیل صفت مشبهه از ماده "فتل" به معنی پیچیدن است ، و صفت مشبهه گاهی به معنای اسم فاعل میآید ، و گاهی به معنای اسم مفعول ، و در عبارت "وَل...
معنی یَسْتَنبِطُونَهُ: در طلب مشخص کردن درستی و نادرستی آن هستند - آن را تشخیص می دهند - آن را استنباط می کنند (کلمه استنباط به معنای استخراج نظریه و رأی از حال ابهام به مرحله تمیز و شناسائی است و اصل این کلمه از نَبط به معنای اولین دلو آبی است که از چاه بیرون میآید. عبا...
ریشه کلمه:
امم (۱۲۴ بار)
[ویکی فقه] ائمه (ابهام زدایی). ائمه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ائمه شیعه، چهارده معصوم (علیهم السلام)• ائمه (امامان معصوم شیعه)، امامان دوازده گانه شیعه• ائمه سبعه، قرای سبعه هفت تن از مشهورترین قاریان صاحب قرائت مخصوص• ائمه بقیع، قبور چهار امام(امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق) در بقیع• ائمه قراء، پیشوایان مردم در زمینه قرائت و آموزش قرآن• ائمه کفر، به پیشی گیرندگان در کفر و مقتدای دیگر کافران
...
[ویکی فقه] ائمه (امامان معصوم شیعه). أئمه پیشوایان معصوم شیعیان می باشند. امام در مفهوم خاص بر انبیا و جانشینان آنان اطلاق می شود که از جانب خداوند متعال دارای منصب والای امامت و ولایت هستند. امام به این معنا، دارای ولایت مطلقه در امور دین و دنیا و معصوم از گناه و مصون از هر گونه لغزش، اشتباه و فراموشی و حجت بر خلق و خلیفه خداوند در زمین است.
از این عنوان در باب های بسیاری همچون طهارت، صلات، زکات، خمس، انفال، حج، جهاد، امر به معروف، نکاح، اطعمه و اشربه، احیاء موات، ارث، قضاء، حدود، قصاص و دیات، از جهات مختلف سخن رفته است.
مفهوم لفظ ائمه
أئمه جمع امام و امام در اطلاقات فقها در دو مفهوم عام و خاص به کار رفته است.
← مفهوم عام امام
شمار امامان معصوم علیهم السلام در شریعت اسلام دوازده نفر است
شیخ مفید، محمد بن محمد النعمان، المقنعة، ص۳۲.
...

معنی کلمه ائمه در ویکی واژه

عربی
جمع امام، ائمه هدی؛ پ، سران.
ائمه‌اطهار، امامان شیعه.
امام جماعت، امام پیش نمازان.
الاسماء هفت اسم اول خداوند که «اسماء الهی» نامیده می‌شوند و عبارتند از: حی، عالم، مرید، قادر، سمیع، بصیر و متکلم.
ائمه ممکن است به زبان معیار باستان، همان اِم‌مَو باشد، ام‌موها صنوفی از سائلین دوره‌گرد بودند که در گذشته شهر به شهر، روستا به روستا می‌گشتند، وعظ‌کنان در خانه حتی اندرون خانه گوشه‌ای بیتوته کرده شروع به دعا برای سلامتی سکنه خانه می‌نمودند، دست آخر صاحب‌خانه اغلب بانوان با کاسه‌ای غلات مانند گندم، جو، عدس یا هر چیز دیگر اِم‌مَو را خوشنود می‌‌ساختند.

جملاتی از کاربرد کلمه ائمه

«این همان عقیده‌ای است که کبار و ائمه اطهار دارا بودند».
رو تکیه کن به قائمه‌ای محکم پس برفراز قامت موزون را
طبق نظریه جدید او، اقتدار سیاسی و مسئولیت حفظ امت اسلامی، از طرف امام دوازدهم شیعیان به مجتهدان متخصص در فقه اسلامی (فقها) واگذار شده‌است. استدلال وی این بود که خداوند، پیامبران و ائمه را به منظور وضع قوانین شرع برای هدایت امتها فرستاده‌است و در غیاب امام معصوم، روحانیون به‌ویژه فقها، تنها مفسران و نگاهبانان حقیقی شریعت می‌باشند که حکومت باید به آنان سپرده شود. خمینی حوزه اصطلاح ولایت فقیه را بسط داد، به‌طوری‌که تمام جامعه را در بر می‌گرفت.
