آور

معنی کلمه آور در لغت نامه دهخدا

( آور ) آور. [ وَ ] ( نف مرخم ) مخفف آورنده : بارآور. برآور: درختی بارآور یا برآور. دین آور. سودائی زیان آور. معاملتی سودآور. شرم آور. ننگ آور :
جهاندار گفتا به نام خدای
بدین نام دین آور پاکرای.دقیقی.به ره هست چندانکه آید بکار
درختان بارآور سایه دار.فردوسی.به صورتگری گفت [ مانی ] پیغمبرم
ز دین آوران جهان برترم.فردوسی.ز دین آوران این سخن کس نگفت
تو دیوانگی داشتی در نهفت.فردوسی.مسیح فریبنده خود کشته شد
چو از دین یزدان سرش گشته شد
ز دین آوران دین آن کس مجوی
که او کار خود را ندانست روی.فردوسی.چنین گفت دین آور تازیان
که خشم پدر جانت آرد زیان.فردوسی. || ( ن مف مرخم ) مخفف آورده : گنج بادآور. شاهدی خطآور. رودآور :
دگر گنج بادآورش خواندند
شمارش بکردند و درماندند.فردوسی.فراوان ز نامش سخن راندیم
سرانجام بادآورش خواندیم.فردوسی.دی کآمدم ز غاتفر آمد مرا به پیش
شیرین خطآوری چو شکر در قمیطره.سوزنی. || ( پسوند ) دارنده. دارا. مالک. صاحب. خداوند: بخت آور. پرندآور. جاناور. سُروآور: شاةٌ قَرْناء؛ میشی سُروآور. کمین آور؛ خداوند کمین :
بینداخت تیغ پرندآورش
همی خواست از تن بریدن سرش.فردوسی.کمندی بفتراک و اسبی دوان
پرندآور و جامه هندوان.فردوسی.جهانی پر از دشمن و از بدان
نماند بتو تاج تاج آوران ( کذا ).فردوسی.بزیر اندرون بود و هامون و دشت
که بدبخت و بخت آور آنجا گذشت.فردوسی. || بسیار. پُر: تکاور؛ بسیارتک. خارآور؛ پرخار: العضاة؛ درختان خارآور. ( ربنجنی ). خشم آور؛ بسیارخشم. دلاور؛ پردل. زورآور؛ پرزور. شتاب آور؛ پرشتاب. کین آور؛ پرکین :
ستاره شناسان و دین آوران
سواران جنگی و کین آوران.فردوسی.بپردازی و خود بتوران شوی
ز جنگ و ز کین آوران بغنوی.فردوسی.یلان سینه آمد پس ِ اردوان
بر اسب تکاور ببسته میان.فردوسی.یکی داستان زد بر این بر پلنگ
چو با شیر زورآورش خاست جنگ.

معنی کلمه آور در فرهنگ معین

( آور ) (و َ ) ۱ - ( اِ. )یقین . ۲ - (ق . ) براستی ،بی گمان .

معنی کلمه آور در فرهنگ عمید

( آور ) ۱. = آوردن
۲. آورنده، دارنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): بارآور، سودآور، شرم آور، ننگ آور.
۱. یقین، ایمان، اعتقاد، باور.
۲. (قید ) راست، درست، به قطع و یقین: زمانِ گذشته ست کاندر گذشت او / ازیرا کش اندر نیابد کس آور (عنصری: ۴۴ ).
نازوکرشمۀ نامطلوب: اورواطوار.

معنی کلمه آور در فرهنگ فارسی

( آور ) یقینا قطعا براستی .
شهری قدیمی در بین النهرین پایتخت سومر که حدود ۲۵٠٠ ق . م . دارای اهمیت بود . او در موطن ابراهیم خلیل بود . کاوشهای مهم باستان شناسان در آنجا موجب کشف مقابر امرای سومری شده است .
یقین، به تحقیق، براستی، بی شک، راست و درست، آوری: صاحب یقین، باایمان، معتقد، گرویده
یا در تورات اور کلدانیان شهر و ناحیه قدیم سومر جنوب بابل .

