اکثریت

اکثریت

معنی کلمه اکثریت در لغت نامه دهخدا

اکثریت. [ اَ ث َ ری ی َ ] ( ع مص جعلی ،اِمص ، اِ ) بسیاری و افزونی. ( ناظم الاطباء ). || زیادتی در عدد. بیشتری و کثرت. ( ناظم الاطباء ).زیادتی در شماره. مقابل اقلیت. ( یادداشت مؤلف ). بیشتر افراد یک کشور، یک منطقه یا شهر که از جهت زبان ، مذهب ، یا نژاد با هم وجه اشتراکی دارند، مقابل اقلیت. ( فرهنگ فارسی معین ).
- اکثریت تام ؛ اکثریت مطلق. ( یادداشت مؤلف ) ( از فرهنگ فارسی معین ).
- اکثریت مطلقه یا مطلق ؛ اکثریت تام. نصف بعلاوه یک. ( از یادداشت مؤلف ). تعداد آرایی است که لااقل مساوی نصف به علاوه یک باشد. ( فرهنگ فارسی معین ).
- اکثریت نسبی ؛ تعداد آرایی است که داوطلبی بدست می آورد بشرطی که زیادتر از آراء داوطلبان دیگر باشد. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه اکثریت در فرهنگ معین

(اَ ثَ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) ۱ - اکثر بودن . مق اقلیت . ۲ - بیشتر افراد یک کشور، یک منطقه یا شهر که از جهت زبان ، مذهب یا نژاد با هم وجه مشترکی دارند. مق اقلیت .

معنی کلمه اکثریت در فرهنگ عمید

۱. اکثر بودن، بیشتر بودن، بسیاری و افزونی.
۲. (اسم ) بیشتر افراد یک کشور یا یک شهر یا یک انجمن.
۳. (اسم ) افراد یک مجموعه، کشور، یا سازمان که ویژگی های مشترک دارند و تعدادشان از سایر بخش ها بیشتر است.

معنی کلمه اکثریت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - اکثر بودن مقابل اقلیت. ۳- بیشتر افراد یک کشور یک منطقه یا شهر که از جهت زبان مذهب یا نژاد با هم وجه اشتراکی دارند مقابل اقلیت . یا اکثریت تام اکثریت مطلق . تعداد آرایی است که لااقل مساوی نصف بعلاو. یک باشد. یا اکثریت نسبی . تعداد آرایی است که داوطلبی بدست میاورد بشرطی که زیادتر از آرائ داوطلبان دیگر باشد .

معنی کلمه اکثریت در دانشنامه عمومی

اکثریت (فیلم). «اکثریت» ( ترکی استانبولی: Çoğunluk ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ارکان جان اشاره کرد.

معنی کلمه اکثریت در ویکی واژه

maggioranza
اکثر بودن. مق اقلیت.
بیشتر افراد یک کشور، یک منطقه یا شهر که از جهت زبان، مذهب یا نژاد با هم وجه مشترکی دارند. مق اقلیت.

