آستانه
معنی کلمه آستانه در لغت نامه دهخدا

آستانه

معنی کلمه آستانه در لغت نامه دهخدا

( آستانه ) آستانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) آستان. حضرت. جناب. عتبه. ساحت. وصید. فناء. درگاه. کریاس. سدّه. گذرگاه. کفش کن. اَستانه :
بهشت آئین سرائی را بپرداخت
ز هرگونه در او تمثالها ساخت
ز عود و چندن او را آستانه
درش سیمین و زرّین بالکانه.رودکی.پیاده برفتند تا پیش اوی
بدان آستانه نهادند روی.دقیقی.اگر بخواهم خانی کنم ز چشم و رخم
بناش زرّ و زمرّدْش آستانه کنم.خسروی.بد آن بد کز این بد بهانه منم
سخن را نخست آستانه منم.فردوسی.در خانه دین چونکه درنیائی
استاده چه ماندی بر آستانه.ناصرخسرو.بر عالم دین عالی آسمان شد
بر خانه حق محکم آستانه.ناصرخسرو.ز کویش ای دل پردرد پای بازمکش
وگرچه دانم کاین بادیه بپای تو نیست
بر آستانه سرِ درد بر زمین میزن
که پیشگاه سریر جلال جای تو نیست.( از مرصادالعباد ).آستانه و صدر در معنی کجاست
ما و من کو آن طرف کآن یار ماست.مولوی.اگر ملازم خاک در کسی باشی
چو آستانه ندیم خسیت باید بود.ابن یمین.همت ز آستانه فقر است ملک جو
آری هوا ز کیسه دریا بود سقا.خاقانی.آسمان بلندرتبت را
رتبت قَدرت آستانه کند.مسعودسعد.دو سال شد که بر این فرخ آستانه مرا
شده ست دست تفکر بزیر روی ستون.ظهیر فاریابی.مرا مبشر اقبال بامداد پگاه
نوید عاطفت آورد زآستانه شاه.ظهیر فاریابی.گر آستانه سیمین بمیخ زر بزند
گمان مبر که یهودی شریف خواهد شد.سعدی.بر آستانه میخانه گر سری بینی
مزن بپای که معلوم نیست نیت او.حافظ.و توسعاً قسمت فوقانی در را که بمحاذات آستانه است نیز آستانه گویند و بنایان آن را نعل درگاه خوانند و عرب اُسکفه نامد. || ( اصطلاح نجاری ) چوب زیرین چارچوب ( در دَر ). اُسکفه. || مجازاً، مقدمه. وسیله :
سفر مربی مرد است و آستانه جاه
سفر خزانه مال است و اوستاد هنر.انوری.|| مجازاً، بارگاه ملوک. || ( اِخ )آستانه ، آستانه قدس ، آستانه قدس رضوی ؛ مشهد حضرت رضا علیه السلام. || مشهد حضرت عبدالعظیم. || اسلامبول.

معنی کلمه آستانه در فرهنگ معین

( آستانه ) (نِ ) [ په . ] ( اِ. ) ۱ - آستان . ۲ - چوب زیرین چارچوب (در ). ۳ - مقدمه ، وسیله . ۴ - بارگاه شاهان .
(اَ نِ ) (اِ. ) جای خواب و آرام ، آرامگاه .

معنی کلمه آستانه در فرهنگ عمید

( آستانه ) ۱. حداقل میزان لازم برای تحریک یک عصب حسی: آستانهٴ شنوایی.
۲. قطعۀ زیرین چهارچوب در یا پنجره.
۳. نقطۀ آغاز یک عمل: در آستانهٴ ازدواج.
۴. = آستان
۵. [قدیمی، مجاز] زن، همسر.

