اتود

اتود

معنی کلمه اتود در فرهنگ معین

(اِ تُ ) [ فر. ] ۱ - (اِ. ) طراحی مقدماتی . ۲ - مداد نوکی . ۳ - (اِمص . ) مطالعه و تحقیق مقدماتی ، بررسی .

معنی کلمه اتود در دانشنامه عمومی

اِتود ( به فرانسوی: Étude ) به معنای مطالعه است و در موسیقی به قطعه هایی گفته می شود که هدف آنها ارتقای شگرد نوازندگی است. هر اتود معمولاً برای یکی از مشکلات فن نوازندگی و رفع یکی از ضعف های تکنیکی هنرآموزان تصنیف می شود. آهنگسازان و به ویژه رمانتیک ها بیش تر کوشیده اند اتودهای خود را علاوه بر تأمین هدف بالا، زیبا نیز تصنیف کنند، به طوری که تکنوازها آن را در رپرتوار رسیتال خود، به قصد نشان دادن قابلیّت نوازندگی شان می گنجانند. برای نمونه، اتود اپوس ۲۵ شماره ۶فردریک شوپن برای تمرین پیانیست برای اجرای سریع و موازی فواصل سوم کروماتیک است، و اتود اپوس ۲۵ شماره ۷ او تأکید بر تولید نغمهٔ آوازین در یک ملودی پلی فونی دارد، و اتود اپوس ۲۵ شماره ۱۰ او اکتاوهای موازی را پوشش می دهد.
معنی دیگر اتود، طراحی اولیه است. اصطلاح اتود زدن در نقاشی نیز به کار می رود.

معنی کلمه اتود در دانشنامه آزاد فارسی

اِتود (etude)
در موسیقی ، تمرینی که برای پیشرفت تکنیکی طراحی شده باشد. با این که اتود در اصل فقط به منظور تمرین ایجاد شده است ، برخی آهنگ سازان ، به خصوص فردریک شوپن۱ ، اتودهایی چنان بدیع و ماهرانه ساختند که اکنون در کنسرت ها برای نمایش قدرت و مهارت نوازنده به کار می روند.

معنی کلمه اتود در ویکی واژه

طراحی مقدماتی.
مداد نوکی.
مطالعه و تحقیق مقدماتی، بررسی.

جملاتی از کاربرد کلمه اتود

که ای آدم چرا هستی تو تنها که من باتودرم اینجای یکتا
شرکت اتودسک از سال ۲۰۰۴ به بعد چندین نسخه از نرم‌افزار رویت را عرضه کرده‌است.
که ای آنکه هستی خدا راتودست خداوند دین شاه یزدان پرست
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به اتود در قرمز لاکی، فراطبیعی، سوت‌زن، پنجه گربه و جانی دیگه اینجا زندگی نمی‌کنه اشاره کرد.
بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی اتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی ("اتودسک تری‌دی‌اس مکس") درآمد.
در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) تظاهراتی در کشور سوئد علیه حملات به مساجد انجام گردید. تظاهرات کنندگان به منظور اعلام حمایت و همبستگی خویش با مردم مسلمان، اعتراضات خود را علیه ۳ حمله به مسجدهای سوئد نشان دادند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، تظاهرات کنندگان در این راهپیمایی، شعار «به مسجد من دست نزنید» سر می‌دادند. تعداد شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌های اعتراضی در این کشور تقریباً سه هزار نفر تخمین زده شده‌است.
اتود در موسیقی به قطعه‌هایی گفته می‌شود که هدف آنها ارتقای شگرد نوازندگی است.
اتودهای فردریک شوپن، سه مجموعه اتود برای پیانو هستند که در دهه ۱۸۳۰ منتشر شدند. در مجموع، بیست‌وهفت آهنگ وجود دارد که شامل دو مجموعه مجزای دوازده تایی با شماره شماره اثر ۱۰ و شماره اثر ۲۵، و یک مجموعه سوم بدون شماره اثر است.
دویل در ابتدای خلق اثر شرلوک هولمز با مشکل پیدا کردن ناشر برای داستانش مواجه شد. در ابتدا خوانندگان زیادی حاضر نبودند که برای خواندن چنین داستانی پول خرج کنند، به همین دلیل او برای چاپ داستان اتود در قرمز لاکی مجبور شد به مجلاتی روی آورد که داستان‌های مختلف و کم فروش را در کاغذهای ارزان قیمت چاپ می‌کردند.
در گذشته مکانیکال دسکتاپ یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در طراحی صنعتی بود ولی نقطه ضعف‌های اساسی آن منجر به ارائه محصول قدرتمند و گسترده اینونتور توسط شرکت اتودسک شده‌است.
اتود اپوس ۱۰ شماره ۱۲ در دو مینور اثر فردریک شوپن در سال ۱۸۳۱ هست که به عنوان اتود انقلابی یا اتودی برای بمباران ورشو نیز شناخته می‌شود. اتود انقلابی در حوالی قیام لهستان علیه امپراتوری روسیه و در جریان انقلاب‌های ۱۸۳۰ نوشته شد.
الحره در ۱۴ فوریه ۲۰۰۴ پخش خود را در ۲۲ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز کرد. این شبکه خوود را به عنوان سومین کانال بزرگ خبری عربی با بالاترین امتیاز معرفی کرده است و از رتبه بندی بینندگان سرویس عربی بی‌بی‌سی، فرانس ۲۴ به عربی، راشاتودی به عربی، اسکای‌نیوز عربی و سی‌ان‌ان عربی پیشی گرفته است.