آزمای

معنی کلمه آزمای در فرهنگ فارسی

( آزمای ) ( اسم ) در ترکیبات بمعنی آزماینده آید : رزم آزمای نبرد آزمای زور آزمای .

معنی کلمه آزمای در ویکی واژه

بن مضارع آزمودن، جزء پسین بعضی از کلمه‌های مرکب، به معنی آزماینده. بخت‌آزمای، جنگ‌آزمای، زورآزمای. آزما و آزمای ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آز - ما یا مای قابل تجزیه باشد؛ که احتمالا پسوند ما و مای به قوم ماد منتسب و شاید با قوم آذر یا آذری مرتبط باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آزمای

تیر بر پیل آزماید تیغ بر شیر ژیان اینت مردانه سواری، اینت مردی سهمگین
نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه، اعلام کرد که کره شمالی به هشدارهای جامعه جهانی توجه نمی‌کند و به آزمایشهای اتمی ادامه می‌دهد و اضافه کرد که ژاپن نمی‌تواند این اقدامات تحریک‌آمیز را تحمل کند؛ و اعلام کرد جامعه جهانی باید در مقابل این تحریکات کره شمالی هماهنگ عمل کند و به همین خاطر ژاپن با قاطعیت با آمریکا، کره جنوبی، چین و روسیه هماهنگ عمل خواهد کرد. وزارت دفاع ژاپن برای گردآوری ذرات پراکنده حاصل از این آزمایش اتمی هواپیماهای خود را به پرواز درآورد.
دو روش برای مطالعات آسایش رایج است. در روش اول که مطالعات آزمایشگاهی نام دارد، افراد را ابتدا در شرایط خاص و کنترل شده قرار داده و سپس مورد سؤال قرار می‌گیرند. در مطالعات میدانی که دومین روش است، افراد در دنیای واقعی و بدون تغییر شرایط محیطی مورد سؤال واقع می‌شوند.
نظریهٔ احتمال مطالعهٔ رویدادهای احتمالی از دیدگاه ریاضیات است. به عبارت دیگر، نظریه احتمال به شاخه‌ای از ریاضیات گویند که با تحلیل وقایع تصادفی سروکار دارد. هستهٔ تئوری احتمال را متغیرهای تصادفی و فرایندهای تصادفی و پیشامدها تشکیل می‌دهند. نظریه احتمال علاوه بر توضیح پدیده‌های تصادفی به بررسی پدیده‌هایی می‌پردازد که لزوماً تصادفی نیستند ولی با تکرار زیاد دفعات آزمایش نتایج از الگویی مشخص پیروی می‌کنند، مثلاً در آزمایش پرتاب سکه یا تاس با تکرار آزمایش می‌توانیم احتمال وقوع پدیده‌های مختلف را حدس بزنیم و مورد بررسی قرار دهیم. نتیجه بررسی این الگوها قانون اعداد بزرگ و قضیه حد مرکزی است.
الا تا سکونست دایم زمین را بود پیشه باد خاک آزمایی
کی رسد مر بنده را که با خدا آزمایش پیش آرد ز ابتلا
به کاخ ولیدی چو بنمود جای زخویشان و یاران رزم آزمای
پیش از آغاز طراحی گنبد آهنین مقامات دفاعی اسرائیل به تحقیق و آزمایش بر روی سیستم‌های دیگری برای مقابله با راکت‌های توپخانه‌ای و گلوله‌های توپ و خمپاره مشغول بودند. یکی از آن‌ها پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل به نام سیستم لیزری نتیلوس بود که با اشعه لیزر راکت‌ها را در هوا منفجر می‌کرد. پروژه ساخت این سلاح لیزری که اهداف خود را با اشعه لیزر نابود می‌کرد، در سال ۲۰۰۵ در حالی که ۳۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته بود، به دلیل اندازه بسیار بزرگ، هزینه بالا و عملکرد ضعیف، متوقف شد. در فوریه ۲۰۰۷ وزیر دفاع اسرائیل، امیر پرتس، انتخاب گنبد آهنین را به عنوان راه حل اسرائیلی برای مقابله با تهدیدات راکتی کوتاه‌برد اعلام کرد.
