آچار

آچار

معنی کلمه آچار در لغت نامه دهخدا

( آچار ) آچار. ( اِ ) پرورده ها و ترشی ها در آب لیمو و سرکه و امثال آن. ترشی. چاشنی : این مرد... آچارها و کامه ها نیکو ساختی... امیر وی را بنواخت و گفت از گوسفندان خاص پدرم وی بسیار داشت... یله کردم بدو. ( تاریخ بیهقی ).
آچار خدای است مزه وْ بوی خوش و رنگ
با سیب و ترنج آمد و جوز و بهی و نار.ناصرخسرو.آچار سخن چیست معانی و عبارت
نونو سخن آری چو فراز آمدت آچار.ناصرخسرو.نمی بینی کز آن آچار اگر خاکی تهی ماند
ترا ای خاک خور، آن خاک بی آچار نگْوارد.ناصرخسرو.چو آچار است لفظ فارس درخورد
که بی آچار چیزی کم توان خورد.امیرخسرو دهلوی. || مطلق میوه ها و ترشی ها و مربَّیات و ریچار و ریصار و خوشاب که برای تیز کردن اشتها خورند :
ز آچارها هرچه باشد عزیز
ترنج و به و نار و نارنج نیز.نظامی. || در فرهنگها این کلمه را به معنی زمین سراشیب و پست و بلند ضبط کرده و این بیت را شاهد آورده اند :
زمینی نیست در عالم سراسر
از این پژمرده تر زین بس عجب تر
دو گونه جای باشد صعب و دشوار
یکی دریا دگر آچار و کهسار.( ویس و رامین ). || ( ص ) درهم آمیخته و ضم کرده. ( برهان ).
- آجیل آچار ؛ آجیل که بدان زعفران و آب لیمو و گلپر زنند.
آچار. ( ترکی ، اِ ) ( ظ. از آچمق ترکی گشودن ) کلید. دست افزار فلزین که بدان چوب پنبه شیشه و پیچ و مهره های آهنین را باز کنند.

معنی کلمه آچار در فرهنگ معین

( آچار ) ( اِ. ) ۱ - تُرشی ، چاشنی . ۲ - زمین پست و بلند و سراشیب . ۳ - درهم آمیخته .
[ تر. ] ( اِ. ) آلتی فلزی که به وسیلة آن مهره های آهنین را باز کنند یا ببندند و انواع مختلف دارد: چهارسو، دو سر، شمع ، شلاقی ، آلن و غیره .

معنی کلمه آچار در فرهنگ عمید

( آچار ) ۱. ترشی.
۲. هر چیز خوردنی که آن را در آب لیمو یا سرکه خیسانیده باشند و طعمش ترش شده باشد: آجیل آچار.
۳. چاشنی: آچار سخن چیست معانی و عبارت / نونو سخن آری چو فراز آمدت آچار (ناصرخسرو: ۳۷۷ ).
ابزار فلزی برای بازوبسته کردن پیچ و مهره.

معنی کلمه آچار در فرهنگ فارسی

( آچار ) ( اسم ) ۱- کلید هر قفل . ۲ - آلتی فلزی که بوسیل. آن مهره های آهنین را باز کنند . ۳ - قلم حکاکی درفش یا سنبک حکاکی . یا آچار پیچ گوشتی . آلتی فلزی که بوسیل. آن پیچ را باز کنند.
پرورده ها و ترشی ها در آب لیمو و سرکه و امثال آن کلید

