برشمردن

معنی کلمه برشمردن در لغت نامه دهخدا

برشمردن. [ ب َ ش ِ / ش ُ م َ / م ُ دَ ] ( مص مرکب ) شمردن. احصاء. یکی یکی شمردن. تعداد کردن. ( فرهنگ لغات شاهنامه ). عد. ( یادداشت بخط مؤلف ). شماره کردن چیزی برای تحویل دادن یا آگاهاندن کسی از شمار آن :
بفرمان او هدیه ها پیش برد
یکایک بگنجوراو برشمرد.فردوسی.برآنسان که رستم همی نام برد
ز خویشان نزدیک صد برشمرد.فردوسی.همه جامه های تنش برشمرد
نگه کرد و یکسر برستم سپرد.فردوسی.مر نعمت یزدان بی قرین را
یک یک بتن خویش برشماری.ناصرخسرو.دوستان شهر او را برشمرد
بعد از آن شهر دگر را نام برد.مولوی. || حکایت کردن. حدیث کردن. گفتن. شرح دادن :
ز بهرام و از رستم نامدار
ز هرچت بپرسم بمن برشمار.فردوسی.بنزد سیاوش خرامید زود
بر اوبرشمرد آن کجا رفته بود.فردوسی.بر او برشمردند یکسر سخن
که بخت از بدیها چه افکند بن.فردوسی.گفت یا جبرئیل از اینهمه که برشمری از هیچکدام نمیگویم از آرزوی دیدار دوست میگویم. ( قصص الانبیاء ).
اگر صفات جمال تو بر تو برشمرم
گمان مبرکه کسی را همال خود شمری.سوزنی.و در ایستادو فضایل ابی موسی اشعری... مجموع برشمرد. ( تاریخ قم ). و رجوع به شمردن شود.
|| برشمردن کسی را؛ دشنام دادن. دشنام گفتن. عیبگویی کردن. بد گفتن. ذکر. ( یادداشت مؤلف ). غریدن. لندیدن بر کسی. ( یادداشت مؤلف ) :
سوی خانه آب شد آب برد [ زن پالیزبان ]
همی در نهان شوی را برشمرد
که این پیر ابله نماند بجای
هرآنگه که بیند کسی در سرای.فردوسی.مرا چون بدسگالان خوار کردی
بروزی چند بارم برشمردی.( ویس و رامین ).چه بفزودت از آن زشتی که کردی
مرا چندین بزشتی برشمردی.فخرالدین اسعد ( ویس ورامین ).اگرچه مرا دست دشنام برد
ترا نیز هم چند می برشمرد.اسدی ( گرشاسب نامه ).رجوع به ذکر شود.

معنی کلمه برشمردن در فرهنگ معین

( ~. ش ِ مُ دَ ) (مص م . ) ۱ - شماره کردن ، حساب کردن . ۲ - صدا زدن ، مخاطب قرار دادن .

معنی کلمه برشمردن در فرهنگ عمید

۱. حساب کردن، به حساب آوردن.
۲. با شرح و تفصیل بیان کردن: ایرادات این کار را برشمرد.
۳. [قدیمی] دشنام دادن.
۴. [قدیمی] شمردن.

معنی کلمه برشمردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) شماره کردن حساب کردن .

معنی کلمه برشمردن در ویکی واژه

شماره کردن، حساب کردن.
صدا زدن، مخاطب قرار دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه برشمردن

