ارزی

معنی کلمه ارزی در لغت نامه دهخدا

ارزی. [ اَ ] ( ص نسبی ) منسوب به ارز، از قرای طبرستان.
ارزی. [ اَ رُزْ زی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوبست به اَرُزّ به معنی برنج و نسبت است به برنج پز و رزی بحذف همزه هم آمده است. مشهور بدین نسبت محمدبن عبداﷲ الارزی است. رجوع به انساب سمعانی شود.
ارزی. [ ] ( اِخ ) اسفراینی. او راست : عجائب الدنیا. وفات وی به سال 279 هَ.ق. بود. ( کشف الظنون ).

معنی کلمه ارزی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به ارز مربوط به ارز . یا معامت ارزی . معامله ها و خرید و فروشهایی که در کار اوراق و اسناد بها دار بانکی صورت میگیرد .
اسفراینی اوراست عجائب الدنیا

جملاتی از کاربرد کلمه ارزی

دامنه و میزان کامل معامله باید به طور واضح برای فردی که باید فرصت معقول داشته باشد تا در فرایند ارزیابی اینکه آیا مایل به انجام معامله هستند ، داده شود. زمان بندی بسیار مهم است. به عنوان مثال .. این مسائل باید در یک لحظه آرام و با زمان انعکاس بررسی شوند ، نه در لحظه خرید فوری یا وقوع یک فوریت پزشکی
با تجزیه و تحلیل موارد فوق برای ارزیابی اطلاعات پیچیده شرکتی و رقابتی و سپس ارائه به برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان شرکت، با هدف بهبود زمان و کیفیت فرایند تصمیم‌گیری.
از ناز برون آی، کزین ناز به ارزی تو روشنی چشم حسینی، نه یزیدی
ارزش بازار جهانی فولاد زنگ‌نزن در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۱۱٫۴ میلیارد دلار ارزیابی شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ با ۶٫۳٪ نرخ رشد مرکب سالانه این مقدار به ۱۸۲٫۱ میلیارد دلار برسد. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات فولاد زنگ‌نزن در سطح جهان است که دلیل آن صنایع روبه‌رشدی مانند خودرو، ساخت‌وساز و کالاهای مصرفی است. شرکت‌های اصلی تولیدکننده فولاد زنگ‌نزن در جهان عبارتند از: آسرینوکس، اپیرام، آرسلور میتال، بائواستیل، جیندال استیل، نیپون استیل، اوتوکومپو، پوسکو، تیسن‌کروپ استینلس و یی یونایتد استیل کورپ.
من بدین زنجیر ارزیدم که بستندم بپای کاش میپرسید کس، کایشان بچند ارزیده‌اند
عملکرد کلیه را می‌توان با تصویربرداری پزشکی نیز ارزیابی کرد. برخی از روش‌های تصویربرداری پزشکی، مانند سونوگرافی و سی‌تی اسکن، می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت کلیه‌ها به پزشک ارائه کنند. روش‌هایی مانند آزمایش‌های پزشکی هسته‌ای نیز می‌توانند مستقیماً عملکرد کلیه را با اندازه‌گیری پرفیوژن و دفع مواد رادیواکتیو از طریق کلیه‌ها ارزیابی کنند.
شیخ الاسلام انصاری گفت رحمه اللَّه: «الهی یک چندی بیاد تو نازیدم آخر خود را رستخیز گزیدم، چون من کیست که این کار را سزیدم؟ اینم بس که صحبت تو ارزیدم! الهی نه جز از یاد تو دلست نه جز از یافت تو جان، پس بی دل و بی جان زندگی چون توان؟ الهی جدا ماندم از جهانیان، بآنک چشمم از تو تهی و تو مرا عیان!
به چشم خرد چیز ناچیز کرد دو صندوق پر سرب و ارزیز کرد
روانشناسی ورزش از نظریه ها، تکنیک های ارزیابی روانشناسی و راهبردهای مداخله ای برای کمک به افراد جهت نیل به عملکرد بهتر استفاده می کند. به طور ساده روان شناسی ورزش و تمرين عبارت از مطالعه علمی افراد و رفتارهای آن ها در محیط‌های ورزشی و استفاده کاربردی از علوم حاصل شده از این مطالعات می باشد.
اسلام‌آباد (قیر و کارزین)، روستایی از توابع بخش افزر شهرستان قیر و کارزین در استان فارس ایران است.
و در این حالت بر کنار آخور بودیم. امیر علی اسبی نامزد کرد بیاوردند و به کسان من دادند. ارزیدی سیصد دینار نشابوری.
بنابراین یک مجموعه آزمون مجموعه ای از مثالها است که فقط برای ارزیابی عملکرد (به عنوان مثال تعمیم) یک طبقه‌بندی کننده کاملاً مشخص استفاده می‌شود.
آخرین جهش نرخ دلار در ایران در بحران ارزی ۱۴۰۱ و در بحبوحه خیزش اعتراضی اتفاق افتاد که نرخ دلار در بازار آزاد در ۷ اسفند ۱۴۰۱، ۶۰ هزار تومان را رد کرد.
اگر صد گنج داری چون بمیری جوی ارزی چراعبرت نگیری
یوسفی کو به هفده قلب ارزید باز با چاه هفده باز فرست
دیدگاه رایج در میان زبان‌شناسان معاصر این است که صرف نظر از این تصور که یک گویش یا زبان «بهتر» یا «بدتر» از همتایان خود است، هنگام ارزیابی گویش‌ها و زبان‌ها «همه زبان‌ها - و همه گویش‌ها - از شایستگی برابری برخوردار هستند.»
اینشتین، هنگام بررسی هم‌ارزیِ گرانش با شتاب و نیز نقش نیروهای کشندی، چندین شباهت با هندسه سطوح پیدا کرد. یک نمونه تبدیل شدن چارچوب مرجع لَخت (که در آن ذرات در امتداد خطوط مستقیم و با سرعت ثابت حرکت می‌کنند) به چارچوب مرجع چرخان (که در آن‌ها عبارات اضافه‌ای برای در نظر گرفتن شبه‌نیروها وارد معادلات حرکت می‌شوند) است: این تغییر، همانند گذار از دستگاه مختصات دکارتی (که خطوط مختصات، خطوطی مستقیم‌اند) به مختصات خمیده‌خط (که خطوط مختصات الزاماً مستقیم نیستند) است.
از آن ساغر به ما هم نیم خوردی به صافی گر نمی ارزیم دردی
گر تو بر تقلید خواهی رفت راه کوه باشی نه جوی ارزی نه کاه
من بنده عیادت از نیرزیدم ارزید حضور من تقاضایی