معنی کلمه آچار در دانشنامه عمومی

آچار. آچار یا دست افزار وسیله ای برای باز و بسته کردن پیچها است. دستهٔ دراز این ابزار اهرمی برای زیاد شدن گشتاور است.
آچار در شکل های مختلفی عرضه می شود که مهم ترین آنها عبارت اند از: آچار دوطرفه، آچار رینگ، آچار فرانسه، آچار شلاقی، آچار آلن، آچار بکس، آچار بادی، آچار چاکنیت دار، آچارستاره ای، آچارکلاغی و….
آچار تخت نوعی آچار ماده بوده که در آن اندازه دهانه، ثابت است. این آچار تنها برای اندازه خاصی از مهره، یا سرپیچهای نَر و با اضلاع موازی قابل استفاده است. به همین دلیل معمولاً به صورت سِری عرضه می شود. هر سِری مجموعه ای از تعدادی آچار با اندازه هایی است که به ترتیب اندازه دهانه، شماره گذاری شده اند. آچارهای تخت دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً آچارها، ۲ سَرِه هستند؛ یعنی هر دستگیره، مجهز به ۲ مادگی است. این مادگی ها می توانند ۲ شماره مختلف مرتب باشند؛ یا ۲ نوع متفاوت باشند؛ مثلاً یک آچار می تواند یک سر تخت و یک سر رینگ، برای یک اندازه واحد داشته باشد. معمولاً بمنظور اینکه موقع کار روی یک مهره ۶ گوش در یک فضای تنگ، در حین گردش و تغییر زاویه مهره، امکان گیر انداختن مهره، بیشتر شود؛ سر آچار را نسبت به محور طولی دستگیره با ۳۰ درجه انحراف قرار می دهند.
آچار وام واژه ای است که در زبان ترکی ریشه دارد. در لغت نامهٔ دهخدا آن را این گونه معرفی کرده است: «دست افزار فلزین که بدان چوب پنبهٔ شیشه و پیچ و مهره های آهنین را باز کنند»

معنی کلمه آچار در ویکی واژه

(فنی): وسیله‌ای برای باز و بسته کردن پیچ‌ و‌ مهره که انواع مختلف دارد: چهارسو، دوسر، شمع، شلاقی، آلن و غیره.
پرورده‌ها و ترشی‌ها در آب‌ليمو و سركه و امثال آن. (رايج در ميان ايرانيان جنوب خليج فارس همچون بحرين، كويت، ...
درهم آمیخته. زمین پست و بلند و سراشیب.

