اراذل

معنی کلمه اراذل در لغت نامه دهخدا

اراذل. [ اَ ذِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ اَرذَل. ناکسان. ( غیاث اللغات ). زبونان. غوغا. سَفَله. فرومایگان : خصم اماثل ، فرومایگان و اراذل باشند. ( کلیله و دمنه ).
- اراذل ناس ؛ مردم پست. هَمَج.

معنی کلمه اراذل در فرهنگ معین

(اَ ذِ ) [ ع . ] (ص . ) جِ ارذل ، ناکسان ، زبونان ، مردم پست .

معنی کلمه اراذل در فرهنگ عمید

مردم پست و فرومایه

معنی کلمه اراذل در فرهنگ فارسی

مردم فرومایه وپست، فرومایگان، جمع ارذل به معنی پست تر و فرومایه تر و زبونتر
( صفت ) جمع : ارذل ناکسان زبونان سفلگان فرو مایگان مردم پست .

معنی کلمه اراذل در دانشنامه عمومی

اراذل (فیلم). اراذل ( مجاری: Félvilág ) یک فیلم به کارگردانی آتیلا ساس است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به درکا گریلوس و یانوش کولکا اشاره کرد.
اراذل (فیلم ۲۰۱۱). اراذل ( به هندی: Rascals ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۱ و به کارگردانی دیوید داوان است. در این فیلم بازیگرانی همچون سانجی دات، اجی دیوگن، کانگانا رانوت، لیسا هایدون، آرجون رامپال، چانکی پاندی، ساتیش کایشیک، مشتاق خان و بهاراتی آچرکار ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه اراذل در ویکی واژه

جِ ارذل ؛ ناکسان، زبونان، مردم پست.

