اختری
معنی کلمه اختری در لغت نامه دهخدا

اختری

معنی کلمه اختری در لغت نامه دهخدا

اختری. [ اَ ت َ ] ( ص نسبی ) منسوب به اختر. || منجم. فال گیر.
اختری. [ اَ ت َ ] ( اِخ ) مصطفی بن شمس الدین قره حصاری. یکی از علمای دوره سلطان سلیمان قانونی است. مولد او قره حصار صاحب است سپس به کوتاهیه هجرت کرده و در آنجا بتدریس پاره ای علوم مشغول بود. وفات او بسال 968 هَ. ق. است. در اکثر علوم خاصه در ادبیات عربی و علم لغت صاحب ید طولی بود. از تألیفات او یکی لغت مترجم عربی بترکی است بنام اختری و آن را دوبار تألیف کرده یکی بنام اختری کبیر و دیگری صغیر. و نیز او را مجموعه ای است در مسائل فقهیه بنام جامعالمسائل معروف به ام الفتاوی. و رجوع به قاموس الاعلام شود.

معنی کلمه اختری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اختر منجم فال گیر .
یکی از علمای دوره سلطان سلیمان قانونی است

معنی کلمه اختری در دانشنامه عمومی

اختری (میوه). اَختَری، کوکبی یا میوه ستاره ( نام علمی: Averrhoa carambola ) نام میوه ای استوایی از تیرهٔ شبدرترشکیان ( Oxalidaceae ) . سردهٔ ابن رشدی ها ( Averrhoa ) است.
این میوه بومی سری لانکا، هندوستان و اندونزی است. اختری از خویشاوندان نزدیک میوه بیلیمبی است.
این میوه از میوه های مناطق گرمسیری می باشد. رنگ آن سبز و گاهی زرد می باشد. پوست آن براق است. از انواعی که دارای نقطه یا خط های قهوه ای می باشد، استفاده نکنید. استفادهٔ کوکبی آسان است. نیاز به پوست کندن و جدا کردن دانه ندارد. به آرامی تغییر رنگ می دهد. مزهٔ بعضی از انواع آن ترش و برخی شیرین می باشد. ( مانند انگور پوست کلفت ) شکل زیبایی دارد و وقتی آن را می بریم بسیار شبیه ستاره می باشد. می توان از آن در سالاد و برای تزئین غذاها استفاده کرد.

معنی کلمه اختری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَخْتَری، مصلح الدین مصطفی بن شمس الدین احمد (د ح ۹۶۸ق / ۱۵۶۱م )، فقیه و لغت شناس ترک بود.
وی در قره حصارِ افیون زاده شد و به همین جهت او را قره حصاری نیز می نامند. از تاریخ تولد، حوادث زندگانی و استادان وی مطلبی در منابع نیامده است .
مهاجرت
او از زادگاه خود به کوتاهیه کوچ کرده ، و تا پایان عمر در همان جا به مدرّسی مشغول بوده است .
مهارت وی
اختری از علمای عهد سلطان سلیمان قانونی (حک ۹۲۶- ۹۷۴ق / ۱۵۲۰-۱۵۶۶م ) است و در ادبیات عرب ، علم لغت و علوم دینی تبحر داشته .
وفات
...

