باکتری
معنی کلمه باکتری در لغت نامه دهخدا

باکتری

معنی کلمه باکتری در لغت نامه دهخدا

باکتری. [ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) این واژه فرانسوی عیناً از زبان فرانسه اخذ و پذیرفته شده است. ( ازلغات مصوبه فرهنگستان ). باکتریها ساده ترین موجودات زنده و تمام آنها تک یاخته ای اند، اختلاف جنس در آنها دیده نمیشود و تکثیر آنها بوسیله دو نیمه شدن از طرف عرض و یا از طرف طول است. هیچیک از آنها کلروفیل ندارند و بیگانه خوار می باشند. یعنی بحالت انگل و طفیلی در محیطهای غذایی یا بر روی موجودات زنده دیگر زندگی میکنند، فقط در میان آنها بعضی از انواع میتوان یافت که با نداشتن کلروفیل خودخوار می باشند و میتوانند ازت را مستقیماً از هوا بگیرند و با مواد معدنی ترکیب کنند و مواد آلی بسازند، باکتریها در همه جا پراکنده و در طبیعت فراوانند، هر جا ماده غذایی بیابند بسرعت تکثیر و فزونی می یابند و همین که محیط پرورش آنها نامساعد شود بحالت زندگی نهفته بسرمیبرند این وضع زندگی موجب آن شده است که در گرد و غبار هوا و آب شیرین و آب دریا و غیر آن پراکنده شوند. باکتری ها را گاهی میکرب هم میگویند، ولی نام میکرب بر تمام موجودات زنده تک یاخته ای اطلاق میشود که باید آنها را با میکرسکپ دید، بدین ترتیب هر باکتری میکرب است ولی هر میکرب باکتری نیست. از باکتری های مشهور باکتری سرکه و باسیل سیاه زخم را میتوان نام برد. رجوع به گیاه شناسی گل گلاب ص 134 و روش تهیه مواد آلی ص 173 شود.

معنی کلمه باکتری در فرهنگ معین

(تِ ) [ فر. ] ( اِ. ) میکروب ، موجود ریز ذره بینی که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

معنی کلمه باکتری در فرهنگ عمید

موجود زندۀ تک سلولی با شکل های مختلف کروی، بیضی، میله ای، و مارپیچی، و دارای سیتوپلاسم و هسته که بعضی از انواع آن برای انسان، جانوران، و گیاهان مضر و بیماری زاست.

معنی کلمه باکتری در فرهنگ فارسی

موجود ذره بینی، میکروب، موجود بسیار ریز، که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود
( اسم ) موجود ریز ذرهبینی که با چشم غیر مسلح دیده نمیشود و نوعی از تیر. آلگها بشمار میرود .

معنی کلمه باکتری در فرهنگستان زبان و ادب

{bacteria} [زیست شناسی] موجود ریز تک یاخته ای پیش هسته ای که با تقسیم یاخته ای تکثیر می شود

معنی کلمه باکتری در دانشنامه عمومی

باکتری ها ( به فرانسوی: Bactéries ) دامنه ای از پروکاریوتها هستند. این جانداران که عمدتاً اندازه ای در حد چند میکرون دارند از جمله اولین جانداران پدید آمده بر روی کره زمین هستند. این جانداران ساده از متنوع ترین و مهم ترین میکروارگانیسمها به شمار می روند.
باکتری ها در سطح وسیعی با جانوران، گیاهان، قارچها و آغازیان رابطهٔ هم زیستی دارند، به طوری که بدون فعالیت آن ها، حیات به شکل کنونی بر روی زمین مختل می گردد. باکتری ها نقش حیاتی در چرخه های مواد غذایی دارند و بسیاری از مراحل این چرخه ها همچون تثبیت نیتروژن از جو زمین، تجزیهٔ پروتئین ها به روش زیستی، تجزیهٔ اجساد و بقایای جانداران و فرایند گندیدگی به آن ها وابسته است. باکتری های موجود در جمعیت های زندهٔ اطراف چشمه های آب گرم مواد غذایی لازم برای حفظ حیات را با تبدیل مواد محلولی همچون سولفید هیدروژن ( H2S ) و متان، فراهم می کنند. باکتری ها به دو دستهٔ اتوتروف و هتروتروف تقسیم می شوند. باکتری ها از نظر ظاهری به سه دستهٔ کروی، میله ای و مارپیچ تقسیم می شوند. همچنین از نظر رشد در درجه حرارت اپتیمم، به سه دستۀ سرمادوست، میانه دوست، گرمادوست تقسیم می شوند.
باکتری ها در مقایسه با یوکاریوتها ساختمان ساده ای دارند. بسیاری از باکتری ها همچنان ناشناخته باقی مانده اند اما جهت بررسی های علمی می توان برخی از آن ها را در آزمایشگاه کشت داد و این مسئله به میکروب شناسان کمک بسیاری کرده است. ساده ترین تولیدمثل غیرجنسی با استفاده از هاگ ها ( تقسیم دوتایی ) ، در باکتری ها دیده می شود. در تقسیم دوتایی، باکتری مادر در صورت وجود شرایط مناسب به دو باکتری خواهر تقسیم می شود. برخی از باکتری ها برای حفاظت از خود در شرایط نامساعد محیطی مانند کمبود کربن، نیتروژن، فسفر و غذا، پوششی ضخیم به دور خود ایجاد می کنند که اسپور یا هاگ باکتری نامیده می شود که به ترتیب شامل ۱ - هسته ۲ - غشا داخلی ۳ - دیواره ۴ - کورتکس ۵ - غشا خارجی ۶ - پوشش ۷ - اگزوسپوریوم است. در مجموع درصد کمی از باکتری ها بیماری زا بوده و بیماری های عفونی شامل وبا، سیفیلیس، سیاه زخم، جذام، طاعون، سینه پهلو و سل را سبب می گردند. بیماری های کشنده باکتریایی همچون سل سالانه به ویژه در آفریقای سیاه سبب دو میلیون مرگ می گردد. امروزه از آنتی بیوتیک ها جهت پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. باکتری ها در صنایعی مانند تصفیه فاضلاب، پاک سازی آلودگی های نفتی، تولید پنیر و ماست از راه تخمیر، بازیافت زباله ها و استخراج طلا، پالادیم، مس و سایر فلزات از معادن و همچنین در زیست فناوری، تولید آنتی بیوتیک ها و مصارف دارو و درمانی سایر مواد شیمیایی اهمیت دارند.
معنی کلمه باکتری در فرهنگ معین
معنی کلمه باکتری در فرهنگ عمید
معنی کلمه باکتری در فرهنگ فارسی
معنی کلمه باکتری در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه باکتری در ویکی واژه

