اقدس

معنی کلمه اقدس در لغت نامه دهخدا

اقدس. [ اَ دَ ] ( ع ن تف ) پاکتر.( از آنندراج ). پاکیزه تر و مقدس تر. ( ناظم الاطباء ).
اقدس. [ اَ دَ ] ( اِخ ) یکی از شعرای فارسی گوی هندوستان است. پاره ای ازمنظومه ها و اشعار از وی یادگار مانده. از او است :
درآن گلشن شمار بید مجنون
ز تار زلف لیلی بود افزون.( از قاموس الاعلام ).

معنی کلمه اقدس در فرهنگ معین

(اَ دَ ) [ ع . ] (ص تف . ) پاکتر، مقدس تر.

معنی کلمه اقدس در فرهنگ عمید

۱. مقدس تر.
۲. منزه تر، پاک تر، پاکیزه تر.
۳. عنوانی احترام آمیز برای بزرگان.

معنی کلمه اقدس در فرهنگ فارسی

مقدس تر، منزه تر، پاکتر، پاکیزه تر
(صفت ) ۱ - پاکتر پاکیزه تر مقدس تر. ۲ - احتراما برای شاهان و شاهزادگان و امرای بزرگ و بقاع متبر که استعمال شود. یاارض اقدس . یا ذات اقدس . ذات پاک (شاه امیر... ) یا والاحضرت اقدس . در مورد ولیعهد بکار رود . یا اقدس اعلی . پاکتر بالاتر ( در مورد شاه بکار رود ) .
یکی از شعرای فارسی گوی هندوستان است پاره ای از منظومه ها و اشعار وی یادگار مانده ازوست .

معنی کلمه اقدس در فرهنگ اسم ها

اسم: اقدس (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: aqdas) (فارسی: اَقدس) (انگلیسی: aghdas)
معنی: پاک تر، مقدس تر، پاکیزه تر، عنوانی احترام آمیز برای بزرگان یا مکان های مقدس

معنی کلمه اقدس در ویکی واژه

پاکتر، مقدس

جملاتی از کاربرد کلمه اقدس

ارشا اقدسی (۱۴ اردیبهشت ۱۳۶۱ – ۱۳ مرداد ۱۴۰۰) بدل‌کار و هنرپیشه ایرانی بود. او درطول حرفهٔ خود در فیلم‌های گوناگونی ایفای نقش کرده‌بود. او بنیان‌گذار بدلکاران ۱۳ بود.
چیست این آفتاب تاج ملک کیست این سایه ذات اقدس شاه
بهاءالله احکام را به عنوان یک چارچوب کیفری به هدف اجرای حکم یا مجازات در نظر نمی‌گیرد، بلکه احکام را عامل ترقّی روحانی انسان‌ها می‌داند. بهاءالله در کتاب اقدس از پیروان خود می‌خواهد که احکام را با نیت و عشق به بهاءالله عمل نمایند.
مصطفی کمال پورتراب، امیرتیمور پورتراب و محمدعیسی پورتراب، برادرانِ اقدس پورتراب همگی از موسیقی‌دانان سرشناس ایرانی به‌شمار می‌آیند. او در طول زندگی هنری خود شاگردان بسیاری را آموزش داده‌است. احمد پژمان، نادر مشایخی، آندره مرادیان، نیلوفر بدریکوهی، محمد شمس، لیلا رمضان و … از جمله شاگردان سرشناس اقدس پورتراب بوده‌اند.
امیدوار چنانم ز آستانه قدس که آستانه اقدس شود نصیبم باز
پرسش نکردیم توبه غفلت، گمان مبر شرمنده تلطف آن روح اقدسم
نخشبی جدای از اندرز ها و نصایح مقطعی ، در پیکر‌ة اصلی داستان نیز اطلاعات ارزشمند دینی و مذهبی آورده است.اعتقاد به تقدیر الهی و توکل به خداوند، عمل در راستای تقدیر، توکل به ذات اقدس الهی برای گره گشایی، عدالت خواهی و دادگستری پادشاهان، شجاعت و رعایت اصول جوانمردی، راز داری ، رعایت عفت و حیا و.... از جمله ارزش هایی است که در این داستان  نمود دارد و در نهایت نیز داستان به نتیجه اخلاقی مثبت و مقبولی ختم میشود .
او بار دیگر در هفتم دی ماه ۱۳۸۷ در محل اداره کار شمال تهران در میدان اقدسیه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
«کتابچه صورت موقوفات ارض اقدس» در سال ۱۳۰۳ هجری قمری توسط محمد شفیع اعتماد التولیه خادم حرم رضوی و بدستور والی وقت خراسان و متولی آستان قدس میرزا عبدالوهاب شیرازی مشهور به آصف الدوله تألیف شده‌است.
مرائیند مظاهر که کرده در هر یک جمال اقدم اقدس به وجه خاص ظهور
ابوالحسن‌خان صدیقی در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در محلهٔ عودلاجان تهران به دنیا آمد. پدرش میرزا باقرخان صدیق‌الدوله پسر میرزا محمدرضاخان صدیق‌الدوله از اهالی نور مازندران بود، مادرش ملکه خانم از شاهزادگان قاجار و ملقب به شاجان. این خانواده سال‌ها پیش از زاده شدن ابوالحسن به تهران آمده بودند و ساکن عودلاجان شده بودند که آن زمان از مناطق اعیان‌نشین پایتخت بود. ابوالحسن در هفت سالگی به مدرسهٔ اقدسیه رفت که از مدارس جدید بود و سعیدالعلمای لاریجانی آن را بنیان گذاشته بود. پس از پایان آموزش ابتدایی، برای ادامه تحصیل به مدرسهٔ آلیانس رفت و در آن‌جا بدون این‌که استادی داشته باشد آغاز به نقاشی کرد؛ نقاشی‌های او روی دیوارهای مدرسه اعتراض مدیران مدرسه را در پی داشت.
از خاک ری در گوش جان آواز اقدس می‌رسد بانگ انااللهی از آن ارض مقدس می‌رسد
الهی ببرکت متحیران جلال تو و ببرکت مقهوران قهر تو که ما را بصحرای هدایت آری و از این وحشت آباد به روضهٔ اقدس رسانی.
چهارم فروردین ۱۳۲۱ در رشت با اقدس (ربابه) لنکرانیان ازدواج کرد.
«تعداد نفوس ارض اقدس» عنوان کتابی است منتشر شده در دوران ناصرالدین شاه که به جمعیت شهر مشهد می‌پردازد. این کتاب نوشته «زین العابدین بن مرحوم شاهزاده حاج محمد ولی میرزا» بوده‌است.
ای کنیت مقدس و اسماء اقدست بوالقاسم و محمد و محمود و مصطفا
چو آمد در تنزل ذات اقدس تعینهاست در هر عالمش بس
فیض اقدس چو جلوه آرا شد مظهر او صفات و اسما شد
اقدس پورتُراب (زادهٔ ۱۳۱۸) نوازندهٔ پیانو و موسیقی‌دان اهل ایران است. از او به عنوان «یکی از بزرگترین آموزش‌گرانِ پیانو» در ایران یاد شده‌است.
گفت در پیشگاه اقدس شاه خواستار طاعتی فراز آرم