اکنون ائمه بخل، که ایشان را بزرگان ضابط می‌گویند، در این باب وصایا نوشته و کتب پرداخته‌اند.
این مفهوم، تا پیش از دهه ۱۳۹۰، از باری مثبت برخوردار بود و هیئت حاکمه، ادعای نمایندگی این گروه اجتماعی را داشت. سید روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، از کارگزارهای نظام تحت امرش می‌خواست مستضعفان، مستمندان و زاغه‌نشینان را ولی نعمت خودشان بدانند. سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸، مستضعفین را به ائمه و پیشوایان بالقوه عام بشریت بازتعریف کرد. مستعضعف یک کلمه عربیست ودرفرهنگ عمیدبمعنی تهیدست وفقیر اطلاق شده است
بحریست که ارواح ائمه گهر اوست نخلیست که توفیق ولایت ثمر اوست
او که دارای گرایش‌های عرب‌ستیزانه است در پاسخ به این سؤال که این همه شخصیت‌های تاریخی چرا به سمت بابک خرمدین رفتید؟ گفت: «بخاطر اینکه ضد عرب بود. به دلیل اینکه عرب‌ها آن موقع در ایران بودند و ۲۷۰ سال بر ما حکومت کردند. نهضت از زمان ابومسلم شروع شد. نهضت ابومسلم پنج سال بود. نهضت بابک ۲۲ سال بود. بابک ۲۲ سال با اعراب جنگید و این سبب شد که توانستیم اعراب را از ایران پاک و مقدس بیرون کنیم.» وی اضافه کرد: «من ائمه اطهار را می‌پرستم، دوستشان دارم و پیرو مکتب علی و محمد هستم. به خاطر همین، حضرت علی می‌گوید بهترین سرمایه یک انسان فرزند نیک است منتها فرزندان من ۱۷ سال زمانی که دانشگاه رفتند بالاسرشان نبودم.»
امّا آنچه بمعنی دعوت است بانبیاء و ائمّة و شیاطین اضافت کرد، انبیاء را گفت: وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ ای داع، و ائمه را گفت: وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا ای یدعون بامرنا، و شیطان را گفت: کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ وَ یَهْدِیهِ إِلی‌ عَذابِ السَّعِیرِ ای یدعوه.
طبق نظریه جدید او، اقتدار سیاسی و مسئولیت حفظ امت اسلامی، از طرف امام دوازدهم شیعیان به مجتهدان متخصص در فقه اسلامی (فقها) واگذار شده است. استدلال وی این بود که خداوند، پیامبران و ائمه را به منظور وضع قوانین شرع برای هدایت امتها فرستاده است و در غیاب امام معصوم، روحانیون به‌ویژه فقها، تنها مفسران و نگاهبانان حقیقی شریعت می‌باشند که حکومت باید به آنان سپرده شود. خمینی حوزه اصطلاح ولایت فقیه را بسط داد، به‌طوری‌که تمام جامعه را در بر می‌گرفت.
آرامستان ثامن الائمه، با نام بهشت ثامن الائمه یکی از آرامستان‌های حرم امام رضا می‌باشد. این آرامستان در صحن جمهوری اسلامی واقع می‌باشد.
گفتار ترا ائمه عاشق دیدار ترا ملوک طالب
تشابه اسمی و لوگوی مؤسسه ثامن الحجج با مؤسسه اعتباری ثامن (ثامن الائمه) سبب شد که برخی از سپرده گذاران مؤسسه ثامن برای دریافت سپرده خود مراجعه کنند.