معنی کلمه آور در دانشنامه عمومی

آور. آوورد ( به فرانسوی: Avord ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Baugy واقع شده است.
آوورد ۲۷٫۹۸ کیلومترمربع مساحت و ۲٬۶۲۸ نفر جمعیت دارد و ۱۷۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اور ( به انگلیسی: Ur ) نام شهری باستانی در جنوب میانرودان در دهانه دو رود دجله و فرات آنجا که به سوی خلیج فارس می ریزند و چسبیده به اریدو. این مکان به عنوان یکی از شهرهای تمدن سومر و اکد، یکی از مناطق باستانی پرابهت در عراق به حساب می آید. این شهر که از آن چندین بار در کتاب مقدس به عنوان زادگاه ابراهیم، پیامبر عبرانی و جد اسرائیل، نامبرده شده یکی از مهم ترین شهرهای تمدن سومر در ربع اول هزاره سوم پیش از میلاد، از زنده ترین و فعالترین مراکز شهری در جنوب بین النهرین در قرونِ ذکر شده بود. اور پایتخت تمدن باستانی سومر بود. چنین می نماید که اور نخستین تمدن بشری است. به دلیل پسرفت دریا سرزمینی که امروزه بخشی از عراق خوانده می شود پدید آمد، جنوب بستر راست فرات، که تل المقیر خوانده می شود و نزدیک شهر ناصریه در ۳۶۵ کیلومتری جنوب بغداد.
در دهه ۱۹۳۰ میلادی طی کاوش های باستان شناسی بقایایی از زیگورات اور در این منطقه کشف شد. این نیایشگاه که در ارتفاع ۲۱ متری بناشده و از آن ننا خدای ماه در اسطوره های سومری است دارای دو اشکوب می باشد و از آجر ساخته شده است. بعدها بابلی ها از نیایشگاه ننا برای نیایش همتای بابلی اش ( سین ) استفاده کردند. در اشکوب پایینی آجرها با قیر به هم چسبانده شده اند و در طبقه بالا برای چسباندنشان از ساروج بهره گرفته شده است. سومریان بدین شهر آوریم می گفتند.
در جنوب میانرودان در دوره عبید گروهی در این سرزمین جاگیر شدند و نخستین تمدن روستایی را پایه ریزی نمودند. ولی به ناگاه اینان جایگاهشان را رها کردند و رفتند. بررسیها نشان از خشک شدن آب و هوا در هزاره سوم پیش از میلاد می دهد و این روستانشینان نیاز به آبیاری کشتزارهایشان داشته اند. به هر روی در نزدیک ۲۶۰۰ ( پیش از میلاد ) در سومر این شهر دوباره آبادان شد و ویژه ننا خداوند ماه گشت.
این شهر در راه عربستان و در کنار دریا جایگاه خوبی داشت. در آن نیایشگاه های استادانه ای از آن دسته آرامگاه شهبانو پوآبی ساخته شد. در این آرامگاه ها چیزهایی به دست آمد که بر روی آنها نام پادشاهان مسکالامدوگ و آکالامدوگ نوشته شده بود. پادشاهان اور در سومر نفوذ داشتند، از آنها می توان از مس آنیپادا بنیانگذار نخستین دودمان فرمانروایی اور نام برد.
دودمان نخست اور با تازش سارگون بزرگ در نزدیک به سال ۲۳۴۰ ( پیش از میلاد ) نابود شد. از دودمان دوم این شهر چیز چندانی در دست نیست.
اور (آردن). اور ( به فرانسوی: Aure ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Monthois واقع شده است. اور ۱۲٫۷۲ کیلومتر مربع مساحت دارد ۱۳۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اور (اسطوره). در اساطیر اسکاندیناوی، اور ( در نورس باستان: Óðr، به معنای «خدای جنون، آشفتگی، عصبانیت، حریص» ) چهره ای است که با الهه فریا مرتبط است.
اور همسر فریا و پدر دختر او ناس ( Hnoss ) و یِقسِمی ( Gersemi ) است.
اور (بلژیک). شهر اور ( به فرانسوی: Evere ) در شهرستان بروسل در منطقه بروکسل در کشور بلژیک واقع شده است.
اور (رود). اور رودی است که از نورماندی سرچشمه می گیرد و به سن می ریزد. این رود از کشور فرانسه می گذرد.
اور (مجارستان). اور ( به مجاری: Őr ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در سابولچ - ساتمار - برگ واقع شده است. اور ۱۷٫۷۸ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۳۸۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آور در ویکی واژه

آوردن. جزء پسین بعضی از کلمه‌های مرکّب، به معنی آورنده یا دارنده. دلاور، سودآور، نام‌آور، نان‌آور.
(قدیم): باور، اعتقاد، یقین.
براستی، بی‌گمان.

جملاتی از کاربرد کلمه آور

شاخص رابین هود از روی «منحنی لورنس»، قابل محاسبه است. البته این منحنی برای اقتصاد ایران، منتشر نمی‌شود اما اهل فن، با استفاده از ارقام «ضریب جینی» که موجود است می‌توانند این منحنی را ترسیم کنند و به تبع آن شاخص رابین هود را به دست آورند.

