آیت
معنی کلمه آیت در لغت نامه دهخدا

آیت

معنی کلمه آیت در لغت نامه دهخدا

( آیت ) آیت. [ ی َ ]( ع اِ ) نشان. نشانه. علامت. اماره. آیة :
ای بزمگه تو صورت فردوس
وی رزمگه تو آیت محشر.مسعودسعد. || معجز. دشواری. معجزه. اعجاز. کرامت :
او آیت پیمبر ما بود روز حرب
از ذوالفقار بود و ز صمصام آیتش.ناصرخسرو.و آیتها نمود از عصا و دیگر چیزها. ( مجمل التواریخ ).
گفت من اینها ندانم حجتی
که بود در پیش عامه آیتی.مولوی. || دلیل. حجت. برهان :
چون چون و چرا خواستم وآیت محکم
در عجز بپیچیدند این کور شد آن کر.ناصرخسرو.|| هر یک از تکّه ، طائفه ، جمله ، کلام ، فقره و جماعت حرفهای قرآن که سوره از آنها مرکب است. یک سخن تمام از قرآن : سوره اخلاص چهار آیت است. ج ، آیات ، آی ، آیای :
بوقت شاه جهان گر پیمبری بودی
دویست آیت بودی به شأن شاه ایدر.فرخی.مادر فرقان چه دانی تو که هفت آیت چراست
یا شهادت را چرا همراه کردستند لا؟ناصرخسرو.بیت و غزل بر طلب فحش و لهو
بی هنران را بدل آیت است.ناصرخسرو.آیتی آمده در این بشما
گرچه امروز وقت آیت نیست.مسعودسعد.تا یکی نان بسائلی به نداد
هجده آیت خداش نفرستاد.سنائی.هست در تنزیل بر تصدیق این معنی دلیل
آیت ان لیس للانسان الا ما سعی .عبدالواسع جبلی.سعدی شیرین سخن این همه شور از کجاست
شاهد ما آیتیست وینهمه تفسیر او .سعدی.سعادت ازلی و شقاوت ابدی
دو آیتند بر اوراق آسمان مسطور.سلمان ساوجی. || عجیبه. اُعجوبه : و امیر مسعود در این باب آیتی بود و او را در این باب دقایق بسیار است. ( تاریخ بیهقی ). جدّه ای بود مرا... و با این چیزهای پاکیزه ساختی از خوردنی و شربتها بغایت نیکو و اندر آن آیتی بود. ( تاریخ بیهقی ). || رسالت. || عبرت. || شخص. کالبد. || جماعت.
- آیت مرد ؛ رهط او. قوم او.

معنی کلمه آیت در فرهنگ معین

( آیت ) (یَ ) [ ع . ] ( اِ. )۱ - نشانه ،علامت . ۲ - معجزه . ۳ - دلیل ، برهان . ۴ - هر یک از جمله های قرآن که با هم تشکیل یک سوره را می دهند. ۵ - اعجوبه . ۶ - عبرت . ج . آیات .

معنی کلمه آیت در فرهنگ عمید

( آیت ) ۱. نشانه، علامت، آیه، نشان.
۲. معجز، معجزه.
۳. [قدیمی، مجاز] مرد بزرگ و چیز عجیب.
۴. [مجاز] دلیل، حجت.
۵. هریک از جمله های قرآن.

معنی کلمه آیت در فرهنگ فارسی

( آیت ) ( اسم ) ۱ - نشان نشانه علامت . ۲ - معجز معجزه . ۳ - دلیل حجت برهان . ۴ - هر عبادت قر آن که بدان وقف کنند. ۵ - اعجوبه عجیبه. ۶ - عبرت . جمع : آیات .
نشان، نشانه، علامت ، معجز، معجزه ، دلیل، حجت، مردبزرگ وچیزعجیب ، هریک ازجمله های قر آن، آیه
ئیت ایت علامت مصدر است

معنی کلمه آیت در فرهنگ اسم ها

اسم: آیت (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: āyat) (فارسی: آيت) (انگلیسی: ayat)
معنی: نشانه، علامت، آیه، [واژه ی آیت و آیه هر دو از نظر معنی یکسان هستند اما با توجه به موسیقی واژه ها، فراوانی و عرف نامگذاری آیت برای پسران و آیه برای دختران انتخاب می گردد]، علامت آیه ( واژه ی آیت و آیه هر دو از نظر معنی یکسان هستند اما با توجه به موسیقی واژه ها، فراوانی و عرف نامگذاری آیت برای پسران و آیه برای دختران انتخاب می گردد )، شخص برجسته و شاخص، شخص بسیار زیبا رو

معنی کلمه آیت در دانشنامه عمومی

آیت. آیت ( به فرانسوی: Ayette ) یک کمون در فرانسه است که در پا - دو - کاله واقع شده است. آیت ۵٫۱۵ کیلومتر مربع مساحت دارد ۱۰۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه آیت در فرهنگ معین

معنی کلمه آیت در ویکی واژه

نشانه، علامت.
معجزه.
دلیل، برهان.
هر یک از جمله‌های قرآن که با هم تشکیل یک سوره را می‌د
اعجوبه.
عبرت.
آیات.

