استعمال. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بکار داشتن. کارکرد جستن. ( منتهی الارب ). بر کار داشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). بگماشتن : قال اُبَی لعمربن الخطاب : ما لک لاتستعملنی ؟ قال اکره ان یدنس دینک. || طلب کار کردن. ( مؤید الفضلاء ). عمل خواستن. ( منتهی الارب ). || کار بستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). بکار بردن. عمل کردن. بکار زدن. ( زوزنی ). بکار آوردن. ( منتهی الارب ) : در این که گفتم معما و تأویل نیست بهیچ مذهب از مذاهب که استعمال رخصت میکند در مثل چنین حالی. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 318 ). اگر در استعمال بود کهن نشود. ( کلیله و دمنه ). - استعمال کردن ؛ بکار بردن. بکار زدن. معمول داشتن. || بکار آوردن دانش و جز آنرا. || اضطراب کردن در عمل. || پیوسته کردن در کاری. || آبادان کردن زمین را. ( منتهی الارب ). || صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: الاستعمال ؛ قیل مرادف العادة و قیل لا و قد سبق فی فصل الدال المهملة و فی تعریف الحقیقة اللغویة. و اما الماء المستعمل فعند الفقهاء کل ما ازیل به حدث او استعمل فی البدن علی وجه القربة کما وقع فی کتب الفقه. ( کشاف اصطلاحات الفنون ج 2 ص 1046 ).
معنی کلمه استعمال در فرهنگ معین
(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - به کار بردن ، کار کردن . ۲ - گماشتن ، به کار واداشتن .
معنی کلمه استعمال در فرهنگ عمید
۱. به کار بردن، استفاده کردن. ۲. مصرف کردن: استعمال مواد مخدّر.
معنی کلمه استعمال در فرهنگ فارسی
عمل خواستن، عمل کردن، بکارانداختن، بکارواداشتن، بکاربردن، کاربستن ، عامل گرفتن ( مصدر ) ۱ - بکار بردن عمل کردن معمول داشتن . ۲ - برگماشتن بر کار داشتن بکار وا داشتن . ۳ - در تلفظ بکار بردن . جمع : استعمالات . یا استعمال اسلحه . بکار بردن سلاح های جنگی آتش کردن بوسیل. اسلحه .
معنی کلمه استعمال در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] به کار گرفتن و مورد استفاده قرار دادن را استعمال گویند. از آن به مناسبت در باب های طهارت، صلات، حج و اجاره بحث به میان آمده است. مراد از استعمال بر حسب آنچه بدان اضافه می شود، متفاوت است مانند استعمال عطر، آب و پوست که مراد از آن به ترتیب بوییدن یا به لباس و بدن زدن، نوشیدن و مصرف کردن در تطهیر و طهارت، و استفاده در لباس، کفش و مانند آن است. تابع عناوین بودن احکام استعمال احکام آن نیز بر حسب عناوینی که بدان اضافه می شود، مختلف است که تفصیل هر یک در مدخل مربوط آمده است.در این جا به اجمال، به کلیّات احکام آن اشاره و نمونه هایی از آن که در باب های طهارت، صلات، حج و اجاره آمده ذکر می شود. احکام پنج گانه در استعمال استعمال، موضوع احکام پنج گانه تکلیفی ذیل است: ← واجب ...
معنی کلمه استعمال در ویکی واژه
uso به کار بردن، کار کردن. گماشتن، به کار واداشتن.
جملاتی از کاربرد کلمه استعمال
جام در ده ساقیا جامی که نزد اهل دل داد زهرِ قاتل وقتِ استعمال تریاک آمده
اولین ورزشکار المپیک که آزمایش دوپینگش مثبت بود، هانس گونار لیلینوال سوئدی بود که در رشته پنجگانه مدرن شرکت کرده بود و به دلیل استعمال الکل، مدال برنز خود را از دست داد. طی ۳۸ سال بعدی، هفتاد و سه ورزشکار دیگر نیز به سرنوشت وی دچار شدند که در میان آنان چندین برنده مدال نیز حضور دارد. مشهورترین رد صلاحیتی که به خاطر دوپینگ صورت گرفت، مربوط به بن جانسون دونده دو سرعت از کانادا بود. او در المپیک ۱۹۸۸ سئول برنده دو صد متر شد اما جواب آزمایش استانوزولول وی مثبت شد.
«إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنا» بتخفیف الدّال قرأها ابو بکر عن عاصم وحده ها هنا و فی النّمل و قرأ الباقون: «قَدَّرْنا» بتشدید الدّال، و الوجه انّ قدرت بالتخفیف و قدّرت بالتشدید بمعنی واحد الّا انّ قدرت بالتشدید هو الاشهر فی هذا المعنی و الاکثر فی الاستعمال، قال اللَّه تعالی: «وَ خَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیراً» و قال: «وَ قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها». «إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنا» ای قضینا، «إِنَّها لَمِنَ الْغابِرِینَ» ای الباقین فی العذاب.
