انشعاب
معنی کلمه انشعاب در لغت نامه دهخدا

انشعاب

معنی کلمه انشعاب در لغت نامه دهخدا

انشعاب. [ اِ ش ِ ] ( ع مص ) پراکنده شدن و شاخ شاخ شدن درخت و راه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). شاخ شاخ شدن و پراکنده شدن درخت و راه و نهر. ( از اقرب الموارد ). شاخ زدن و برکنده و پیوسته شدن. ( تاج المصادر بیهقی نسخه خطی کتابخانه لغت نامه ورق 227 ب ): انشعاب طریق ؛ شاخ شاخ شدن راه. ( زمخشری ). شاخه شاخه شدن. ( یادداشت مؤلف ). || مردن. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). بمردن. ( تاج المصادر بیهقی ). || همدیگر دور شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). از همدیگر دور شدن. ( ناظم الاطباء ). دور شدن از هم. ( از اقرب الموارد ). || نیکو گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). انصلاح. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) شاخ شاخ شدگی درخت و راه و جز آن. ( ناظم الاطباء ). شاخ شاخی. ( یادداشت مؤلف ). پراکندگی. تشعب.

معنی کلمه انشعاب در فرهنگ معین

(اِ ش ِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) شعبه شعبه گردیدن . ۲ - (اِمص . ) پراکندگی .

معنی کلمه انشعاب در فرهنگ عمید

۱. جدا شدن، شعبه شعبه شدن.
۲. (سیاسی ) جدا شدن گروهی از اعضای سازمان یا تشکیلات برای پیوستن به حزب دیگر یا تشکیل یک حزب جدید.
۳. (اسم ) بخش جداشده از شبکۀ اصلی برای رساندن خدمات به مصرف کننده.

معنی کلمه انشعاب در فرهنگ فارسی

پراکنده شدن، شعبه شعبه شدن، شاخ شاخ شدن، شاخه شاخه شدن درخت یاراه
۱ - (مصدر ) پراکنده شدن شاخ شاخ شدن شعبه شعبه گردیدن شاخه شاخه شدن (درخت راه ). ۲ - ( اسم ) پراکندگی تشعب . جمع : انشعابات .

معنی کلمه انشعاب در فرهنگستان زبان و ادب

{branching} [فیزیک] دوگانگی یا چندگانگی حالت های واپاشی در هسته های پرتوزا و ذره های ناپایدار متـ . شاخگی

معنی کلمه انشعاب در دانشنامه عمومی

انشعاب (توسعه نرم افزار). در مهندسی نرم افزار یک پروژه انشعاب هنگامی شکل می گیرد که توسعه دهندگان، کد منبعِ نسخه ای از یک نرم افزار را برداشته و به طور مستقل شروع به توسعه جداگانه آن می کنند که منجر به ایجاد یک نرم افزار متمایز می شود.
ممکن است این تغییرات بدون اجازه توسط بخشی از تیم نرم افزار انجام شود ولی در نرم افزارهایی که پولی هستند، این امر با اجازه توسعه دهندگان آن انجام می گیرد. [ نیازمند منبع]
انشعاب (ریاضیات). در هندسه، انشعاب ( به انگلیسی: Ramification ) شاخه ای شدن تابع ریشه دوم برای اعداد مختلط است، که می تواند دو شاخه با علامات مختلف داشته باشد. همچنین از این اصطلاح می توان به صورت عکس نیز نگریست، یعنی یکی شدن شاخه های مختلف زمانی که نگاشت پوششی، در نقطه ای از فضا دچار تبهگنی شده، به گونه ای که تارهای ( تصاویر عکس تک نقطه ای ها ) نگاشت در آن نقاط دچار فروپاشی می گردند.

