آفریکانس

آفریکانس

معنی کلمه آفریکانس در دانشنامه عمومی

آفریکانس. آفریکانس یا آفریقایی ( به آفریقایی: Afrikaans ) یکی از زبان های ژرمنی شاخۀ غربی است؛ که بیشتر در کشورهای آفریقای جنوبی و نامیبیا رواج دارد. برخی از گویشوران این زبان در بوتسوانا، لسوتو، سوازیلند، زیمبابوه و زامبیا نیز ساکن هستند. شمار گویشوران زبان آفریقایی حدود ۶ میلیون نفر است.
آفریکانس در اصل گویشی از زبان هلندی است و تا اواخر سدۀ نوزدهم نیز به همین حالت شناخته می شد ولی پس از آن، آن را زبانی جدا به شمار آوردند. واژۀ آفریکانس در هلندی به معنای «آفریقایی» است.

معنی کلمه آفریکانس در دانشنامه آزاد فارسی

آفریکانس. آفریکانْس (Afrikaans)
(یا: کِیپ داچ) زبانی از شاخۀ هلندی جنوبی، از زبان های ژرمنی غربی، از خانوادۀ زبان های هندواروپایی. یکی از ۱۱ زبان رسمی افریقای جنوبی است. آفریکانس گویش مهاجران هلندی بود که در اواسط قرن ۱۷م به افریقای جنوبی رفتند. این زبان واژه های فراوان از زبان های دیگر اروپایی، به ویژه انگلیسی، فرانسه و آلمانی و نیز از زبان های بومی افریقایی وام گرفته، از لحاظ دستوری ساده شده و برخی تغییرات آوایی پیدا کرده است. تا اواسط قرن ۱۷ فقط زبان محاوره ای بود، امّا به تدریج شکل نوشتاری هم یافت و در مدارس، روزنامه ها و کلیساها رایج شد. از ۱۹۲۵م رسماً جایگزین هلندی معیار گردید. آفریکانس با خط متداول هلندی نوشته می شود.

معنی کلمه آفریکانس در ویکی واژه

زبانی از شاخه زبان‌های ژرمنی، از خانواده زبان‌های هند و اروپایی، که در آفریقای جنوبی رایج است.
زبان آفریکانس زبان رسمی کشور آفریقای جنوبی.

جملاتی از کاربرد کلمه آفریکانس

آلمانی معیار نوین یک زبان ژرمنی غربی در شاخه ژرمنی زبان‌های هندواروپایی است. زبان‌های ژرمنی به‌طور سنتی به سه شاخه ژرمنی شمالی، ژرمنی شرقی و ژرمنی غربی تقسیم می‌شوند. نخستین شاخه از آن‌ها شامل زبان‌های نوین دانمارکی، سوئدی، نروژی، فاروئی و ایسلندی می‌شود که همگی از نوادگان نورس باستان هستند. زبان‌های ژرمنی شرقی اکنون منقرض شده‌اند و گوتی تنها زبان در این شاخه است که در آثار نوشتاری از آن باقی مانده‌است. زبان‌های ژرمنی غربی، زیرگروه‌های گویشی گسترده‌تری دارند و اکنون زبان‌های نوینی همچون انگلیسی، آلمانی، هلندی، ییدیش، آفریکانس و غیره اعضای آن هستند.
آفریقای جنوبی دانشگاه‌های زیاد و همچنین بزرگی دارد. آموزش‌ها به زبان آفریکانس می‌باشد.
آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی دارد: زبان آفریکانس انگلیسی هند از لحاظ تعداد زبان‌ها در رتبه اول است و پس از آن آفریقای جنوبی قرار دارد. زبان انگلیسی در سراسر جهان و از جمله آفریقای جنوبی گویشوران زیادی دارد، اما پر متکلمترین زبان آفریقای جنوبی به‌شمار نمی‌آید. ۱۱ نام رسمی برای آفریقای جنوبی وجود دارد که به ازای هر زبان یک نام مستقل در نظر گرفته شده است.
نیاکان ایشان مهاجرانی هلندی بودند که در سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی به این سرزمین آمدند و سپس مردمانی دیگر با تبارهای آلمانی، فرانسوی، بلژیکی و اسکاندیناوی با ایشان آمیخته شدند. تا سال ۱۹۹۴ کشاورزی و سیاست در آفریقای جنوبی در تسلط ایشان بود. آفریکانس زبان نخست آفریکانرها و بیشتر رنگین‌پوستان کیپ و سومین زبان رایج در آفریقای جنوبی است. این زبان حاصل درآمیزی زبان هلندی رایج در هلند جنوبی با واژه‌هایی گرفته‌شده از بردگان هند شرقی هلند (اندونزی کنونی) و ماداگاسکار است. آفریکانرهای پیرامون ۵٫۲٪ جمعیت آفریقای جنوبی را شامل می‌شوند. مجموع جمعیت ایشان پیرامون ۳٫۵ میلیون تن برآورد می‌شود.
در آفریقای جنوبی یا زبان آفریکانس «کاسپیس»، در کشورهای عربی رسماً «بحر قزوین» (عربی شده کاسپین) بکار می‌رود، در زبان کاتالا «کاسپیا»، در زبان دانمارکی «کاسپیسکه»، در آلمانی «کاسپیشز»، در انگلیسی «کاسپین»، در اسپرانتو «کاسپیو»، در اسپا نیایی «کاسپیو»، در زبان استی «کاسپیا»، در فرانسوی «کاسپین»، در پنجابی «کسپیئن»، در زبان پرتقالی «کاسپیو»، در رومانی «کاسپیکا»، در قزاقی «کاسپین»، در سومالی «کاسپین/قزوین»، در اردو «بحیره قزوین»، در روسی «کاسپین»، در کُردی «دریای کاسپیه ن»، در
زبان انگلیسی زبان رسمی نامیبیا است، زبان‌های آفریکانس، آلمانی و بانتو نیز رایج است. تا سال ۱۹۹۰ زبان‌های آلمانی و آفریکانس نیز رسمیت داشتند. حزب حاکم کشور یعنی سواپو، از سال‌ها پیش از استقلال نامیبیا تصمیم گرفته بود تا این کشور را پس از استقلال یک‌زبانه کند و این سیاست برای تمایز با سیاست رایج در کشور آفریقای جنوبی اتخاذ شده زیرا در آفریقای جنوبی تمامی یازده زبان اصلی کشور رسمیت دارند.
آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی دارد؛ ۹ زبان از زبان‌های آفریقایی خانوادهٔ بانتو و دو زبان اروپایی؛ یکی زبان آفریکانس که از هلندی ریشه گرفته و زبان اکثریت سفیدپوستان و دورگه‌های این کشور است و دیگری زبان انگلیسی که در تجارت و عرصهٔ عمومی استفاده زیادی دارد، اما فقط پنجمین زبان پرگویشور در خانه‌هاست.
زبان اول نیمی از مردم نامیبیا زبان اوشیوامبو است اما زبان میانجی که در سراسر کشور رواج دارد زبان آفریکانس است. امروزه در میان نسل جوان، زبان انگلیسی به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان اصلی است.