اوام

معنی کلمه اوام در لغت نامه دهخدا

( آوام ) آوام. ( اِ ) وام. || فام. رنگ. لون.
اوام. [ اَ ] ( اِ ) ابام. قرض و وام. ( از برهان ) ( انجمن آرا ) ( از آنندراج ) : پس خواجه ابوطاهر را بسبب صوفیان اوامی افتاد.
( اسرارالتوحید ).
وگر از تنگ شکر خرج نخواهی که کنی
با وام از سخن من بستان شیرینی.کمال اسماعیل.تا در این شهر آمدم از بس اوام
من رهی بفروختم کاشانه را.کمال اسماعیل ( آنندراج ) ( انجمن آرا ).مریدی گفت اگر چیزی قبول کردی تا در وجه اوام کرده بودیم بگزاردیمی بد نبودی. ( تذکرةالاولیاء ). || رنگ و لون. ( انجمن آرا ) ( برهان ). پام. فام. ( انجمن آرا ) ( از آنندراج ).
اوام. [ اُ ] ( ع اِ ) تشنگی یا گرمی آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). تشنگی.( مهذب الاسماء ). || دود. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || دوار سر و سرگیجه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). گردش سر. ( آنندراج ). || زه کمان. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رودساز. ( از آنندراج ). || بانگ و فریاد تشنه. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).

معنی کلمه اوام در فرهنگ معین

( آوام ) ( اِ. ) وام ، دین . اَوام هم گویند.
( اِ. ) رنگ ، لون . اوام نیز گویند.
( اَ ) (اِ. ) وام ، قرض .
( اَ ) (اِ. ) رنگ ، لون .

معنی کلمه اوام در فرهنگ عمید

= وام

معنی کلمه اوام در فرهنگ فارسی

( آوام ) ( اسم ) رنگ لون .
وام، قرض
( اسم ) رنگ لون .

معنی کلمه اوام در فرهنگ اسم ها

اسم: آوام (دختر) (فارسی)
معنی: فام، لون، رنگ

معنی کلمه اوام در ویکی واژه

وام، قرض.
رنگ، لون.