و کسی را که از عمل سلطان گریز بود باید که ممارست آن اختیار نکند، که سلطان حایلی بود میان مردم و لذت دنیا و عمل آخرت، و اگر به خدمت موسوم گردد باید که شتم سلطان بشتم نشمرد و غلظت ایشان بغلظت ندارد، که باد عزت زبان گشاده گرداند به أعراض مردمان بی سابقه سخطی، پس بدین قدر با ایشان مواسات باید کرد و ازان باک نداشت، و از مسخوط علیه و متهم مخدوم تجنب باید نمود و با او در یک مجلس جمع نباید آمد، و از ثنا و تمهید عذر او امتناع باید کرد چندانکه خشم مخدوم ساکن شود و عاطفت او امیدوار بود، آنگاه اظهار معذرت او را وجهی لطیف استعمال باید کرد تا با سر رضا آید.
و در معرفت عقلی بمدرکات حواس ظاهری و قوای باطنی و نظر عقل جاجت است تا بحواس ظاهری بعالم محسوسات در نگرد و بقوای باطنی نظر عقل استعمال کند. عقل در حال حکم کند که این مصنوع را صانعی بباید و چون بتدریج در هر نوع از موجودات نظر میکند خردهکاری قدرت و خوب کرداری صنعت باز میبیند استدلال میکند که چنین فعل باید که از قادری حیی حکیمی عالمی سمیعی بصیری متکلمی باقیی مریدی صادر شود پس هر کرا نظر راستتر و عقل صافیتر و حجب کمتر و ریاضت و فکر بیشتر استدلالات او از انواع مصنوعات بر اثبات صانع زیادتتر و دلایل و براهین او بر وحدانیت واضحتر.
وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ اوتی موسی التوراة من بعد غرق فرعون حین تفرّغوا الی الوحی و الاتّباع و الاستعمال مِنْ بَعْدِ ما أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ الْأُولی لانّ فرعون عمّر اربعة قرون و قیل من بعد ما اهلکنا فی الدّنیا بالعذاب القرون الاولی قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهیم و قوم لوط و قوم شعیب و غیرهم کانوا قبل موسی. ثمّ قال بَصائِرَ لِلنَّاسِ ای فی هلاک الامم الخالیة بصیرة لبنی اسرائیل و غیرهم. و قیل جعلنا التوریة و ما فیها بصائر للناس یستبصرون بها امور دینهم.
«بسمالله الرحمن الرحیم الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان علیهالسلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.»
لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ این «ها و میم» با مؤمنان شود، یعنی که ایشان با همدگر گفتند که: چنین کنید مگر اصحاب محمد (ص) و ایشان که بوی گرویدهاند چون شما را که اهل کتاباید و دانایان در کار محمد (ص)، چنین بینند ایشان در شکّ افتند، و از تصدیق او باز گردند، و بدین ما درآیند. مجاهد و مقاتل و کلبی گفتهاند: این آیت در شأن قبله آمد که چون با کعبه گردانیدند بر جهودان دشخوار آمد، کعب بن الاشرف و مالک بن الضیف با اصحاب خود گفتند که: بامداد با محمد (ص) نماز بکعبه کنید و تصدیق وی کنید، و در آخر روز بوی کافر شوید و با صخره گروید که قبله شما است. ربّ العزّت مصطفی را و مؤمنان را از مکر ایشان خبر کرد و سرّ ایشان آشکارا کرد، و این آیت فرو فرستاد: وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ آمِنُوا بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا این که گفتند بِالَّذِی أُنْزِلَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُوا، بر حسب گفت و اعتقاد مسلمانان گفتند، نه بر حسب اقرار و اعتقاد خویش. وَجْهَ النَّهارِ اوّل روز است بحکم آنکه اوّل چیزی از مردم که استقبال تو کند در مواجهت، روی وی باشد. اوّل روز را بآن باز خوانند، و بسبب آنکه شریفترین جوارح روی است، در چیزهای شریف نیکو استعمال کنند، گویند: «هذا وجه الثّوب و غیره».
به گفته وان دایک روش رازی در درمان این دو بیماری، استفاده از مواد خنککننده و خنک کردن مکان بیمار و پوشاندن او با پارچههای نازک، برای پایین آوردن تب، بوده است؛ اما، پس از رازی اطباء این روش را ترک کردند و استعمال داروهای گرم و گرم کردن بیمار با پوشش گرم به منظور بالابردن حرارت بدن را تجویز نمودند، زیرا تصور میکردند گرمای بدن عکس العملی طبیعی برای دفع بیماری است؛ اما با این روش بیشتر بیماران میمردند. از این رو، در سده سیزدهم/ نوزدهم، اطبای ماهر برای درمان این دو بیماری به روش رازی بازگشتند.[پاورقی ۱۷]
نَقیع: خیسانیده که نجوشانیده صاف نموده استعمال کنند.