معنی کلمه آستانه در فرهنگ فارسی

( آستانه ) آستانه حضرت رضا آستان قدس رضوی مرقد شریف حضرت رضا در مشهد . ساختمان گنبد طلای مرقد را که فوق مقبره است بشاه طهماسب اول صفوی نسبت دهند ولی مسلم است که شاه عباس اول آنرا تعمیر کرده و نام او را بر کتیبه طلائی دور گنبد مذکور است . سر در اصلی مقبره بصحن کهنه باز می شود . گویند که ساختمان آن در عصر تیمور یان آغاز شده ولی بطور کلی بخش مهم آن که فعلا وجود دارد بوسیله شاه عباس اول ساخته شده . کاشی کاری آستانه متجاوز از ۴٠ سال طول کشید و عاقبت در زمان سلطنت شاه عباس دوم تمام شد . در کتیبه بزرگ و دور مدخل غربی اسم علیرضای خوشنویس برده شده است دو مناره طلا در اینجا وجود دارد که می گویند یکی را شاه سلیمان صفوی و دیگری را نادر شاه ساخته است . ایوان طلای عظیم صحن کهنه را گویند اول شاه طهماسب ساخت ولی بنام ایوان نادر شاه معروف است و احتمال می رود که بصورت فعلی نادر شاه آنرا ساخته باشد .
( اسم ) ۱ - آستان حضرت جناب عتبه. ۲ - چوب زیرین چارچوب ( در ) اسکفه ۳ ٠ - مقدمه وسیله۴ ٠ - بارگاه پادشاهان ۵ ٠- استانبول یا آستان. قدس آستان. اقدس ٠ مشهد حضرت رضا ( ع )
حضرت جناب
آستانه
ناحیه ای در خراسان