جملاتی از کاربرد کلمه اوام

یک عنایت که آخر آمده‌اند زان مطیع اوامر آمده‌اند
وی چندین بار به علت نطق‌های مخالف حکومت و سرپیچی از اوامر امنیتی به وسیله عوامل رژیم رضا شاه و شهربانی وقت قزوین بازداشت می‌شود و هربار در اثر فشار مردم و بزرگان شهر آزادی خود را بدست می‌آورد.
وگر از تنگ شکر خرج نخواهی که کنی به اوام از سخن من بستان شیرینی
همچنین طفل روح چون بمهد قالب پیوست تمام دست و پای تصرف وی را ببربند اوامر و نواهی شرع بباید بست تا حرکات بر مقتضای طبع حیوانی نکند که خود را هلاک کند یا دست و پای صفات روحانی کژ کند یعنی مبدل کند بصفات نفسانی.
به‌گزارش تسنیم، دیدار شاعران با خامنه‌ای از دورهٔ ریاست‌جمهوری بوده و در زمان رهبری نیز ادامه داشته است. به‌گفتهٔ تسنیم دیدار شاعران با خامنه‌ای که هرساله در نیمهٔ ماه رمضان برگزار می‌شد، از جمله دیدارهای قدیمی است که دیگر به یک سنت میان اهالی ادب تبدیل شده است. به‌گزارش نسیم آنلاین، برخی برگزاری این جلسات را فرایندی دستوری و یک‌طرفه می‌دانند که به‌موجب آن قرار است شاعران، مجری اوامر بخشنامه‌ای وی باشند.
آقای آذری در جهات سیاسی تند بود … چند سال بعد وقتی با آقای خامنه‌ای اختلاف نظر پیدا کرد، با ایشان مخالف شد. اواخر عمر هم از این کار خود پشیمان شد و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۶ نامه‌ای به ایشان نوشت به این مضمون که: من بر اثر سوء ظنّ به انقلاب به ناراحتی‌ای مبتلا، و سحرگاه یازدهم محرم به حضرت قمر بنی‌هاشم متوسل شدم و خداوند مرا از آن مشکل نجات بخشید. الآن هم مٶتمر به اوامر شما هستم و شما، آقای [سید علی اصغر] حجازی و آقای [محمد] محمدی [گلپایگانی] را از دعا فراموش نکرده‌ام.
رضای بارخدایست در اوامر او که جز به وفق رضای خدا نداد مثال
ایا آرام خاکت در نواهی و یا تعجیل بادت در اوامر
بود اوامر «کن» را به خطة تقدیر به خاطر تو ورود و ز سینة تو صدور
أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً یا بر رسانیدن این پیغام ازیشان مزد میخواهی فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ (۴۶) تا ایشان را اوام افتاد از بهر تو که گران بار گشتند أَمْ عِنْدَهُمُ الْغَیْبُ فَهُمْ یَکْتُبُونَ (۴۷) یا بنزدیک ایشان است علم غیب تا ایشان می‌نویسند.
بخشی از سهام شرکت الکترولوکس در بازارهای بورس اوراق بهادار استکهلم و بورس نزدک معامله می‌شود. این شرکت جزئی از شاخص اوام‌اکس به‌شمار می‌آید.
وی در ادامه راه خود، ابتدا به مسفیوه سپس به هنتاته رسید و با توجه به شهرتش، قبایل کوه‌نشین، گروه گروه به خدمتش رسیدند و مطیع اوامر وی شدند.
این شرکت ارائه‌کننده سیمان، انواع مواد معدنی و مصالح ساختمانی موردنیاز در ساخت‌وساز در سطح بین‌المللی است و خدمات خود را در بیش از ۵۰ کشور جهان عرضه می‌کند. شرکت اف‌ال‌اسمیت در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد. در سال ۲۰۱۲ شمار کارکنان اف‌ال‌اسمیت ۱۵٫۹۰۰ نفر اعلام شده است. بخشی از سهام این شرکت در بازار بورس نزدک اوام‌اکس کپنهاگ دادوستد می‌شود.
اوامر تو همه هست چون قضا نافذ نواهی تو همه هست چون قدر جاری
از خود به درآی تا نباشی موقوفِ اوامر و نواهی
به گفته طباطبایی هر چند در قرآن مقصود از کلمات بیان نشده‌است، ولی از آیه برداشت می‌شود که کلمات هر چه بوده، در اثبات و اظهار شایستگی ابراهیم برای نیل به مقام امامت تأثیر داشته‌است. به گفته سید قطب، مفسر اهل سنت، در تفسیر فی ظلال القرآن خداوند در قرآن شهادت می‌دهد که ابراهیم بر عهد خود کاملاً وفادار بود و اوامر الهی را کامل اجرا کرد.
ضربهٔ نهایی هنگامی وارد شد که شورش کردها در شمال مشهد، در حوالی بجنورد، شیروان و قوچان، در اوایل پاییز ۱۳۰۰ بالا گرفت. این شورش که به رهبری سردار معزز بجنوردی و دیگر خان‌های کرد و تحت اوامر مستقیم قوام‌السلطنه انجام شد، سرانجام سقوط رژیم ژاندارمری کلنل پسیان را رقم زد. پسیان، با نیرویی کوچک به سوی مواضع کردها پیشروی کرد اما در جریان یک درگیری در ۱۱ مهر ۱۳۰۰ (مصادف با اکتبر ۱۹۲۱ و ۳۰ محرم ۱۳۴۰) کشته شد. مرگ پسیان منجر به فروپاشی رژیم ژاندارمری در مشهد شد اما شهر مشهد و استان خراسان بسیار کند و به دشواری تحت کنترل تهران درآمد.
شهود حق ندارد این ‌کنم یا آن‌ کنم بیدل به اقبال یقین صید اوامر تا نواهی ‌کن
شرکت آیپیک در سال ۱۹۸۴ توسط دولت ابوظبی راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای سهام در ۱۶ شرکت چندملیتی در ۱۰ کشور جهان می‌باشد، که برای نمونه می‌توان به شرکت‌های سپسا (بزرگترین شرکت نفتی اسپانیا)، اوام‌وی (بزرگترین شرکت نفتی اتریش)، نووا کمیکال، سرمایه‌گذاری آبار، ادکوپ، کوسمو اویل و هیوندای اویل‌بانک اشاره کرد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ابوظبی، امارات متحده عربی قرار دارد. از شرکای تجاری آیپیک می‌توان به سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی و شرکت توسعه مبادله اشاره کرد.