خطر مرگ! استعمال دخانیات ممنوع یک تلهتئاتر ایرانی محصول سال ۱۳۵۴ به کارگردانی خسرو شجاعزاده، کارگردانی تلویزیونی مسعود فروتن، نویسندگی علی نصیریان است که از شبکهٔ یک پخش شد.
نوع آخر این حدود الفاظی است که اندر توحید خداوند تعالی استعمال کنند و اندر بیان اعتقاد ایشان اندر حقایق بی استعارت مستعمل دارند و از آن جمله یکی این است:
دارای انواع مختف بوده در رسم میناکاری شاخهها خیالی مدور و کمان زاده استعمال دارد.
و اما غدر را وجوه بسیار بود، چه استعمال آن، هم در مال و هم در جاه و هم در مودت و هم در حرم، اتفاق افتد و هیچ وجه از وجوه غدر به نزدیک کسی که او را اندک مایه انسانیت بود محمود نباشد، و از اینجاست که هیچ کس بدان معترف نشود، و این خلق در ترکان بیشتر بود ازانکه در دیگر اصناف امم، و وفا که ضد غدر است در روم و حبش بیشتر بود. و رذالت غدر زیادت از آن است که محتاج فضل شرحی بود.
در سال ۲۰۱۷، ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند. بالاتر از برآورد ۳۸۲ میلیون نفری سال ۲۰۱۳ و ۱۰۸ میلیون نفری در سال ۱۹۸۰.با توجه به تغییر ساختار سنی جمعیت جهانی، شیوع دیابت در بزرگسالان ۸/۸٪ است، که تقریباً دو برابر میزان ۴٫۷٪ در سال ۱۹۸۰ است. نوع ۲ حدود ۹۰٪ موارد را تشکیل میدهد. برخی از دادهها نشان میدهد که در زنان و مردان نرخ شیوع تقریباً برابر است، اما در بسیاری از جمعیتها دیابت نوع دو در مردان شیوع بیشتری دارد، احتمالاً به دلیل تفاوتهای وابسته به جنس در میزان حساسیت به انسولین، اثرات چاقی و چربی شکمی و سایر عوامل مؤثر مانند فشار خون بالا، استعمال دخانیات و مصرف الکل باشد
به گفته عبدالله یاسایی نماینده سمنان و دامغان، در سیستان و خراسان «اغلب عائلهها از زن و مرد و اطفال مبتلا هستند به استعمال افیون. ای بسا عائلهها که در نتیجه استعمال افیون از هستی ساقط شدهاند و در تنگنای فقر و وفاقه افتاده، بیچاره و پریشان شده، به حدی که مشغول تکدی شدهاند».
برای خارجیان غیرمجاز ۱۰٬۰۰۰ رینگیت جریمه و ۲ سال حبس تعیین شدهاست، در حالی که کارفرمایان مالزیایی برای استخدام هر کارگر غیرمجاز یکسال حبس و جریمهای معادل ۵۰٬۰۰۰ رینگیت باید متحمل شوند، و نیز آنهایی که بیش از پنج نفر را بهطور غیرمجاز استخدام کنند، مجازات فلک کردن را تعیین میکنند. فلک کردن یک مجازات استاندارد برای بیش از ۴۰ نوع جرم در مالزی میباشد، که از تجاوز جنسی تا استعمال مواد مخدر در نوسان است. این مجازات به وسیله ترکه ضخیم درخت نخل رونده انجام میشود، که پوست را کبود کرده و بر روی آن آثاری برجای میگذارد.
«ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء.» هر چند آنها را که بدین مواهب مخصوص گردانیدند هم بدرجهد و کسب و بندگی درآوردند که: «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا.» اما آن جهد هم نتیجهٔ فضل توفیق حق است چنانکه خواجه صلی الله علیه فرمود: «اذا اراد الله خیراً استعمله قیل یا رسول الله، و ما استعماله، قال: یوفّقه للعمل الصالح.»
عراق به معنی صخرههای کنار دریا و به معنی ساحل نیز آمده ولی معلوم نیست اصل این کلمه چه بوده، شاید از اسم کهنه ای مأخوذ شده باشد که اکنون آن اسم از میان رفته یا از اسمی که معنی دیگری داشته است پیدا شده باشد. اساساً سرزمین رسوبی را اعراب سواد یعنی خاک سیاه مینامیدند و کلمه سواد رفته رفته به طوری استعمال شد که مفهوم آن با کلمه عراق یکی گردید، یعنی سواد و عراقی یک معنی داشت و عبارت بود از تمام سرزمین بابِل.
قوله تعالی: إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ. اصابت و مسّ دو لغتاند که استعمال کنند هم بخیر و هم بشرّ. امّا اصابت بشرّ مخصوص است، اگر چه به خیر نیز استعمال میکنند. و حسنة ایدر غنیمت و نصرت است، و سیّئة شکستگی و هزیمت.