ازدست

معنی کلمه ازدست در لغت نامه دهخدا

از دست. [ اَ دَ ت ِ ] ( حرف اضافه مرکب ) ( حرف اضافه + اسم ) از طرف ِ. از جانب. از قبل :
شهریار از دست تو بسیار هست
هیچ گلخن تاب را این کار هست.عطار. || ( اِ مرکب ) از عهده ٔ: این کار از دست... برنمی آید.
- از دست برآمدن و برنیامدن کاری ؛ از عهده برآمدن و برنیامدن. ممکن بودن و میسر شدن یا نشدن :
گرت از دست برآید دهنی شیرین کن
مردی آن نیست که مشتی بزنی بر دهنی.سعدی.- از دست برخاستن ؛ از دست برآمدن :
اگر از دست برخیزد که با دلدار بنشینم
ز جام خضر می نوشم ز باغ عمر گل چینم.حافظ.- از دست بردن ؛ ازهوش بردن :
دوش بیماری چشم تو ببرد از دستم
لیکن از لطف لبت صورت جان می بستم.حافظ.مرا می دگرباره از دست برد
بمن باز بنمود می دستبرد.حافظ.- از دست برگرفتن ؛ نیست و نابود کردن. ( مؤید الفضلاء ) ( آنندراج ) ( برهان ) :
بخشم گفتی زودت ز دست برگیرم
چه گویمت که بدستت در است و بتوانی.ظهیر فاریابی.- از دست بیرون بردن ؛ بیخود کردن. مضطرب و بیقرار و بی اختیار کردن :
پرده مطربم از دست برون خواهد برد
آه اگر زانکه درین پرده نباشد بارم.حافظ.- از دست دادن ؛ فاقد شدن. اشتراء :
امر شه راو حکم اﷲ را
نه بدادم بهیچوقت از دست.مسعودسعد.- از دست دهرجستن ؛ مردن. ( برهان ) ( مؤید الفضلاء ).
- از دست ربودن ؛ اِمتخاط. ( منتهی الارب ).
- از دست رفتن و از دست شدن ؛ از تصرف خارج شدن :
مبر غم بچیزی که رفتت ز دست
مر این را نگه دار اکنون که هست.اسدی.در جمله نزدیک آمد که این هراس فکرت و ضجرت بر من مستولی گرداند... چنانکه هر دو جهان از دست بشود. ( کلیله و دمنه ).
برادران و عزیزان ملامتم مکنید
که اختیار من از دست شد چو تیر از شست.سعدی.- || بیخود شدن. بی اختیار شدن.( از مؤید الفضلاء ) ( از غیاث ) ( از برهان ). مدهوش شدن. از هوش بشدن. نابود شدن. مردن :
چو می بینم کنون زلفت مرا بست
تو در دست آمدی من رفتم از دست.نظامی.من ترا دیدم و ز دست شدم
می وصلت نخورده مست شدم.نظامی.

معنی کلمه ازدست در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - زیر دست فرو دست مطیع محکوم . ۲ - سنخ هم سنخ . ۳ - از طرف از جانب از قبیل . ۴ - ( اسم ) از عهد. : این کار از دست ... بر نمیاید . ) توضیح زم اضافه است .
زیر دست محکوم

