اینجانب

معنی کلمه اینجانب در لغت نامه دهخدا

اینجانب. [ جا ن ِ ] ( ق مرکب ، ضمیر مرکب ) ( مرکب از: این + جانب ) این طرف. این سو. ( فرهنگ فارسی معین ). این کنار و این طرف. ( ناظم الاطباء ) || ضمیر شخص متکلم یا نویسنده از خود بدین کلمه تعبیر آورد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه اینجانب در فرهنگ معین

(نِ ) [ فا - ع . ] ۱ - (ق . ) این طرف ، این سو. ۲ - (اِمر. ) شخص متکلم یا نویسنده از خود بدین کلمه تعبیر آورد.

معنی کلمه اینجانب در فرهنگ فارسی

۱ - این طرف این سو . ۲ - ( اسم ) شخص متکلم یا نویسنده از خود بدین کلمه تعبیر آورد . توضیح (این جانبه ) با افزودن هائ تا ئنیث بکلم. (این جانب ) چنانکه در بعض اعلانها دیده شده است از غلطهای فاحش است .

معنی کلمه اینجانب در ویکی واژه

sottoscritto

جملاتی از کاربرد کلمه اینجانب

از آنسو تیغ ناز اندر کف بیم وز اینجانب سر اندر دست تسلیم
ضمناً اینجانب منتها میل را در ارتباط با مجله شما فرهنگ ایران زمین داشتم ...
حرف در اینجا نبود جز نقاب کشف در اینجانبود جز حجاب
در روز ۹ خرداد ۱۳۹۶ شورای نگهبان در بیانیه‌ای صحت انتخابات را تأیید کرد و دربارهٔ تخلفات نیز گفت که در برخی موارد وقوع جرایم محرز بوده و برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شده‌است. سید ابراهیم رئیسی، پس از انتشار بیانیه شورای نگهبان، در پیامی در کانال اینستاگرام خود نوشت: «اینجانب نظر شورای محترم نگهبان، دربارهٔ انتخابات را فصل الخطاب می‌دانم و امیدوارم قوه قضائیه به تخلفات اعلامی از سوی آن شورا، به طور جدی رسیدگی کند.»
با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده‌است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.
مهدی کروبی نیز با نگارش نامه‌ای به حسینعلی منتظری از حمایت‌های او از خویش در حوادث پس از انتخابات تقدیر کرد. در این نامه آمده‌است: «از این‌که به‌خاطر برخی حوادث و تعرضات پیش آمده بعد از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری برای اینجانب از این حقیر تفقد نمودید و طی نامه‌ها و بیاناتی اظهار تأسف فرمودید لازم دانستم بدین وسیله تشکر و قدردانی خود را اعلام دارم.»
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. حوادث مولمه پی در پی و فجایع محزنه به ساحت علمای اعلام و روحانیت قم قلوب مؤمنین را جریحه‌دار و موجب تأثر شدید اینجانب گردیده‌است. وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. امید است حضرات علما دسته‌جمعی مهاجرت به عتبات عالیات بنمایند تا بتوانم رای خود را دربارهٔ دولت صادر نمایم.
اهم دستاوردها و موفقیت های اینجانب با وجود اینکه خبرنگار رسمی سازمان صدا و سیما نبودن به شرح زیر است
بود دنیا و عقبی همچو پشت و روی آیینه کدورتهای اینجانب در آنجانب صفا گردد
در نامه‌های آن زمان عبارت زیر در سربرگ نامه‌ها تکرار می‌گردید:با عرض سلام و خسته نباشید، امیدوارم که سلامت باشید و اگر از احوالات اینجانب جویا باشید ملالی نیست به غیر از دوری شما.