نهد در طبق داغ فاطمه (س) بگیرد سبک، عرش را قائمه
یقول اللَّه تعالی: وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ. و ازین اختلاف روایات، هفتاد و سه فرقت معروف‌تر است و بصحّت و قامت اصول نزدیکتر، که بزرگان دین و ائمه سلف تفسیر این هفتاد و سه کرده‌اند، و بچهار اصل از اصول بدعت باز آورده‌اند، و هر یکی بهشتده تقسیم کرده، فرقه‌ای ناجیه از آن بیرون کرده، فقالوا: اصول البدع الخوارج، و الرّوافض، و القدریّة، و المرجئة، کلّ واحدة افترقت علی ثمانیة عشر فرقة، فذلک اثنتان و سبعون فرقة. و اهل الجماعة الفرقة النّاجیه.
بلکه دران کوشد تا در ادرارات و معایش و انظار افزاید و صدقات و صلات او بصادر و وارد و ائمه وزهاد و عباد و اهل دین میرسد پیوسته که آن پشتیوان مملکت و استدامت سلطنت بود و موجب قربات و درجات آخرت.
روایت است چنین از شفیعه دو سرا جناب فاطمه ام‌الائمه النجبا
پ) پیامبر خدا و ائمهٔ هدی به عدم‌تمایز لباسی از سایر مؤمنان مشهور بودند تا جایی که افراد غریبه در اولین حضور خود در جمع مسلمانان، نمی‌توانستند پیامبر و یا ائمه را از دیگران تشخیص دهند، و این نکته در اندیشهٔ شریعت محمدی به‌عنوان «فضیلت» شناخته شده است. اگر «عدم تمایز لباسی» را فضیلت بشماریم، نتیجهٔ آن «نامطلوب بودن تمایز لباسی» است و این نکته‌ای است که نباید از آن غفلت کرد.
بدان که توبه بی صبر راست نیاید، بلکه گزاردن هیچ فرضیه و بگذاشتن هیچ معصیت بی صبر راست نیاید و برای این بود که از رسول (ص) پرسیدند که ایمان چیست؟ گفت، «صبر». و گفت اندر خبری دیگر که صبر نیمه ایمان است و به سبب بزرگی و فضل صبر است که حق تعالی قرآن زیارت از هفتاد جای صبر را یاد کرده است و هر درجه ای که نیکوتر است حواله با صبر کرده است تا امامت اندر راه دین حواله با صبر کرد و گفت، «و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا» و مزد بی نهایت و بی حساب حواله با صبر کرده است و گفت، «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب» و صابران را وعده داد که وی با ایشان است «ان الله مع الصابرین» و صلوات و رحمت و هدایت هیچ کس را جمع نکرده مگر صابران را و گفت، «اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون» و از بزرگی فضل صبر است که حق تعالی وی را عزیز کرد و به هر کس نداند الا اندکی به دوستان خویش که رسول(ص) گفت، «ان اقل ما اوتیتم الیقین و عزیمه الصبر» گفت، «اندک ترین چیزی که به شما داده اند یقین است و صبر. و هر که را این هر دو بدادند گو باک مدار اگر روزه بسیار ندارد و اگر بر آنچه هستید امروز با اصحاب صبر کنید و نگردید دوست تر دارم از آن که هر یکی چندان طاعت کنید که جمله شما کرده باشید، ولیکن ترسم که راه دنیا بر شما گشاده شود و پس از من با یکدیگر منکر شوید و اهل آسمان شما را منکر شوند. و هر که صبر کند ثواب تمام یابد. صبر کنید که دنیا بنماند و ثواب حق تعالی بماند، «ما عندکم ینفدوما عندلله باق و لنجزین الذین صبروا اجرهم باحسن ماکانوا یعملون»
دادستان کل کشور و دادستان‌ها و ائمه جمعه سایر شهرها، کسانی را که اقدام به سنگ پراکنی و تهدید سایر رانندگان می‌کنند و مانع حمل بار می‌شوند را مفسد فی الارض دانسته و اعلام کردند، حکم آن‌ها محاربه است
از سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مسئولیت‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم، ستاد نمازجمعه قم و مدیریت مصلای قدس قم بر عهده محمد باقر ولدان بوده است.