جملاتی از کاربرد کلمه آچار

آچار ضربه ای در هر اندازه استاندارد موجود است، از ابزارهای درایو کوچک ¼ اینچی برای مونتاژ و جداسازی کوچک، تا ۳½ اینچ و درایوهای مربعی بزرگتر برای ساخت و سازهای عمده. آچار ضربه ای یکی از پرکاربردترین ابزارهای بادی است.[نیازمند منبع]
نمی‌بینی کز آن آچار اگر خاکی تهی ماند تو را، ای خاک خوار، آن خاک بی‌آچار نگوارد؟
آچار یا آچار سیستانییکی از ادویههای سنتی و قدیمی منطقه سیستان است. همانند خوراک و محصولات غذایی که بخشی از هویت هر منطقه و معرف فرهنگ غذایی آن‌ها است، ادویه نیز بخشی از ویژگی رژیم غذایی مردمان مختلف است. در این بین سرزمین سیستان همان‌طور که دارای ویژگی‌های خاص و البته نهفته‌است، دارای ادویه‌های منحصر بفردی می‌باشد.
شامل ۸ پیچ که قسمت تراک را روی بدنه چوبی استوار می‌کند و معمولاً توسط آچار آلن یا فیلیپس انجام می‌شود.
تُرُش دیدم جهانی را من از ترس در آن دوشاب چون آچار گشتم
قول-قاناددان اونا آغ حوله آچار غمزه لی قازین
به هفت خوان تو بر تیغ و تیر و نیزه و گرز ز دیو و دام و دد و اژدها نهند آچار
تیغه معمولاً با استفاده از یک جفت بال مهره در موقعیت خود محکم می شود. اگرچه بال مهره ها معمولاً برای کار بدون ابزار در نظر گرفته می شوند، اغلب اعمال نیروی کافی صرفاً با دست غیرممکن است. آچارهای بالدار گشتاور اعمال شده را تا حد زیادی افزایش می دهند و از محکم شدن تیغه اطمینان حاصل می کنند.
اوکتای کاینارجا در سال ۲۰۱۵ شایعه رابطه با همبازی اش دنیز چاکیر را بی پاسخ می گذارد . چند ماه بعد با دوست دختر جوانش در حال تفریح در کشتی دیده میشوند ، اوکتای کاینارجا و دوست دختر جوانش گیزم آچار از سال ۲۰۱۵ تا الان دور از دید رسانه با یکدیگر در ارتباط هستند
آچار یک ادویه محلی است که از ترکیب چندین ماده غذایی همانند گندم، پیاز، تخم گشنیز، زیره و … درست می‌شود. لغت آچار در فرهنگ دهخدا به معنای چاشنی و ترشی آمده‌است. از لحاظ ظاهری شکل استوانه‌ای با قطر زیاد و ارتفاع کم دارد. رنگ آن زرد تیره، دارای بافت خشک و شکننده و بوی آن شبیه به مخلوط ادویه‌جات است. سابقه تهیه آن در بین مردم سیستان همچون افسانه‌هایشان بسیاری طولانی است. این ادویه را در فضل تابستان که تمام مواد اولیه آن در بازار به راحتی یافت می‌شود، بیشتر تهیه می‌کنند.
آچار خدای است مزه و بوی خوش و رنگ با سیب و ترنج آمد و گوز و بهی و نار
و دیگر روز برنشست و بکرانه جیحون آمد و کشتیها برین جانب آوردند. و قلعت را بیاراسته بودند بانواع سلاح و بسیار پیادگان آمده با سرهنگان بخدمت و بر آن جانب بر کران جیحون ایستاده‌ . امیر در کشتی نشست، و ندیمان و مطربان و غلامان در کشتیهای دیگر نشسته بودند، همچنان براندند تا پای قلعت- و کوتوال قلعت بدان وقت قتلغ بود، غلام سبکتگین، مردی محتشم و سنگین‌ بود- کوتوال و جمله سرهنگان زمین بوسه دادند و نثار کردند. و پیادگان نیز بزمین افتادند. و از قلعت بوقها بدمیدند و طبلها بزدند و نعره‌ها برآوردند. و خوانها برسم غزنین روان شد از بره‌گان‌ و نخچیر و ماهی و آچارها و نانهای یخه‌، و امیر را از آن سخت خوش آمد و میخوردند. و شراب روان شد و آواز مطربان از کشتیها برآمد و بر لب آب مطربان ترمذ و زنان پای‌کوب و طبل‌زن افزون سیصد تن‌ دست بکار بردند و پای می‌کوفتند و بازی می‌کردند- و ازین باب چندان که در ترمذ دیدم، کم جایی دیدم- و کاری رفت، چنانکه ماننده آن کس ندیده بود.
استفاده از آچار به قرن ۱۵ میلادی برمی گردد.
«وزین زیادت نیز بسیار بخشید مانک علی میمون‌ را. و این مانک مردی بود از کدخدایان غزنین‌، و بسیار مال داشت. و چون گذشته شد، از وی اوقاف و چیز بی‌اندازه ماند و رباطی‌ که خواجه امام بو صادق تبّانی‌، ادام اللّه سلامته‌، آنجا نشیند. و حدیث این امام آورده آید سخت مشبع‌ بجایگاه خویش ان شاء اللّه، عزّوجلّ‌ . قصه مانک علی میمون با امیر چنان افتاد که این مرد عادت داشت که هر سالی بسیار آچارها و کامه‌های نیکو ساختی و پیش امیر محمود، رحمة اللّه علیه، بردی. چون تخت و ملک بامیر مسعود رسید و از بلخ بغزنین آمد، آچار بسیار و کرباسها از دست رشت‌ پارسا زنان پیش آورد. امیر را سخت خوش آمد و وی را بنواخت و گفت «از گوسپندان خاصّ پدرم، رحمة اللّه علیه، وی بسیار داشت، یله کردم‌ بدو، و گوسپندان خاصّ ما نیز که از هرات آورده‌اند، وی را باید داد تا آن را اندیشه دارد.
‫آن مکتب مقدّسِ بر پایِ ده کجاست ؟‬ ‫مکتب آچار ، اوْخور اوشاقلار ، یا یوْخ ؟‬
گفت آمد که مرا خواجه ز بالا گیرد رو بجو همچو خودی ابله و آچارش ده
آچاریا (تلوگو: ఆచార్య) یک فیلم درام و اکشن هندی به زبان تلوگو به نویسندگی و کارگردانی کوراتالا سیوا با بازی چیرانجیوی، رام چاران، سنگیتا کریش و پوجا هگده که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد.
به علت شکل استوانه‌ای این سری‌های آچار این‌گونه آچار برای پیچ‌هایی که ته لوله یا جایی که جای چرخش دسته آچارهای معمولی نیست ایدئال و تقریباً تنها راه حل است. این نوع آچارها بیشتر در باز و بست قطعات خودرو کاربرد دارد. سازندهٔ این دستگاه فردی آمریکایی به‌نام جی. جی ریچاردسون می‌باشد.