جملاتی از کاربرد کلمه ازدست

درازدستی رهزن چه می تواند کرد ز راه راست اگر کاروان برون نرود
مراشوق دیدار جدد و تبار برون برده یکباره ازدست کار
کار این مجله در سال ۱۸۸۹پس از یک هجوم تبلیغاتی سازمان یافته و تحریم خوانندگان پایان یافت و آلما شغلش را ازدست داد.
ترا ازدست چون بگذارم ای یار که خواهی کردن اینجا ناپدیدار
چو پیش حوض بنشستند مستان برآمد از هزار آوازدستان
کندی استدلال می‌کند که «قدرت مالی بریتانیا تنها تعیین‌کننده‌ترین عامل در پیروزی‌هایش بر فرانسه در طول قرن۱۸بود. این فصل درمورد جنگ‌های ناپلئونی و ادغام قدرت مالی بریتانیا با قدرت صنعتی جدید به پایان می‌رسد. او پیش‌بینی می‌کند که از آنجایی که دلار آمریکا نقش خود را به عنوان ارز جهانی ازدست می‌دهد، نمی‌تواند هزینه‌های نظامی خود را از طریق مخارج کسری تأمین کند.
خال از شکسته پایی در کنج لب خزیده است زلف از درازدستی مالک رقاب حسن است
افراد مرتبط با مأموریت‌های آژانس امنیت ملی، در شماری از خطرناکترین و مرگبارترین موقعیت‌ها درگیر بوده‌اند. حمله به یواس‌اس لیبرتی در ۱۹۶۷ و سانحه یواس‌اس پوبلو (ای‌جی‌ئی‌آر-۲) در ۱۹۶۸ نمونه‌هایی از ازدست‌رفتن نیروها در طول جنگ سرد هستند.
کمخونی کمبود آهن شایعترین گونه کم خونی بوده و بعلت مقدار ناچیز آهن در غذا یا نبود جذب گوارشی آن برای جبران آهن ازدست رفته در عادت ماهانه یا بیماری است. آهن یک قسمت اصلی در ترکیب هموگلوبین است و کمبود آن سبب کاهش ورود هموگلوبین بداخل گلبول قرمز می‌شود. در ایالات متحده، ۲۰٪ زنان در سنین باروری در مقایسه با ۲٪ مردان بالغ، به کمخونی کمبود آهن دچار هستند. علت اصلی کمخونی کمبود آهن در زنان هدر رفتن خون در زمان عادت ماهانه می‌باشد. کمبود آهن بدون کم خونی در دختران نوجوان سبب پائین افتادن کیفیت تحصیلی و ضریب هوشی می‌شود. کمبود آهن شایعترین حالت کمبود یک عنصر بایسته در سراسر جهان می‌باشد.
درازدستی ما عاقبت چه گلها چید زگلشنی که ز شبنم گلش گریزان بود
مور گویا را سلیمان پایتخت ازدست داد می کشند اکنون سبک مغزان سخنور را به خاک
در سال ۲۰۱۹ گروه فیات‌کرایسلر که در آستانه ورشکستگی بود به شرکت فرانسوی رنو پیشنهاد ادغام داد و به توافقات اولیه نیز دست پیدا کرد؛ اما دولت فرانسه جلوی این ادغام را گرفت زیرا نگران ازدست‌دادن زیرساخت‌های خود بود و دولت فرانسه با مداخله در این فرایند از ادغام رنو در گروه فیات‌کرایسلر جلوگیری کرد و این مداخله در مجله اکونومیست نیز بازتاب داشت. از آنجایی که رنو سهامدار شرکت نیسان است و نیسان و رنو در قالب اتحاد رنو–نیسان–میتسوبیشی همکاری‌های گسترده دارند، نیسان نیز نگران روابطش با رنو بوده و به همین دلیل مخالف این ادغام بود.
کان چیز که ازدست بشد گر خواهی دشوار به دست میتوان آوردن
صالح در سال ۱۳۲۸ به جبهه ملی پیوست و در انتخابات مجلس شانزدهم از طرف مردم کاشان به نمایندگی انتخاب شد و از جمله یاران و همکاران نزدیک مصدق شد. صالح در خاطراتش می‌نویسید: «در دوران دو ساله نمایندگی بیشتر اوقات اینجانب در راه ملی شدن صنایع نفت و استیفای حقوق ازدست‌رفته ایران و اداره‌نمودن کمیسیون مختلط نفت که ریاست آن به اینجانب تفویض شده بود، مصروف گردید.»
گرانت در سال ۲۰۰۰ به مکابی حیفا رفت و در همان فصل قهرمان لیگ اسرائیل شد. سال بعد لیگ و توتو کاپ را به دست آورد. اما در رقابت نزدیکی با مکابی تل آویو جام حذفی را ازدست داد تا از یک قهرمانی سه‌گانه تاریخی محروم شود.
از بعد تاریخی، جنگ ایران و عراق در اواخر جنگ سرد و در دور دوم آن رخ داد. بیشتر سال‌های جنگ در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان سپری شد. در آن زمان دو دیدگاه اصلی در میان نظریه‌پردازان سیاسی آمریکا دربارهٔ ایران وجود داشت. دیدگاه نخست آن بود که ایران پس از سقوط شاه «ازدست رفته» است و باید به هر روش ممکن آن را بازگرداند. دیدگاه دوم این بود که در میان حاکمان ایران، علایق غرب‌گرایانه بیش از علایق چپ‌گرایانه مشاهده می‌شود. در طول هشت سال بعد، تغییرات موضع ایالات متحده در قبال ایران و جنگ به تناوب به قدرت گرفتن یکی از این دو دیدگاه بستگی داشت.
درازدستی در کاروان احسان نیست وگرنه چندین یوسف هنر به چه دارد
الکتروپوزیتیوی میزان توانایی یک عنصر در ازدست دادن الکترون‌ها است، و بنابراین آن عنصر یون‌های مثبت را تشکیل می‌دهد؛ بدینسان، متضاد الکترونگاتیوی است.
پسران ماکاشویلی نیز در ارتش خدمت می‌کردند. یکی از پسران وی، واختانگ، فرماندهی نیروی هوایی گرجستان را برعهده داشت و درسال ۱۹۲۱ در یک حادثه هوایی جان خود را ازدست داد.
تمنای ترحم دارم از خورشید رخساری که یک زخم نمایان است صبح ازدست و بازویش