معنی کلمه آستانه در فرهنگستان زبان و ادب

آستانه
[حمل ونقل هوایی] ← آستانۀ باند

معنی کلمه آستانه در دانشنامه عمومی

آستانه (دامغان). آستانه روستایی در دهستان رودبار بخش مرکزی شهرستان دامغان استان سمنان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۴۷ نفر ( ۱۸۵خانوار ) بوده است.
آستانه (شازند). آستانه یک شهر در بخش مرکزی شهرستان شازند در استان مرکزی ایران است زبان مردم این نواحی زبان لری میباشد.
این شهر را از آن جهت که امامزاده سهل بن علی متعلق به قرن چهارم ه‍. ق و تعداد دیگری از مقبره های امامزاده ها در آن ساخته شد، در زمان صفویه، «آستانه» نامگذاری کردند
این شهر در قدیم کرج نام داشت و در دوره صفویه شاه اسماعیل صفوی دستور داد تا این آرامگاه ( آستانه ) را تعمیر کنند و پس از آن کرج را آستانه نامیدند.
آرامگاه سه تن از نوادگان علی بن ابی طالب با قدمتی بیش از هشتصد سال در این شهر قرار دارد.
از جاذبه های طبیعی می توان به چشمه و غار دوخواهران، چشمه های کوه قرقدر مثل چشمه طلایی چشمه شیرین چشمه مروار و همچنین جنگل های حفاظت شدهٔ بلوط در ۶ کیلومتری و پیست اسکی پاکل در ۱۰ کیلومتری شهر که تا اواسط اسفند ماه پذیرای میهمانان است اشاره کرد. پارک حرم، اردوگاه امیرکبیر، حمام حاج ربیع، بنای تاریخی امامزادگان پیراسماعیل و طوغان ترک ( نوه چنگیزخان مغول ) و مناطق سرسبز اطراف شهر، از دیگر جاذبه های دیدنی آستانه می باشند.
جاذبه های تاریخی بسیاری نیز در آستانه وجود دارد و همچنین آثار تاریخی زیادی نیز تا به حال توسط مردم این شهر کشف شده است که می توان به سکه های طلا و انواع کوزه و خمره با نقش و نگارهای زیبا و… اشاره کرد.
آستانه شهری در دامنهٔ کوهستان است. این شهر از شهرهای مرتفع ایران محسوب می شود و سه رشته کوه اطراف این شهر را احاطه کرده اند و به همین دلیل یکی از نام های این شهر در گذشتهٔ «سه سوک» بوده است.
دمای هوا در زمستان غالباً زیر صفر و در تابستان نیز معتدل است است و بیشتر بارش برف و باران تقریباً از آبان ماه شروع می شود تا اوایل خرداد ادامه دارد. آستانه در زمان ابودلف عجلی با شهرهایی مانند اصفهان برابری میکرد؛ داشتن منابعی مانند جاذبه های طبیعی باعث پر رونق شدن ومشهور شدن این شهر میشد مخصوصا با داشتن رود کم آب قره چای وبهره برداری از آن هم رشد نه چندانی در این زمینه داشت معادن طلای آستانه از قدیمی ترین معادن طلای ایران به شمار می روند.
آستانه یکی از کهن ترین شهرهای ایران زمین بوده که در گذشته حتی دارای لباس اصیل و منحصر به مردم کرج ابودالف بوده است که اکنون در یکی موزه های عراق نگهداری می شود مردمان این شهر دارای فرهنگی غنی و منحصر به فردی می باشند و اغلب به شغل دامداری و کشاورزی مشغولند. [ نیازمند منبع] مردم استانه به زبان فارسی و زبان لری صحبت میکنند.
آستانه (شیراز). آستانه محله بسیار کهن در مرکز شیراز که آرامگاه سید علاءالدین حسین فرزند موسی کاظم در آن قرار دارد و بعد از بارگاه احمد ابن موسی شاهچراغ مهم ترین زیارتگاه در شیراز است.
بنای آرامگاه در تاریخ ۲۹/۹/۱۳۱۶ با شماره ۳۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شماره ۹۱۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این مرکز با زیربنای ۲۰۰ مترمربع، بر روی پشت بام آرامگاه واقع شده که شامل اتاق رصدخانه با گنبدی به قطر ۴ متر و سالن برگزاری دوره های و آموزشی است.
آستانه (فیلم ۱۹۸۶). آستانه ( به هندی: Dahleez ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۶ و به کارگردانی راوی چوپرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون میناکشی سشادری، جکی شروف، راج بابار، اسمیتا پاتیل، آریونا ایرانی، زارینا وهاب ایفای نقش کرده اند.
آستانه (قزاقستان). آستانه ( به قزاقی: Астана، استانا ) که اخیراً نورسلطان نام داشت، پایتخت کشور قزاقستان است. جمعیت این شهر اکنون بیش از دو میلیون نفر است و به دلیل واقع شدن در منطقه ای سردسیر، یکی از شهرهای سرد دنیا به شمار می آید؛ به طوری که در زمستان، دمای هوا در بعضی از روزها به ۴۰ - درجهٔ سانتی گراد می رسد.
آستانه شهری نوساز است که به دلایل امنیتی در مرکز قزاقستان بنا شده و در سال ۱۹۹۸ میلادی به جای آلماتی، به عنوان پایتخت قزاقستان معرفی شد چون آلماتی به مرزهای سه کشور همجوار قزاقستان بسیار نزدیک است و امنیت کمتری نسبت به آستانه دارد.
شهر آستانه پیش از این آق مولا، تسلینوگراد، آق مالینسک و نورسلطان نام داشت ( آق مولا به معنی «مزار سفید» است. این نام گذاری به خاطر مدفون بودن یکی از محترمان مذهبی در این مکان صورت گرفته بود و نام آستانه نیز اشاره به همین مزار دارد ) .
• سال ۱۸۳۰: Akmoly or Akmolinsky prikaz
• سال ۱۸۳۲ تا ۱۹۶۱: آق مالینسک
• سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۲: تسلینوگراد
• سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸: آق مولا
• سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹: آستانه
• از ۲۰ مارس ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۲: نورسلطان
• از سپتامبر ۲۰۲۲: آستانه
در سپتامبر ۲۰۲۲، نام پایتخت قزاقستان بار دیگر تغییر کرد و به نام سابق خود، یعنی «آستانه» خوانده خواهد شد. حدود ۳ سال پس از اینکه قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان، به پاس قدردانی از زحمات نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق، پیشنهاد تغییر نام آستانه به نورسلطان را داد، دولت او با تغییر دوباره نام نورسلطان به آستانه موافقت کرد.
ششم ژوئن ۱۹۹۶ میلادی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان درحالی فرمان انتقال پایتخت را از آلماتی به آستانه ( که بعدها به نور سلطان تغییر نام یافت ) صادر کرد که بسیاری از کارشناسان و مقامات دولتی آن را غیرعملی و ناممکن می دانستند. کمبود اعتبار مالی، هوای سرد و بادهای شدید آستانه از سبب های عمده این عدم اطمینان بود.
رئیس جمهوری قزاقستان، قرار گرفتن آلماتی در منطقه زلزله خیز و نبود زمینه های جغرافیایی برای رشد مرکز کشور را از دلایل انتقال پایتخت از آلماتی توصیف کرده و گفته بود با انتقال پایتخت به آستانه، مرکز کشور توسعه خواهد یافت.
گروه هایی از ملی گرایان روس در روسیه و داخل قزاقستان نیز خواهان پیوستن دوباره شمال قزاقستان به روسیه بودند، که انتقال پایتخت به شهری در مرکز کشور و نزدیک به روسیه، باعث شد که بسیاری از قزاق ها به این شهر منتقل شوند و این خواسته عملی نشود.
معنی کلمه آستانه در فرهنگ معین
معنی کلمه آستانه در فرهنگ عمید
معنی کلمه آستانه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آستانه در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه آستانه در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آستانه در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه آستانه در دانشنامه آزاد فارسی