زامیاد یشت از زمره یشت‌های بزرگ قدیمی است، که در جای جای آن زبان شاعرانه و حماسی ملاحظه می‌شود، گرچه در متن آن تصحیفات بسیار راه یافته و گاه متن را دشوار کرده‌است. این یشت با سیستان ارتباط بسیار دارد. ذکر قهرمانی گشاسب به تفضیل، برشمردن رودها و دریاچه‌ها و کوه‌های این ناحیه و ظهور سوشانس از آنجا، دال بر صحت این نظر است. احتمالاً تدیون نهایی این یشت در سیستان بوده‌است.
ستادند پیش شه چین روان سپه برشمردند کارآگهان
دلم ناید به یزدانت سپردن جفایت پیش یزدان برشمردن
وی گفت: من از عتاب بن اسید روزی که رسول خدا (ص) وی را به قضاوت یمن گسیل داشت بزرگترم. نیز از کعب بن سوید که عمربن خطاب وی را بقضاوت ببصره فرستادهم. مردمان جواب او را دلیل وی برشمردند.
جفاهای کهن را تازه کردند دگر باره یکایک برشمردند
زامیاد یشت از زمره یشت‌های بزرگ قدیمی است، که در جای جای آن زبان شاعرانه و حماسی ملاحظه می‌شود، گرچه در متن آن تصحیفات بسیار راه یافته و گاه متن را دشوار کرده‌است. این یشت با سیستان ارتباط بسیار دارد. ذکر قهرمانی گشتاسب به تفضیل، برشمردن رودها و دریاچه‌ها و کوه‌های این ناحیه و ظهور سوشانس از آنجا، دال بر صحت این نظر است. احتمالاً تدوین نهایی این یشت در سیستان بوده‌است.
ای جوانمرد! اگر چنان است که در جهد و در عمل تقصیر داری، در ان کوش که در صدق محبّت و درد شوق تقصیر نباشد که صدق محبّت تقصیر عمل را جبر کند، اما توفیر عمل تقصیر محبّت را جبران کند. آن فرشتگان که معایب آدمیان برشمردند، ایشان را گفت: «إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» ای فریشتگان بجفای عمل ایشان چه نگرید، بصفای علم ما نگرید ای ابلیس، بحمأ مسنون چه نگری، بخلعت صفت ما نگر، اگر بر دوستان ما زلّتی رود و نقد معاملت ایشان بمعصیت مغشوش گردد، بوته توبه با ایشان برابر میداریم که «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ» حکمت زلّت آنست که تا بنده از زلّت بخود می‌نگرد، افتقار می‌آرد و از طاعت بما مینگرد، افتخار می‌آرد، و بنده باید که پیوسته میان افتقار و افتخار روان بود، میان خوف و رجا گردان بود، در خوف می‌زارد کفّارت گناهان را، در رجا می‌نازد یافت نعیم جاودان را.
سرگذشت‌نویسان گوناگونی بخارا، سمرقند، بلخ، مرو و توس را زادگاه او دانسته‌اند. بر پایهٔ گفتهٔ محمد عوفی زادگاه او شهر توس بوده‌است و جلال خالقی مطلق با برشمردن چندین دلیل توس را زادگاه دقیقی می‌داند. دانشنامهٔ بریتانیکا نیز زادگاه او را توس دانسته‌است.
کهن آماج تیر چرخ پیرم که نتوان برشمردن زخم تیرم
محمد دبیر سیاقی در این اثر خود، ضمن برشمردن خواص گیاهان دارویی، اشعاری را که در آن نام گیاه موردنظر بیان شده را آورده‌است. در این بررسی، اشعار شعرای ایرانی سده‌های چهارم تا چهاردهم هجری قمری آورده شده‌است. گیاهان دارویی در ادبیات توصیف دیگری برای این کتاب می‌تواند باشد.