با لب و چشم نگارم وقت آن آمد که رند اهل تقوی را به دوش از کوی خمار آورد
وایت در دو جام جهانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ همراه با تیم ملی انگلیس حضور یافت. او در اولین جام جهانی خود انگلیس را به مقام سوم رساند و در دومین جام کفش برنز تورنومنت را به دست آورد. بازی‌های عالی او دو جایزه بهترین فوتبالیست زن سال انگلستان را در سال های 2011 و 2018 برایش به ارمغان آورد.
اجسام تمایل دارند حالت اولیه خود را حفظ کنند؛ یعنی اگر ساکن هستند در حالت سکون باقی بمانند و اگر در حال حرکت هستند به حرکت خود به‌طور یکنواخت با سرعت ثابت ادامه دهند. حال اگر بخواهیم جسم ساکنی را به حرکت درآوریم یا سرعت متحرک را کاهش یا افزایش دهیم، باید به آن نیرو وارد کنیم. نیرو با ایجاد شتاب باعث تغییر سرعت می‌شود.
ایمن الظواهری سرکرده القاعده در سپتامبر ۲۰۱۴ ادعا کرد که این شبکه در هندوستان نفوذ کرده و قوانین شرع را در کل این شبه قاره حاکم خواهد کرد. در فایل تصویری که از سرکرده القاعده روی اینترنت منتشر شد، وی گفت که حضور در هندوستان حاصل بیش از دو سال جمع‌آوری مجاهدین این شبه قاره در قالب یک هویت واحد است. سخنان سرکرده القاعده بلافاصله باعث شد تا دولت هندوستان در سه ایالت این کشور که جمعیت مسلمان دارد، حالت فوق‌العاده اعلام کند.
پس از جنگ جهانی اول که بر اساس معاهده سور تمام سرزمینهای عربی عثمانی از وی گرفته شد و بخش‌های عمده آن در اختیار انگلیس قرار گرفت. دولت انگلیس عراق را تا ۱۳۱۱ تحت‌الحمایه خود درآورده و در سال ۱۳۰۰ شمسی به خاندان هاشمی که متحدشان بودند سپردند.
به نام دولت مودود شاه بن زنگی بیار و مردمی و دوستی بجای آور
حاصل معنیست با حسن عبارت ساختن کعبه جویان رو به خاک پای یار آورده‌ام
دربارهٔ عقاید مقنع و قبول این عقاید در میان پیروانش باید در ابتدا دانست که این عقاید در جامعه و اجتماعی بیان شده که این گونه عقاید رایج بود و از این لحاظ می‌توان گفت که تعالیم مقنع تازه نبوده بلکه او گفته و آورده‌های دیگران پیش از خود را تکرار کرده‌است.مقنع پیرواان خود را به مبارزه گسترده با نابرابری‌های سیاسی و اقتصادی علیه حاکمان عرب دعوت می‌کرد و علت عمدهٔ قبول اندیشه‌های او به علت از بین بردن نابرابریها و سیادت عرب‌ها بود.
در راگناروک، دلیرترین اینهریار سپاه اودین را برای نبرد با یوتونها گردآوری می‌کند و به همراه خدایان به نبردی که سرانجام آن از پیش گفته شده می‌تازند.
گاه جمالش مرا بر سر شکر آورد گاه جمالم برد بر در کفران او
نظریه‌ روابط ریاضی در قرآن که اعجاز عددی قرآن نیز نامیده می‌شود، به وجود روابط ریاضی در قرآن می‌پردازد. برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ عبدالرزاق نوفل از واژه «اعجاز» برای تناسب اعداد در قرآن استفاده نمود و در کتاب «الاسلام دین و دنیا» چنین آورد که واژه دین و دنیا در قرآن به‌طور برابر استفاده شده‌اند؛ اما مطرح‌ترین پژوهش‌ها در این زمینه توسط رشاد خلیفه، شیمی‌دان مصری مقیم ایالات متحده انجام شد. وی با کمک رایانه در طول چهار سال کلمات قرآن را بررسی کرد و اعلام کرد که ارتباط ویژه‌ای را یافته‌است که با عدد ۱۹ ارتباط دارد؛ همچنین حروف مقطعه یکی از پایه‌های نظریه وی بودند. رشاد خلیفه پس از اعلام رسالت، توسط مسلمانان با ضرب چاقو به قتل رسید.
گفتم با بید خنجر از چه کشیدی گفت ندانی چنار دست برآورد
پیاده درآمد سوی کارزار سنان را برآورد ز هر آبدار
بی عزم چه سود آورد حزم بی شیر چه خیزد از کنامی
ندادند پاسخ جز از گستهم که بود اندر آورد شیر دژم
استان چیانگ مای یا چیانگ می یکی از استانهای کشور تایلند است. مساحت آن ۲۰۱۰۷ کیلومترمربع می‌باشد. جمعیت این استان در سال ۲۰۰۲ بالغ بر ۱۶۴۹۰۰۰ نفر برآورد شده‌است.
مساحت آن ۲۲٬۱۲۲ کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود ۴٬۷۰۰٬۰۰۰ (برآورد سال ۲۰۰۰) دارد.
بودی به روز عید نفس‌های روزه‌دار مشکین کبوتری ز فلک نامه آورش
گر خاک پاش سر به نسیمی برآورد در باغ و راغ حاجت باد بهار نیست