جملاتی از کاربرد کلمه اختری

نخستین مردمانی که در آسیای میانه مسکن گزیدند سکاهای ایرانی‌تبار بودند که در هزاره نخست پیش از میلاد از دشت‌های شمالی منطقه کنونی ازبکستان و دیگر مناطق اطراف وارد شده بودند. این کوچ‌نشینان پس از یک‌جانشینی در این مناطق سامانه آبیاری گسترده‌ای را پیرامون رودهای آسیای مرکزی بنا کردند. در این زمان شهرهایی چون بخارا و سمرقند به عنوان مراکز حکومتی و فرهنگی ایجاد شدند. در سده پنجم پیش از میلاد، مملکت‌هایی از اقوام ایرانی‌تبار باختری و سغدی و همچنین قوم هندواروپایی تخاری بر کلیه این مناطق تسلط داشتند.
زاویه شهری است در شمال باختری کشور لیبی بر کرانه دریای مدیترانه است.
یکی پیغمبری را بود حجت یکی نیک‌اختری را هست برهان
بر همه خانان مقدم باش در نیک اختری تا جهان دارد محرم را مقدم بر صفر
در سال ۱۹۷۷ انور السادات، رئیس‌جمهور مصر، سفری به اسرائیل داشت و در برابر کنست سخنرانی کرد که اولین به رسمیت شناختن اسرائیل توسط یک رئیس دولت عرب قلمداد می‌شد دو سال بعد، سادات و بگین قرارداد کمپ دیوید (۱۹۷۸) و پیمان صلح مصر و اسرائیل (۱۹۷۹) را امضا کردند. در عوض، اسرائیل از شبه جزیره سینا عقب‌نشینی نمود و موافقت کرد که بر سر خودمختاری فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه وارد مذاکره شود.
به شادکامی و نیک‌اختری و بهروزی چنانکه خواهی و چندانکه آرزوست بمان
درو روزنی هست چندان کز آن یکی نیمه بینم ز هر اختری
بیاموز گفتار و کردار خوب که‌ت این هر دو بنیاد نیک‌اختری است
وی در ۳۱امین دولت اسرائیل، وزیر سیاست‌های راهبردی اسرائیل بود. لیبرمن طرحی جنجالی را برای تأسیس کشور فلسطین ارائه داده که بر اساس آن مناطق عمدتاً عرب‌نشین اسرائیل به فلسطین واگذار شده و در عوض مناطق عمدتاً یهودی‌نشین کرانه باختری به اسرائیل منضم می‌شود.
به پایان شد این داستان دری به فیروز فالی و نیک اختری
هنگامی که گفتگوها و تهدیدهای پس از جنگ هنوز در جریان بود، صدام باز به قضیهٔ فلسطین روی آورد و اعلام کرد که اگر اسرائیل از کرانه باختری رود اردن، بلندی‌های جولان و نوار غزه عقب‌نشینی کند، او نیز از کویت باز پس می‌نشیند. این پیشنهاد صدام باعث بروز شکاف بین کشورهای عرب شد و آمریکا و کشورهای عرب را در مقابل فلسطینی‌ها قرار داد. در پایان، ائتلاف ضد اشغال هرگونه ارتباط بین موضوع فلسطین و کویت را رد کرد.
آن اختری که سعد بود بی نحس آن اختری که نفع بود بی ضر
نخستین‌بار آیات قرآن بر کاشی‌ها و دیوارهای مسجدالنبی نوشته شد. ابن نجار تصریح کرده‌است که کل سوره‌های والشمس تا ناس را بر دیوارهای مسجد نگاشتند و چهار گلدسته در چهار گوشهٔ مسجد کردند که به گفتهٔ ابن زباله و دیگر مستندات، بزرگ‌ترین آن‌ها ۶۰ آرش درازا داشت و کوچکترینشان منارهٔ باختری شامی بود.
گشت درین ملک نخستین پزشک اینت نکونامی و نیک‌اختری
البیره (به عربی: البيرة) مرکز استان رام‌الله و البیره از توابع کرانه باختری است که در کشور فلسطین قرار دارد.
بالاحصار و کهنه قلعه ولسوالی امام صاحب؛ در پنجصد متری مرکز ولسوالی واقع است، که زمانهٔ سکندریه یا باختری را بازگو می‌کند. ساحهٔ رباط نیز در نیم کیلومتری بالاحصار امام صاحب موقعیت دارد، که حدود پنج جریب زمین را احتوا می‌کند. در اطراف آن منازل رهایشی قراردارد و حتی خود رباط نیز در معرض خطر جدی از ناحیهٔ تصرف اشخاص و افراد نامعلوم، جهت نمرات رهایشی می‌باشد.
صائب ز بلند اختری همت والاست گر زان که ترا پایه گفتار بلندست
به روزی که نیک اختری یار بود نمودار دولت پدیدار بود
به گفته بتسلیم، محدودیت‌هایی که اسرائیل از زمان انتفاضه دوم اعمال کرده‌است، به‌طور کلی به عنوان دلیل اصلی بدتر شدن اقتصاد فلسطین و دلیلی برای افزایش بیکاری و فقر در میان فلسطینیان در کرانه باختری شناخته می‌شود.
سرزمین‌های فلسطینی‌ دو تا از منطقه‌های فلسطینی با نام‌های کرانه باختری و نوار غزه هستند که از زمان جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷، به دست اسرائیل اشغال‌شده‌اند.