جملاتی از کاربرد کلمه آیت

همزمان، خبرگزاری فارس، که از دولت حمایت می‌کند، در گزارشی از «تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه دانشگاه» خبر داده و نوشته است که بیش از دو هزار تن از دانشجویان دانشگاه تهران با شعارهایی در حمایت از آیت‌الله خامنه‌ای و علیه مخالفان، در محوطه دانشگاه دست به راهپیمایی زده‌اند و در مقابل، «حدود پنجاه نفر از طرفداران موسوی… برای ایجاد اغتشاش در دانشگاه به تکاپو افتاده‌اند.»
ای بشر چیست بغیر از تو که ان آن تو نیست وان کدام آیت تکریم که در شان تو نیست
چنان ز لوح جهان شست نقش فکرت بد که شست آیت فرقان صحیفه پازند
به فتوای آیت‌الله منتظری آمر و متصدّی و مباشر اعترافات و مصاحبه‌های ساختگی تلویزیونی - با زور و شکنجه و تهدید - گناهکار و مجرمند و شرعاً و قانوناً مستحقّ تعزیر خواهند بود.
آب‌انبار میدان سنگ مربوط به دوره صفوی است و در اردکان، بلوار آیت اله خامنه‌ای، خیابان شهید قانعی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۳۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سَیَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ این سفهاء مشرکان مکه‌اند، و جهودان مدینه، و سبب نزول این آیت آن بود که مصطفی از اول در مکه روی بکعبه داشت در نماز کردن پس چون هجرت کرد به مدینه او را فرمودند تا روی بقبله جهودان آرد، یعنی بیت المقدس، پس چون روزگاری بر آمد دیگر بار او را فرمودند تا بقبله خود باز آید، و روی فرا کعبه کند. مشرکان گفتند محمد قبله پدران بگذاشته بود و اکنون باز آمد، چنان دانیم که بدین پدران که بگذاشته است نیز باز آید، اللَّه تعالی این آیت فرو فرستاد که سَیَقُولُ السُّفَهاءُ آری این جاهلان و سبک خردان از مردمان مکه ترا منکر میشوند باین بر گشتن از قبله بقبله دیگر، تو ایشان را جواب ده و بگوی.
بازیکنی که یک نینجا را کنترل می کند، باید از طریق سطوح مختلف که توسط مخالفان پر شده است مبارزه کند و در این فرآیند آیتم های لازم را جمع آوری کند. هر سطح محلی متفاوت را نشان می دهد و به چندین صفحه تقسیم می شود. بازی در نمای ایزومتریک ارائه می شود و نینجا می تواند در هشت جهت مختلف حرکت کند و بپرد.
آیت حمادوش یک منطقهٔ مسکونی در الجزایر است که در ناحیه ثنیه واقع شده‌است. آیت حمادوش ۳ کیلومتر مربع مساحت دارد ۴۸۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
ربّ العالمین وی را عتاب کرد گفت عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ این چنان است که گویند عفا اللَّه عنک ما صنعت فی حاجتی، و پارسی‌گویان گویند: عافاک اللَّه ای بخت نیک، این چیست که کردی، و قیل عفا اللَّه عنک محا اللَّه ذنبک. قدّم العفو علی العتاب کی لا یسبق الی قلبه حزن لِمَ أَذِنْتَ من غیر اذن اللَّه حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکَ الَّذِینَ صَدَقُوا یعنی کان یحب ان لا تاذن حتّی یتبیّن لک الصادق فی ایمانه من الکاذب و الصادق فی عذره من الکاذب المتعلّل. و روا باشد که لم اذنت لهم اینجا سخن بریده گردد پس از آن گفت لا تاذن لهم حتّی یتبیّن. قومی گفتند این آیت منسوخ است و ناسخ آنست که گفت فَإِذَا اسْتَأْذَنُوکَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ.
علی‌اکبر ناطق نوری در خاطراتش مطرح می‌کند: «آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نه جزء جناح راست و چپ بوده و نه در یک فراکسیونی می‌باشد …» هاشمی شاهرودی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای رهبری آینده جمهوری اسلامی محسوب می‌شد.