جملاتی از کاربرد کلمه اراذل

القصه، تا مهم منصب برقرار است، به این همه محنت و بلا گرفتار است، و چون اوضاع روزگارش منقلب گردید و دست حادثات زمانه از سریر دولتش فروکشید چه ناخوشیها که از ابنای زمان نمی بیند و چه گلهای مکافات که از خارستان اعمال خود نمی چیند، به جهت دو دینار حرامی که در ایام منصب گرفته با فرومایه دست و گریبان می شود و زمانی به پاداش رنجانیدن بیچاره ای دل سیاهش به خار دشنام اراذل و اوباش، مجروح می گردد و نقد و جنس به سالهای اندوخته اش در دو سه روز به تاراج حادثات می رود و خانه و املاک از مال حرام پرداخته اش در اندک وقتی به دیگران منتقل می شود.
او در حوادث بازداشتگاه کهریزک گفت: «در این بازداشتگاه و اتفاقات آن من هم تقصیر دارم؛ قصد ندارم از زیر بار مسوولیتی که دارم، شانه خالی کنم اما از همان ابتدا تأکید کردم که دانشجویان نباید به این بازداشتگاه رفته و افرادی که به این بازداشتگاه می‌روند، نباید در کنار اراذل و اوباش نگهداری شوند. اما در عین حال افرادی که به این بازداشتگاه فرستاده شدند، با احکام دادسرا به این محل اعزام شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل کمبود جا نتوانسته بودند آن‌ها را در محل‌های دیگری نگهداری کنند که به نظر بنده این کار به هیچ عنوان صحیح نبوده است».
قسمت ۱: مجید از اراذل جنوب تهران عاشق دختر پیرمرد عارفی به نام میرزا می‌شود. میرزا شرط ازدواج مجید و دخترش را سر به راه شدن او می‌داند. مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدن خود به جبهه برود که بقیه دوستانش نیز همراه او می‌شوند.
کنی نامه خود سیه چون لئیمان به مدح ادانی و قدح اراذل
بدان که از آثار و لوازمی که بر حقد و عداوت مترتب می گردد، ضرب و فحش و لعن و طعن است و بسا باشد که اینها از مجرد غضب نیز صادر گردند و می شود که به جهت همنشینی اوباش و اراذل، و مصاحبت فساق و جهال، و کسانی که هرزه گو و معتاد به فحش دادن هستند، فحش دادن عادت کسی شود که بدون دشمنی و غضبی فحش به زبان او جاری گردد و شکی نیست که همه این امور، مذموم است و قبیح، و در شریعت غرا، حرام صریحند و موجب حبط اعمال و مولد خسران مآلند و ملیین و حکماء و متشرعه و سایر عقلاء بر خباثت آنها متفق، و عقل و شرع بر حرمت آنها دو شاهد صادق .
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به اراذل و اوباش و نجات از شکار شدن اشاره نمود.
در اواسط بعدازظهر، افسران پلیس با استفاده از گاز اشک آور، ۱۰۰۰۰ معترض را از پارک مارینسکی بیرون راندند جایی که معترضان در اوایل روز مشغول ساخت سنگر در آن بودند. معترضان مخالف دولت اقدام به پرتاب بمب صوتی به سمت معترضان طرفدار دولت و تیتوشکی (اراذل و اوباش اجیر شده توسط دولت) کردند و پارک را پر از دود کردند. سایر کنشگران مخالف دولت تلاش کردند تا نیروهای حامی و مخالف دولت را از هم جدا نگه دارند.
در فوریهٔ ۲۰۱۶ نیکیتا میخالکوف، رئیس اتحادیهٔ سینماتوگرافی روسیه و کارگردان سرشناس روس که در حال ساخت فیلمی از زندگی‌نامهٔ گریبایدوف بود اعلام نمود: «ما ثابت کردیم که «اراذل و اوباش عصبانی مسلمان» مسبب قتل گریبایدوف نبودند. بلکه این قتل سیاسی به شکل خونسردانه‌ای توسط بریتانیایی‌ها طراحی و اجرا شده بود».
هفت نفر در قزوین بازداشت شدند. مدیرکل اطلاعات استان قزوین آن‌ها را «عناصر وابسته به گروهک ضدانقلاب نامید که در اغتشاشات اخیر شهرهای قزوین و تهران شرکت داشته و ضمن تحریک اراذل و اوباش، به ایجاد ناامنی و آشوب دست می‌زدند.»
و خصم امائل فرومایگان و اراذل باشند و بحکم انبوهی غلبه کنند، چه دون و سفله بیشتر یافته شود. لئیم را از دیدار کریم و، نادان را از مجالست دانا، و احمق را از مصاحبت زیرک ملالت افزاید.
در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۴۶، توده برای محکوم کردن قتل یک کارگر راه‌آهن یک اعتصاب سراسری ۲۴ ساعته ایجاد کرد. حزب توده همچنین اسکی را به استخدام اراذل و اوباش برای انجام ترور متهم کرد.
غرض ز حفظ عدالت به غیر ازین نبود که در مجالس از اراذل واکشی تعظیم
نشاند دورت از نفش اراذل نماید پاکت از رجس و رذایل
آتیلا ساس، متولد ۱۹۷۲ در سولنوک مجارستان، در سال ۱۹۹۶ از آکادمی سینما و نمایش بوداپست فارغ‌التحصیل شد. از جمله فیلم‌های او می‌توان از فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای حالا من را می‌بینی، حالا نه (۲۰۰۵) و سه فیلم بلند سفیر برن (۲۰۱۴) (فیلم تلویزیونی)، اراذل (۲۰۱۵) (فیلم تلویزیونی) و زمستان بی‌انتها نام برد.
اد گین و یک گروه متشکل شده از اراذل به نام ماشین اپ گین.
پس ظاهر شد که رفاهیت در دنیا از براى اهل دنیا نیست، پس آنچه در قرآن مجید وارد شده مناسب و دلیل واقع است و همچنین حدیث: حب الدنیا راس کل خطیئة، شاهد این مقال و مقام است. از این بیان معلوم گردید که جمع کردن‌ مال شأن شخص حریص است و گاه باشد که کسى برنج و زحمت بسیار مال جمع کند، نخورد و نپوشد و صرف نکند بوجهى که حظ نفسانى یافته باشد و چون بمرد و او را دفن کنند، حکام شرع بعنف وارث ذکور او را ارث بیشتر بدهند و قلیلى که بماند دختر حصه‌ى خود را گرفته صرف شوهر کند و یاد از پدر نکند، گویا هرگز پدر نبوده، پسر نیز با مصاحبان بعیش و نوش با اوباش و اراذل صرف کند.
جهان نیوز نیز نوشت که او در دبی در عرصهٔ تجارت و اقتصاد فعال بود و در جریان پیچ‌وخم‌های این عرصه گیر کرده و احتمالاً به دست «اراذل و اوباش» به قتل رسیده‌است.
منه اعتمادی بعز اعالی مکن اعتباری بذل اراذل
این خاندان که فرض شد اکرامشان به خلق خواری‌کش از اراذل بی پا و سر ببین
فرعون کفر بین که عزیز است و کامکار موسای دین به چنگ اراذل ذلیل و زار