انشعابات

معنی کلمه انشعابات در فرهنگ فارسی

جمع انشعاب

جملاتی از کاربرد کلمه انشعابات

مسلمانان به دو مذهب عمده شیعه و سنی بخش می‌شوند. هر یک از این دو فرقه انشعاباتی دارند.
جنگل فندق‌لو در حاشیه شرقی این شهر قرار گرفته که برای گردشگران محیط جذابی است. در یک کیلومتری این شهر یکی از انشعابات با نام رودخانه آجی چای وجود دارد که رودخانه‌ای فصلی می‌باشد.
زروانیان ابتدا از مزدیسنان (زرتشتیان) بودند اما در باورهای خود با دیگر مزدیسنان دچار انشعاباتی شده و از آیین مزدیسنا خارج شدند. آیین زروانی صورتی از مزدیسنا است ولی مسلماً زرتشتی نیست. در این باور، باورمندان به تجسمِ زروان، اهورامزدا و دیگر عناصرِ اصلیِ مزدیسنا روی آورند. زُروان همچنین یکی از ایزدانِ مزدیسناست.
براودر، کنن و همکاران آن‌ها در شهر کانزاس، یک روزنامهٔ رادیکال را تحت عنوان جهان کارگران بنیاد نهادند و براودر به عنوان نخستین سردبیر آن به خدمت شروع کرد. با این وجود، در ماه ژوئن همان سال براودر به اتهام تبانی در توطئه دوباره زندانی شد و کنن به عوض وی سردبیر روزنامه شد. دوران دوم زندانی شدن براودر که در زندان مرکزی لین‌ورت سپری شد تا ماه نوامبر سال ۱۹۲۰ ادامه داشت، وی را در یک مقطعه زمانی حساس همزمان با انشعاب جناح چپ حزب سوسیالیست از حزب سوسیالیست آمریکا و تشکیل حزب کمونیست آمریکا و حزب کارگران کمونیست آمریکا، از چرخهٔ فعالیت حزبی بدور ماند. پس از یک سلسله انشعابات و ادغامات، دو حزب کمونیست در سال ۱۹۲۱ با هم ادغام شدند.
در کیائیسم، من، بخشی از نفس است که مربوط به یک انسان می‌باشد و نفس، تمامی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. در رابطه با یک انسان، من، میل را اراده می‌کند. میل با تخیل، باوری جدید می‌سازد و باور با مفهوم سازیِ مفهوم‌های جدید، به من شکل می‌دهد. این مفهوم سازی‌ها انشعابات باور هستند که برای من، شخصیت یا شخصیت‌های متعدد می‌سازند.
ژوستینین یکم کلیساهای تک‌طبیعت گرایی را آزار می‌داد و ارمنیان خود را حمایت‌کننده از سوی کلیساهای اتیوپی، سوری و قبطی قراردادند و پاتریارک‌نشین ارمنی در بیت‌المقدس حالت رهبری به خود گرفت؛ بنابراین از ۴۵۱ میلادی کلیسای ارمنی از دیگر کلیساهای مسیحی جدا شد. این حقیقت وجود دارد که انشعابات و کشمکش‌های عمده‌ای بین مسیحیان در دوران عثمانی و صلیبی به وقوع پیوست.
پس از مرگ وی در سال ۱۹۱۴ دوره‌ای از اختلافات و انشعابات در جماعت احمدیه شکل گرفت.
ماهر همراه اسماء محفوظ جنبش جوانان ۶ آوریل را در بهار سال ۲۰۰۸ بنیان نهاد. او چند تظاهرات را در حمایت جنبش آوریل ۲۰۰۸ راه‌اندازی کرد. اما نیروهای امنیتی مصری و انشعابات داخل جنبش ۶ آوریل مانع کوشش‌های او برای برپائی تظاهرات می‌شدند. ماهر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ یک حرکت اعتراضی را علیه کشته شدن خالد سعید جوان ساکن اسکندریه در زیر شکنجه پلیس را ترتیب داد.
بعد از این انشعابات، مسئلۀ وحدت این سه سازمان مطرح شد و برای مدتی در دستور کار این سه جریان قرار گرفت. با این وجود پس از یک مدت نسبتاً طولانی و انتشار چندین شماره نشریه‌ای مشترک با نام «به پیش» این تلاش نیز بی‌ثمر ماند. شکست این تلاش‌ها با تحولات شوروی و اروپای شرقی همزمان بود و به‌ویژه بعد از این که بخشی از رهبران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران به سازمان اتحاد فداییان خلق ایران پیوستند، برخی از فداییان که خواهان برگزاری کنگره و ادامۀ فعالیت با نام و به شیوه پیشین بودند، ضمن حفظ چهارچوب تشکیلات موجود سازمان چریک‌های فدائی خلق ایران تصمیم به نقد گذشته جنبش کمونیستی و همچنین گذشته سازمان بدون هیچ سد و مانعی گرفتند. از این رو در اواخر دهۀ شصت برگزاری سمینارهای وسیع در دستور کار قرار گرفت.
شاذلیه در دو ره‌های بعد انشعابات زیادی پیدا کرد. وفائیه، حنفیه، جذولیه، ناصریه، عیسویه، تهامیه، درقاویه از جمله شاخه‌هایی است که از طریقه اصلی شاذلیه شکل گرفتند و هریک ضمن پیوند با اصل خود، در ناحیه و منطقه ای رواج پذیرفتند.