اسرائیلی

معنی کلمه اسرائیلی در لغت نامه دهخدا

اسرائیلی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به اسرائیل. کلیمی. یهودی. موسوی. موسائی. جهود. یهود.
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) او راست کتاب الحمیات و آن را موفق الدین بغدادی مختصر کرده است. ( کشف الظنون ).
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) ابوالفضل منجم. استاد شیخ مهذب الدین عبدالرحیم بن علی. ( عیون الانباء ج 2 ص 244 ).
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) ( الَ.... ) اسحاق بن سلیمان. طبیب گیاه شناس یهودی. رجوع به اسحاق بن سلیمان شود. در کتاب مفردات ابن البیطار چون اسرائیلی مطلق آید مراد اسحاق بن سلیمان اسرائیلی است از جمله در کلمه حصرم و بادرنجبویه.
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) افرائیم بن حسن بن اسحاق بن ابراهیم بن یعقوب مکنی به ابوکثیر. رجوع به افرائیم و عیون الانباء ج 2 صص 105 - 106 شود.
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) اوحدالدین عمران بن صدقة. رجوع به عمران و رجوع به عیون الانباء ج 2 ص 213 و 214 شود.
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) علی بن محمدبن احمدبن اسرائیل اسرائیلی مکنی به ابوالحسن. از مردم جرجان ساکن بکرآباد از محال جرجان. وی از موسی بن عباس و جعفربن حبان و جعفربن محمدبن عبدالکریم و جز آنان روایت دارد. ( انساب سمعانی ).
اسرائیلی. [ اِ ] ( اِخ ) یوسف مکنی به ابوالحجاج. رجوع به یوسف اسرائیلی و رجوع به عیون الانباء ج 2 ص 213 شود.

معنی کلمه اسرائیلی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به اسرائیل: شهرک های اسرائیلی.
۲. از مردم اسرائیل: پزشک اسرائیلی.
۳. تهیه شده در اسرائیل: تانک های اسرائیلی.

معنی کلمه اسرائیلی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اسرائیل کلیمی یهودی موسوی .
ابوالفضل منجم

