آلود

معنی کلمه آلود در لغت نامه دهخدا

( آلود ) آلود. ( ن مف مرخم / نف مرکب ) در کلمات مرکبه از قبیل آردآلود، اشک آلود، بت آلود، تراب آلود، تهمت آلود، خاک آلود، خشم آلود، خواب آلود، خون آلود، خوی آلود، ریگ آلود، زهرآلود، سرمه آلود، شکرآلود، غرض آلود، غضب آلود، گردآلود، گِل آلود، مشک آلود، می آلود، مخفّف آلوده است :
ریشی چگونه ریشی ، چون ماله بت آلود
گوئی که دوش تا روز با ریش گوه پالود.عماره.دو چشم موژان بودیش خوب و خواب آلود
بماند خواب و شد آن نرگسش که موژان بود.عماره.نهاد آن روی خوی آلود بر خاک
اَبَر شاه آفرینگر با دل پاک.( ویس و رامین ).گفت زندگانی خداوند دراز باد روباهان را زهره نباشد از شیر خشم آلود که صید گوزنان نمایند که این در سخت بسته است.( تاریخ بیهقی ).
هزار فتنه خوابیده را کند بیدار
دو چشم مست تو از یک نگاه خواب آلود.سعدی.بخت خواب آلود ما بیدار خواهد شدمگر
زآنکه زد بر دیده آبی روی رخشان شما.حافظ.حافظ بخود نپوشید این خرقه می آلود
ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را.حافظ.القضض ؛ ریگ آلود شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). و رجوع به آلوده شود.
الود. [ اَل ْ وَ ] ( ع ص ) آنکه بسوی عدل میل نکند و منقاد نگردد. سرکش و نافرمانبر. ج ، الواد. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). و رجوع به الواد شود. || گردن سطبر. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). العنق الغلیظ.

معنی کلمه آلود در فرهنگ عمید

( آلود ) ۱. = آلودن
۲. آلوده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): اشک آلود، خواب آلود، خون آلود، زهرآلود.

معنی کلمه آلود در فرهنگ فارسی

( آلود ) ( مصدر اسم ) در کلمات مرکب بمعنی آلوده آید : آرد آلود خشم آلود خون آلود زهر آلود.
سرکش، نافرمان، ودسر، آنکه بسوی عدل میل نکندومنقادنشود، الواد جمع
آنکه بسوی عدل میل نکند و منقاد نگردد .

معنی کلمه آلود در ویکی واژه

جزء پسین بعضی از کلمه‌های مرکّب به معنی آلوده: خواب‌آلود، غبارآلود، گِل‌آلود.

