آوین
معنی کلمه آوین در لغت نامه دهخدا

آوین

معنی کلمه آوین در لغت نامه دهخدا

اوین. [ اِ ] ( اِخ ) دهی است جزء بخش شمیران شهرستان تهران در 4000 گزی باختر تجریش دارای 836 تن سکنه. تابستان در حدود 50 خانوار اضافه میشود. آب آن از رودخانه درکه و دوچشمه و محصول آن غلات ، اسپرس و انواع میوه جات سردسیری و شغل اهالی زراعت است. و در حدود 20 باب دکان مختلفه دارد. راه شوسه به تجریش دارد. مزرعه باقر جزء این ده است. شش دانگ ده وقف آستانه حضرت رضا علیه السلام و اعیانی متعلق به مردم است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه آوین در فرهنگ فارسی

ده جزو بخش شمیران شهرستان تهران واقع در ۴ کیلو متری مغرب تجریش در دامنه قرار دارد سرد سیر سکنه ۸۳۶ در تابستان حدود ۵٠ خانوار اضافه می شود .
دهی جزئ بخش شمیران شهرستان تهران

معنی کلمه آوین در فرهنگ اسم ها

اسم: آوین (دختر) (کردی، فارسی) (تلفظ: āvin) (فارسی: آوين) (انگلیسی: avin)
معنی: مانند آب، زلال، ( در کردی ) عشق، ( آو= آب، ین ( پسوند نسبت ) )، به رنگ آب، پاک، ( آو = آب + ین ( پسوند نسبت ) )

معنی کلمه آوین در دانشنامه عمومی

اِوین، نام محله ای در شهرستان شمیرانات واقع در شمال شهر تهران است. این محله جزئی از منطقه ۱ شهرداری تهران است.
ناحیه کوهستانی اوین به عنوان بخشی از ناحیه کوهستانی البرز مرکزی از شرق به تپه های علی آباد ولنجک، از غرب به ارتفاعات حصارک، از شمال به ارتفاعات توچال و شاه نشین و از جنوب به ناحیه اوین و سعادت آباد محدود می گردد. میزان متوسط بارندگی سالیانه ۴۰۰–۳۰۰ میلی متر و میزان متوسط دمای سالیانه ۱۶٫۷ درجه سانتی گراد است.
اوین در شمال تهران و در دامنه کوه های البرز و از شمال به جاده درکه و ولنجک و از جنوب به بزرگراه چمران و مجموعه مسکونی آتی ساز، از شرق به محله محمودیه و زعفرانیه و از غرب به سعادت آباد محدود می باشد.
میدان اوین ( دانشجو ) در ارتفاع ۱۶۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
موقعیت طبیعی و وجود نهرهای پرآب و تغییر مسیر آن ها سبب گسترش روستای اوین و تشکیل محلات مختلف آن گردیده است. این محله دارای باغات و زمین های کشاورزی زیادی بوده که متأسفانه در سال های اخیر با ساخت وسازهای بی رویه این بافت های سبز از بین رفته است. این محله که از محلات قدیمی شمیران می باشد از چند طایفه تشکیل شده است از معروف ترین این طوایف می توان از اوینی، اعرابی، مسعودیان، فکری، میررحیمی ، ابطحی، میرشریفی، شعیبی… نام برد. از زیباترین مراسم به جامانده در این محله قدیمی مراسم تاسوعا و عاشورا می باشد که بین محله یا ده اوین و درکه در این روزها برگزار می شود.
نطفه اولیه تشکیل روستای اوین و گسترش ابتدایی آن شکل خطی و در کنار رودخانه و نهر منشعب از آن صورت گرفته است. قدمت این روستا به احتمال زیاد به هزار سال پیش می رسد و هسته آن هم محله تپه سرباز و دامنه شمالی آن بوده است. این تپه در اوایل دوران حکومت قاجار به مرکز اردوگاه نظامی و آموزش فنون رزمی تبدیل می گردد که وجه تسمیه آن هم به همین دلیل است. بافت مسکونی در این قسمت تا اندازه ای دارای تراکم بیشتری نسبت به سایر محلات است و به علت عدم وجود نهر و آب جاری در آن باغ و فضای سبز موجود نیست.
دومین مرحله گسترش محله پاچنار بوده که آب جاری رودخانه درکه ( آب هفت حوض ) از طریق نهر پاچنار به راحتی به آن سوار می شود. در این بافت به عناصر کالبدی که قدمت زیادی دارند برخورد می کنیم از قبیل مسجد وحسینیه و بقعه امامزاده مطیب، آسیاب، گورستان قدیمی روستا نیز در این محله قرار داشته. سابقه این محله را با کمی تفاوت پی لو می نامند. محله پاچنار در مرکز اوین قرار دارد و نام آن نشئت گرفته از درخت چنار تنومندی است که در میدان پاچنار و نزدیک قهوه خانه قرارداشته است. این چنار در سال ۱۳۰۷ قطع گردیده است.
معنی کلمه آوین در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آوین در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه آوین در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آوین در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه آوین در دانشنامه آزاد فارسی