نقلست که یک روز جنید با اصحاب نشسته بود پیغامبر را علیه السلام دیدند که ار دردرآمد و بوسه بر پیشانی شبلی داد و برفت جنید پرسید که یا ابابکر تو چه عمل می‌کنی که بدان سبب این تشریف یافتی گفت: من هیچ ندانم بیرون آنکه هر شب که سنت نماز دو رکعت بجاء آرم بعد از فاتحه این آیت بخوانم لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز تا آخر جنید گفت: این از آن یافتی.
تاریخ دقیق وفاتش روشن نیست؛ شرح‌حال‌نویسان سال‌های ۹۰۱، ۸۷۷ و ۸۷۸ را سال وفات وی دانسته‌اند. آیت‌الله مرعشی نجفی سال وفات او را ۹۴۰ معرفی می‌کند که نزدیک به واقع است. از قراین چنین برمی‌آید که شیخ تا ذیقعده سال ۹۰۴ زنده بوده‌است؛ زیرا در این تاریخ، به درخواست دوستان و شاگردان خود، شرحی به نام «معین الفکر» بر کتاب «باب حادی عشر» نوشته است.
و ابوجَهیر از بزرگان تابعین بود، صالح مُرّی آیتی برخواند، شَهْقه‌ای از وی جدا شد و از دنیا برفت.
از جمله افرادی که سمت استادی ممتاز را در دانشگاه‌های ایران کسب کرده‌اند می‌توان به بیژن دواز، رضا داوری اردکانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، علی اکبر صبوری، محمدرضا عارف، علی خیرالدین، نظام‌الدین امیری، سیدتقی اخوان نیاکی، فریدون دواچی، بهادر اعلمی هرندی، اردشیر قوام زاده، علی کاوه، محمد جعفر یاحقی، حسین ملک‌افضلی، شمس شریعت تربقان، علیرضا یلدا، مسلم بهادری، احمدرضا دهپور، غلامحسین مجذوبی، کامران دانشجو، محرم حبیب نژاد، بیژن رشیدیان، محمود مهرداد شکریه، مجیدرضا آیت‌اللهی و تورج محمدی
براساس گزارش «نت بلاکس»، نهاد بین‌المللی ناظر بر ترافیک اینترنت در جهان، اینترنت خوزستان امروز به‌طور کامل قطع شد. تجمع کنندگان شعارهایی مانند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» و «بسیجی حیا کن، مملکت را رها کن» و همچنین شعارهایی علیه دولت و آیت‌الله علی خامنه ای رهبر این کشور سر داده‌اند.
این سوره مجادله بیست و دو آیت است. چهار صد و هفتاد و سه کلمه و هزار و هفتصد و نود و دو حرف، و جمله به مدینه فرو آمده، بقول بیشتر مفسّران، کلبی گفت: مگر یک آیت که به مکه فرو آمده: ما یَکُونُ مِنْ نَجْوی‌ ثَلاثَةٍ عطا گفت: ده آیت از اوّل سوره مدنی است و باقی سوره مکی. و در این سوره ناسخ و منسوخ نیست، مگر یک آیت: أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقاتٍ الآیة... و عن ابی بن کعب قال قال رسول اللَّه (ص): «من قرأ سورة المجادلة کتب من حزب اللَّه یوم القیمة».
وی به عنوان نویسنده، گوینده و بازیگر آیتم‌ها در رادیو فعالیت داشته‌است. از جمله شبکه‌های رادیویی که وی با آن‌ها همکاری داشته‌است می‌توان به رادیو ایران، صدای آشنا، رادیو تهران، رادیو پیام و رادیو گوشه اشاره کرد.
«یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» بشارتی عظیم است و تهنیتی تمام این آیت: امت احمد را که اگر خلق را به پیغامبران باز خوانند، آن روز ایشان را بفاضلترین پیغامبران باز خوانند، و اگر بکتابها باز خوانند، ایشان را بفاضلترین کتابها باز خوانند. اگر پیغامبرست محمّد عربی رسول تهامی که خلقش عظیم بود و بر خدای کریم بود. درجتش رفیع بود و امت را شفیع بود، شرفش ظاهر و حجّتش با هر و نورش زاهر و تنش طاهر، بشیر و نذیر، سراج منیر، چراغ عالم و بهترین فرزند آدم، و اگر کتابست قرآن عظیم، هم نور مبین و هم ذکر حکیم و هم کتاب کریم، مؤمنانرا تذکرت و دوستان را تبصرت، نامه‌ای کریم از خدای کریم برسولی کریم، «تَنْزِیلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِینَ».
آنجا که دانش تو نهد رسم تقویت ای آیت شعور تو نازل بشان علم
آیت معرفتش بر دل سوزان خواندم کله مغفرتش بر سر دروا دیدم