آهنگ ساز

معنی کلمه آهنگ ساز در فرهنگ معین

( آهنگساز ) (هَ )(اِ. ص . ) سازنده آهنگ ، موسیقی - دانی که آهنگ بساز د.

معنی کلمه آهنگ ساز در فرهنگ عمید

( آهنگ ساز ) سازندۀ آهنگ، موسیقی دانی که آهنگ های موسیقی بسازد.

معنی کلمه آهنگ ساز در فرهنگ فارسی

( آهنگساز ) ( اسم صفت ) موسیقی دانی که آهنگ موسیقی تصنیف کند.
سازنده آهنگ، موسیقی دانی که آهنگهای موسیقی سازد، آهنگسازی: شغل و عمل آهنگساز

معنی کلمه آهنگ ساز در فرهنگستان زبان و ادب

آهنگ ساز
{composer} [موسیقی] خالق اثر موسیقایی

جملاتی از کاربرد کلمه آهنگ ساز

فیلمی دربارهٔ زندگی آهنگ ساز، نمایشنامه نویس، بازیگر، رقاص و خواننده معروف «جورج ام کوهن»...
به پای سر و بن آواز برکشیده تذرو به شاخ سرخ گل، آهنگ ساز کرده هزار
زاهد بیا و پرده برافکن ز راز خبث ما دمکش توایم به آهنگ ساز خبث
زندگی احمد عاشورپور جلوه‌های گوناگونی دارد و نشانگر مجموعه‌ای از ویژگی‌های بارز و برجسته در شخصیت وی می‌باشد. در عرصهٔ هنر عاشورپور، آهنگ ساز، ترانه‌پرداز و خواننده‌ای با صدای گرم و رسا بود. ترانه‌های او را نه تنها مردم گیلان که بسیاری از مردم در سایر نقاط ایران ورد زبان داشتند.
سید آرش شهریاری (زاده ۱۸ تیر ۱۳۵۳ در کرند) موسیقی دان، آهنگ ساز و نوازندهٔ تار و تنبور است.
چو بر صید کسی آهنگ سازند کمند از طره شبرنگ سازند
بیست نام اولین آلبوم مستقل کامران و هومن است که پس از جدایی از گروه بلک کتز در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۵ (۲۷ خرداد ۱۳۸۴) توسط کمپانی آونگ منتشر شد. تمام اشعار این البوم را مریم حیدرزاده (به غیر از شعر آهنگ با تشکر از شما که از اشکان رحیمی است) سروده و آهنگ سازی آلبوم را نیز رامین زمانی انجام داده است.
چون میسرنیست قانون فلک را گوشمال این نوای تلخ را از پنبه سیر آهنگ ساز
در عالمی‌ که انجمن‌ کوری و کری است هر نغمه پرده بست بر آهنگ ساز خویش
چون جرس از بسکه پیش‌آهنگ ساز وحشتیم گرد ما برخاست هرجا محملی آراستند
وی در کارنامه هنری خویش فعالیت با هنرمندانی نظیر: پرویز مشکاتیان در گروه عارف، محمدرضا لطفی در گروه شیدا و همکاری با گروه‌هایی چون شهنازی و اقبال را ثبت کرده است. در سال ۱۳۸۴ گروه «سروشان» را به سرپرستی خویش تأسیس نمود که حاصل فعالیت این گروه به آهنگ سازی آرش کامور آلبوم‌هایی چون سبوی تشنه به خوانندگی سالار عقیلی با نگاهی به اشعار شاعر معاصر مهدی اخوان ثالث و آلبوم سراسر مه به خوانندگی محمد معتمدی است.
چو عود و چنگ را آهنگ سازید ز قولم این غزل بر چنگ سازید
آژنگ چند مارش نظامی نیز نوشت که در موزیک ارتش به اجرا درمی‌آمد «ارتش و آهن» از آن جمله است آژنگ آهنگ سازی پیرو درویش‌خان و رکن‌الدین خان بود که هر دو از نوازندگان بزرگ دوره ناصری بودند از شاگردان مشهور او می‌توان از مرتضی محجوبی و شهباز برمکی نام برد.
صوفی و مطرب ز بانگت در خلاف افتاده اند یا صداع کس مده یا ناله را آهنگ ساز
اکبر محسنی پس از بازگشت از عراق و در حدفاصل سال‌های ۴۰ تا ۵۰ به کار در رادیو نیز، به عنوان آهنگ ساز و نوازنده ادامه داد و همچنین پس از تأسیس تلویزیون در ایران، برای چند سال با تلویزیون ملی ایران نیز همکاری‌هایی نمود که از آن جمله تهیهٔ آهنگ‌ها و سرپرستی ارکستر در برنامه تلویزیونی «هفت شهر عشق» قابل ذکر می‌باشد.
«کنسرت سیمرغ» نخستین آلبوم تصویری همایون شجریان بود که در سال ۱۳۹۱ با همراهی ارکستر سیمرغ و آهنگ سازی حمید متبسم اجرا شد. در این سال او به به همراهی گروه موسیقی «گه‌ریان» در یک برنامه تلویزیونی قطعاتی را اجرا کرد که از شبکه کردست پخش شد. سپس قطعات پخش شده به‌صورت یک آلبوم غیررسمی با نام «فراق» منتشر گردید. ترانه‌های این آلبوم اشعاری از حافظ، سعدی و عارف قزوینی هستند. ژانو باغومیان آهنگساز در آلبوم «مستور و مست» توانسته با استفاده از موسیقی غربی و ترکیب آن با موسیقی ایرانی شکوه و عظمت خاصی را به کلام آهنگ بدهد. این آلبوم ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
آریا عظیمی‌نژاد (زادهٔ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۲) موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز ایرانی است. آریا از کودکی در آثار هنری گوناگونی، ظاهر شده‌است. اولین کار وی مربوط به بازی در خانه عروسک‌ها به عنوان بازیگر خردسال بوده‌است. فعالیت فعلی وی عمدتاً بر روی آهنگ سازی متمرکز است. وی در تعداد زیادی از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به عنوان آهنگ ساز مشارکت داشته‌است. او برای کارهایش چند بار نامزد جایزهٔ بهترین موسیقی متن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جایزهٔ خانه سینما شد. همچنین او در دو فصل نخست مسابقه تلویزیونی عصر جدید به عنوان داور حضور داشته‌است.
و گر تنگ آید از مشکوی خضرا چو خضر آهنگ سازد سوی صحرا
همایون شجریان (زادهٔ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴) خواننده موسیقی سنتی ایرانی، آهنگساز و نوازنده تنبک و کمانچه است. «نسیم وصل» به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان اولین آلبومی که همایون شجریان خوانندگی آن را بر عهده داشت در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» با آهنگ سازی تهمورس پورناظری و آلبوم «ایران من» با آهنگ سازی سهراب پورناظری از پرفروش ترین آثار او هستند.
در آن معرض که ساز جنگ سازند به قانون دگر آهنگ سازند