اشنگ

معنی کلمه اشنگ در فرهنگ فارسی

درختی است از تیر. بید که مانند سفیدار است ولی برخلاف آن مستقیم رشد نمیکند و چوبش نیز محکم نیست و مانند آن دارای پوست صاف است اشن خشنگ اره قلمه .

جملاتی از کاربرد کلمه اشنگ

چو مشک بویا لیکنش نافه بوده ز غژب چو شیر صافی، پستانش بوده از پاشنگ
پروین چنان نمود که پنداری بیجاده تاک راست زرین پاشنگ
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور «نقشه شیطانی و شوم» جمهوری اسلامی ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا را محکوم کرده و آن را نقض قوانین بین المللی خواند. واشنگتن پست، فوربز، تایوان نیوز
اشنگا ۵۳٫۹۵ کیلومترمربع مساحت دارد ۴۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
به پاس خدمات ارزشمند ایشان مراسم تکریمی به همت بنیاد نخبگان استان کردستان و با همکاری دانشگاه کردستان و داشنگاه تهران در سال ۱۳۹۷ با حضور جمعی از اساتید برجسته علوم قرآنی، دانشجویان و مستعدین برتر برای ایشان برگزار شد.
در حالی که مقام‌های رسمی آمریکا از توافق پکن و واشنگتن درباره اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران خبر می‌دهند، وزارت خارجه چین اعلام کرد افزایش تحریم‌ها راه‌حل مناسبی برای حل مناقشه اتمی تهران نیست. رادیو زمانه، بی‌بی‌سی فارسی
تو گفتی سیه غژب پاشنگ بود و یا در دل شب شباهنگ بود
مجازات اعدام در ایالات متحده آمریکا در سطح فدرال، ۲۷ ایالت، به علاوهٔ ساموآی آمریکا قانونی است. همچنین برای برخی از جرایم در دادگاه‌های نظامی نیز قانونی است. مجازات اعدام در ۲۷ ایالت و پایتخت فدرال این کشور یعنی واشنگتن دی. سی. لغو شده است. با وجود قانونی بودن اعدام در ۲۷ ایالت، فقط ۱۹ ایالت قادر به اجرای حکم اعدام هستند و در بقیهٔ ایالت‌ها به علاوه ساموآی آمریکا و دادگاه‌های نظامی، مجازات اعدام به حالت تعلیق درآمده.
پیش از این قانون، این‌گونه ازدواج‌ها در بعضی از ایالت‌ها قانونی بود، در بعضی از آن فقط به رسمیت شناخته می‌شد و در بعضی دیگر ممنوع بود. اولین ایالتی که این موضوع را قانونی را کرد ماساچوست و در سال ۲۰۰۴ بود و پس از آن در شانزده ایالت ازدواج همجنس‌گرایان قانونی شناخته می‌شد:کنتیکت، نیوهمپشایر، آیووا، ماساچوست، نیویورک، ورمونت، رودآیلند، مریلند، مینه‌سوتا، کالیفرنیا، مین به علاوه واشنگتن دی. سی. و بعضی مناطق دیگر. از دسامبر ۲۰۱۲ و پس از همه‌پرسی که در نوامبر ۲۰۱۲ صورت گرفت، در کل ایالت واشنگتن، ایالت مریلند و ایالت مین نیز ازدواج قانونی شد. تا تاریخ ژوئن ۲۰۱۲، ۱۲ ایالت ازدواج همجنس‌گرایان بر طبق قانون و بیست و نه ایالت از طریق قانون اساسی ایالتشان منع کرده بودند.
پس از بروز واقعه تیراندازی دبستان سندی هوک در نیوتاون، حدود ۲۰۰ نفر در واشنگتن در حالی که شمع در دست داشتند، در محوطه مقابل کاخ سفید تجمع کردند. گروهی از این تجمع‌کنندگان خواهان اقدام دولت برای کنترل استفاده از سلاح‌های گرم در آمریکا بودند.
اسماعیل مرآت (۱۷ اسفند ۱۲۷۱ تهران – ۲۷ آذر ۱۳۲۸ واشنگتن) وزیر فرهنگ ایران در دورهٔ رضاشاه و از پایه‌گذاران آموزش عالی نوین در ایران بود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به طلای ساتر، دیشب را به‌خاطر داری؟، شکوفه‌هایی در برادوی، شهره شهر نیویورک، مردگان پیراهن راه راه نمی‌پوشند، نمی‌توانی این را با خودت ببری، خانم پارکینگتون، آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود اشاره کرد.
گفتی که خاک را بتن اندر تب افتاد و ابر آوردش پاشنگ
اندام مهم نخل بلندست و تو عرجون بالای بتم تاک ستاکست و تو پاشنگ
دادگاهی در واشنگتن ایران را به خاطر اقدام سی سال پیش جمهوری اسلامی در مصادره سهام یک کمپانی آمریکایی در شرکت لبنیات پاستوریزه پاک، به پرداخت حدود ۴۴ میلیون دلار محکوم کرده‌است. قاضی ریچارد لئون که در پایتخت آمریکا مستقر است در حکم خود علاوه بر عرف بین المللی به قوانین مدنی و تجاری ایران استناد کرده‌است. او دولت ایران را موظف کرده‌است که به شرکت مک کسون ۴۳ میلیون و ۹۸۹ هزار دلار غرامت بپردازد. بی‌بی‌سی فارسی