آستانه. (در لغت به معنی درگاه، عَتَبه و ساحت، و در معماری به معنای چوب زیرین چارچوب) اصطلاحی به ویژه بین شیعیان ایران، اطلاق شده به مجموعه ای از بناهای ساخته شده در برخی مکان های مهم مقدّس. معادل عربی آن «روضه» و عمدتاً مربوط به مدفن ائمۀ اطهار (ع) و فرزندان و برادران و خواهران آنان و نیز بزرگان و اولیاست، از قبیل آستانۀ علوی، آستانۀ حسینی، آستان قدس رضوی، و آستانۀ حضرت معصومه. در منطقۀ شمال ایران نیز تعداد زیادی از امامزادگان به نام آستانه خوانده می شوند. ویژگی عمدۀ آستانه ها وسعت مجموعه، متشکّل از گنبد، حرم، صحن ها و رواق ها، بست، ایوان و جز آن است. بیشتر آستانه ها دارای هسته ای مرکزی عبارت از بقعه یا حرم اصلی است که قدیمی ترین بخش آستانه را تشکیل می دهد. واحدهای دیگر رفته رفته و درطی زمان در اطراف این هستۀ مرکزی احداث و به آن افزوده شده اند و از این رو معرّف تحوّل سبک های گوناگون معماری اسلامی و ایرانی در سال های متمادی اند.

معنی کلمه آستانه در ویکی واژه

آزسانه
(ساختمان): بخش پایین چهارچوب دَر که روی زمین قرار می‌گیرد. چوب زیرین دَر.
(مجاز): آستان. بارگاه شاهان. آرامگاه بزرگان دین، بقاع متبرکه.
حد یا تراز معیّنی که یک کمیت به محض رسیدن به آن، منشاء اثری خاص شود. مقدمه، وسیله.
معنی اول آزسانهَ در زبان بهاری همان آستانه است.
اما تلویحا به معنی سرزنش کم نما، مؤاخده کم کُن نیز هست. آزسانهَ زمانی وقوع می‌یافت متهمی را مقابل آستانه، موبد یا بزرگی مؤاخذه نماید.

