انتفاضه

معنی کلمه انتفاضه در فرهنگ معین

(اِ تِ ض ِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - تکان دادن ، لرزیدن . ۲ - نام نهضت انقلابی مردم فلسطین .

معنی کلمه انتفاضه در دانشنامه آزاد فارسی

اِنْتِفاضه
اِنْتِفاضه
اِنْتِفاضه
اِنْتِفاضه
(واژه ای عربی به معنای «خیزش») قیام فلسطینیان، به ویژه از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳، که طی آن فلسطینیان در سرزمین های اشغالی نوار غزه و کرانۀ غربی رود اردن در برابر نظامیان مسلح رژیم اشغالگر قدس به مقاومت برخاستند. مبارزۀ اینان برای به دست آوردن حق تعیین سرنوشت خویش، با پرتاب سنگ و بمب های بنزینی به نیروهای نظامی اشغالگر همراه بود. توافق صلح ۱۹۹۳ میان رژیم یادشده و سازمان آزادی بخش فلسطین نتیجه ای دربر نداشت و گروه های شرکت کننده در انتفاضه، به ویژه شاخۀ نظامی گروه به نام حماس، با این توافق مخالفت کردند و به مقاومت و مبارزۀ خود ادامه دادند. این قیام، به رغم تلاش هایی که برای سرکوب آن صورت گرفت، بیشتر گسترش یافت و در آن تا پایان ۱۹۹۱، حدود ۱۳۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و ۸۰ نفر از اشغالگران کشته شدند. انتفاضۀ دوم از سپتامبر ۲۰۰۰، پس از دیدار آریل شارونسیاستمدار راست گرای اسرائیل، از مسجدالاقصیدر بیت المقدس آغاز شد و با گستره ای وسیع تر ادامه یافت. انتفاضۀ فلسطین به رغم فشارها و نسل کشی رژیم اشغالگر قدس و حمایت بی دریغ قدرت های جهانی به ویژه امریکا از آن، همچنان با قدرت و صلابت ادامه دارد و ترفندهای سیاسی نیز نتوانسته است از اوج گیری آن بکاهد. نیروهای مقاومت فلسطین ازجمله حماس رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نشناخته اند.

معنی کلمه انتفاضه در ویکی واژه

تکان دادن، لرزیدن.
نام نهضت انقلابی مردم فلسطین.

