آشتی کردن

معنی کلمه آشتی کردن در فرهنگ فارسی

( آشتی کردن ) ( مصدر ) آشتی کردن با ... اصلاح کردن بااو سازش کردن با وی .

معنی کلمه آشتی کردن در ویکی واژه

آشتی‌کردن
دوستی کردن پس از رنجش و آزردگی. شرح‌ آشتی کردنمان مفصل است. «جمال‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه آشتی کردن

در طول تولید فیلم کلئوپاترا در سال ۱۹۶۱، تیلور و ریچارد برتون یک رابطه خارج از ازدواج را آغاز کردند که باعث رسوایی شد. با وجود مخالفت عمومی، او و برتون روابط خود را ادامه دادند و در سال ۱۹۶۴ ازدواج کردند. آنها با نام «لیز و دیک» توسط رسانه‌ها، در ۱۱ فیلم با هم بازی کردند، از جمله آدم‌های خیلی مهم (۱۹۶۳)، مرغ دریایی (فیلم ۱۹۶۵) (۱۹۶۵)، رام کردن زن سرکش (۱۹۶۷) و چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ (۱۹۶۶). تیلور بهترین نقد و بررسی‌های مربوط به حرفه خود را برای بازی وولف دریافت کرد و برنده دومین جایزه اسکار و چندین جایزه دیگر برای عملکردش شد. او و برتون در ۱۹۷۴ طلاق گرفتند، اما خیلی زود با هم آشتی کردند و در سال ۱۹۷۵ دوباره ازدواج کردند. ازدواج دومشان با طلاق در سال ۱۹۷۶ به پایان رسید.
رخنه حسنویه تا نزدیک به خوزستان و آذربایجان رسید. بدر بن حسنویه برزکانی (حکومت ۳۶۹–۴۰۵ق) دژ سَرماج را بر فراز کوهی نزدیک بیستون ساخت و تختگاه خود نمود. بنیانگذار خاندان، «حسنویه بن حسین برزیکانی» شناخته شده به «امیر حسین» رئیس تیرهٔ برزیکانی است که فرمانروایی خود را در سال ۳۳۰ از «شهر زور» آغاز نمود.[نیازمند منبع] وی در ۳۴۸ قمری (۹۶۱ م) پنج شهر مهم مغرب ایران آن زمان، نهاوند، دینور، شاپورخواست، بروجرد و اسدآباد را فتح کرد. در زمان «امیر حسین»، لشکر خلیفه مستکفی بالله از وی شکست خورد و در زمان جانشینش مطیع لله راه آشتی کردن در پیش گرفته شد. ناحیه حکومتی این خاندان تا نزدیک به خوزستان گستردگی داشت.
گفت: آن روز که آشتی کردند، پای برهنه بودم. باز شرم دارم که کفش در پای کنم. و نیز حق تعالی می‌گوید: زمین را بساط شما گرداندم. بر بساط پادشاهان ادب نبود با کفش رفتن.
در ۵ دسامبر ۲۰۱۸ کاردی بی در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد که از آفست جدا شده‌است. اما کمی پس از عذرخواهی‌های پیاپی آفست، آنها دوباره آشتی کردند.
روز و شب با هم آشتی کردند کار عالم از آن گرفت نظام
پس از تبرئه شدن افنی شکور از اتهامات خود، وی دیگر به حزب پلنگ سیاه برنگشت. وی در سال ۱۹۷۵ با موتولو شکور ازدواج کرد و دخترش سکیویا را به دنیا آورد. آنها در سال ۱۹۸۲ طلاق گرفتند. او و فرزندانش در سال ۱۹۸۴ به بالتیمور، مریلند نقل مکان کردند. او فرزندان خود را از طریق بهزیستی بزرگ کرد زیرا نمی‌توانست شغل خود را حفظ کند. وی برای مدیریت مصرف مواد مخدر به شهرستان مارین در کالیفرنیا نقل مکان کرد. در سال ۱۹۸۹ پسرش به دلیل او از خانه خارج شد. این دو بعداً آشتی کردند. وی پس از بازگشت به نیویورک در سال ۱۹۹۱ و به جلسات معتادان گمنام رفت و توانست بر اعتیاد خود غلبه کند.
بر غم مفسد و غماز آشتی کردند متابعان علی با موالیان عمر
روز و شب گرگ آشتی کردند و اینک مهر و ماه نور خود بر یوسف مصر آستان افشانده‌اند
چه گویمت که بهنگام آشتی کردن میان لاغر او در کنار من چه خوشست
چنان بلطفش اضداد آشتی کردند که می بسازد با یکدیگر چهار ارکان
ز عدلش میش و گرگ اندر حوالی بهم گرگ آشتی کردند حالی
آشتی کردنش روا دیدند زانکه با طبعش آشنا دیدند
چنان بیمن تو اضداد آشتی کردند که خوشدلی و هنر را بهم معانقتست
گفتم: نتوانم دانست، که خصم بس محتشم است و قوی دست، و آلت و ساز بسیار دارد و از هر دستی مردم، و اگر مردم او را صد مالش رسد از ما، قویتر بازآیند. اگر، فالعیاذ باللّه‌، ما را یکره‌ بشکست، کار دیگر شود. سخت ضجر شد ازین سخن چنانکه اندک کراهیت‌ در وی بدیدم، و تذکیری ایّاه معتاد البتّه، گفتم «یک چیز دیگر است مهمتر از همه، اگر فرمان باشد، بگویم» گفت: بگوی. گفتم: خانان ترکستان از خداوند آزرده‌اند و با امیر محمود دوست، و با یک خصم دشوار بر توان آمد، چون هر دو دست یکی کنند، کار دراز گردد، خانان را بدست باید آورد که امروز بر در اوزگند بجنگ مشغولند و جهد باید کرد تا بتوسّط خداوند میان خان و ایلگ صلحی بیفتد، که ایشان ازین منّت دارند و صلح کنند و نیک سود دارد و چون صلح کردند، هرگز خلاف نکنند، و چون باهتمام خداوند میان خان و ایلگ صلح افتد، ایشان از خداوند منّت دارند. گفت «تا در اندیشم» که چنان خواست که تفرّد درین نکته او را بودی، و پس ازین درایستاد و جدّ کرد و رسولان فرستاد با هدیه‌های بزرگ و مثالها داد تا بتوسّط او میان ایشان صلح افتاد و آشتی کردند و از خوارزمشاه منّت بسیار داشتند، که سخن وی خوشتر آمدشان که از آن امیر محمود، و رسولان فرستادند و گفتند که «این صلح از برکات‌ اهتمام و شفقت او بود» و با وی عهد کردند و وصلت افتاد.