برافراشته

معنی کلمه برافراشته در لغت نامه دهخدا

برافراشته. [ ب َ اَ ت َ /ت ِ ] ( ن مف مرکب ) افراخته. افراشته. بلندکرده شده. بالابرده : هدف ؛ هرچیزی بلند و برافراشته از بنا و ریگ توده و کوه و پشته و مانند آن. ( منتهی الارب ). || مشید. ساخته. ساخته شده. رجوع به افراشته شود.

معنی کلمه برافراشته در فرهنگ فارسی

افراخته بلند کرده شده .

جملاتی از کاربرد کلمه برافراشته

در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵، هیتلر مرد، پرچم‌های آلمان در جزایر مانش به حالت نیمه افراشته درآمد و پرچم احزاب مخالف به‌طور آشکارا در این جزایر برافراشته شد. این جزایر توسط نیروهای بریتانیایی آزاد شدند. دادگستری جزیره جرزی خواستار آرامش شد.
نور خدا علی ولی و صراط حق کز مهر او خدای برافراشته پلی
برافراشته خرگه اندر نشست چو بر عرش دادار بالا و پست
درود قدرت سیاه در المپیک ۱۹۶۸ اشاره به واقعه‌ای تاریخی در المپیک ۱۹۶۸ دارد که در آن دو ورزشکار سیاه‌پوست آمریکایی به نژادپرستی در آمریکا اعتراض نمودند. تامی اسمیت و جان کارلوس که به ترتیب موفق به کسب مدال طلا و برنز در رشته دوی ۲۰۰ متر شدند، در حالی روی سکو رفتند که در هنگام پخش سرود ملی آمریکا، روی خود را از پرچم این کشور برگردانده و با مشت گره‌کرده‌ای برافراشته در بالای سر سکوت کردند.
مسکین دل من تخم طلب کاشته بود عمری عَلَمِ عِلْم برافراشته بود
السُقَرا روستایی در استان داخلیه عمان است. این روستا در نزدیک ۲۰۰ کیلومتری جنوب خاوری مسقط و نزدیک ۴۰ کیلومتری شهر کوهستانی سیه قتانا جای دارد. این روستا در دامنهٔ کوه جبل اخضر که ناموَر به کوه سبز نیز می‌باشد، سر برافراشته است.
از این گونه برداشت کوپال را به گردون برافراشته یال را
روضه و مسجد امام صاحب: نظر به تاریخ زبان ترکی، نام سابقهٔ امام صاحب (ارهنگ) یا گنج درسینهٔ خاک می‌باشد. براساس سروی هیئت فنی ریاست آبدات تاریخی، روضهٔ حضرت امام صاحب بیش از ۲۹ جریب را احتوا می‌کند. جهندهٔ حضرت امام صاحب، همه ساله با شرکت هزاران تن به شمول فرهنگیان، مقامات دولتی و مردم از نقاط مختلف کشور، با شور و هلهله برافراشته می‌شود.
مانند چارلتون و اوبری، استاکلی مشتاق بود تا نظریهٔ جونز مبنی بر رومی بودن استون‌هنج را رد کند. به گفتهٔ او از آنجا که ابعاد سنگ‌های استون‌هنج مضرب صحیحی از واحدهای اندازه‌گیری رومی نیست، استون‌هنج نمی‌تواند سازه‌ای رومی باشد. استاکلی تخمین می‌زند که استون‌هنج «مدت اندکی پس از حملهٔ کمبوجیه به مصر» (۵۲۵ پ. م) برافراشته شده‌است.
برافراشته چتر هندی بسر همی گوش گردون شد از کوس کر
تا برافراشته معمار قضا درگاهش زده بر درگه شاهان همه طاق نسیان
علیرغم برچیدن اردوگاه، به زودی گزارش شد که معترضان به یک چمن مجاور در محوطه دانشگاه، چمن غربی، نقل مکان کرده‌اند، جایی که بنرهای خود را برافراشته و چندین چادر زده‌اند. کورنل وست، روشنفکر عمومی و نامزد مستقل ریاست جمهوری، نزد آنها آمد و همبستگی خود را با آنان نشان داد. گروهی مقابل ورودی اصلی دانشگاه در خیابان ۱۱۶ تظاهرات کردند. معترضان در خیابان ۱۱۶ و برادوی پس از اطلاع از دستگیری مردی، به سمت خیابان ۱۲۰ حرکت کردند.
خوش بنائیست برافراشته معمار قدم قصر دل عرش ستایشگر این طرفه بناست
فروهشته پُش چون زره بر عنان برافراشته گوش ها چون سنان
درفش خدایی برافراشته به فرمان شه دیده بگماشته
زافراد جهان هر که الف وار شده فرد در عرصه تجرید برافراشته رایات
الحاق اورشلیم شرقی با انتقادات جهانی همراه بود اما در واکنش، وزیر امور خارجه اسرائیل این الحاق را قانونی دانست. وضعیت نهایی اورشلیم یکی از بزرگ‌ترین اختلافات بر سر راه مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل بوده است. بخشی از این اختلافات شامل تعیین حدود بخش‌های فلسطینی و اسرائیلی و امکان برافراشته شدن پرچم فلسطین در بخش‌های فلسطینی‌نشین است.
در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱، به ابتکار مهر آوتیسیان، دستیار شهردار کاپان ، بلندترین پرچم ارمنستان به ۳۰ متر ارتفاع توسط گئورگ پارسیان، رئیس جامعه برافراشته شد.
تجهیزات و کالا از انگلستان به سوی جزایر روانه شد. در همه جا پرچم وطن پرستان برافراشته شده بود نیروهای آلمانی در جزایر از آینده‌شان نگران بودند. رهبران برای جلوگیری از درگیری مردم با سربازان آلمانی خواهان آرامش شدند. آنها نمی‌خواستند ساکنان دست به انتقام‌گیری بزنند.
در اطراف این آبشار، درختان برافراشته انجیر و بوته‌های پربار تمشک وحشی به وفور دیده می‌شود که مزه میوه‌های شیرین آن تا چند ساعت بر زیر زبان گردشگران باقی خواهد ماند. یکی از زیبایی‌های دیگر این منطقه وجود اتاقی دوار سنگی روی صخره‌ای است که به گفته اهالی روستا در گذشته فردی در آنجا زندگی می‌کرده؛ اما اکنون مامن گردشگران در روزهای بارانی شده‌است. این روستا با وجود تمامی قابلیت‌ها و نزدیکی به شهر بجنورد، از راه دسترسی مطلوب برخوردار نیست.