تحویل دادن

معنی کلمه تحویل دادن در لغت نامه دهخدا

تحویل دادن. [ ت َح ْ دَ ] ( مص مرکب ) چیزی را به کسی سپردن و دادن. ( ناظم الاطباء ). مقابل تحویل گرفتن.

معنی کلمه تحویل دادن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) چیزی رابکسی سپردن دادن .
چیزی را بکسی سپردن و دادن مقابل تحویل گرفتن .

معنی کلمه تحویل دادن در ویکی واژه

consegnare

جملاتی از کاربرد کلمه تحویل دادن

این ضریح چندین مرتبه تجدید بنا و اصلاح شد و سال‌های متمادی روی مرقد فاطمه معصومه باقی بود تا این که در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به دستور تولیت آن زمان، شکل ضریح را تغییر دادند و ضریحی را با ظرایف هنری ویژه‌ای به جای آن نصب نمودند که آن ضریح همچنان برفراز قبر فاطمه معصومه برقرار است و در اسفند ماه ۱۳۸۰ شمسی، اصلاحات و تعمیرات جدید صورت گرفت. تمام قسمت‌های نقره‌ای ضریح از نقره ۹۲ درصد با نقره ۱۰۰ درصد خالص خریداری شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعویض شد و چوب‌های زیر آن اعم از ستون و پایه و… به دست استادان اصفهانی ساخته و قلم‌زنی شد و کارشناسان آستانه مقدسه (قسمت نقره‌ای) آن را تعویض کردند و ضریح سابق فرسوده شده را به خزانه تحویل دادند.
پیکر وی در پایین روشن‌آباد، به خاک سپرده شد. مأموران امنیتی از تحویل جنازه خودداری می‌کردند و پس از اخذ تعهدنامه مبنی بر عدم برگزاری مراسم از پدر ابوالفضل، به دلیل ضرب شلیک مستقیم گلوله به پشت سر پیکر او را به خانواده‌اش تحویل دادند.
پس از تحکیم سازمان همکاری شانگهای و به درخواست چین و روسیه، دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان اقدام به مهار فعالیت‌های نیروهای افراطی مذهبی در خاک خود نموده، در چند مورد برخی از رهبران شورشی را دستگیر و برای محاکمه به چین تحویل دادند. دولت ازبکستان در ابتدا عضو پیمان نبود و به همین علت، آمریکا کشور ازبکستان را «شریک استراتژیک» خود در منطقه می‌دانست، و حتی اقدام به تأسیس پایگاه نظامی در آن کشور کرده بود. اما پس از عضویت ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای، سازمان، طی بیانیه‌ای خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از خاک تمام کشورهای عضو شد.
«آنگاه تخت بزرگ سفیدی دیدم. برآن کسی نشسته بود که زمین و آسمان از وی گریختند۱۲سپس مردگان را دیدم که از بزرگ و کوچک (برخاسته) در برابر خدا ایستاده‌اند. دفترها باز شد و مردگان طبق آن محاکمه شدند۱۳بنابراین دریا و زمین و قبرها، مردگانی که در خود داشتند تحویل دادند تا مطابق اعمالشان محاکمه شوند۱۴» کتاب مکاشفه- عهد جدید: باب ۲۰ و آیات ۱۱ الی ۱۴
به هر حال، آن ۳ خدمتکار جواهرات شاه از جمله دریای نور و تاج ماه را برداشتند و به صادق‌خان شقاقی تحویل دادند. او نیز آن ۳ تن را تحت مراقبت خود گرفت. صادق‌خان سپس با سربازان خود به تبریز تاخت و اردوی شاهی در شوشی نیز به غارت رفت. آشوب در سپاه آقامحمدخان بالا گرفت و ابراهیم‌خان کلانتر، در پی ایجاد نظم، گروهی را به فرماندهی حسینقلی‌خان (برادر فتحعلی‌شاه) از راه تالش، شفت و رشت به تهران فرستاد و خود با تفنگچیان فارسی و مازندرانی از اردبیل و زنجان به دارالخلافه بازگشت.
ایوان از مایکل خواست تا اجازه دهد پسرش در روز ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۳ (‎۲۰ تیر ۱۳۷۲) با او ملاقات داشته باشد. اما در آخر همان هفته، ایوان از تحویل دادن پسر به مادرش خودداری کرد. وکیل مادر جردن از جانب او، دادخواستی برای بازگرداندن پسرش تنظیم کرد و قاضی به ایوان دستور داد تا پسرش را در ساعت ۶:۰۰ عصر روز ۱۷ آگوست (‎۲۷ مرداد) به مادرش برگرداند.
آنتونی هدایای بسیاری را جهت رساندن به پاپ از شاه عباس دریافت کرده بود؛ اما به جای تحویل دادن‌شان به پاپ، آن‌ها را فروخت و ثروت هنگفتی به دست آورد. در کتاب سفرنامه برادران شرلی مطلبی بدین شرح آمده‌است که حسنعلی بیگ بیات بعد از برگشت به ایران، آنتونی شرلی را متهم به خیانت کرد؛ اما رابرت شرلی بی‌گناهی برادرش را اثبات کرد و به شاه یاداوری نمود که او در واقع به عنوان گروگان برادرش در دربار ایران اقامت کرده‌است. شاه عباس حرف رابرت را تأیید و به بی‌گناهی آنتونی شرلی رای داد.
چند ماه بعد، شبی که آلنی به همراه تعدادی از افرادش برای گرفتن اسلحه و تحویل دادن آن‌ها به یاران آیناز رفته بودند، در جریان‌هایی که در آن شب پیش‌آمد آلنی دستگیر شد و به سرعت به اعدام محکوم شد. مارال را هم به زودی محکوم به حبس ابد کردند.