توسعه محصول از سوی شرکت سازنده در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. در گام اول، دو ماهواره نمونه اولیه برای پرواز آزمایشی در فوریه ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شدند. بعدها به مرور زمان ماهواره‌های آزمایشی بیشتری اضافی شدند و ۶۰ ماهواره عملیاتی در ماه مه سال ۲۰۱۹ در مدار مستقر شدند.
غربال‌گری نوزادان، گسترده‌ترین و فراوان‌ترین نوع از تست‌های ژنتیکی است. میلیون‌ها نوزاد در هر سال در ایالات متحده آزمایش می‌شوند.
او می‌گوید اگر کامپیوتر اینگونه تست تورینگ را پشت سر گذاشته‌است (که در صورت پشت سر گذاشتن چنین است) من هم می‌توانم چنین کاری کنم. حال او بیان می‌دارد در این آزمایش فرق جدی بین نقشی که کامپیوتر ایفا می‌کند با نقش او وجود ندارد چرا که هر دو یک سری گام‌هایی را برمی‌دارند و در نهایت برداشتی که از کار آن‌ها می‌شود این است که آن‌ها در یک گفتگو شرکت داشته‌اند. با این حال سرل قادر به فهم مکالمه نیست پس می‌توان اینگونه ادعا کرد که کامپیوتر نیز چنین است و مکالمه را نمی‌فهمد.
نگارا من از آزمایش به آیم مرا باش تا بیش ازین آزمایی
استادان کاوندیش به رئیسان آزمایشگاه گفته می‌شود. این عنوان تا زمان پروفسور پیپارد به معنی ریاست گروه فیزیک نیز بود، اما در زمان او، این دو نقش جدا شدند.
ستاننده را در این علم چهل روز مهلت است تا نمایش بآزمایش برابر شود و گفتار باختیار همسر، با خود گفتم که اینکار دشوار بی زر میسر نخواهد شد و این موکل معربد بی جعل بدر نخواهد رفت.
إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِینُ (۱۰۶) اینست آن آزمایش آشکارا.
آن را که سرزنش کند از عشق گو هلا پائی به راه درنه و دستی برآزمای
در حال حاضر، والت از هر مدرکی که او را به قتل گاس فرینگ و مسمومیت براک کانتیلو مرتبط می‌کند، دور می‌زند. اسکایلر وایت سعی می‌کند با والت صحبت نکند و توضیح می‌دهد که اکنون از او می‌ترسد. والت ناگهان دوربین‌های نظارتی را که گاس در آزمایشگاه فوق نصب کرده بود به یاد می‌آورد و متوجه می‌شود که فیلم‌هایی که گاس جمع‌آوری کرده‌است می‌تواند او را متهم کند.
تشخیص ژنتیکی قبل از انکشاف: روشهای تست ژنتیکی که بر روی جنین‌های انسان قبل از لانه گزینی انجام می‌شود به عنوان بخشی از روش لقاح آزمایشگاهی است. آزمایش‌های پیش از لانه گزینی هنگامی که افراد سعی می‌کنند کودک را از طریق لقاح آزمایشگاهی بگذرانند، استفاده می‌شود. تخمک از زن و اسپرم از مرد خارج می‌شوند و برای ایجاد جنین‌های متعدد خارج می‌شوند. جنین‌ها به صورت جداگانه برای ناهنجاری‌ها تجویز می‌شوند و کسانی که بدون ناهنجاری در رحم قرار می‌گیرند.
برانگیخت دستور، مرکب ز جای چو شد نزد آن مرد رزم‌آزمای
زبانی که باشد بریده ز جای از آن به که باشد دروغ آزمای