جملاتی از کاربرد کلمه آلود

پس از یک هفته در روز پنج شنبه ۲ آبان ماه ۱۳۹۲ دومین تجمع با حضور ده‌ها هزار نفر در ساحل غربی و پشت کتابخانه مرکزی واقع در پارک ساحلی شهر اهواز برگزار شد. دومین زنجیره انسانی کارون هم‌زمان شده‌است با اعلام سازمان بهداشت جهانی در خصوص آلوده‌ترین شهرهای جهان که در لیست اخیر این سازمان اهواز در کنار سه شهر دیگر از ایران، آلوده‌ترین شهرهای جهان معرفی شدند. پس از اولین زنجیره انسانی، عبدالحسین مقتدایی، استاندار وقت خوزستان و معصومه ابتکار هر دو از این تجمع استقبال کردند
با هرعمل هرس روی شاخه‌های آلوده درختان بیمار، ابزارهای هرس کاملاً با بردوفیکس رقیق نشده یا ترکیب بردو ضدعفونی شود.
خون من می‌جوشد از غیرت که این کافر چرا تیر خویش آلودهٔ خون شکاری می‌کند
در بزرگسالان، عوارض جانبی شامل سردرد، آکاتیزیا، بی خوابی و اثرات دستگاه گوارش مانند تهوع و یبوست و سبکی سر است. عوارض جانبی در کودکان مشابه است و شامل خواب آلودگی، گرفتگی بینی است. تمایل شدید به قمار، خرید و رابطه جنسی نیز ممکن است رخ دهد.
به تجربه مشاهده شده‌است، هرگاه انسان از ابزاری برای غلبه بر طبیعت استفاده می‌کند آن ابزار بر ضد خود او سر برافراشته و او را تا مرحلهٔ نابودی به مخاطره انداخته‌است. بهترین نمونه‌ای که می‌توان از آن نام برد به‌کارگیری ابزار طبیعت در جهت حفاظت انسان در مقابل مخاطرات طبیعی، دستیابی به رفاه بیشتر و مکانیزه تر کردن زندگی مدرن است که همین ابزار به گونه‌ای برگشت‌ناپذیر در حال تخریب زندگی انسان از طریق آلودگی‌های فراگیر صوتی، بصری و زیست‌محیطی است.
به قید جسم تا هستی گرفتار گل آلوده است آب زندگانی
جهان را ز دینهای آلوده شست نگهداشت بر خلق دین درست
نعره‌ای زد؛ بیهوش افتاد مهری و عشقی در جانش پدید آمد و می‌خواست که در مصطفی «علیه‌السّلام» گداخته شود از غایت محبّت و محو گردد گفت «اکنون یا نبی الله ایمان عرض فرما و آن کلمهٔ مبارک بگوی تا بشنوم» چون مسلمان شد گفت «اکنون به شکرانهٔ آنک به شمشیر برهنه به قصد تو آمدم و کفارت آن، بعد ازین از هرک نقصانی در حقّ تو بشنوم فی‌الحال امانش ندهم و بدین شمشیر سرش را از تن جدا گردانم » از مسجد بیرون آمد ناگاه پدرش پیش آمد گفت « دین گردانیدی ؟» فی الحال سرش را از تن جدا کرد و شمشیر خون‌آلود در دست می‌رفت. صنا دیدِ قریش شمشیر خون‌آلود دیدند گفتند « آخر وعده کرده بودی که سر آورم سر کو؟» گفت « اینک این سر » گفتند «این سر را از اینجا بردی؟» گفت « نی. این آن سر نیست. این آن سری است.» اکنون بنگر که عمر را قصد چه بود و حق‌تعالی را مراد چه بود تا بدانی که کارها همه آن شود که او خواهد.
در سال ۱۹۸۴، اعضای یک سکت مذهبی بنام راجنیشی یک مخزن آب در شهر دلس، اورگن، را با استفاده از باکتری سالمونلا آلوده کردند که ۷۵۰ نفر دچار آلودگی شدند.
جیب بقاشان ز فنا سوده نی دامنشان ز آب و گل آلوده نی
از عشق لب تو بیش تیمارم نیست که‌آلودهٔ لب‌هاست سزاوارم نیست
جذب سطحی فرایندی است که در آن آلودگی‌ها بر روی سطح جامد جذب می‌شوند. فرایند جذب عمدتاً به دلیل نیروی فیزیکی می‌باشد ولی در برخی مواقع پیوندهای شیمیایی ضعیف نیز در فرایند جذب شرکت می‌کنند. ذره ای که به سطح جاذب چسبیده می‌شود جذب شونده نامیده می‌شود. فرایند جذب توسط پارامترهای مختلفی نظیر دما، طبیعت جاذب و جذب شونده، حضور ذرات و آلودگی‌های دیگر، سایز آن‌ها و غیره کنترل می‌شود.
غباری از طواف کعبه مقصود می آید کز استقبال او خورشید گردآلود می آید
از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۳، دکتر کارل هلر، متخصص غدد، بیضه زندانیان اورگان و واشینگتن را تحت تابش قرار داد. در ازای مشارکت آنها، او ۵ دلار در ماه و ۱۰۰ دلار زمانی که باید پس از پایان کارآزمایی وازکتومی دریافت می‌کردند، به آنها داد. جراحی که این افراد را عقیم کرد، گفت که لازم است "از آلوده نشدن جمعیت عمومی به جهش یافته‌های ناشی از تشعشعهای خودداری شود". دکتر جوزف همیلتون، یکی از محققانی که با هلر بر روی آزمایش‌ها کار کرده بود، گفت که این آزمایش‌ها "کمی از لمس بوخنوالد " داشتند.
افراد مبتلا به آلوده‌هراسی، معمولاً علائمی مثل:
دیدهٔ آهو نگردد تهمت آلود بیاض صبح یک خواب فراموش‌ست از شبهای من
چون خورده باده، لبش پاک کنیم از دامن وز سر آلودگی دامن تر تازه کنیم
در شبکه‌های اجتماعی تصویری از دیوار سفارت فرانسه در تهران منتشر شد که بر روی آن، شعارهایی علیه این کشور نوشته شده‌است. در این شعارها، مجموعه‌ای از اتهامات علیه فرانسه، از جمله «نسل‌کشی در الجزایر»، «حمایت از تروریسم» و «فروش خون آلوده در ایران» در کنار توهینی همجنسگراستیزانه نوشته شدند.
استرابون نیز می‌گوید ایرانیان هنگامی که قصد فدیه برای آب را دارند، در کنار جویبارها حفره‌ای حفر می‌کنند و بسیار دقت می‌کنند که آب به وسیلهٔ خون آلوده نشود و گوشت را بر شاخه‌ای قرار می‌دهند و مردان به وسیلهٔ چوب‌های مقدس در حین خواندن عبارات مقدس آن را لمس می‌کنند. پس از این مراسم شیر و عسل روی زمین می‌ریزند و مراسم به پایان می‌رسد.
بس که داری تهمت‌آلودم به عشق دیگران ترسم آخر زین سخنها شرمسار من شوی