میکروب ؛ موجود ریز ذره بینی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه باکتری

با این آزمایش مشخص شد که عامل ترانسفورماسیون، همان مادهٔ ژنتیک و عامل انتقال صفات در وراثت است. انتقال صفت «داشتن کپسول» از باکتری‌های کپسول‌دار مرده به باکتری‌های بدون کپسول زنده، ذهن پژوهشگران را به مسئلهٔ مادهٔ ژنتیک که معمایی دیرین بود، معطوف ساخت و کشف عامل انتقال صفات و ساختار آن را در آزمایش‌های دیگر پژوهشگران ممکن نمود.
الکتروترنسفر ژن ابتدا در دهه ۱۹۸۰ میلادی توصیف شد و از آن به بعد به علت سهولت کاربرد و کارایی آن، یک روش معمول برای وارد کردن ژن‌های خارجی در گیاهان، باکتری، مخمر، و سلول‌های حیوانی و در بافت‌های مختلف سلول زنده، از جمله عضله، تومور، کبد و پوست مورد استفاده قرار گرفت.
این دارو افزون بر عملکردی که همانند پنی‌سیلین دارد به علت تغییرات شیمیایی‌اش طیف ضد میکروبیش گسترش یافته و توانایی اثر بر شماری از باکتری‌های گرم منفی را نیز دارد.
درمان موارد عفونی کراتیت، به عامل ایجاد عفونت بستگی دارد. در کراتیت باکتریایی، آنتی بیوتیک‌های متعددی را می‌توان به صورت موضعی یا وریدی تجویز کرد. دیگر عوامل ضدمیکروبی می‌تواند برای عفونت‌های قارچی، ویروسی، انگلی و... استفاده می‌شود.
علت اکثر موارد در کودکان در مقیاسی جهانی روتاویروس است. در بزرگ‌سالان، نوروویروس و کاردیوویروس و کمپیلوباکتر رایج‌تر هستند. علت‌های کمتر رایج شامل سایر باکتری‌ها (یا سم آن‌ها) و انگل‌هاست. انتقال ممکن است به دلیل مصرف غذاهایی باشد که به‌نحوی نامناسب آماده شده‌اند، یا آب آلوده یا تماس نزدیک با افرادی که مبتلا به این بیماری هستند.
و ثمره بدن ارتباط برقرار می‌کنند. قارچ‌ها همراه با گونه‌های همسان و مرتبط و هم چنین با موجودات غیر قارچی در انواع زیادی از تعاملات زیستی، مخصوصاً همراه با باکتری‌ها، یوکاریوت‌های تک سلولی گیاهان و حشرات از طریق منشأ حیاتی نیمه شیمیایی ارتباط برقرار مکنند. ماشه‌های نیمه شیمیایی به سازمان قارچی به شیوه‌ای خاص واکنش نشان می‌دهند، درحالی‌که اگر مولکول‌های شیمیایی یکسان قسمتی از پیام حیاتی نباشند آن‌ها به ماشه‌های سازمان قارچی واکنش نشان
استرپتوکوک آگالاکتیه به شکل دیپلوکوک (جفت کوکسی) گرم مثبت در زیر میکروسکوپ دیده می‌شود. این باکتری کاتالاز منفی و غیر متحرک است. استرپتوکوک آگالاکتیه به شکل جفت یا زنجیره‌های کوتاه دیده می‌شود.
ناحیه ریشه. ریشه‌های گیاه هم‌زمان با ساقه زیرین باکتری‌ها، قارچ‌ها و با حشرات در خاک ارتباط
باکتری‌های اسید فاست به باکتری‌هایی می‌گویند که حتی پس از بی‌رنگ کردن توسط ترکیب اسید هیدروکلریک در الکل، کربول فوچسین (محلول فوچسین در مخلوط فنل-الکل-آّب)را نگه می‌دارد. ابتدا اسمیر سلول‌ها را توسط کربول فوچسین پوشانده و با حمام بخار حرارت می‌دهند. به‌دنبال آن بیرنگ کردن توسط اسید - الکل انجام شده و سپس رنگ متضاد (سبز یا آبی) اضافه می‌شود. باکتری‌های اسید فاست (مایکوباکتریوم‌ها و برخی از اکتینومایسس‌های وابسته) به صورت قرمز در می‌آیند و بقیه رنگ متضاد را می‌گیرند.
این باکتری، اولین بار از عفونت پوستی خوک جدا شده‌است و نام سابق آن، میکروکوک هیکوس بوده‌است.