معنی کلمه انشعاب در دانشنامه آزاد فارسی

اِنشِعاب (هنر)(Sezession)
به گروه های مختلفی از هنرمندان آلمانی و اتریشیِ دهۀ ۱۸۹۰ اطلاق می شود که از نهادهای رسمی و آکادمیکهنری جدا شدند تا مکاتب نوینی را در نقاشی برپا کنند. نخستین جدایی، انشعاب ۱۸۹۲ در مونیخ بود؛ انشعاب بعدی، انشعاب وین۱۸۹۷، با نقاشی های گوستاو کلمیتو جنبش آرنوو، پیوند داشت، و متعاقب آن انشعاب برلینبه پیشوایی ماکس لیبرمان(۱۸۴۷ـ۱۹۳۵)، نقاش امپرسیونیست، در ۱۸۹۹ پا گرفت. در ۱۹۱۰ اعضای گروه پلپس از آن که از سوی نخستین انشعاب برلین طرد شدند، انشعاب جدیدرا به وجود آوردند.

معنی کلمه انشعاب در ویکی واژه

شعبه شعبه گردیدن.
پراکندگی.

جملاتی از کاربرد کلمه انشعاب

خلخالی به دنبال انتخابات شوراهای شهر سال ۱۳۵۸ به عنوان رئیس شورای شهر قم انتخاب شد. او در آغاز انقلاب مخالف سرسخت نیروهای ملی از جمله نهضت آزادی ایران و مهدی بازرگان بود. وی در نخستین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم، نامزد نمایندگی مجلس شد و با حدنصاب ۷۸/۹٪ آرا به مجلس راه یافت. در این انتخابات حزب توده ایران صادق خلخالی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده بود. او پس از انشعاب در جامعه روحانیت مبارز تهران و ایجاد مجمع روحانیون مبارز به عضویت این جریان چپ‌گرا درآمد. وی همچنین در دور دوم و سوم مجلس شورای اسلامی و دور اول مجلس خبرگان رهبری توانست به نمایندگی انتخاب شود اما پس از فوت خمینی او که از یاران نزدیک وی بود منزوی شد.
از مبارک نام او دارد معالی اِنشقاق وز مؤید بخت او دارد سعادت انشعاب
تاریخ دقیق گازرسانی به شهر اراک مشخص نیست. در سال ۱۳۹۱ خورشیدی شمار انشعاب گاز طبیعی در منطقه اراک برابر با ۷۵٬۵۵۲ انشعاب بوده است که ۱۴۵٬۱۰۶ خانوار، ۹٬۱۹۳ واحد تجاری و ۱٬۰۷۲ واحد صنعتی را دربر می‌گیرد.
شاخه قوس آئورت با انشعابات خود به شریان کاروتید مشترک چپ تقسیم شده و انشعاب دیگری از آن به نام شریان کاروتید مشترک داخلی (شریان تغذیه‌کننده مغز) ایجاد می‌شود که تبدیل به سه شاخه اصلی: شریان افتالمیک، شریان مغزی میانی، شریان مغزی قدامی می‌شود.
انشقاق و انشعاب یُمن و یُسر اندر جهان از یمین و از یسارت باد تا یوم‌الحساب
در نوامبر ۲۰۱۸، پنج نوع جدید از حملات آشکار شد. محققان سعی در به خطر انداختن روش‌های حفاطت از واحد پردازنده مرکزی با استفاده از کد را دارند تا به منظور کشف جدول تاریخچه الگوی واحد پردازنده مرکزی، بافر انشعاب هدف، بافر پشته بازگشتی و جدول تاریخچه انشعاب‌ها استفاده شود.
اجلاس چهار روزه چین و شوروی از ۱۵ تا ۱۸ مه ۱۹۸۹ در پکن برگزار شد. این اولین دیدار رسمی بین یک رهبر کمونیست شوروی و یک رهبر کمونیست چین از زمان انشعاب چین و شوروی در دهه ۱۹۵۰ بود. آخرین رهبر شوروی که از چین بازدید کرد نیکیتا خروشچف در سپتامبر ۱۹۵۹ بود. هم دنگ شیائوپینگ، رهبر عالی‌مقام چین، و هم میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، اعلام کردند که این نشست آغاز عادی‌سازی روابط بین دو کشور است. ملاقات بین میخائیل گورباچف و دبیرکل وقت حزب کمونیست چین (ح‌ک‌چ)، جائو تسیانگ، به‌عنوان «احیای طبیعی» روابط میان دو حزب مورد ستایش قرار گرفت.