اِوین
منطقه ای کوهستانی در تهران در غرب تجریش و جنوب درکه. روستایی قدیمی و نام آن احتمالاً ایون یا اِذون بوده است که در گویش اهالی به اوین تبدیل شده است. در منابع تاریخی قرن ۸ق، از آن با عنوان اذون یاد شده است. هنگام احداث خیابان درکه، آثاری قدیمی کشف شد که گواه تاریخی بودن این منطقه است. در اوین دو بقعه با نام های امامزاده مُطیّب و امامزاده عزیز در غرب دانشگاه شهید بهشتی (ملّی سابق) قرار دارد که سادات اوین خود را از نسل آن ها می دانند و اعتقاد دارند که آن ها در دورۀ عباسیان به این منطقه آمده بوده اند. ساکنان اوین از شش طایفه، ازجمله افغانی ها و سمنانی ها، تشکیل می شده اند که تا چندی پیش به لهجۀ شمیرانی تکلّم می کردند. اوین در دورۀ قاجار، موقوفۀ آستان قدس رضوی و ییلاق مردم تهران بود. از آن دوره باغ هایی باقی مانده بود که از آن میان، باغْ درّه در ۱۳۲۵ش به اردوگاه تعلیماتی لشکرِ دو، و در اواخر دهۀ ۱۳۴۰ش به زندان اوین تبدیل شد. باغ های دیگر: سرْاستخر، که در دورۀ رضاشاه به محمدرضا پهلوی تعلّق گرفت؛ باغ امین حضور در ابتدای درکه و باغِ بالا بود که آسیابی نیز داشت. در دورۀ محمدرضا شاه پهلوی، درپی تأسیس دانشگاه ملّی (شهید بهشتی کنونی)، پارک شاهنشاهی (ملّت کنونی)، باشگاه شاهنشاهی (انقلاب کنونی)، مدرسۀ فرانسوی ها (رازی کنونی)، هتل هیلتون (استقلال کنونی)، هتل اوین و محوطۀ نمایشگاه بین المللی تهران، اوین خصلت روستایی خود را از دست داد و زمین های کشاورزی آن رفته رفته به محله های مسکونی تبدیل شدند و دِهِ اوین جزئی از شهر تهران شد. قلعۀ سادات آباد آن نیز محلۀ سعادت آباد را تشکیل داد. مهم ترین محله های اوین، پاچنار است که در گذشته یک چنار بسیار کهنسال در نزدیکی قهوه خانه سرآسیاب آن وجود داشت، و پی لو و حصار. مقبره های شاهزاده حسینقلی میرزا سالور عمادالسلطنه ( ـ۱۳۱۱ش) و شاهزاده قهرمان میرزا سالور عین السلطنه ( ـ۱۳۲۴ش) بر تپۀ امامزاده زید از دیگر بناهای تاریخی اوین است. بیمارستان طالقانی، مرکز کنفرانس اسلامی، و سازمان حفظ و پرورش نباتات وزارت کشاورزی از دیگر مراکز مهم اوین اند.