معنی کلمه اسرائیلی در ویکی واژه

israeliano

جملاتی از کاربرد کلمه اسرائیلی

بود عمران هم ز اسرائیلیان لیک مر فرعون را دل بود و جان
حزب‌الله لبنان از دهه ۱۹۹۰ میلادی با پرتاب راکت به سمت خاک اسرائیل، به چالشی امنیتی برای نیروهای دفاعی اسرائیل تبدیل شد؛ لذا ایده ساخت سامانه ضدموشکی کوتاه‌برد مستقل اسرائیلی مطرح شد اما مقامات آمریکایی آن را شدنی نمی‌دانستند.
استر فاربستاین (عبری: אסתר פרבשטיין‎؛ 1946 (۷۷–۷۸ سال) – ) مورخ، محقق، نویسنده و مدرس اسرائیلی است. او از محققان برجسته هاردی هولوکاست در نظر گرفته می‌شود.
یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ شتان بین امة و امة! اسرائیلیان را گفتند که: درین زمین مقدسه شوید که بر شما نوشتیم، و فرض کردیم. ایشان راه آن با صعوبت و شدت دیدند، بترسیدند، و سر وازدند، گفتند: إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِیها.
پس از جدایی آورام گرانت از مکابی حیفا برای هدایت تیم ملی کشورش، این تیم به روند موفقیت‌های خود ادامه داد و در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۳ نخستین تیم اسرائیلی شد که به مرحله گروهی جام باشگاه‌های اروپا راه یافته‌است.
کشورها بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو موظفند از شکنجه، از جمله رنج روانی جلوگیری کنند. به گفته لیزا هاجر (۲۰۰۵) و دکتر راشل استرومسا، مدیر کمیته عمومی علیه شکنجه در اسرائیل، شکنجه یکی از مشخصه‌های همیشگی روش‌های اسرائیلی برای بازجویی از فلسطینی‌ها بوده‌است. شکنجه می‌تواند بر دو نوع جسمی و روانی باشد. گزارش‌های مربوط به شکنجه در دهه ۱۹۷۰ منتشر شد و در اواسط دهه ۱۹۸۰ توسط سازمان غیردولتی الحق مستندسازی شد. کمیسیون لاندو در سال ۱۹۸۷ برخی از سوء استفاده‌ها را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که «فشار فیزیکی متوسط» قابل قبول است. این عمل سپس توسط دادگاه عالی اسرائیل ممنوع شد و مجوزهای مورد به مورد توسط دادستان کل ممنوع شد.
گفت عمران شاه ما را عمر باد قوم اسرائیلیانند از تو شاد
در برخی صفحه‌های وب وابسته به جناح تندروی درون ایران٬ قطعه ویدئویی منسوب به این حاخام ضد اسرائیلی و ضد صهیونیست را نشان می‌داد که در حال سخنرانی در جمعی است درحالیکه زیرنویس عربی و فارسی آن سخنانی به نفع صهیونیزم و بر ضد شیعه و نفوذ با استفاده از فوتبال است. اما پس‌از مدتی٬ و با توجه به گسترش نرم‌افزارهای ترجمه گفتار٬ سایتهای مخالف متن واقعی سخنرانی را که در فضایل نعمت‌های دنیوی و لزوم شکرگزاری بود٬ اقدام به پس گرفتن این مطلب و حذف آن در وب‌سایت خود کردند.
‌احمد باطبی عضو گروهی از ایرانیان غیر یهودی بود که ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱، برای اولین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ به صورت خودخواسته و علنی به اسرائیل سفر کردند. این گروه در سفر خود از اورشلیم، تل‌آویو، بلندی‌های جولان و مراکز نظامی و صنعتی اسرائیل بازدید کرده و با مقامات دولت، چهره‌های اجتماعی و شهروندان اسرائیلی دیدار و گفتگو کردند. باطبی هدف از این سفر را ایجاد پل دوستی بین دو ملت ایران و اسرائیل عنوان کرده و از مردم اسرائیل خواست که اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی را به پای ملت ایران ننویسند و حساب مردم را از رژیم ایران جدا کنند. او خطاب به مردم اسرائیل گفت که ما مردم ایران دشمن شما نیستم.
جاده باشد بحر ز اسرائیلیان غرقه گه باشد ز فرعون عوان
آویگدور لیبرمن (به عبری: אביגדור ליברמן) متولد ۵ ژوئن ۱۹۵۸ یک سیاست‌مدار اسرائیلی متولد کیشینف، مولداوی است که پست وزارت دفاع این کشور را برعهده داشت. وی رئیس حزب ملی‌گرای افراطی اسرائیل خانه ما است.
در حقوق بین‌الملل هیچ قدرت اشغالگری حق ندارد علاوه بر مالیات‌هایی که قبل از اشغال وجود داشت، مالیات وضع کند. بر اساس دستور نظامی ۳۱ مورخ ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷، اسرائیل سیستم مالیاتی اردن را با یک تغییر قابل توجه در اختیار گرفت: اسرائیلی‌ها که به شهرک‌ها مهاجرت می‌کردند، از مالیات معاف بودند و طبق قوانین اسرائیل مشمول مالیات می‌شدند، در حالی که تا سال ۱۹۸۸، نرخ بالای مالیات بر درآمد ۵۵ درصد بود. برای افراد دارای درآمد در دهک ۸۰۰۰ دینار فشرده شد به طوری که برای کسانی که ۵۲۳۱ دینار درآمد داشتند اعمال شد. در اسرائیل دهک مالیاتی ۴۸ درصدی برای کسانی اعمال می‌شود که تقریباً دو برابر این مقدار درآمد داشتند.
ای خداوند آنچه من دیدم از این مردم ندید سبطی از فرعون و اسرائیلی از بخت النصر
اسرائیل ایرپورتس (عبری: רשות שדות התעופה בישראל‎) شرکت دولتی مدیریت فرودگاه اسرائیلی است، که در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد.
کای زنان با طفلکان میدان روید جمله اسرائیلیان بیرون شوید
روی به آسمان کرد و گفت: الهی اسرائیلیانرا من و سلوی فرستی و محمدیان را نه! به عزت تو که از پای ننشینم تا من و سلوی نبارانی.
چو اسرائیلیان، کفران نعمت مکن، چون هست هم سلوی و هم من
تا که امشب جمله اسرائیلیان دور ماندند از ملاقات زنان
چون شنیدند مژده اسرائیلیان تشنگان بودند و بس مشتاق آن
شب قبل از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، که در صبح روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، هالیوا با اطلاعاتی در مورد فعالیت غیرعادی حماس به روز شد، اما او تخمین زد که این یک تمرین است و توصیه می کند قبل از اقدام تا صبح صبر کنید. حدود ۱۴۰۰ سرباز و غیرنظامی اسرائیلی در این حمله کشته شدند.