آسیب پذیر
معنی کلمه آسیب پذیر در دانشنامه عمومی

آسیب پذیر

معنی کلمه آسیب پذیر در دانشنامه عمومی

آسیب پذیر. گونه آسیب پذیر یکی از رده های IUCN دربارهٔ وضعیت حفاظت جانوران است که یک رده پایین تر از در معرض خطر و یک رده بالاتر از نزدیک تهدید قرار دارد. برچسب گونه آسیب پذیر به آن معنا است که در صورتی که وضعیت گونه مورد بررسی و عوامل تهدیدکننده آن بهبود نیابند، گونه در آینده در معرض خطر خواهد بود.
آسیب پذیری بیشتر به دلیل از میان رفتن قلمرو یا نابودی زیستگاه پدید می آید.
• سمندر آذربایجانی
• اسب آبی
• کومودو
• زرافه
• پاندا
آلباتروس سلطنتی جنوبی
• خرس قطبی

معنی کلمه آسیب پذیر در ویکی واژه

آسیب‌پذیر
آنکه یا آنچه آمادگی آسیب دیدن داشته باشد. ناتوان در برابر ناملایمات و صدمات. ضعیف. انگار که لختم ... و سخت آسیب‌پذیر در بیابان برهوت ایستاده‌ام. «محمود»

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب پذیر

تحقیقات نشان داده‌است که آسیب پذیرترین نقطه در بسیاری از سیستم‌های اطلاعاتی کاربران انسان، اپراتور، طراح، یا انسان‌های دیگر هستند. پس انسان‌ها باید در نقش‌های مختلف خود به عنوان دارایی، تهدید و منابع اطلاعاتی در نظر گرفته شوند.
منطقه حفاظت‌شده الوند خمین بیش از ۶۰ گونه پرنده (۱۹ گونه آن حمایت شده و آسیب پذیر هستند) که شامل ۱۲ درصد پرندگان ایران و ۴۴ درصد پرندگان استان مرکزی است، را در خود جای داده و بیش از ۳۰ درصد پرندگان این منطقه، پرندگان شکاری حمایت شده هستند.
فرزندی میرزا جعفر، سرکار والا نیرالدوله نگارشی سرسری از تو باز سپرد، جان رفته باز آمد و کار پریشان بساز. همین مایه که از یادت فراموش نیم به سپاسداری خاموش نخواهم زیست. اسمعیل این بارنامه در کار و پاس و تیمار داشت تو نگاشته بود که سینه به آرامش و جان به آسودگی انباشته شد. خدا را سپاس که از این اندیشه هم آزاد شدیم، نپندارم پس از این از او جز پاس و از تو جز سپاس روید. گزارش سرکار خان و بندگان میرزا هر دو این بار هر که آید گوش گزار خواهم کرد. هر دو در شمران به دویدن همگام آتش و بادند، و به مژده ای که هنوزش پایه و پی پیدا نیست خرم و شاد. در کیش پیر ساده دروغ رامش خیر به جای راست بی آسیب پذیرای دل و جان است و آرام بخش پیر و جوان، فرد:
در سال ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۴ مارس را به عنوان «روز بین‌المللی حق بر حقیقت در مورد نقض فاحش حقوق بشر و کرامت قربانیان» در به رسمیت شناختن نقش رومرو در دفاع از حقوق بشر اعلام کرد. رومرو فعالانه نقض حقوق بشر آسیب پذیرترین افراد را محکوم کرده بود و از اصول حفاظت از زندگی، ارتقای کرامت انسانی و مخالفت با انواع خشونت دفاع کرد. اسقف اعظم خوزه لوئیس اسکوبار آلاس، یکی از جانشینان رومرو به عنوان اسقف اعظم متروپولیتن اسقف اعظم کاتولیک روم سن سالوادور، السالوادور، از پاپ فرانسیس خواست تا رومرو را دکتر کلیسا معرفی کند، که این تصدیق کلیسا است که آموزه‌های دینی او ارتدوکس است. و تأثیر بسزایی در فلسفه و کلام آن داشت.
نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند باعث ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل شود. زنان معمولاً نسبت به مردان در برابر آثار مخرب الکل آسیب پذیرتر هستند، این می‌تواند به دلیل وزن کمتر، توان کمتر در سوخت و ساز الکل و نسبت چربی بالاتر در بدن باشد. در دستهٔ کوچکی از افراد، مصرف طولانی مدت، شدید و نادرست الکل منجر به آسیب به توانایی شناخت و درک فرد و زوال عقل می‌شود.
افراد مبتلا به این نوع اختلال شخصیت این ویژگی‌ها را ممکن است داشته باشند: غمگین، دلسرد، بدبین، بی‌اراده، شناختن خود به عنوان فردی آسیب پذیر، رها و ناتوان؛ احساس بی‌ارزشی، گناه و ناتوانی، قضاوت از خود به عنوان تنها لایق انتقاد و تحقیر؛ ناامید، بی قرار. می‌تواند به اعمال پرخاشگرانه، توهم و خودکشی منجر شود.
وجود 2 گسل اصلی در دو سمت شمال ( گسل قزوین ) با فاصله تقریبی 17 کیلومتری و جنوب ( گسل آبیک ) با فاصله 66 کیلومتری منطقه را آسیب پذیر نموده است .
آسیب پذیری‌ یعنی بی‌دفاع بودن نسبت به حملات و خطرات آسیب‌رسان به جسم یا روح، افراد، جوامع، حیوانات، وسایل و دستگاه‌ها، آب‌و‌هوا و در کل همه‌چیز می‌تواند بنوعی آسیب‌پذیر باشد. بجز خطرات، افراد می‌توانند نسبت به تمایلات نیز آسیب‌پذیر باشند همچون آسیب‌پذیری جوانان نسبت به اعتیاد و الکل.
وجود 2 گسل اصلی در دو سمت شمال ( گسل قزوین ) با فاصله تقریبی 17 کیلومتری و جنوب ( گسل آبیک ) با فاصله 66 کیلومتری منطقه را آسیب پذیر نموده است
موقعیت جغرافیایی کمتر آسیب پذیرِ آدلاید نیز یکی از نقاط قوت آن به عنوان مکانی امن برای تولید محصولات صنعتی بود که یکی از نتایج آن، گسترش اسکله‌های کشتی سازی در بندر وایالا بود. در واقع، دولت استرالیای جنوبی در این برههٔ زمانی به دلیل وجود همین صنایع پابرجا ماند. علاوه بر آن، خودرو سازان بین‌المللی مانند هولدن-جنرال موتورز و کرایسلر
این افراد به علت ناتوانی در عملکرد مستقل، موقعیت شغلی آسیب پذیری دارند و از نظر روابط  اجتماعی محدود به اشخاصی می‌باشند که به آنان تکیه کرده‌اند و اگر تکیه‌گاه مناسبی برای خود نیابند در خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.