معنی کلمه آوین در ویکی واژه

آوین (جمع آوین‌ها)
کلمه ی کردی به معنای "عشق" که نام پسر و دختر میباشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آوین

آوینی در سال ۱۳۶۷ به مدت یک ترم در مجتمع دانشگاهی هنر تدریس کرد ولی به دلیل آن که مفاد مورد نظر او برای تدریس با طرح دانشگاه هم‌خوانی نداشت، از ادامهٔ کار صرف‌نظر کرد. او در فروردین ۱۳۶۸ به انتشار مباحثی که برای تدریس فراهم کرده بود پرداخت. این مباحث با شرح و تفسیر بیشتر در قالب مقاله‌هایی چون «تأملاتی در ماهیت سینما»، «جذابیت در سینما»، «آینهٔ جادو»، «قاب تصویر و زبان سینما» و غیره در نشریه‌های فارابی و سوره به چاپ رسیدند. این مقاله‌ها بعدها جمع‌آوری شدند و در جلد اول کتاب آینهٔ جادو مورد بازنشر قرار گرفتند.
درارتفاع بالا تر از آوین سفلی واقع شده‌است دقیقاً روی تپه‌ای قرار گرفته‌است.
سیّد مرتضی آوینی در ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند. او از کودکی با هنر انس داشت. شعر می‌سرود داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد.
این مستند برای اولین بار در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفت و در بخش مستند نیمه‌بلند، تندیس شهید آوینی را از آن خود کرد.
همه آثار آوینی (جز «هر آنکه جز خود») به دست انتشارات واحه تجدید چاپ می‌شود.
فاصله آوینیون نسبت به پاریس ۵۸۰ کیلومتر است.
ناظری در سراسر جهان در سالن‌ها و فستیوال‌های بزرگ برنامه و کنسرت‌هایی اجرا نموده‌است. جشنواره موسیقی اکس-آن-پروانس، جشنواره موسیقی آوینیون، تئاتر دلاویل پاریس، جشنواره سامر توکیو، سالن تئاتر دالبی لس آنجلس، رویال آلبرت هال، جشنواره دل پوپولو در ایتالیا، جشنواره بیت الدین لبنان، ارکستر فیلارمونیک کلن آلمان، مجمع انجمن آسیا، مؤسسه جهانی موسیقی بروکلین، آکادمی موسیقی بام نیویورک، جشنواره اروپا رم، جشنواره موسیقی سائو پائولو و جشنواره موسیقی فاس مراکش و اجرا در شهرهای ونیز، بارسلون، مادرید، ژنو، بروکسل، آمستردام، استکهلم، اسلو و کپنهاگ از جمله بزرگترین اجراهای جهانی ناظری به‌شمار می‌رود.
در دل پاک توان دید جمال تو عیان زانکه آوینه روی تو بود قلب سلیم
دلیل اولینش گردی آب به دریا اندر آوین نکته دریاب
وی در سال ۱۳۹۵ برای فیلم «آبی کم رنگ» برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم مستند بخش بین‌الملل، تندیس بهترین مستند بخش آوینی و جایزه بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت را کسب نمود.
کامران آوینی قبل از انقلاب هیچ ربطی به سید مرتضی آوینی ندارد.
کالوه از خانواده ای قدیمی مستقر در آوینیون به دنیا آمد و در کالج یسوعی‌های شهر تحصیل کرد. سپس در دانشگاه آوینیون، مونپلیه و پاریس رشتهٔ پزشکی را دنبال کرد. بعد از آن به آوینیون بازگشت و نخستین استاد پزشکی در دانشگاه و سرانجام پزشک ارشد بیمارستان سنت-مارت شد.