جملاتی از کاربرد کلمه اکثریت

اکثریت گشت گردش چرخ زن چون بنات‌النعش برگرد جدی
تدین گفته مجلس هست با من نمایم اکثریت را معین
اکثریت جمعیت این استان شیعه زیدیه هستند.
بسیاری از خوانین مسن بختیاری به لحاظ وجود شرکت نفت ایران و انگلیس و سهیم بودن بختیاری‌ها متمایل به انگلیس بودند، اما در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم بیشتر خوانین جوان و اکثریت عشایر می‌توان گفت به آلمان گرایش داشتند.
تدین گفته مجلس هست با من نماییم اکثریت را معین
ازدواج اوت ۱۵۷۲ بین آنری چهارم و مارگارت، حضور اکثریت رهبری پروتستان در پاریس را ضروری کرد.کولینی که به همین مناسبت به پایتخت سفر کرده بود، در یک سوء قصد به کتفش شلیک شد. آنری مظنون اصلی بود که به دلیل دشمنی طولانی مدتش دستور این اقدام را صادر کرده بود.
ازین افکار مالیخولیایی به مجلس اکثریت شد هوایی
چه زین بتر ز بام و در به هر گذر گرفته سر به سر خریت، زمام اکثریت
خامه تقدیر، نام اکثریت را نوشت طایران بسته در دام قوام السلطنه
در ده روز پس از حمله، ایالات متحده بیش از ۴۰۰ تظاهرات و بیداری مرتبط برگزار کرد. تخمین زده می شود که ۱۸۰۰۰۰ تظاهرکننده و معترض، با تعداد تقریباً زوج در رویدادهای مربوط به نگرانی های اسرائیل و فلسطین حضور داشتند. مقامات منتخب ایالات متحده با اکثریت قاطع در مراسم های بیشتری در حمایت از اسرائیل شرکت کردند. تخمین زده می شود که یک سوم از تمام تظاهرات ضد جنگ با معترضان متقابل روبرو شد که در برخی مواقع خشونت آمیز بودند. در هفته دوم جنگ، تعداد تظاهرات حامی فلسطین در ایالات متحده از تعداد تظاهرات طرفدار اسرائیل بیشتر شد..
باتز اداره کشاورزی را طی اکثریت دوره اخیر تاریخ آمریکا برعده داشت، یعنی زمانی که قیمت غذا آنچنان بالا رفت که موجب تولید گرمای سیاسی شد. در ۱۹۷۲ میلادی، اتحاد شوروی از برداشت‌های فاجعه آمیز رنج می‌برد و ۳۰ میلیون تن غله آمریکا را خریداری نمود. باتز به سازماندهی آن معامله کمک کرده بود و امید داشت تا قیمت محصولات را تقویت کرده و موجب شود کشاورزان چموش برای به میان آوردن جرج مک‌گاورن به زمین بازی جمهوری‌خواهان رأی دهند.
نظرسنجی سی ان آن که در ۵ تا ۷ اکتبر ۲۰۱۰ انجام شد، گزارش داد که ۶۸٪ از دموکرات‌ها مخالف جنگ هستند، در حالی که، از طرف دیگر، اکثریت ۵۱٪ جمهوری خواهان طرفدار جنگ هستند، تنها گروهی از پاسخ دهندگان که این کار را انجام می‌دهند. ۲۸ درصد دموکرات‌ها از جنگ حمایت می‌کنند. در میان مستقل‌ها، اکثریت ۶۱ درصد مخالف جنگ هستند، در حالی که ۳۵ درصد از آن حمایت می‌کنند.
در سال ۱۸۹۷، ۴۵۳۴۱۶ نفر در این استان ساکن بودند. قزاق ها اکثریت جمعیت را تشکیل می دادند. اقلیت های قابل توجهی را روس ها تشکیل می دادند. تعداد کل زبان ترکی ۴۱۵۸۲۹ نفر (۹۱.۷%) بود.
همچنین معروف به اشچاکاوی یکاویایی، که دارای تلفظ یکاویایی در میان اکثریت بزرگی از گونه‌های محلی است و توسط بیشتر مسلمانان بوسنیایی که در شهرهای سارایوو، توزلا و زنیتسا زندگی می‌کنند و نیز توسط بیشتر کروات‌ها و صرب‌هایی که در این نواحی می‌زیند، صحبت می‌شود.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر بلو هوریزونته، برزیل قرار دارد و سهام آن در بازار بورس سائوپائولو معامله می‌شود. روبنس منین مالک اکثریت سهام شرکت ام‌آروی است.
از این افکار مالیخولیائی به مجلس اکثریت شد هوائی
استان سویداء در سوریه تنها استانی است که دروزی‌ها در آن اکثریت دارند. فقط سه درصد جمعیت سوریه را دروزی‌ها تشکیل