جملاتی از کاربرد کلمه آستانه

نیروهای امنیتی شورای نظامی حاکم مصر در اردیبهشت ۱۳۹۱، در آستانهٔ نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از سقوط «حسنی مبارک» به دفتر شبکهٔ خبری العالم در قاهره حمله و همه تجهیزات آن را مصادره کردند.
بآستین خود از آستانه گرد فشان بتار گیسوی خود صحن بارگاه بروب
وینوکوروف پس از المپیک بازنشسته شد و در سال ۲۰۱۳ به مربی‌گری در تیم آستانه مشغول شد. او اکنون به همراه همسر و فرزندانش در فرانسه زندگی می‌کند.
در سرای تو پیوسته سجده‌گاه من است گه سجود نهم سر بر آستانهٔ در
برای ایجاد شهر آستانه سرا که از تجمیع دو روستای شیرمحله، کاردگرمحله به روستای آستانه سرا با عنوان مرکز بخش تشکیل شده‌است.
قوله تعالی: وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ الایة سمع فهم دیگر است و سمع خطاب دیگر. آن بیحرمتان و بیگانگان چون از سمع فهم و قبول محروم بودند، سمع خطاب ایشان را سود نداشت. سمع فهم آنست که در دل جای گیرد، و قبول در آن پیوندد، و یقین در آن بیفزاید. اگر سالها این طنطنه حروف بسمع خطاب میرسد تا قلقله یافت بسمع جان نرسد، سودی ندارد. آن بو جهل رانده مقهور حکم ازل گشته رفتی و سر بر آستانه مسجد رسول خدا (ص) نهادی، و قرآن از رسول (ص) بسمع ظاهر بشنیدی، اما دلش یک حرف بخود راه ندادی، که قفل نومیدی بر آن زده بودند، و مهر شقاوت بر آن نهاده، و آن دیگر مطرود مهجور ولید مغیره چون قرآن شنید، گفت: «و اللَّه ان لقوله لحلاوة، و ان علیه لطلاوة، و ان اصله لمغدق، و ان اعلاه لمثمر». گفت: این سخن که محمد میخواند سخنی شیرین و پر آفرین است، بالاش چون درخت میوه‌دار، و زیر چون چشمه آب حیات. بظاهر چنین میگفت، و باطنی داشت خراب که حرفی از آن بدل خود راه می‌نداد، تا بدانی که اعتبار بباطن است، و حقیقت این کار یافت است و قبول. اگر هزاران کس بعمارت ظاهر مشغول شوند، آن عمارت ایشان خرابی یک دل جبر نکند، و بکار نیاید، و اگر یک دل آبادان بود، پاسبان اقلیمی باشد، همه را در حمایت عز خویش گیرد.
دولت قرین حضرت صدر زمانه باد اقبال را مقام بر این آستانه باد
گدایان را بود از آستانها پاسبان مانع مرا از آستان او زمین و آسمان مانع
آستانه آقا سام و لام بر قله سوادکوه (صلوات‌کوه)در روستای سرده از توابع بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است. این ساختمان به شمارهٔ ۲۸۲۳۴۴۹۱۴ اداره اوقاف به ثبت رسیده‌است. روستای ییلاقی تابستان‌نشین سرده در ۶۷ کیلومتری جنوب شرقی بخش رحیم‌آباد در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع ۲۲۴۸ متر از سطح دریا، در ۵۰/۲۸۴۷۱ طول جغرافیایی و در ۳۶/۷۱۰۵۰ عرض جغرافیایی در دهستان سیارستاق ییلاقی قرار دارد.
مهسا بصیر توانا، از خانواده‌های دادخواه اهل فومن، مادر دو فرزند، خواهر ‎مهران بصیر توانا، جوان کشته‌شده در اعتراضات ۱۴۰۱، در آستانه سالگرد جانباختن برادرش توسط مأموران وزارت اطلاعات در این شهر بازداشت شد و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهر رشت انتقال یافت.
همچو هد هد بر آستانه تو فلک تند چاپلوس خدوم
چو آستانۀ راه منست هستی من بچابکی گذر از آستانه می جویم
ای که برآستانه در تو اهل حرمت نهند رخساره
حدود یک سال بعد یعنی در اول ماه مه سال ۱۹۶۰ این موشک با سرنگونی یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی لاکهید یو-۲ بر فراز خاک شوروی به شهرت رسید. در سال ۱۹۶۲ نیز استقرار این سامانه موشکی در کوبا به آغاز بحران موشکی کوبا انجامید که جهان را در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار داد. یک فروند دیگر از هواپیماهای لاکهید یو-۲ که خلبان آن رودولف اندرسون نام داشت بر فراز خاک کوبا در ۲۷ اکتبر ۱۹۶۲ به وسیله این موشک‌ها منهدم شد.
امامزاده سهل بن علی مربوط به دوره صفوی است و در آستانه، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آرامگاه یا آستانهٔ شاه نعمت‌الله ولی بنایی مربوط به دوره تیموری است که در شهر ماهان در استان کرمان جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
کدام سر که درین آستانه خاک نشد کدام دل که به تیغ غمت هلاک نشد
ایا بلند جنابی که خاندان تراست بر آستانه گدا صد چو قیصر و فغفور
آستانه روستایی در دهستان رودبار بخش مرکزی شهرستان دامغان استان سمنان ایران است.
داستان تورات به صورت تاریخِ خطی روایت شده‌است؛ از ابتدایی‌ترین زمان آغاز می‌شود و از پیدایشِ زمینِ قابل سکونت تا زمانی که بنی اسرائیل در آستانهٔ ورود به سرزمینی هستند که خدا به آنان وعده داده را در بر می‌گیرد. مجموعهٔ شریعتی که از طریق موسی به آن‌ها اعطا شده‌است، همه در این جریان رویدادهای روایی قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای انتزاعی یا نظری از احکام فقهی نیستند. تورات منبعی غنی از درام، جزئیات روایی، شخصیت‌های قابل توجه و تعاملات شگفت‌آور با خدایی است که از آن‌ها حمایت می‌کند. این کتاب پایه و اساس برای تاریخ بعدی اسرائیل را می‌نهد که در کتب انبیاء بیان شده‌است.