منتظری نوشت: «خود من از اول جداً مخالف بودم و با توجه به مشکلات زیاد و سنگینی بار مسئولیت، همان وقت به مجلس خبرگان نوشتم که تعیین اینجانب به مصلحت نبوده‌است و اکنون نیز عدم آمادگی خود را صریحاً اعلام می‌کنم.» خمینی یک روز پس از درخواست استعفای منتظری با پذیرش این استعفا نوشت: «برای اینکه اشتباهات گذشته تکرار نگردد، به شما نصیحت می‌کنم که بیت خود را از افراد ناصالح پاک نمایید؛ و از رفت‌وآمد مخالفان نظام، که به اسم علاقه به اسلام و جمهوری اسلامی خود را جا می‌زنند، جداً جلوگیری کنید… از پخش دروغهای رادیو بیگانه متأثر نباشید. مردم ما شما را خوب می‌شناسند و حیله‌های دشمن را هم خوب درک کرده‌اند.»
عجب ازان آرام جان که ما را برقعه از کاغذ جامه بیت یاد نکرد. گلستان سلام بخواند. دادی بهار والای قلغی سلام بخواند. (شیخ رمضان) جامه منبر پابوسی میرساند. (پیر خرقه دام نعلینه) سلام بخواند. آنها میرود که از روح جرزدان و قالب کلاه شرم ندارند بزه نباشد. عصا و مسواک چنین برهنه و دوکک در قبا اگر چه ماسوره جامه ابریشم پوشیده این بزه چون طوق گردن او خواهد شد و نفرینی که بکند بگریبان خودش میرود. جامه ما از گناه میشوید(معتمد باسلق) وکیل خرج سلام بخواند چنین رسانیدند که پیش از حد خرده کیرد. رشته وانموده که کیسه بری در پی من افتاده است. حاضر باش که دزد از خانه بدرنیست. (استاد سوزنی) ریسمان سلام بخواند. لاله لالائی و خواجه عنبر کتان عنبری و خواجه سر در رخت ختنه سور و سه وردار لنگوته و خواجه کافور ابیاری و مهتر قشمشم نیمتنه و مهتر تک و دو پاپوش سلام بخوانند. رکیب دار بر کسون سلام بخواند. آغا کندمک توئی جبه سلام بخواند. در ملک مروارید سلام بخواند. دگمهای جیب خورد و بزرگ سلام بخوانند. ایچکی بدروئی سلام بخواند. دسمالی شب مریم رشته بود که باینجانب ارسال کردی که شایستی جهه مقنعه آنمستوره گزی فرستاده شدی. پاشای شیب جامه والا سلام بخواند. مهمات لایقه جامه خواب رجوع فرماید تا کمر بسته بتقدیم رساند. عروس خاتون سر آغوش با دختران پیچک و سربند سلام بخوانند. بی بی علولوی چشم آویز سلام بخواند. خواجه گرزالدین دستار دمشقی سلام بخواند. بدست دارنده نامه میلکی و میخکی وکله واری بر سر فرستاده شد، همانا رسیده باشد. کمر در صحبت سلام میرساند. غلام سلام بخواند. بازیار حقه دربندی سلام بخواند. مشعله دار نمد سرخ سلام بخواند. زیادت گرد ملال بجامه مخاذیم نمیرساند.
در ۲۸ دی ۱۳۳۴ سید ابوالقاسم کاشانی به سرلشکر آزموده چنین نوشت: «تیمسار آزموده، پس از سلام، روز گذشته چون سؤالات و جواب‌های اینجانب، نقطه ضعفی نداشته و این که جنابعالی و آقای تیمسار کیهان خدیو، قرار بازداشت را مرقوم داشتند و اینجانب اعتراضی ننمودم فعلاً زحمت می‌دهم قرار بازداشت هیچ گونه موجبی ندارد و معترض هستم.» هیئت دادرسان دادگاه عادی شماره ۲ دادرسی ارتش در تاریخ شنبه ۳۰ دی خارج از نوبت جلسه‌ای تشکیل داده و اعتراض سید ابوالقاسم کاشانی را وارد ندانستند.
احسان خواجه‌امیری خواننده پاپ از همکاری با برنامه استعدادیابی «آوای جادویی» انصراف داد و سپس در صفحه مجازی خود در این باره نوشت: «دوستان اینجانب از این تاریخ دیگر قصد همکاری با برنامه آوای جادویی را ندارم و قرارداد اینجانب با این پروژه فسخ شد.»