جملاتی از کاربرد کلمه انتفاضه

در ورودی اردوگاه در چمن شرقی کلمبیا «دستورالعمل‌های اجتماع همبستگی غزه» نوشته شده است. برخی از این دستورالعمل‌ها عدم عکسبرداری از افراد بدون اجازه آنها، عدم استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکلی در اردوگاه و عدم درگیری با معترضان متقابل است. صحبت با مطبوعات فقط بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ مجاز است. تابلوهای دیگر در اطراف عبارتند از "غیر نظامی کردن آموزش"(عدم قرارداد دانشگاه با اسرائیل) و " جهانی سازی انتفاضه ". دانشجویان شعارهای خود را ایجاد کردند و بروشورهایی را به دست دادند که روی آن نوشته شده بود "آیا از فرستادن فرزند خود به مدرسه ای که دانشجویان خود را به پلیس می‌سپارد احساس امنیت می‌کنید؟" یک سرویس غذا به سبک سلف سرویس وجود دارد.
الهیات آزادی فلسطین در نخستین انتفاضه فلسطین در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت. این تلاشی بود برای هماهنگ ساختن وظایف مسیحیان در عشق و بخشش، همان‌طور که کتاب مقدس در صهیونیسم مسیحی و یهودی نقش دارد، با مبارزات درگیری اسرائیل و فلسطین. این الهیات مانند الهیات آزادی‌بخش در آمریکای لاتین، بر اصالت بر فلسطینیان تأکید دارد و در عین حال بر نیاز به عشق مسیحی اصرار می‌ورزد.
تونس (از سال ۱۹۸۱ و در سال۲۰۱۱ برداشته شد) و ترکیه (از سال۱۹۹۷) تنها دو دولتی هستند که اغلب جمعیت آن‌ها مسلمان هست و با اینحال پوشش حجاب را در مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و اماکن اداری ممنوع کرده‌اند و در سوریه از سال ۲۰۱۰م پوشیدن نقاب در دانشگاه‌ها ممنوع شده‌است. این محدودیت در خلال انتفاضه مردمی در جنگ داخلی سوریه برداشته شد. از سوی دیگر، در حکومت‌های اسلامی مانند مراکش، محدودیت‌هایی نسبت به زنان محجبه وجود دارد چراکه حجاب را دلیلی بر اندیشهٔ سیاسی-اسلامی یا اصولی ضد حکومت سکولار می‌دانند.
به گفته بتسلیم، ده‌ها هزار فلسطینی در نتیجه مستقیم بسته شدن کرانه باختری که اسرائیل در آغاز انتفاضه دوم آغاز کرد، شغل خود را در اسرائیل از دست دادند. قبل از تعطیلی، ۱۱۰۰۰۰ فلسطینی در اسرائیل و شهرک‌ها مشغول به کار بودند که بسته به تعداد مجوزهایی که اسرائیل تصمیم می‌گیرد برای فلسطینی‌ها صادر کند، بسیار کاهش یافته‌است.
ورود به عرصه درگیری‌های نظامی با گروه‌های مبارز شیعی که طی نزدیک به هفت سال، شش جنگ تمام‌عیار با رزمندگان الحوثی را به همراه داشته، رویارویی با انتفاضه مردم سرزمین‌های جنوبی یمن و خطرات ناشی از فعالیت‌های شدید وهابیت در این کشور در کنار نارضایتی شدید مردم از اوضاع سیاسی، اجتماعی و به خصوص اقتصادی مهم‌ترین متغیرهای به وجود آورنده این فضای چالش زا برای نظام سیاسی این کشور بوده‌است.
فدا به عنوان یک انشعاب از ظهور جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به علت اختلافات در اوایل دهه ۱۹۹۰ در مورد سیاست به سمت اردن، از روند صلح اسلو و انتفاضه اول. در سپتامبر ۱۹۹۱، حزب برنامه سیاسی خود را تصویب کرد. در آوریل ۱۹۹۳، نام اتحادیه دموکراتیک فلسطین - فدا را تصویب کرد.
با وجود این، پس از وقوع انتفاضهٔ اقصی، اردن به همراه مصر سفرای خود را از اسرائیل خارج کردند. پس از نشست شرم‌الشیخ که در ۸ فوریهٔ ۲۰۰۵ در مصر برگزار شد، دو کشور برنامه‌هایی برای بازگرداندن سفرای خود به اسرائیل اعلام کردند.
نخستین انتفاضه فلسطین در دسامبر ۱۹۸۷ از این اردوگاه آغاز شد. پیش از بسته‌شدن نوار غزه به دلیل درگرفتن انتفاضه الاقصی در سپتامبر ۲۰۰۰ بیشتر اهالی اردوگاه در اسرائیل یا مزارع کشاورزی بیت لاهیا کار می‌کردند. تعدادی از اهالی نیز فروشگاه‌ها و تجارتخانه‌های کوچکی در داخل اردوگاه دارند.
پس از شکست فتح در جریان جنگ لبنان ۱۹۸۲ از اسرائیل ناچار به نقل مکان به تونس شد. تلاش‌های او نقش زیادی در آغاز انتفاضه ۱۹۸۷ داشت. او یکسال بعد در شهر تونس توسط کماندوهای اسرائیلی کشته شد.
او در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان کوتاهی محکوم شد. او بار دیگر در سال ۱۹۸۸ توسط اسرائیل بازداشت و به‌مدت شش ماه زندانی شد. در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی شد. پس از آزادی وی، در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی اسرائیل او را همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند. این فعالان بیش از یک سال در مرج الظهور جنوب لبنان ماندند، جایی که به گفته بی‌بی‌سی: «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد». اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.