اتکا

معنی کلمه اتکا در فرهنگ عمید

پشت دادن و تکیه زدن به چیزی، تکیه کردن.

معنی کلمه اتکا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - پشت دادن بر تکیه زدن به متکی شدن بر تکیه کردن بر . ۲ - اتکال کردن اعتماد کردن بر . یا مرکز اتکائ . یا نقط. اتکائ . نقطه ای که در آن اهرم را تکیه دهند تکیه گاه نقط. تکیه گاه .

جملاتی از کاربرد کلمه اتکا

شریعت محمد (ص) که ناسخ شرایع و مبطل طبایع است جاده این راه را می نماید و تنا کحواتکاثروا میفرماید، قرآن مجید گاه حور مقصورات را تزیین می دهد و گاه بولدان و غلمان تحریض و ترغیب می کند
ژاپن دیرزمانی از تاریخ خود را در اتکای به خود، و در حالت جدایی و انزوا از سرزمین‌های دیگر سپری کرده‌است. افزون بر این، رودهای کم عمق ژاپن، با جریان تند خود در کنار آبشارهای بسیار و سایر شرایط طبیعی موجود در این سرزمین، مردمان آن را به ماندگار شدن در بومزاد خویش و پرهیز از پراکندگی و سفر تشویق کرده‌است. این پرهیز از سفر، دلبستگی به زیبایی‌های طبیعی و اشتیاق به سرزمین، خود از دیرباز نه فقط خالق ژاپنی‌های وطندوست بوده، بلکه به شکل‌گیری افسانه‌هایی خاص و منحصربفرد نیز منجر گردیده‌است.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا پول نامتمرکز را به عنوان یک «پولی که مخزن متمرکز و هیچ مدیریت واحدی ندارد، و افراد می‌توانند با تلاش محاسباتی و تولیدی خودشان آن را به دست بیاورند» تعریف کرد. این نوع پول به جای اتکا به یک قدرت مرکزی، به یک سیستم توزیع‌شده‌ از اعتماد وابسته است.
پس از فتح آران آرباس قوی‌ترین ارتش را در اختیار داشت به علاوه اینکه از دو نقطه با ارمنستان هم‌مرز شده بود وی با سه ارتش از نقاط مختلف یکی از طرف آتروپاتکان یکی از طرف آران و یکی از طرف آران با نیروی دریایی به ارمنستان حمله کرد و ارمنیان خیلی زود در برابر او تسلیم شدند
گفت ارشمیدس زمین را کردمی از جا بلند با عمود ار بودمی در دست نقطه ی اتکا
«‌نه مرا باتکاب او پایاب‌» «‌نه مرا با گشاد او جوشن‌»
تو پایمال شهوت و خشمی و، زین نهاد بر باد لاجرم چو زمین داری اتکا
با این همه اتکایم به خداوند است، نه به دانش خویش متکی ام و نه به عمل خویش.
در تایخ۲۰۲۱، وانداناپو نقش واقعی (اصلی) رئا کومار را در فیلم اسپین اصلی کانال دیزنی نقش آفرینی نمود که در آن میرا سیال، آبهای دئول، آریان سیمهادری، مایکل بیشاپ، جهبریل کوک، آنا کاتکارت و کری مددرز ایفای بازی نمودند.
مبحث اصلی در حسابداری درآمد عملیاتی عمدتاً معطوف به تعیین زمان شناخت درآمد عملیاتی است. درآمد عملیاتی زمانی شناسایی می‌شود که شواهد کافی مبنی‌بر وقوع یک جریان آتی ورودی منافع اقتصادی وجود داشته باشد (یعنی جریان منافع اقتصادی مرتبط با درآمد عملیاتی به درون واحد تجاری محتمل باشد) و این منافع را بتوان به‌گونه‌ای اتکاپذیر اندازه‌گیری کرد.
سازمان اتکا یا سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح یک هلدینگ تحت مالکیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.
اثبات شده‌است که پیاده‌سازی این الگوریتم از سایر الگوریتم‌های جستجوی دیگر (مانند نگا اسکات)، مخصوصاً برای بازی‌هایی مانند شطرنج کارآمد تر است. ولی در عمل این الگوریتم ایراداتی نیز دارد مانند اتکای بیش از حد به جدول تقدم و تاخر، بی ثباتی جستجو، و بسیاری مورد دیگر. بنابراین غالب موتورهای بازی شطرنج، همچنان از نگا اسکاتی استفاده می‌کنند که به نظر بسیاری از برنامه نویس‌های شطرنج بهترین الگوریتم برای شطرنج است.
با وجود گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلخیص بودن کتاب استبصار نسبت به کتاب تهذیب، با توجه به آنکه شیخ طوسی در الفهرست و همین‌طور نجاشی در آثارش، کتاب استبصار را کتابی مستقل عنوان کرده‌اند، و با توجه به تفاوت‌های این دو اثر، استبصار کتابی مستقل از آثار طوسی محسوب شده‌است. تفاوت میان استبصار و تهذیب از جهت ذکر کامل روایات مخالف و عدم ذکر روایات موافق به صورت کامل است. از آنجا که کتاب استبصار، به صورت مفصل‌تری به رفع اختلاف روایات پرداخته‌است، نسبت به کتاب تهذیب الاحکام، کتابی اصولی‌تر جلوه می‌کند و از این رو، آن را برای خواص عالمان، مفیدتر دانسته‌اند. با این وجود که شیخ طوسی، استبصار را با اتکا بر کتاب تهذیب نوشته‌است، اما استبصار از جهت هدف کلی نگارش، باب‌بندی و شیوه ترتیب احادیث با تهذیب متفاوت است.
در حالی که انتظار می‌رود معیار تشخیص بیماری در آینده نزدیک تغییری به خود نبیند، با این حال تلاش برای توسعه نشانگرهای زیستی که در فرایند تشخیص بیماری و همچنین پیشگیری از پیشرفت بیماری مؤثر می‌باشند در حال انجام می‌باشد. شیوه‌های جدید تشخیص که در حال بررسی می‌باشند شامل استفاده از ضد میلین پادتن‌ها، و مطالعات بر روی سرم و مایعات مغزی-نخاعی می‌باشند، اما هیچ‌کدام از این‌ها نتایج مثبت قابل اتکایی را به همراه نداشته‌اند.
از چه بر دنیا و اهلش اتکا باشد مرا؟ نیستم اعمی که حاجت بر عصا باشد مرا