آنچه که در میان انواع احزاب غیرقانونی مشترک است این مورد می‌باشد که تمامی آن‌ها سعی بر بازگشت به راس حاکمیت یا شرکت در بخشی از قدرت است که به دلیل غیرقانونی شدن آن‌ها این امر میسر نمی‌باشد بنابراین بعضی از این احزاب انشعاب نموده و خط مشی مسلحانه و ترور را برای نیل به اهداف حزبی خود انتخاب می‌کنند .
تاکه از لفظ سما باشد سمو را انشقاق تاکه از بحر هزج باشد رجز را انشعاب
آشپزی مستعمرات سیزده‌گانه شامل انواع غذاها، عادت‌های غذایی و سبک‌های آشپزی مستعمرات پادشاهی متحده در آمریکای شمالی پیش از تأسیس ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۷۷۰ (میلادی) و ۱۷۸۰ (میلادی) میلادی می‌باشد. این سبک آشپزی انشعابی از آشپزی می‌باشد که در سرزمین‌های مادر ایالات متحده آمریکا یعنی جزایر بریتانیا به ویژه سرزمین انگلند مرسوم بوده‌است. در جریان تجارت محصولات کشاورزی بین پادشاهی متحده بریتانیا با جهان نو، محصولات زراعی متعددی وارد این سرزمین‌ها گردید. سبک غذایی مستعمرات سیزده‌گانه با حیوانات بومی آمریکا نظیر بوفالو و گوزن نیز عجین شده بود.
روستاهای اطراف آن شامل:از شمال به خمزه. از غرب به مگطوع. از شرق به عگله و از جنوب به گرگر ختم می‌شود. البوعلایج تنها روستای ایران است که دارای خور (شاخه‌هایی از دریا که به خشکی منشعب می‌شود) می‌باشد که به آن خور موسی گفته می‌شود و از نظر استراتژیک و اقتصادی بسیار مهم است. خور موسی در جنوب ماهشهر (البو علایج) قرار دارد و دارای انشعابات زیادی است و یکی از این انشعابات از وسط شهر ماهشهر می‌گذرد. البته در گذشته شاخه‌های دیگری هم در شهر داشته ولی از بین رفته‌اند. یکی از شاخه‌هایی که از بین رفته شاخه‌ای بوده که از خور اصلی شهر (که هنوز موجود است) شروع و به تقاطع خیابان‌های باهنر و چمران کنونی ختم می‌شد. (مردم بومی به آن سده می‌گفتند).
صاحب عادل نصیر دولت عالی که هست حمد و نُصرت را ز نام و کُنیتِ او انشعاب
دوباره در حکومت آق قویونلوها تمدید شد و به دژی نظامی تبدیل گردید که ۵ برج (بارو) داشته‌است. روستا دارای قنات به طول ۴۵۰ متر و دو انشعاب بوده که در زمان فتحعلی شاه قاجار تکمیل گردید.
ای همایون نامه ی عمان عیون کز محیط خاطرت جُست انشعاب
با آن که خلافت فاطمی در نسل مستعلی ادامه پیدا کرد اما از آن پس فاطمیان در مصر دچار هرج و مرج شدند و در شام و ایران نیز با انشعاب مواجه گشتند. حسن صباح که در عهد حیات المستنصر برای نشر دعوت به ایران آمده بود ۴۷۳ (قمری)/۱۰۸۰ (میلادی) به هواداری از نزاریه، به پا خاست به طوری که چند سال بعد، پس از دستیابی به قلعهٔ الموت ۴۸۳ (قمری)/۱۰۹۰ (میلادی)، آنجا را پایگاهی استوار برای اسماعیلیه کرد.