قبیله ما در جاهلیّت و در ایّام کفر و شرک بغی کردند، بگزاف کاری و فساد از اندازه خود درگذشتند، تا عدد زندگان ایشان با کم آمد. اکنون تا مردگان خود برشمریم، و کثرت عدد خود بنمائیم. بگورستان رفتند و گورها برشمردند که این قبر فلان و این قبر فلان! قبور آن سادات و اشراف قبیله خود برشمردند. و سه خاندان بنی سهم زیاده آمد بر بنی عبد مناف. برین نسق تطاول بر یکدیگر همی‌نمودند، و تفاخر همی‌کردند تا ربّ العالمین ایشان را درین سوره از آن باز زد و گفت: أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ ای شغلکم التّکاثر و التّفاخر بکثرة المال و العدد عن طاعة ربّکم.
ابن حوقل، جیهانی و مقدسی نیز از آن نام برده و تقریباً همان مطالب پیشین را نقل کرده‌اند. مقدسی چاه ده عبدالرحمان را نظیر چاه ایوب نزدیک موطنش، بیت‌المقدس، دانسته‌است. در کتاب حدود العالم در برشمردن شهرک‌های میان اصطخر و کرمان، از آباده یاد شده‌است.
اسرائیل به ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران مانند اردشیر حسین پور، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی و مصطفی احمدی روشن و محسن فخری زاده از سوی دولت ایران متهم شده است. مقامات رسمی آمریکایی تأیید کرده‌اند که سازمان مجاهدین خلق ایران تحت حمایت اسرائیل این ترورها را انجام داده است. چند منبع اروپایی دست داشتن موساد در این ترورها را تأیید کرده‌اند. از جمله روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت در مقاله‌ای تحت عنوان «کشنده‌ترین ترورکنندگان جهان» از موساد با نام «ماشین قاتل بی‌رحم اسرائیل» نام برده است و با برشمردن ترورها گفته است که «در همه این ترورها امضای سرویس مخفی اسرائیل دیده می‌شود».
جان استوارت میل، ضمن نقد نظریه بنتام و برشمردن نقاط ضعف آن، سعی در تکمیل نظریه منفعت‌گرایی داشت؛ لذا اشکال‌هایی بر نظریه بنتام وارد کرد و اموری را افزود.
کرت کیفنِر از آل‌میوزیک تبدیل موسیقی کلاسیک به پاپ در افسون من را موفق ارزیابی کرده‌است. او با برشمردن مواردی مثل ضعف اشعار و این‌که صدای شاپلن در حد یک خوانندهٔ شش‌دانگ اُپرا نیست، معتقد است اکثر قطعه‌های آلبوم با وجود اینکه آریاهای باشکوه و رمانتیک را به‌یاد می‌آورند، اوریجینال هستند. کیفنِر از «ستاره‌ها غم‌افزا هستند» به‌عنوان یکی از قطعه‌های شاخص آلبوم افسون من یاد کرده‌است.
اسرائیل به ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران مانند اردشیر حسین پور، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی و مصطفی احمدی روشن از سوی دولت ایران متهم شده است. چند منبع اروپایی دست داشتن موساد در این ترورها را تأیید کرده‌اند. از جمله روزنامهٔ انگلیسی‌زبان ایندیپندنت در مقاله‌ای تحت عنوان «کشنده‌ترین ترور کنندگان جهان» از موساد با نام «ماشین قاتل بی‌رحم اسرائیل» نام برده است و با برشمردن ترورها گفته است که «در همهٔ این ترورها امضای سرویس مخفی اسرائیل دیده می‌شود».
"افسوس! جای‏ برشمردن طرح‌‏ها و نتایج آن و شرح گزارش‏ها از مثبت و منفی خالی‏ست. بعدها دیدیم که حتی یک کتاب بر این طرح نوشته نشد، زیرا چپ‏‌ها و چپ‌‏زن‏ها آن سازمان را سیاه کردند. هر چند در سال‏های اخیر، بعد بیش از ۵۰ سال آقای ویلیام وارن به مدد و تشویق اردشیر زاهدی‏ جانشین دکتر هریس کتابی در باب ایران و اصل ۴ ترومن نگاشت و وطنش‏ را روسفید کرد، ولی از آن همه ایرانیان خوب درس خوانده که در آن سازمان‏ در ایران کار کردند، کسی همتی به خرج نداد تا پرونده‏ اصل ۴، روشن‏ به ‏دست تاریخ برسد."