اسبک

اسبک

معنی کلمه اسبک در لغت نامه دهخدا

اسبک. [ اَ ب َ ] ( اِ ) پَره. دندانه ( در کلید ).
اسبک. [ اَ ب َ ] ( اِخ ) شهرکی بشمال شرقی طبس.

معنی کلمه اسبک در فرهنگ معین

(اَ بَ ) (اِ. ) پره و دندانة کلید.

معنی کلمه اسبک در فرهنگ عمید

= آبشار

معنی کلمه اسبک در فرهنگ فارسی

( اسم ) پره و دندان. کلید .
شهرکی بشمال شرقی طبس

معنی کلمه اسبک در فرهنگستان زبان و ادب

{rocker arm, valve rocker,valve rocker arm, rocker} [قطعات و مجموعه های خودرو] بازویی خمیده و لولاداری که با حرکت میل بادامک به صورت الاکلنگی به حرکت درمی آید و سوپاپ ها را باز و بسته می کند
[زیست شناسی] ← اَسبک مغز

معنی کلمه اسبک در دانشنامه عمومی

اسبک (قزوین). اسبک یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان کوهگیر واقع شده است. اسبک ۷۰ نفر جمعیت دارد. مردم روستای اسبک از ایل افشار هستند و به زبان ترکی سخن می گویند. اکثریت جمعیت روستا به تهران، کرج، قزوین، الوند، لوشان و منجیل مهاجرت کرده اند به همین دلیل جمعیت آن رشد مثبت نداشته است.

معنی کلمه اسبک در ویکی واژه

پره و دندانة کلید.

جملاتی از کاربرد کلمه اسبک

وی چون ز شرطه سوی حرم شد کلیم وار گامی دو سه بر اسبک خادم مگر نشست
خسروا بنده اسبکی دارد سخت سست و قوی ضعیف و سقیم
باسبکروحان بهار زندگی را بگذران چشم باگل واکن وبا شبنم گلشن بپوش
باسبکروحان گرانجانی نمودن مشکل است پیش باد صبح جان چون شمع محفل می دهیم
اسبکی دادی پریرم کاندرین ره با وجودش نه پیاده نه سوارم
رهی برفت و خری کرد و اسبکی بخرید که بر نتابد از بس که هست لاغر زین
صائم الدهر اسبکی دارم که بده روز روزه نگشاید
وَ وُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ ای ثواب ما عملت وَ هُوَ أَعْلَمُ بِما یَفْعَلُونَ قال عطاء: ای هو عالم بافعالهم لا یحتاج الی کاتب و لا شاهد. قال ابن عباس. اذا کان یوم القیمة بدّل اللَّه الارض غیر الارض و زاد فی عرضها و طولها کذا و کذا فاذا استقرّت علیها اقدام الخلائق برّهم و فاجرهم اسمعهم اللَّه تعالی کلامه یقول: ان کتابی کانوا یکتبون علیکم ما اظهرتم و لم یکن لهم علم بما اسررتم فانا عالم بما اظهرتم و بما اسررتم و محاسبکم الیوم علی ما اظهرتم و علی ما اسررتم ثم اغفر لمن أشاء منکم.
مانوئل د بلاس در نقش آرماندو مونکادا، پدر سانتیاگو، استیون ودینگتون در نقش اسکاتلندی، آلانا بودن در نقش زوئی، و پینگی مولی در نقش هوگو ظاهر می‌شود. نولان نورث که در بازی‌ها ناتان دریک را به تصویر می‌کشید، به عنوان مهمان هتل در ساحلی که با ناتان و کلویی صحبت می‌کند، نقش کوتاهی دارد. پیلو اسبک نقش گِیج را در صحنه میان تیتراژ به تصویر می‌کشد، و اِل روبیوس در یک پس‌زمینه اضافی در بارسلونا ظاهر می‌شود.
چاکرت لاشه اسبکی دارد همچو فرزینش کژ روی معهود
شاه را خنگ فلک در زین بود کودکان را اسبکی چوبین بود
اسبک یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان کوهگیر واقع شده‌است. اسبک ۷۰ نفر جمعیت دارد. مردم روستای اسبک از ایل افشار هستند و به زبان ترکی سخن می‌گویند. اکثریت جمعیت روستا به تهران، کرج، قزوین، الوند، لوشان و منجیل مهاجرت کرده‌اند به همین دلیل جمعیت آن رشد مثبت نداشته است.